Reklama

Inteligencja emocjonalna – co to? Czy pomaga rozwijać karierę zawodową?

Inteligencja emocjonalna jest czynnikiem, który determinuje rozwój kariery zawodowej. Nie gwarantuje jednak sukcesu, a pomaga skutecznie budować relacje międzyludzkie. Sprawdź, czym jest, na co się dzieli i czy można się jej nauczyć?

Inteligencja emocjonalna
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_42327867_zbli%C5%BCenie-na-rysunek-dialogu-mi%C4%99dzy-dwoma-osobami-na-tablicy.html

 

Inteligencja emocjonalna: co to?

Inteligencja emocjonalna (inaczej EQ – emotional quotient) to przeciwieństwo inteligencji racjonalnej (IQ). Została odkryta przez amerykańskich psychologów Petera Salavey’a i Johna Mayerw’a w 1990 roku, którzy potwierdzili, że intelekt bez emocji może wprowadzić nas w błąd i zaburzyć zdolność jasnego i racjonalnego myślenia. Aby osiągnąć sukces, niezbędna jest umiejętność empatycznej komunikacji i samoświadomości.

Co to inteligencja emocjonalna? Definicja mówi, iż jest to połączenie wiedzy i umiejętności dotyczących dostrzegania, rozumienia, przewidywania i zarządzania emocjami – zarówno własnymi, jak i cudzymi. Inteligencja emocjonalna w działaniu rozwijana jest na przestrzeni całego życia.

Inteligencja emocjonalna to, mówiąc najogólniej, umiejętność rozpoznawania własnych emocji i emocji innych osób, umiejętność ich interpretacji, odniesienia do danej sytuacji, a także – umiejętność ich wykorzystywania. Są to zdolności, które pozwalają człowiekowi prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie oraz żyć w zgodzie z samym sobą – źródło Mindhealth.pl

W sieci istnieje mnóstwo stron, na których można sprawdzić poziom inteligencji emocjonalnej. Test stworzony przez wykwalifikowanych specjalistów wykazuje między innymi naszą zdolność do rozpoznawania zarówno własnych, jak i cudzych emocji.

Inteligencja emocjonalna: Goleman

Daniel Goleman jest amerykańskim psychologiem i publicystą naukowym, którego książka pt.“Inteligencja emocjonalna w praktyce” (1995 r.) znajdowała się na liście bestsellerów The New York Timesa do połowy 1997 roku. Dwukrotnie otrzymał nominację do nagrody Pultizera, przyznawanej za wyjątkowe osiągnięcia w dziedzinie dziennikarstwa, literatury i muzyki. W swojej książce wyróżnił pięć podstawowych kategorii inteligencji emocjonalnej. Są to:

  • Samoświadomość – umiejętność rozpoznawania własnych emocji
  • Samoregulację – zdolność kierowania własnymi emocjami
  • Empatię – dolność do wczuwania się w uczucia i potrzeby innych oraz umiejętność odczytywania ich emocji
  • Motywację – zdolność do podporządkowania emocji wyznaczonych przez nas celom
  • Umiejętności społeczne – czyli łatwość nawiązywania i podtrzymywania związków ze światem, umiejętność nawiązywania kontaktów międzyludzkich, otwartość na świat i niosące ze sobą bodźce zewnętrzne

Obejrzyj również poniższy filmik z podsumowaniem książki o inteligencji emocjonalnej. Goleman w praktyczny i zrozumiały sposób wyjaśnia, jak inteligencja emocjonalna pomaga osiągnąć zarówno sukces zawodowy, jak i finansowy. Na podstawie wielu przykładów tłumaczy, iż droga do samospełnienia nie polega jedynie na naszym ilorazie inteligencji i wiedzy opartej na suchych faktach.

Inteligencja emocjonalna w działaniu

Salovey i Mayers, autorzy koncepcji inteligencji emocjonalnej w działaniu jako zestawu umiejętności, wyróżniają 4 elementy leżące u jej podstaw:

  1. Dostrzeganie emocji: umiejętność wykrywania emocji i nastrojów – zarówno własnych, jak i cudzych
  2. Rozumienie emocji: umiejętność rozróżniania złożonych stanów emocjonalnych oraz ich źródeł, a także przewidywania, w jakich sytuacjach mogą się pojawiać
  3. Facylitacja emocjonalna: umiejętność celowego wzbudzania i wykorzystywania emocji pod kątem osiągnięcia odpowiedniego stanu psychicznego, ułatwiającego wykonanie określonego rodzaju zadania
  4. Zarządzanie emocjami: umiejętność wpływania emocje własne oraz cudze, efektywne radzenie sobie ze stresem, a także empatyczna komunikacja

A jak wykorzystać inteligencję emocjonalną w pracy? Sprawdźmy!

