Reklama

500 plus na auto? To nie żart, a nowy pomysł Ministerstwa Finansów

500 plus na samochód ma stanowić przynętę dla tych, którzy jeszcze nie zdecydowali się na montaż systemu e-Toll. Przewoźnicy są kuszeni do wprowadzenia zmian wizją ulgi podatkowej. Program samochód plus powoli staje się faktem. Czy polscy przedsiębiorcy skorzystają z pomocy rządu?

500 plus na auto - GPS w aucie

Projekt nowelizacji ustawy od towarów i usług został już rozpatrzony przez rządową komisję w ubiegłą środę. To kolejna zmiana, jaką przynosi nam Polski Ład. Projekt dotyczy wdrożenia unijnych regulacji w zakresie pakiet VAT e-commerce. Pomysł zakłada wprowadzenie ulg podatkowych w zamian za wyposażenie pojazdu przewoźnika w urządzenia OBU/ZSL, które mają umożliwić dokonywanie opłat za pośrednictwem systemu e-TOLL.

Jak działa program samochód plus?

Resort finansów wyjaśnia, że 500 plus na auto miałoby dawać możliwość skorzystania z ulgi podatkowej w ramach kosztów poniesionych w 2021 r. na nabycie urządzenia OBU/ZSL oraz kosztów jego utrzymania. Przedsiębiorca będzie mógł odliczyć maksymalnie 500 zł netto na każdy samochód z osobna. Wysokość ulgi będzie więc uzależniona od liczby posiadanych urządzeń OBU (Urządzenie pokładowe: on board unit) oraz ZSL (Zewnętrzny System Geolokalizacji). 


Szukasz pracy? Sprawdź: praca Warszawa


Auto plus: dla kogo?

Nowy program rządowej dopłaty na zakup samochodu obowiązywać ma tylko dla użytkowników e-TOLL. System e-TOLL ma nie tylko usprawniać płatność, lecz także stanowić pomoc dla przedsiębiorców, którzy dzięki otwartemu modelowi lokalizatorów satelitarnych będą mogli wykorzystać urządzenia do śledzenia floty pojazdów. W ramach programu 500 plus na auto pomocne dla przewoźników może się również okazać zintegrowanie systemu z systemem rejestracji i monitorowania przemieszczania towarów (SENT).

Nowy Ład i samochód plus a oczekiwania przewoźników

Przewoźnicy oczekują od Ministerstwa Finansów zorganizowania kosztownego przetargu na zakup systemów. Rząd się z pomysłem nie zgadza, sugerując, że obecnie wykorzystywanie systemów GPS jest spopularyzowane i powszechnie wykorzystywane. W związku z tym nie ma sensu zaburzać konkurencji, wydając 1 miliard złotych na przetarg, podczas gdy istnieje obecnie wielu operatorów ZSL (ponad 100), którzy wykonują usługi w systemie SENT, a kilkadziesiąt z nich jest zintegrowanych z systemem e-TOLL. Zamiast tego lepiej dać ulgę 500 plus na auto. Ponadto Krajowa Administracja Skarbowa ma zapewnić bezpłatną aplikację mobilną, która ułatwi dokonywanie opłat za przejazdy. 

Program samochód plus: zalety

Dla niektórych powyższe zmiany mogą się wydać skomplikowane. Jednak ich wprowadzenie nie tylko zrewolucjonizuje rynek polskich przewoźników, lecz także pomoże uszczelnić VAT oraz pokonać bariery w handlu elektronicznym między klientami i przedsiębiorcami. Lista operatorów OBU/ZSL jest dostępna i stale aktualizowana na stronie etoll.gov.pl. Nowe przepisy wejdą w życie już 1 lipca 2021 r.

Oceń artykuł
0/5 (0)