Social media to aktualnie potężne narzędzie biznesowe. Każda większa i mniejsza firma stara się zaistnieć w internecie i dzięki temu zapisać się w świadomości klientów. Czy firmowe social media są koniecznością w dzisiejszych czasach? Jak prowadzić social media firmy?
Postęp technologiczny – czy nam się to podoba, czy nie – jest rzeczywistością. Internet zagarnął sobie część świata realnego i ostatecznie to właśnie do internetu i mediów społecznościowych przeniosły się działania marketingowe wielu firm. Dlaczego? Ponieważ to właśnie media społecznościowe odpowiadają za zwiększenie ruchu wokół Twoich towarów lub usług i to właśnie tam znajdziesz potencjalnych klientów oraz zadbasz o tych, którzy są z Tobą od początku. W social mediach znajdziesz bowiem wszystko, czego potrzebujesz do skutecznej akcji marketingowej, a co więcej, dotrzesz do znacznie większego grona odbiorców oraz możesz stworzyć ogólnoświatową kampanię reklamową za 1/3 normalnej stawki. Czy jednak obecność firmy w social mediach łączy się z samymi pozytywami? Oczywiście, że nie! Jest kilka minusów, jednak w ostatecznym rozrachunku to właśnie media społecznościowe mogą zapewnić rozwój Twojej marce – wystarczy odpowiednio podejść do ich prowadzenia.
Spis treści
Social media firmy – do czego służą?
Social media w swoim pierwotnym założeniu miały służyć „łączeniu ludzi na całym świecie”. Możliwość tworzenia grup znajomych i rodziny oraz informowania na bieżąco swojej społeczności, co u Ciebie słychać, miała na początku czysto społeczny aspekt. Jednak szybko okazało się, że internauci to potężna grupa, którą można zmonetyzować. Do akcji wkroczyły agencje marketingowe i korporacyjni giganci, którzy na rynek social mediów wpuścili ogromne pieniądze. Później już poszło z górki – pojawili się influencerzy i powstały firmowe profile największych przedsiębiorstw. Obecnie obecność w social mediach pozwala zbudować biznes praktycznie od zera. Wystarczy mieć trochę wiedzy o działaniu algorytmu i umieć dzielić się autentycznością, ponieważ to właśnie tej autentyczności poszukuje społeczność internetowa.
Współcześnie social media służą do… wszystkiego! Ludzie nadal nawiązują znajomości przez internet, dzielą się swoimi wspomnieniami i osobistymi przeżyciami. Dodatkowo social media służą teraz także do prowadzenia biznesu, zarabiania pieniędzy i tworzenia nowych gwiazd internetowych, które powoli popularnością zaczynają prześcigać gwiazdy telewizyjne. O czy idzie to w dobrym kierunku, to już ocena indywidualna tego zjawiska, jednak nie można zaprzeczyć, że to właśnie social media mogą pomóc Ci rozpromować Twoją firmę, co przełoży się na realne zyski. Sama obecność w social mediach jednak nie wystarczy, konieczne jest bowiem zarządzanie kontentem i planowanie swoich działań, a także szereg innych akcji, które musisz podjąć, aby konto Twojej firmy stało się realną platformą marketingową.
Czy warto prowadzić media społecznościowe firmy?
Prowadzenie firmowych mediów społecznościowych ma wiele zalet. Warto wspomnieć przede wszystkim o możliwości ciągłej interakcji z klientami oraz o wielu opcjach marketingu, które możesz prowadzić na profilu przedsiębiorstwa. Dodatkowo otrzymujesz realny feedback, który może pomóc Ci we wprowadzeniu realnych zmian w swoich produktach lub usługach. To także świetna podkładka promocyjna oraz środowisko, w którym możesz prowadzić działania employer brandingowe. W mediach społecznościowych możesz także przeprowadzać rekrutację.
