Gemius kojarzymy głównie z badań, jakie przytaczane są przez serwisy w celu ukazania pewnych tendencji. Jednak rzadko poświęcamy chwilę na to, by zapoznać się dokładnie z badaniami i ich metodologią. Czym jest Gemius, jak powstało i o czym mówią nam wyniki badań?
Czym jest Gemius?
Gemius to międzynarodowa firma badawcza funkcjonująca od 1999 roku. Firma oferuje usługi analityczne i doradcze. Tworzy statystyki podobne do tych, jakie oferuje nam Google Analytics. Gemius jest niejako prekursorem badań Internetu, standardów pomiaru. Wprowadza nas w świat internautów. Pomaga zrozumieć ich zachowania i preferencje oraz zdefiniować ich profil społeczno-demograficzny. Firma jest członkiem IAB Europe (stowarzyszenie branży reklamy cyfrowej) oraz I-COM Global (stowarzyszenie pomagające marketerom Smart Data w transformacji biznesu).
Początki rozwoju Gemius
Początki firmy sięgają 1999 r. Tym, co budzi szczególną dumę, są polskie korzenie firmy. Gemius rozwinęło się w Warszawie, początkowo istniejąc pod nazwą Global eMarketing. Pierwszym projektem firmy był system do mierzenia wskaźników na stronach internetowych o nazwie GeMius (następnie gemiusTraffic). Firma zaczęła poszerzać swoją ofertę o kolejne narzędzia, powoli wstępując na rynek międzynarodowy. W 2004 r. nastąpiło połączenie Gemius z firmą Polskie Badania Internetu, czego owocem jest popularne badanie Mediapanel. Z czasem firma poszerzyła swoją działalność o usługi consultingowe i z zakresu e-commerce.
Gemius – czym się zajmuje?
Gemius w szczególności dostarcza danych na temat użytkowania Internetu. Badania Gemius są niezwykle użyteczne w branży marketingowej. Statystyki pomagają ocenić skuteczność kampanii. Z tego też względu wśród klientów firmy znajdziemy reklamodawców, domy mediowe, firmy e-commerce i wydawców. Oprócz badań konsumpcji mediów Gemius prowadzi także badania kampanii digital, TV i w radiu.
Opracowuje zarówno własne badania, jak i realizuje zlecenia klientów. Przedsiębiorstwo analizuje ogromne ilości danych. Z badań możemy dowiedzieć się m.in.:
- jak użytkownicy zachowują się w sieci;
- jakich akcji dokonują na wybranych stronach internetowych;
- jaka jest efektywność reklam w czasie rzeczywistym;
- jak radzi sobie w sieci konkurencja;
- jakie są dane demograficzne użytkowników;
- jaki jest ruch na stronach.
Rodzaje badań Gemius
Oprócz popularnego badania Mediapanel Gemius oferuje także inne produkty w postaci:
- Gemius Adreal – badanie dostarczające danych o aktywności reklamowej wszystkich marek, które komunikują się z konsumentami przez internet i telewizję. Badanie umożliwia także analizowanie konkurencji, monitoring najpopularniejszych stron internetowych, rozpoznawanie reklam i kampanii.
- Gemius Direct Effect – nowoczesne narzędzie do planowania, realizacji monitoringu kampanii online. Pomaga w optymalizowaniu kosztów działań marketingowych i dotarciu do grupy docelowej oraz w monitorowaniu kampanii reklamowych poprzez śledzenie, optymalizację, raportowanie ich przebiegu.
- Gemius Adocean – adserwer wspomagający zwiększanie przychodów ze sprzedaży powierzchni reklamowej poprzez oferowanie powierzchni reklamowej kilku dostawcom jednocześnie.
- Gemius Prism – system umożliwiający segmentację użytkowników w oparciu o profile behawioralne i monitoring ich zachowań w sieci. Analizy pomagają usprawnić procesy sprzedażowe i zoptymalizować działania online.
Jak działa Gemius? Skąd pozyskuje dane?
Gemius prowadzi badania w oparciu o zasady międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR – zbiór zasad etycznych i standardów stosowanych w badaniach społecznych, marketingowych i rynkowych. Metodologia działań jest uzależniona od konkretnego rodzaju badania. W wielu przypadkach dane zbierane są w oparciu o oprogramowanie zamieszczone w kodzie badanej strony www. Następnie aktywność zostaje zliczona przez podmiot. Gemius prowadzi także badania ankietowe. Monitoruje także konkretne wskaźniki, np. klikalności, czy konwersji.
Firma znana jest w szczególności z przełomowego odkrycia metody badawczej służącej do oszacowania liczby unikalnych użytkowników konkretnej strony internetowej. W lipcu 2023 r. to właśnie serwis GoWork ulokował się na 1 miejscu według danych Gemius (wskaźnik „Real Users”) na podstawie danych Mediapanel, wyprzedzając konkurencję z liczbą 3 684 366 unikalnych użytkowników (platforma Internet).
Gemius bierze pod uwagę wszystkie czynniki, które mogą wpłynąć na końcowy wynik. Są to m.in. pliki cookies, czy inny rodzaj wykorzystywanej przeglądarki. Analizując sieci internetowe, Gemius bierze pod uwagę treści i pliki, przetwarza obszerne spektrum danych na temat zachowań użytkowników.
Badanie Mediapanel to jednoźródłowe badanie cross-mediowe oglądalności internetu, telewizji i radia. Obejmuje pasywny pomiar konsumpcji internetu, telewizji i radia. Dane są pozyskiwane z jednoźródłowego panelu, uwzględniają treści redakcyjne i komercyjne, kanały i programy oraz witryny ogólnokrajowe i regionalne. Efektem badania jest prezentacja wspólnego zasięgu różnych kanałów mediowych, analizy demograficzne, grupy docelowych, czy oglądalności. Badanie przeprowadzane jest na próbie reprezentatywnej dla grupy badawczej, społeczeństwa, czy konkretnego rynku. Dzięki badaniu możemy poznać preferencje i nawyki użytkowników/klientów.
Badania Gemius pomagają lepiej zrozumieć użytkowników Internetu, ich zachowania. Jest to wiedza niezwykle wartościowa dla przedsiębiorców, którzy rozumiejąc potrzeby swoich klientów, są w stanie lepiej dostosować swoją ofertę i tym samym zadbać o rozwój firmy.