Inteligencja emocjonalna w pracy

“W każdej pracy, inteligencja emocjonalna odgrywa większą rolę niż iloraz inteligencji i wiedza fachowa, a dla znakomitego kierowania jest ona ważniejsza niż niemal wszystkie pozostałe cechy. Dane z różnych firm są przekonujące – te z nich, które potrafią skorzystać z tego atutu, osiągają zdecydowanie lepsze, wymierne wyniki” – Daniel Goleman.

Zdaniem Daniela Golemana, inteligencja emocjonalna jest znacznie silniejszym predyktorem osiągnięć niż inteligencja. Ma to szczególne znaczenie w miejscu pracy w przypadku wszystkich stanowisk – nie tylko menedżerskich.  Inteligencja emocjonalna w pracy wiąże się z:

  • Wyższą satysfakcją z pracy
  • Skutecznym radzeniem sobie ze stresem
  • Rozwiniętymi kompetencjami interpersonalnymi
  • Umiejętnościami przywódczymi
  • W konsekwencji także wyższymi osiągnięciami w miejscu pracy

Poniżej zamieszczamy krótkie wideo, w którym Goleman dokładnie wyjaśnia, czym jest inteligencja emocjonalna w pracy menadżera lub każdego innego pracownika i dlaczego lepiej przewiduje osiągnięcia, niż inteligencja poznawcza:

Badania przeprowadzone przez careerbuilder.com wykazują, że aż 75 proc. menedżerów wybiera pracowników z wyższą inteligencją emocjonalną niż ilorazem inteligencji. Wynika to z tego, że osoby te są bardziej opanowane (szczególnie w nerwowych i stresowych sytuacjach), dzięki czemu podejmują lepsze decyzje, łatwiej rozwiązują konflikty, są empatyczni i potrafią skutecznie oraz mądrze zarządzać projektem i swoimi współpracownikami.

Inteligencja emocjonalna odnosi się nie tylko do poszczególnych jednostek, ale także zespołów, a nawet całych organizacji. W firmach, w których inteligencja emocjonalna w pracy jest na niskim poziomie, brakuje ducha zespołu. Ludzie nie są skorzy do współpracy, częściej wchodzą ze sobą w konflikty lub unikają konfrontacji w trudnych sytuacjach. Może również dominować silny krytycyzm, antagonizm oraz niechęć do przyjmowania informacji zwrotnych. Komunikacja ograniczona jest do minimum lub odbywa się na powierzchownym poziomie. Może pojawić się także wrogość lub – w skrajnych przypadkach – agresja słowna. Ludzie unikają odpowiedzialności za popełniane błędy, a kiedy nie mogą się wycofać, przyjmują postawę obronną. Przez takie zachowanie pracownicy mogą doświadczyć depresji w pracy, która może całkowicie wykluczyć ich z pełnienia obowiązków zawodowych na dłuższy czas.

Z kolei w firmach charakteryzujących się wysoką inteligencją emocjonalną, ludzie chętnie podejmują współpracę i jest ona bardziej efektywna. Skutecznie potrafią zarządzać konfliktami. Oczywiście trudne sytuacje nadal się zdarzają – różnica polega na tym, że zachowują zimną krew i potrafią je rozwiązywać z pozytywnym skutkiem. Wiąże się to z kolejną cechą powiązaną z inteligencją emocjonalną, jaką jest empatia. Są w stanie przyjmować konstruktywną krytykę i korzystać z niej w celu dokonania poprawy, w związku czym chętniej się rozwijają.

Inteligencja emocjonalna w praktyce: czy można się jej nauczyć?

Istnieje wiele kursów i warsztatów doskonalenia inteligencji emocjonalnej w praktyce. Czy jednak warto z nich skorzystać? Oczywiście, że tak. Jednak nie odniesiemy zadowalających efektów, jeśli nie zaczniemy nad sobą solidnie pracować. Musimy być również świadomi tego, że jest to zajęcie na całe życie. Trzeba poświęcić temu wiele czasu i jednocześnie pielęgnować to, co udało nam się już wypracować.

Niestety, coraz szybciej zwiększa się ilość problemów emocjonalnych. Doświadczamy depresji, lęków, popadamy w nałóg, jesteśmy samotni. To wszystko sprawia, że nie potrafimy poradzić sobie z własnymi emocjami i czujemy się zagubieni w świecie, który wiele od nas wymaga. W takich sytuacjach warto zasięgnąć pomocy bliskiej osoby lub terapeuty, który pomoże nam wyjść na prostą.

Chcesz zarabiać więcej? Szukasz dobrej pracy? Sprawdź nasze oferty na stronie GoWork.pl!

Oceń artykuł
4/5 (4)