Reklama

Ile zarabia osoba prowadząca social media?

Media społecznościowe podbiły świat. Czy nam się to podoba, czy nie media społecznościowe stały się dochodowym biznesem. Co więcej, social media otwierają zupełnie nową drogę do prowadzenia marketingu. Jak wygląda praca osoby odpowiedzialnej za sociale, czyli social media managera? Ile zarabia social media manager?

Ile zarabia social media manager

Bez wątpienia social media to pieniądze – i to duże. Profile na portalach społecznościowych już dawno przestały służyć rozrywce i teraz odpowiedzialne są za tworzenie tysięcy miejsc pracy dla influencerów, którzy do perfekcji opanowali sztukę kreowania swojej marki. Firmy na całym świecie dość szybko zorientowały się, że to właśnie media społecznościowe są narzędziem, które pozwoli im znacznie obniżyć koszty marketingowe przy jednoczesnym zwiększeniu zasięgów. Duże marki doskonale wiedzą, że osoba, która zna się na algorytmach i potrafi przewidzieć trendy w mediach społecznościowych to pracownik, który jest w stanie pociągnąć cały dział marketingu do najwyższych wyników. Dlatego też coraz częściej możemy spotkać stanowisko takie jak social media manager. Czym dokładnie się zajmuje social media manager? Jak wyglądają zarobki na tym stanowisku? Kto może pełnić funkcję social media managera?

Social media manager – kto to?

Zacznijmy od wyjaśnienia, kim jest social media manager. To osoba odpowiedzialna za komunikację marki poprzez kanały w mediach społecznościowych. Social media manager odpowiada za budowanie wizerunku firmy w internecie, ale nie tylko, bo jego działania mogą przekładać się na reklamę również poza światem online. Do głównych zadań social media managera możemy zaliczyć przede wszystkim:

  • prowadzenie kampanii marketingowych w mediach społecznościowych,
  • analiza konkurencji,
  • analiza i monitorowanie ruchu na firmowych social mediach,
  • komunikacja z odbiorcami za pomocą portali społecznościowych,
  • nawiązywanie współprac reklamowych
  • inicjowanie i utrzymywanie uwagi odbiorców,
  • tworzenie postów, grafik i publikacji,
  • moderowanie dyskusji,
  • monitorowanie postrzegania marki poza kanałami firmowymi,
  • wygaszanie kryzysów wizerunkowych.

Na czym polega praca social media managera?

Praca social media managera zalicza się do digital marketingu. Komunikuje się on za pośrednictwem social mediów i używa ich, aby kreować wizerunek marki lub firmy. Zadania social media managerów polegają na całościowym prowadzeniu działań marketingowych, które zahaczają o różne sektory reklamowe i marketingowe, a także podejmują kwestie biznesowe.

Warto zauważyć, że dobry social media manager może doprowadzić do sytuacji, że firmowy profil nie tylko stanie się potężnym narzędziem PR-owy, ale także zacznie przynosić zyski. Budowanie zasięgów i gromadzenie wokół swojego contentu odbiorców nie jest łatwym zadaniem, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy konkurencja jest nie tylko liczna, ale znajduje się także na wysokim poziomie.

Social media manager działa w mediach społecznościowych takich jak TikTok, Instagram, Twitter, Facebook, Snapchat, Youtube, czy Pinterest. Kieruje i zarządza tymi kanałami, opracowuje plan strategiczny publikacji oraz prowadzi analizy rynku. Należy pamiętać, że tak naprawdę specjalista ds. social mediów ma ogromny wpływ na wizerunek marki, co znacząco przekłada się na wyniki biznesowe. Dobrze poprowadzone social media mogą wpłynąć na większe zyski, natomiast brak przemyślanej strategii oraz nieodpowiednie ruchy w sieci są w stanie doszczętnie nadszarpnąć postrzeganie firmy w świadomości odbiorców.

Ile zarabia social media manager?

Zarobki na stanowisku social media managera zależą od wielu czynników. Przede wszystkim pod uwagę należy wziąć funkcję, jaką w firmie pełni social media manager oraz doświadczenie i wykształcenie. Zarobki social media managera zależą także od tego, iloma kanałami komunikacyjnymi zarządza i w jak dużej firmie pracuje. Dodatkowo ważne są zasięgi – im większa grupa followersów tym wyższe zarobki.

Na portalu Wynagrodzenia.pl możemy znaleźć informację, że social media manager zarabia w medianie 5670 zł brutto. Badanie przeprowadzane było na grupie 180 social media managerów z różnych części Polski. Warto jednak pamiętać, że mediana nie może być utożsamiana ze średnią. Jest ona bowiem środkową wartością wyciągniętą z ciągu liczb ustawionych w kolejności od najniższej do najwyższej. Oznacza to, że 50% najlepiej opłacanych social media managerów zarabia powyżej podanej kwoty, natomiast druga połowa osiąga wynagrodzenia niższe niż ta wartość. Dodatkowo 1/4 osób zatrudnionych na tym stanowisku osiąga pensję powyżej 6750 zł brutto.

Wynagrodzenia różnią się także ze względu na staż pracy. W tym wypadku social media manager, który dopiero zaczyna swoją przygodę z digital marketingiem i podejmuje zatrudnienie na stanowisku młodszego specjalisty, może oczekiwać zarobków w okolicy 4610 zł brutto. Natomiast starszy specjalista zaczyna swoje stawki od 7600 zł brutto.

