Reklama

Jak dbać o wizerunek w firmie?

Kreowanie wizerunku firmy to jeden z ważniejszych elementów prowadzenia biznesu. I choć oczywiście samym wizerunkiem nie da sikę prowadzić rentownej działalności, to jednak stanowi on znaczną część sukcesu. Pozytywny wizerunek firmy połączony z profesjonalizmem i nastawieniem na klienta jest bowiem w stanie zdziałać prawdziwe cuda. Zatem jak dbać o wizerunek w firmie?

Wizerunek firmy - budynek szklany

Wizerunek firmy wpływa na to jak postrzegają ją nie tylko klienci, ale również partnerzy biznesowi. To ważne, ponieważ niesie przełożenie na budowanie współprac i szukanie kontrahentów bądź inwestorów. Jeśli przedsiębiorstwo cieszy się powszechnym zaufaniem, a jego działania uznawane są za spójne i stabilne, to inwestorzy chętniej podejmą współpracę, upatrując bezpiecznej i pewnej inwestycji. Kształtowanie wizerunku firmy to jednak proces wieloetapowy i wymagający konkretnego plan. Trzeba nastawić się także, że mogą zdarzyć się wypadki przy pracy, a wizerunek firmy można łatwo zniweczyć. Czy w takich momentach da się jeszcze poprawić wizerunek firmy? Jak przebiega proces tworzenia wizerunku firmy od podstaw? Na co zwrócić szczególną uwagę w tym procesie i na co uważać?

Czym jest wizerunek firmy?

Wizerunkiem określamy ogólne postrzeganie przedsiębiorstwa na zewnątrz. Dotyczy to zarówno jego obrazu w oczach klientów, jak i partnerów biznesowych. Według Encyklopedii Zarządzania:

Wizerunek firmy (image) to uśredniony obraz podmiotu gospodarczego wykreowany w jego otoczeniu, polegający na odzwierciedleniu w świadomości członków tej grupy przeszłych i obecnych składnik rzeczywistości, związanych bezpośrednio z tym podmiotem lub jego otoczeniem. Stanowi zbiór subiektywnych skojarzeń oraz wyobrażeń odbiorców na temat danej firmy, który zazwyczaj różni się od tożsamości podmiotu gospodarczego. W ujęciu marketingowym wizerunek oznacza sumę przekonań, postaw i wyobrażeń, jakie osoba lub grupa osób ma w stosunku do określonego podmiotu. Są one ściśle powiązane z promocją przedsiębiorstwa, a wizerunek często postrzegany jest jako efekt działań Public Relations.

Wizerunek firmy – dlaczego jest tak ważny?

Wizerunek firmy to podstawa dobrego i skutecznego marketingu. To ważny aspekt, który ma przełożenie na sprzedaż. Dobry marketing połączony z pozytywnym postrzeganiem przedsiębiorstwa prowadzi bowiem do zwiększenia zainteresowania produktami lub usługami firmy, a to z kolei może znacząco zwiększyć sprzedaż.

Ekspercki wizerunek firmy wpływa także na budowanie zaufania między konsumentem a przedsiębiorcą. W ten sposób można stworzyć grupę lojalnych klientów, którzy samoczynnie zaangażują się w tworzenie marketingu szeptanego. Jest to bowiem jeden z najskuteczniejszych sposobów na efektywne dotarcie do nowych, potencjalnych klientów, którzy najprawdopodobniej zdecydują się skorzystać z tych poleceń.

Rola wizerunku firmy jest także ważna z punktu widzenia zakotwiczenia firmy w świadomości odbiorców. Nie chodzi już o jednorazowe wspomnienie, ale o stałe połączenie z niektórymi skojarzeniami, wartościami i ideami. Tak mamy w przypadku największych firm globalnych, które osiągają rekordy sprzedaży. Tesla kojarzy się z innowacyjnością, luksusem czy innowacjami, Apple znane jest natomiast z nowoczesnością, designem i intuicyjnością korzystania, Ikea to firma, która chce kojarzyć się z wartościami rodzinnymi, ciepłem domowym i rodzinnie spędzonym czasem – to właśnie jest siła wizerunku, który działa na nasze pierwsze skojarzenia dotyczące danej marki czy przedsiębiorstwa.

Jak możemy przeczytać w Encyklopedii Zarządzania:

Istota wizerunku przedsiębiorstwa, bazująca na jego aktualnym, wielowymiarowym obrazie, będący wypadkową złożonych treści informacyjnych w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym, często rozumiana jest synonimicznie z jego reputacją oraz tożsamością. Jednak wizerunek stanowi pojęcie nadrzędne, w skład którego wchodzą wiarygodność, solidność i zaufanie, na które składa się reputacja, jako pojęcie zdecydowanie węższe. Tożsamość to natomiast elementy identyfikujące firmę, wyróżniające ją spośród innych podmiotów, tworzą zatem podstawę wizerunku firmy i definiują ją w dużo mniejszym zakresie.