Niestety istnieje też kilka wad wchodzenia w świat social mediów. Interakcja z klientami może przerodzić się w hejt, a wykorzystanie np. real time marketingu, może doprowadzić do tego, że część odbiorców się od ciebie odwróci, jeśli uznają, że nie opowiedziałeś się po właściwej stronie. Dlatego niezwykle ważne jest dokładne poznanie środowiska internetowego i stanie się jego częścią. Jeśli zależy Ci na skutecznym prowadzeniu profilu firmy, musisz sam stać się użytkownikiem oraz obserwatorem mediów społecznościowych, po to, aby móc wpasować się w to dość specyficzne środowisko internautów.
Jak prowadzić social media firmy?
Prowadzenie social media i budowanie świadomości marki to z pewnością zadania, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się proste i przyjemne. W rzeczywistości, jeśli chcesz osiągać pewne wyniki, które realnie przełożą się na zyski, musisz podejść do sprawy poważnie. Budowanie relacji na portalach społecznościowych możesz powierzyć specjaliście, takiemu jak social media manager lub doszkolić się samemu. Jakie rozwiązanie jest najlepsze? Wiele zależy od tego, czy sam jesteś aktywnym użytkownikiem internetu i korzystasz z niego także w ramach rozrywki, czy może w mediach społecznościowych bywasz sporadycznie albo wcale. Jeśli masz jakieś pojęcie o tym, co się aktualnie dzieje w mediach społecznościowych możesz spróbować robić to samodzielnie. Warto jednak na początek zastanowić się nad tym, jaki masz cel i co dokładnie chcesz osiągnąć. Czy chcesz zbudować emplyer branding? A może wolisz nacechować swoją markę emocjonalnie i opisać ją wartościami? Zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży? W zależności od tego, co chcesz uzyskać, dobierasz treści i sposób ich publikacji. Na co jeszcze musisz zwrócić uwagę jeśli chcesz prowadzić social media?
Określ grupę docelową
Po pierwsze określ przedstawicieli grupy docelowej. Jest to zdecydowanie jeden z ważniejszych ruchów, które musisz wykonać i który warunkuje kolejne kroki. To dla kogo chcesz tworzyć treści, a to, kto faktycznie je przegląda to dwie różne sprawy. Dlatego najlepiej wykorzystaj dostępne narzędzia, aby dokładnie zbadać, kto jest Twoim odbiorcą. Na Facebooku jest to przede wszystkim Facebook Business Suite, który ma swoje odpowiedniki również na innych platformach.
Kiedy już określisz kategorię grupy docelowej, możesz przejść do tego, co te osoby chciałby oglądać. Tutaj sprawdzi się zazwyczaj metoda prób i błędów. Jakie posty cieszą się największym zaangażowaniem? Jakie tematy wywołują najwięcej pozytywnych reakcji w komentarzach? Co jest najczęściej udostępniane? Na początku będą to pewnie niewielkie liczby rzędu kilku klików, jednak jak rozpoznasz już potrzeby swojej społeczności, możesz łatwo „pójść za ciosem” i starać się utrzymać zainteresowanie klientów na podobnym, a z czasem wyższym poziomie. Zwiększenie zaangażowania użytkowników zależy bowiem od trafności treści, które publikujesz.
Wybierz medium
Wybranie odpowiedniego portalu w mediach społecznościowych też jest niezwykle istotne. W typ wypadku zależy to także od grupy docelowej i od Twoich celów. Jeśli chcesz stworzyć wokół swojej marki historię lub wykreować się na specjalistę w danej dziedzinie pomyśl nad nagrywaniem na Youtube. Sprzedaż produktów najlepiej sprawdza się na Instagramie i Facebooku. Możesz zamieszczać tam estetyczne zdjęcia i barwne opisy, które podziałają na odbiorców i zachęcą ich do wypróbowania Twoich produktów lub usług.
