Reklama

Multitasking w pracy – jak sobie z nim poradzić? Jakie są jego konsekwencje?

Multitasking jest mocno cenioną umiejętnością przez większość pracodawców. Niestety, nie zawsze równa się z efektywnością i precyzyjnym wykonywaniem swoich zadań. Sprawdź, jakie są jej konsekwencje oraz jak sobie poradzić, jeśli twoje stanowisko pracy jest wielozadaniowe.

Multitasking
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_88796485_widok-z-g%C3%B3ry-biznesmen-jedz%C4%85cy-lunch-i-pracuj%C4%85cy-z-laptopem-przy-brudnym-biurku-pusty-ekran-dla.html

 

Multitasking – co to jest?

Multitasking (inaczej wielozadaniowość) to umiejętność wykonywania kilku niezwiązanych ze sobą zadań jednocześnie. Termin ten po raz pierwszy użyto w 1965 roku w IBM (International Business Machines Corporations) w celu wypisania właściwości wyprodukowanego przez firmę komputera.

Multitasking jest cechą przypisaną do maszyn, których system operacyjny stworzony jest do wielozadaniowości i wykonywania kilku procesów w tym samym czasie. Ludzki mózg niestety nie ma takiej umiejętności. Może się szybko rozkojarzyć, zmęczyć, odczuwa spadek energii oraz potrzebuje odpoczynku. Jego praca, mimo że skończona szybko, może być mniej efektywna. Zwróćmy jednak uwagę na to, że nawet komputer przy dużej ilości zadań wykonywanych w tym samym czasie może się zawiesić i np. przegrzać. W związku z tym czas poświęcony na dane czynności automatycznie się wydłuża i towarzyszą mu przy tym efekty uboczne. Co w związku z tym? Multitasking nie jest rzeczą najlepszą, jednak niekiedy bardzo potrzebną.

Multitasking po polsku oznacza wielozadaniowość. Jest to kompetencja, która umożliwia wykonywanie kilku zadań w tym samym momencie. Samo pojęcie pochodzi z branży IT i odnosi się do komputerów. Jego znaczenie zostało jednak rozszerzone do określania także zdolności ludzkich. Aktualnie często wykorzystuje się je w kontekście określania czy ktoś posiada umiejętność łączenia zadań i wykonywania kilku czynności jednocześnie. Jest to istotne z perspektywy czasu, który musisz na coś poświęcić – źródło Ciekawecv.pl

Multitasking a praca

Pracownik, który potrafi wykonywać kilka zadań jednocześnie, jest dla pracodawcy jak na wagę złota. Musi on jednak zdawać sobie sprawę z tego, że multitasking przynosi finalnie wiele szkód. Badania wykazują, że jeśli wykonujemy kilka czynności w tym samym czasie, nasza efektywność spada o 40 proc. Przez chwilę czujemy przypływ energii, wydaje nam się, że jesteśmy bardziej produktywni. Spowodowane jest to wydzielaniem się hormonów szczęścia, które wprowadzają nas w dobre samopoczucie i napędzają do działania. Niestety, po krótkim czasie nasza efektywność spada i czujemy się przytłoczeni oraz zmęczeni ilością nałożonym na nas zadań. Częściej popełniamy błędy, pomijamy istotne informacje oraz stajemy się nieprecyzyjni, co ma ogromny wpływ na jakość naszej pracy, a ostatecznie działań całej firmy. Dotyczy to zarówno pracy przy komputerze, jak i pracy fizycznej oraz pracy z klientem.

Jakie są konsekwencje multitaskingu?

Multitasking w miejscu pracy prowadzi do wielu nieprzyjemnych konsekwencji. Są nimi np. chaos, przeładowanie informacji oraz w konsekwencji problem zapanowania nad nimi. Pracownik staje się rozproszony, nadmiar bodźców powoduje w nim ogromny stres i permanentne zmęczenie. Takie zachowanie przyczynia się do wypalenia zawodowego lub nerwicy, która niesie ze sobą ogromnie szkodliwe skutki.

Wypalenie zawodowe. Jak się z tego uwolnić?

Ponadto według badań przeprowadzonych w Uniwersytecie w Londynie, nasze IQ spada o 15 proc. w momencie, kiedy nagle przełączamy się z jednego zadania do drugiego, nie dając szansy na sfinalizowanie poprzedniej rzeczy. Jeszcze inna analiza pokazuje, że nasz mózg potrzebuje 20 lub 25 minut na skupienie i pełne wdrożenie się w czynność, którą wcześniej się przerwało. W związku z tym tracimy na czasie, który moglibyśmy spożytkować na zupełnie inne, ważniejsze zadania.

Multitasking – jak zwiększyć swoją wydajność?

Niestety, na wielu stanowiskach nie jesteśmy w stanie uniknąć multitaskingu. Jeśli więc chcemy się tego podjąć, musimy wdrożyć odpowiednie kroki, aby móc temu sprostać.

Naucz się dobrze organizować swoją pracę i priorytetyzować zadania. Rób notatki, korzystaj z programów i aplikacji, które ułatwiają planowanie i rozporządzanie swoją pracą, są to np. Trello, Asana, Podio czy Evernote. Postaraj się również podejść do wszystkiego z dystansem i otwarcie prosić o pomoc i wsparcie swoich współpracowników.

Sprawdź również:

Zen w wolnym czasie, czyli remedium na wyniszczający multitasking

Oceń artykuł
4.2/5 (5)