Budowanie wizerunku firmy

Budowanie wizerunku firmy składa się z wielu etapów, do których możemy zaliczyć między innymi:

  • employer branding,
  • marketing,
  • obsługa klientów,
  • prowadzenie strony i portalu w social mediach,
  • społeczne zaangażowanie biznesu,
  • candidate expierience.

Dla każdego z tych punktów znaczenie ma zarówno aspekt identyfikacji wizualnej, który powinien przewijać się praktycznie wszędzie, a jednocześnie nie być zbyt nachalny, jak i kultury organizacyjnej, która wpływa na sam kształtowanie wizerunku firmy. Ważne jednak, aby wszystkie te elementy były ze sobą spójne. Tworzenie wizerunku firmy opartego np. o zbilansowaną produkcję bądź zaangażowanie w sprawy pracownicze musi być bowiem rzeczywistym działaniem, które jest obecne w miejscu pracy. Jeśli marka w mediach społecznościowych chwili się zagadnieniami z zakresu employer brandingu i pokazuje, jak wspiera rozwój pracowników, a w rzeczywistości sprawy mają się zgoła inaczej, to konsumenci szybko zorientują się, że brak tutaj spójności – szczególnie że w czasach internetu takie braki ukazywane są bardzo szybko.

Employer branding

Employer branding jest trwale związany z wizerunkiem firmy jako pracodawcy, ponieważ współcześni klienci są nastawieni na wspieranie marek, które przestrzegają praw pracowniczych i dobrze traktują zatrudnione osoby. W ich świadomości ważne jest bowiem także zaplecze, które kryje się za produktami i usługami. Jeśli konsument może wybrać pomiędzy konkurencyjnymi markami, przy czym jedna słynie ze złych praktyk pracowniczych, to większość klientów wybierze inną firmę, nie chcąc wspierać zachowań, z którymi się nie zgadzają.

Jak możemy przeczytać na blogu Mtc.pl employer branding to:

budowanie wizerunku pracodawcy jako tego, który zapewnia doskonałe warunki swoim pracownikom. Często Employer Brandingiem określa się działania, które mają na celu stworzenie wizerunku firmy postrzeganej jako „pracodawca z wyboru”, a więc takiej, w której każdy poszukujący zatrudnienia chciałby podjąć zatrudnienie. Strategia Employer Branding jest długoterminowa i ma na celu z jednej strony przyciąganie najlepszych pracowników, a drugiej zatrzymywanie tych obecnie zatrudnionych.

Jednocześnie istotna jest także motywacja pracowników, którzy chętniej wykonują swoje obowiązki jeśli czują się odpowiednio docenieni oraz wspierani. W tym wypadku liczy się także odpowiednie wynagrodzenie oraz benefity pracownicze, co zaliczamy właśnie do wewnętrznego emplyer brandingu.

Działanie w mediach społecznościowych

Działanie w mediach społecznościowych to także istotny aspekt działań wizerunkowych. W internecie masz bowiem możliwość bezpośredniego i bieżącego kontaktu z klientami i odbiorcami. Co więcej, działalność w social mediach pozwala na bieżąco monitorować odbiór społeczny np. kampanii reklamowych lub feed back dotyczący produktów bądź usług. To także świetne miejsce, w którym pierwsze skrzypce może grać między innymi identyfikacja wizualna lub bliskie relacje z odbiorcami.

Jednak co wrzucać na swoje profile w social mediach? Postaw na wzmianki o najnowszych usługach bądź produktach, pokaż co nieco z codziennego funkcjonowania firmy, wspomnij o imprezach firmowych i działaniach wspierających społeczność. Co jakiś czas możesz także nawiązać do współczesnych wydarzeń lub pokusić się o zabawne nawiązania i drobne żarty. Dzięki temu łatwiej możesz zbudować bliższe relacje ze swoimi odbiorcami.

Społeczne zaangażowanie biznesu

Współczesny konsument, to świadomy konsument, dlatego ważne jest, aby firma była społecznie zaangażowana. Na czym to polega? Jak możemy przeczytać na portalu Cyrekdigital.com.pl:

CSR to skrót od angielskiego wyrażenia Corporate Social Responsibilty. Najczęściej tłumaczy się to jako społeczną odpowiedzialność biznesu. Pojęcie to skupia w sobie wszystkie działania organizacji wpływające na pracowników, interesariuszy i społeczności miejsc, w których operuje firma. CSR można też rozumieć jako strategię, której głównym celem jest wywieranie pozytywnego wpływu na społeczeństwo i środowisko.

Działalność w ramach CSR to dla wielu firm ważny aspekt działalności, który wiąże się także ze wspieraniem lokalnych inicjatyw społecznych i pracowniczych.

Oceń artykuł
0/5 (0)