Co więcej, musisz także wziąć pod uwagę, wiek Twoich odbiorców. Najstarszych klientów znajdziesz na Linkedin – sa to zazwyczaj firmy i partnerzy biznesowi. Młodsi klienci to przede wszystkim Instagram oraz Facebook, a także Twitter. Natomiast najmłodszą widownię znajdziesz aktualnie na TikToku. YouTube na ten czas znajduje się ponad wszystkim platformami, ponieważ zrzesza on wszystkie grupy docelowe.
Wybór treści, które chcesz tworzyć
Prowadzenie social media to wyzwanie nie tylko pod względem znalezienie grupy odbiorców, ale także pod względem wyboru treści, które chcesz publikować. Warto dopasować treści do swoich odbiorców. Jednak jak to zrobić? Musisz wziąć pod uwagę kilka czynników, takich jak między innymi wizerunek firmy, branżę, w której działasz oraz wiek, status społeczny i cele Twojej grupy docelowej. Masz jednak jedną przewagę nad algorytmem – dodawanie postów nic nie kosztuje, dlatego możesz wypróbować różne warianty aktywności sieciowej, takie jak:
- dłuższe formy tekstowe,
- grafiki,
- treści reklamowe,
- treści humorystyczne związane z Twoją działalnością,
- treści nawiązujące do aktualnych wydarzeń np. w popkulturze (real time marketing),
- video.
Staraj się także mieszać poszczególne formy i zwróć uwagę na te najbardziej promowane przez daną platformę. Np. z perspektywy algorytmu Facebooka najbardziej atrakcyjne są relacje live, zdjęcia plus linki i którki tekst. Na Instagramie będzie to Instastories.
Kiedy udostępniać?
To pytanie zadaje sobie chyba każda osoba związana zawodowo z social mediami. Teoretycznie jeśli chcesz docierać do szerokiego grona odbiorców Najlepszą porą publikacji jest poranek – wtedy Twój post może przez cały dzień łapać zasięgi. Jest jednak jedno ale… Pora publikacji również zależna jest od tego, co chcesz osiągnąć. Musisz więc poznać swoich odbiorców i niejako wpasować się w ich rytm dnia. Zwiększenie sprzedaży jest możliwe zazwyczaj w godzinach popołudniowych, gdy większość Twoich klientów wraca z pracy. Natomiast jeśli chcesz np. zachęcić odbiorców do bezpośredniego kontaktu, najlepiej zrobić to z rana, aby mieli czas zadzwonić lub napisać do Was w godzinach pracy firmy. W przypadku budowania wizerunku i kreowania wartości wokół marki możesz zdecydować się na publikacje w godzinach wieczornych, wtedy gdy większość z nas szuka rozrywki i odpoczynku.
Content plan
Prowadzenie social mediów nie może być przypadkowe. Musisz mieć plan, który konsekwentnie realizujesz i który ma cię doprowadzić do Twojego celu. Jak stworzyć taki plan? Najpierw przygotuj sobie obraz swojej firmy, jaki chcesz tworzyć w sieci. Następnie zastanów się jakie produkty lub usługi możesz związać z tym wizerunkiem oraz znajdź styl przekazu, jakim chcesz się posługiwać. Czy będzie to bardziej komunikacja humorystyczna, czy ekspercka? Gdy już wybierzesz dni i godziny publikacji, przypisz im konkretne tematy. Najlepiej, aby spinały się one tematycznie. Zostaw także przestrzeń dla reklamy. Dodatkowo dzięki content planowi możesz śledzić, które posty obudziły największy ruch oraz unikniesz powtórzeń, które przy dużej ilości treści mogą się zdarzyć. Dzięki mediom społecznościowym zbudujesz grupę odbiorców, a dzięki content planowi zatrzymasz ich na dłużej.