Oprócz odgórnie przyjętych podstaw wynagrodzenia możemy doliczyć także premie uznaniowe za wyniki oraz premie regulaminowe, których zadaniem jest motywowanie pracowników np. do publikowania odpowiedniej liczby treści każdego dnia.

Jak zwiększyć swoje zarobki jako social media manager?

Social media manager ma duże szanse na zwiększenie swoich zarobków. Dlaczego? Ponieważ w tym wypadku praca ta jest dość elastyczna i oferuje szerokie perspektywy rozwoju zawodowego. Obowiązki social media managera również są dość płynne, co znacząco przekłada się na możliwość pracy zdalnej. Natomiast home office umożliwia pogodzenie obowiązków np. z dwóch prac. Oczywiście należy mieć na uwadze, żeby interesy obu firm się nie przecinały. Najlepiej, aby każda firma była z innej branży. Takie rozwiązanie nie jest jednak dla wszystkich, wymaga bowiem dużo czasu, zaangażowania oraz samoorganizacji i dyscypliny.

Innym sposobem jest inwestowanie w szkolenia i kursy. Podnosząc swoje kompetencje zawodowe, dbasz o to, aby Twoja wartość na rynku pracy stale rosła. Stajesz się ekspertem w swoim fachu, a to z kolei umożliwia Ci poszukiwanie coraz lepszych ofert pracy. Social media manager to zawód, który wymaga „trzymania ręki na pulsie”.

Jak zostać social media managerem?

Jeśli chcesz zostać social media managerem, bardzo istotne jest to, abyś… po prostu było to Twoje hobby! Tak niewiele, a jednocześnie tak wiele. Środowisko social mediów jest dość specyficzne, dlatego też nie jest to praca dla wszystkich. Zarządzanie społecznością internetową również nie należy do najłatwiejszych działań, ponieważ ludzie w internecie zachowują się nieco inaczej niż w rzeczywistości, co sprawia, że trudniej przewidzieć jak zareagują odbiorcy.

W zawodzie social media managera liczą się przede wszystkim naturalne predyspozycje, jednak część firm wymaga także wykształcenia lub kursów. Manager social media powinien mieć wiedzę z zakresu marketingu, psychologii marketingu i biznesu, socjologii, PR-u, czy analityki i reklamy. Dlatego też warto wybrać studia, których kierunki łączą się z tymi zagadnieniami. Warto sprawdzić także ofertę studiów podyplomowych, ponieważ niektóre uczelnie postanowiły wyjść naprzeciw potrzebom rynku pracy i zdecydowały się otworzyć kursy związane z pracą w social mediach. Jeśli zdecydujesz się na kursy, wybierz takie, które oferują certyfikaty na zakończenie. Certyfikowany social media manager jest znacznie bardziej konkurencyjny na rynku pracy, a to przekłada się na większe szanse uzyskania wyższych zarobków.

Liczy się także doświadczenie, dlatego im wcześniej zaczniesz, tym lepiej. Szukaj więc pracy w różnego rodzaju agencjach reklamowych oraz marketingowych. Możesz również postarać się o przyjęcie do mniejszej firmy, która razem z Tobą będzie stawiała pierwsze kroki w social mediach.

Gdzie szukać pracy social media managera?

Najczęściej ogłoszenia o pracy na stanowisku social media managera znajdziesz na popularnych portalach zajmujących się tematyką rynku pracy. Prowadzą one giełdę ogłoszeń i systematycznie dodają oferty związane z pracą w digital marketingu. Co więcej, ofert zatrudnienia możesz szukać także na… różnych portalach społecznościowych! To także świetna opcja, aby pokazać, że social media to Twój żywioł i że świetnie czujesz się w tym środowisku.

Ciekawą opcją jest także poszukiwanie pracy bezpośrednio u danego pracodawcy. Jeśli na rynku znajduje się jakaś firma, która jest Twoim marzeniem, warto spróbować złożyć dokumenty aplikacyjne bezpośrednio do tej firmy. Możesz to zrobić na stronie internetowej marki, gdzie publikowane są najnowsze oferty w zakładce „kariera”.

Kto nadaje się do pracy jako social media manager?

Osoba nadająca się do social mediów to przede wszystkim pracownik, który jest pewny siebie i potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce. Co więcej, social media manager nie może obawiać się konfrontacji i kontaktu z odbiorcami. Dobry social media manager musi wiedzieć, co i kiedy może powiedzieć/napisać oraz do kogo. Ważne są także takie cechy jak umiejętność strategicznego myślenia, wysoka inteligencja emocjonalna, czy komunikatywność.

Warto zaznaczyć, że social media manager powinien także świetnie kreować swój wizerunek prywatny w sieci. Najprawdopodobniej rekruter sprawdzi, czy dany kandydat działa w sieci i jak sobie radzi. Twoje profile na portalach społecznościowych powinny być Twoją wizytówką na rynku pracy. Niewybaczalne jest, aby social media manager dużej firmy prywatnie wystawiał komentarze przepełnione hejtem i wulgaryzmami.

Ważna jest także umiejętność rozmawiania i pisania w języku angielskim, a także umiejętność szybkiego reagowania na to co aktualnie dzieje się w sieci. W ten sposób social media manager może tworzyć content w myśl real time marketingu. Liczy się także umiejętność zachowania kultury wypowiedzi niezależnie od sytuacji. Mogą się pojawić momenty, w których emocje chciałby wziąć górę, jednak profesjonalny specjalista ds. social mediów nie może ulegać takim pokusom. Nawet jeśli ktoś zachowuje się nieodpowiednio w sieci, social media manager zawsze musi zachować klasę.

Oceń artykuł
0/5 (0)