Wizerunek firmy to sposób, w jaki jest ona postrzegana przez inne osoby. Dbanie o jej pozytywny obraz powinno być zatem priorytetem dla zarządu. Sprawdź, co wpływa na wizerunek firmy oraz w jaki sposób go kreować, aby odnieść sukces.

Wizerunek firmy: definicja 

Mówiąc najprościej, wizerunek firmy to sposób, w jaki dane przedsiębiorstwo jest postrzegane przez inne osoby, na przykład pośredników, klientów, partnerów biznesowych, konkurencję czy media. Odbiór danej marki przekłada się na jej sukces lub porażkę, dlatego tak ważne jest podejmowanie działań mających na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy i zwiększenia jej pozycji na rynku.

Co składa się na wizerunek firmy?

Wśród czynników kształtujących wizerunek firmy wymienia się:

  • tożsamość przedsiębiorstwa,
  • reputację,
  • ofertę usługową,
  • otoczenie fizyczne,
  • personel pierwszego kontaktu.

Tożsamość przedsiębiorstwa w kreowaniu wizerunku firmy

Tożsamość przedsiębiorstwa to cechy, które odróżniają je od innych firm, a zwłaszcza konkurencji. Składa się na nią nazwa, logo, ceny, a także jakość i poziom reklamy. Elementy graficzne pozwalają na identyfikację wizualną danego biznesu. To dlatego tak ważne jest, aby były one spójne z profilem firmy, odpowiadały jej charakterowi, łatwo zapadały w pamięć oraz były przyjemne dla oka. Tożsamość przedsiębiorstwa prezentowana jest zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, tzn. na uniformach pracowników, billboardach, w telewizji, prasie czy środkach transportu.

Wizerunek firmy a reputacja

Reputacja jest nierozerwalnie związana z wizerunkiem firmy. Jest ona opinią otoczenia na temat danego przedsiębiorstwa, która powstała w wyniku oceny jego dotychczasowych działań. Mogą zatem składać się na nią odmienne od siebie wizerunki posiadane przez firmę w przeszłości. Reputację przedsiębiorstwa tworzą poziom świadczenia usług, styl zarządzania i przywództwa, a także jego kultura organizacyjna.

Oferta usługowa

Przez ofertę usługową mamy na myśli podstawowe i dodatkowe usługi oraz ich dostępność. Usługa podstawowa to powód, dla którego klienci wybierają właśnie naszą firmę. Z kolei usługi dodatkowe dodają wartości usłudze podstawowej oraz są swego rodzaju wyróżnikiem firmy na tle konkurencji. Złożoność oferty usługowej ma ogromny wpływ na kreowanie wizerunku marki.

Otoczenie fizyczne

Środowisko, czyli miejsce, w którym usługi są produkowane i konsumowane ma ogromne znaczenie w budowaniu wizerunku firmy. Wpływa ono nie tylko na klientów, ale również pracowników danego przedsiębiorstwa. Na otoczenie składają się takie czynniki jak architektura, wystrój wnętrz czy oświetlenie.

Personel pierwszego kontaktu w kształtowaniu wizerunku firmy

Jak pracownik wpływa na wizerunek firmy? Jego wygląd, zachowanie w miejscu pracy, kompetencje i postawa są czynnikami, które kształtują na obraz danego przedsiębiorstwa. Świadczenie usług na wysokim poziomie, daje firmie przewagę konkurencyjną, wzbudza lojalność konsumenta, buduje jego więź emocjonalną z marką, a także daje szansę utrzymania stałych klientów.

Public relations a wizerunek firmy

W kształtowaniu wizerunku firmy znaczenie ma również public relations. Działania PR polegają na budowaniu pozytywnych stosunków między firmą, a jej klientami i otoczeniem. Ich celem jest przede wszystkim wzbudzenie zainteresowania usługami i produktami przedsiębiorstwa oraz zdobycie zaufania odbiorców. Zarządzanie informacją, budowanie relacji z dziennikarzami i mediami czy komunikacja z grupą docelową to jednak nie wszystko. Dopełnieniem komunikacji zewnętrznej musi być komunikacja wewnętrzna, czyli osiągnięcie identyfikacji pracowników z firmą.

Budowanie wizerunku firmy – od czego należy zacząć?

