Reklama

Cyfrowy Polsat ukarany przez UOKiK za nieuczciwe reklamy. Musi zapłacić 17 mln

Cyfrowy Polsat przegrał z Urzędem Ochrony Konsumentów i Konkurencji. Za wprowadzające w błąd reklamy SmartDomu musi zapłacić niemal 17 mln złotych.

Cyfrowy Polsat ukarany przez UOKiK - młotek sędziowski i megafon

Cyfrowy Polsat i reklamy wprowadzające w błąd

Powodem, dla którego Cyfrowy Polsat został ukarany przez Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji są spoty telewizyjne Cyfrowego Polsatu i Plusa dotyczące bożonarodzeniowej kampanii SmartDomu z 2014 roku. Spoty sugerowały, że klient za 61 zł miesięcznie w ramach jednego abonamentu otrzymuje pakiet usług telekomunikacyjnych i zestaw urządzeń. Jednak pakiet nie dotyczył jednej umowy, a klienci musieli podpisać dwie oddzielne umowy. Umowa dotycząca zakupu urządzeń wiązała się z koniecznością opłacenia dodatkowej raty. Jednak wydźwięk kampanii był inny. Tylko spostrzegawczy klienci mogli zauważyć drobny napis na dole ekranu, widoczny niewiele ponad dwie sekundy.

Przy zawarciu umowy Abonent nie płaci ceny zestawu. Abonent zobowiązany jest do zapłaty 48 rat za sprzęty w sumie 99,99 zł/mies., zgodnie z harmonogramami. Rabaty dostępne najpóźniej od 2. pełnego okresu rozliczeniowego. 

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów reklama mogła wprowadzać konsumentów w błąd, co do rzeczywistej ceny oferty ze względu na nieczytelny sposób przedstawienia informacji.

Cyfrowy Polsat ukarany przez UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował na swoim profilu na Twitterze, że Sąd Najwyższy potwierdził, że reklama pakietu SmartDom stanowiła nieuczciwą praktykę rynkową, wprowadzającą klientów w błąd. W związku z tym UOKiK nałożył na Polkomtel (spółka zależna Cyfrowego Polsatu) karę 12,29 mln zł, a na Cyfrowy Polsat 4,41 mln zł. Ponadto nakazał emisję ogłoszeń o wprowadzaniu konsumentów w błąd, które mają być emitowane przez 30 dni w telewizji, 5 razy dziennie w paśmie wieczornym oraz umieszczone na serwisach internetowych firm. 

W uzasadnieniu Urząd wskazał, że konsumenci dzięki takiemu rozstrzygnięciu sprawy, mogą mieć większą wiedzę o przepisach chroniących ich prawa, a przedsiębiorcy zyskują świadomość konsekwencji z naruszenia praw konsumentów, co stanowi wartość prewencyjną.

Źródło: Wirtualnemedia.pl

Oceń artykuł
1/5 (1)