Wchodź w interakcje
Prowadzenie social media wymaga także interakcji z odbiorcami. Tak naprawdę jest to rzecz, dla której powinieneś prowadzić profil. Dzięki komentarzom masz bowiem szanse znaleźć kilka trafnych rozwiązań i ulepszyć swoje produkty lub usługi. Oczywiście mogą zdarzyć się również komentarze niepochlebne lub wręcz hejtujące. w takiej sytuacji masz jednak szanse przekłuć je na swoją korzyść. Odpowiednio sformowana odpowiedź na negatywną opinię może bowiem przynieść wiele dobrego. Jak to możliwe? Wyobraź sobie sytuację, w której Twoja firma popełnia błąd – zdarza się najlepszym. Na profilu pojawiają się komentarze od niezadowolonych klientów. Co wtedy? Możesz albo iść w zaparte i zrzucać winę na wszystkich dookoła, albo wziąć odpowiedzialność na pomyłkę, przeprosić i zaproponować zadośćuczynienie. Pierwszy sposób raczej nie zjedna Ci sympatii ludzi, jednak drugi może spowodować, że zyskasz jeszcze więcej w oczach swoich klientów.
Skoro podchodzisz odpowiedzialnie do swoich pomyłek i zachowujesz się fair w stosunku do pokrzywdzonych, możesz ugrać znacznie więcej niż w momencie, w którym zachowujesz się arogancko. A hejt? Cóż najlepiej bezpodstawny hejt zostawiać bez odpowiedzi, ponieważ najczęściej sam wymiera jeśli hejter nie widzi żadnych reakcji. W skrajnych przypadkach można blokować takie komentarze, które zawierają wulgaryzmy lub naruszają zasady kulturalnej konwersacji. Uważaj jednak, aby nie pomylić hejtu z konstruktywną krytyką!
Angażuj społeczność
Kampanie reklamowe i inne działania marketingowe działają najlepiej, jeśli angażujesz swoją społeczność. Co to dokładnie znaczy? Są to działania, które podejmujesz, aby Twoi odbiorcy mogli aktywnie uczestniczyć w życiu firmy. Organizuj konkursy np. na wymyślenie nazwy dla nowego produktu. Wchodź w dyskusję i zachęcaj do udostępniania. Dzięki takim działaniom zwiększasz zasięgi swojego profilu i sprawiasz, że ciągle coś się dzieje, więc jest to miejsce ciekawe, w którym klienci chcą spędzać czas.
Dbaj o estetykę
Aby zachęcić nowych klientów i utrzymać starych odbiorców, musisz także dbać o estetykę swojego profilu. Staraj się stosować jedną gamę kolorystyczną, najlepiej taką, która ma związek z barwami Twojej firmy. Nie używaj zbyt dużo emotikonów, wykrzykników i znaków zapytania. Dbaj o poprawność językową oraz o interpunkcję. Staraj się by zdjęcia i grafiki wyglądały estetycznie, a wideo było atrakcyjne. Skuteczne prowadzenie social media opiera się bowiem także na warstwie wizualnej, która jest ważna, jak nie najważniejsza, w przypadku prowadzenia jakiegokolwiek profilu.
Influencer marketing
Każda agencja marketingowa oraz social media specjalist powie Ci, że warto korzystać z zasięgów, jakie generują internetowi celebryci. Niestety – im większe zasięgi influencera, tym wyższa stawka. Zacznij więc od tych mniejszych twórców, którzy prowadzą swoją internetową działalność dla małej społeczności. Jeśli są oni związani z branżą, w której działasz, z pewnością chętnie zgodzą się na współpracę barterową, czyli Ty dajesz produkt lub usługę, a oni reklamują Twoją firmę na swoich mediach społecznościowych. Oczywiście możecie umówić się też na zwykłą reklamę, za którą zapłacisz – w tym wypadku wiele zależy od tego, na jakie warunki się umówicie.
Jeśli zastanawiasz się, ile kosztuje prowadzenie social media, to często najdroższe jest właśnie pozyskanie topowych influencerów do współpracy. Przekładając to na realia reklamy poza internetowej, to tak jakbyś chciał zaprosić do reklamy gwiazdy z pierwszych stron gazet. Wtedy również spodziewałbyś się dużych wydatków.