Budowanie wizerunku firmy jest procesem długofalowym, dlatego trzeba go dobrze zaplanować. Dzięki temu unikniemy wizerunkowej wpadki, która mogłaby odbić się negatywnie na reputacji naszego przedsiębiorstwa oraz narazić je na kryzys.

Jak budować wizerunek firmy? Sprawdź jej obecny obraz

Kreowanie wizerunku firmy trzeba zacząć od zbadania, jaki jest aktualny obraz. Najlepiej oddają go opinie pracowników, klientów, partnerów biznesowych, dziennikarzy, a także konkurencji. Sprawdźmy również, jak nasza marka wypada na tle całej branży. Dzięki temu dowiemy się, jak jest ona postrzegana przez otoczenie, czy jej obraz nam odpowiada i jak bardzo chcielibyśmy go zmienić. Warto zastanowić się nad docelowym wizerunkiem firmy, do którego chcemy dążyć.

Kreowanie wizerunku marki – stworzenie strategii

Kolejnym krokiem jest zaplanowanie odpowiedniej strategii zarządzania wizerunkiem, dopasowanej do możliwości finansowych, lokalizacji czy charakteru naszego przedsiębiorstwa. Zbyt mocne inspirowanie się gigantami w swoich branżach, a w szczególności nierozważne zarządzanie posiadanym budżetem może przynieść nam więcej szkody niż pożytku i narazić nas na straty wizerunkowe oraz finansowe.

W strategii warto zamieścić cele, jakie chcemy osiągnąć w danym czasie oraz narzędzia, dzięki którym będzie to możliwe. Cele muszą odzwierciedlać filozofię naszej firmy, czyli być spójne z jej wizją oraz misją. W tym punkcie koniecznie trzeba również uwzględnić potrzeby klientów, dopasować komunikację do grupy docelowej oraz specyfiki branży. Musimy również wyznaczyć osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych zadań oraz zaplanować budżet, który możemy na nie przeznaczyć. Dbanie o wizerunek firmy wymaga stworzenie harmonogramu działań.

Przystąpienie do pracy nad wizerunkiem firmy

Po zbadaniu obecnego wizerunku firmy i opracownaiu strategii, możemy przystąpić do wcielania jej w życie. Przez cały czas należy kontrolować podjęte przez nas działania oraz obserwować reakcje odbiorców. Dzięki temu będziemy mieli możliwość szybkiego zareagowania w razie nieprzewidzianych problemów, skorygowania ewentualnych błędów i dopasowania kolejnych działań do oczekiwań odbiorców. W efekcie zwiększymy swoje szanse na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy.

Jak poprawić wizerunek firmy w Internecie?

Jakie kroki pracodawca powinien podjąć, by pozytywnie przedstawić wizerunek firmy w internecie i social mediach? Na pewno warto zacząć od stworzenia profesjonalnej strony internetowej, która stanowi swoistą wizytówkę przedsiębiorstwa. To dzięki niej klienci mogą się dowiedzieć gdzie firma ma siedzibę, czym się zajmuje oraz kto jest jej właścicielem. Podstawowe informacje są niezbędne. Całość strony internetowej musi być przejrzysta i prosta, aby nikt się w niej nie zgubił. Niezbędnym elementem strony są zakładki jak na przykład „kontakt”, „o firmie” i „aktualności” – tam wpisy powinny być zamieszczane na bieżąco i systematycznie.

Stronę internetową firmy warto połączyć z portalami społecznościowymi jak Facebook, LinkedIn, Instagram czy Twitter, a także założyć na nich profil. Pozwoli to na większą interakcję z klientami, traktowanie ich w indywidualny sposób oraz odpowiadanie na pytania i wątpliwości, które pojawiają się codziennie. Ciągły dialog z internautami może przynieść przedsiębiorstwu wiele korzyści. Kolejnym krokiem jest ustalenie odpowiedniej strategii i dobór narzędzi, za pomocą których chcemy wypromować wizerunek firmy w Internecie.

Co jeszcze warto zrobić, żeby kreować pozytywny wizerunek firmy w mediach? Dobrym pomysłem może być regularne wysyłanie newslettera, który będzie przypominał o firmie i o aktualnych ofertach pracy. Warto również rozważyć założenia bloga firmowego, ponieważ jest to najlepszy sposób informowania o nowych wydarzeniach. Umożliwia on zamieszczanie merytorycznych treści branżowych.

Oceń artykuł
0/5 (0)