Reklama

Czy na urlopie trzeba odbierać telefon służbowy?

Telefon służbowy dzwoniący podczas urlopu wypoczynkowego może skutecznie zrujnować relaks. Czas ten ma służyć regeneracji i nabrania sił do dalszej pracy, jednak niektórzy pracodawcy nakazują pracownikom zabieranie ze sobą telefonu służbowego. Czy to zgodne z prawem? Wyjaśniamy, kiedy musisz odebrać telefon służbowy na urlopie.

telefon służbowy na urlopie

W czasie urlopu wypoczynkowego pracownik powinien odpocząć, zregenerować siły i przygotować się do dalszej pracy. Dlatego odbieranie telefonu służbowego na urlopie nie powinno mieć miejsca. Pracodawca powinien uszanować czas wolny swojego pracownika. Są jednak takie sytuacje, kiedy odebranie telefonu służbowego od pracodawcy w trakcie urlopu jest konieczne. Dotyczy to również telefonu służbowego po godzinach pracy, co według przepisów prawa można zaliczyć do wyrabiania nadgodzin. Jak to jednak jest w praktyce? Czy pracownik musi odebrać telefon od pracodawcy w czasie urlopu?

Telefon służbowy na urlopie wypoczynkowym: czy trzeba odbierać?

Zgodnie z artykułem 152 Kodeksu pracy urlop wypoczynkowy to coroczny, nieprzerwany i płatny okres, podczas którego pracownik powinien odpocząć, oderwać się od służbowych obowiązków, stresu i ciągnącej się rutyny oraz nabrać sił do dalszej pracy. Wiele osób zastanawia się, czy w takim wypadku trzeba odebrać telefon od pracodawcy. Często na samą myśl o załatwianiu spraw zawodowych na urlopie niektórzy mają dreszcze zniechęcenia. Nic więc dziwnego, że gdy zawibruje służbowa komórka, pracownicy nie mają ochoty odbierania telefonu od pracodawcy. Co wtedy? Czy narzucony jest prawny obowiązek odbierania?

Nie istnieje żaden zapis mówiący o konieczności odbierania na urlopie wypoczynkowym telefonów służbowych. Telefon służbowy na urlopie od szefa lub współpracowników może zakłócić tę „sielankę” i wprowadzić w niepotrzebny niepokój. Otóż niektórzy pracodawcy mogą poprosić swojego pracownika o zabranie na wypoczynek telefonu lub laptopa służbowego. Warunkiem jest jednak to, aby taka kwestia została uwzględniona w umowie o pracę lub regulaminie zakładu pracy. W razie, gdy takiego przepisu w umowie nie będzie, to pracownik może odmówić i nie wziąć ze sobą telefonu służbowego na urlop.

Poza szczególnymi wyjątkami wynikającym z zajmowanego stanowiska (dotyczy tzw. pracowników kluczowych) lub z regulaminu pracownik nie ma obowiązku zabierania telefonu służbowego na wypoczynek. Tak samo wskazuje Inspekcja Pracy, która informuje, że pracownik nie ma obowiązku odbierania telefonu od pracodawcy w trakcie urlopu. Wszelkie kary nałożone na pracownika w wyniku takiej decyzji są niezgodne z prawem. Pracownik może wtedy zgłosić takie zachowanie do Państwowej Inspekcji Pracy.

Telefon służbowy na urlopie

Jeśli w umowie lub regulaminie obowiązującym w zakładzie pracy znajduje się zapis o narzucający obowiązek odbierania telefonu służbowego i zabrania gona urlop wypoczynkowy, to pracodawca nie powinien nadużywać swojego prawa. Mowa o ciągłym kontakcie z klientami/kontrahentami przez telefon służbowy na urlopie lub wykonywanie innych, ale równie pracochłonnych czynności służbowych. Takie zachowanie narusza prawa pracownika do urlopu wypoczynkowego, w którym powinien on całkowicie odciąć się od swojej pracy. Co więcej, zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego (II PK 26/16) pracownik nie ma obowiązku codziennego kontrolowania swojej poczty e-mail.

Pracownik nie może pełnić dyżuru w pracy w czasie urlopu

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, urlop wypoczynkowy to czas na relaks, odpoczynek i regenerację sił. Pracodawca, który zobowiązuje swojego podwładnego do dyżuru w pracy w czasie jego urlopu, radykalnie narusza jego prawa pracownika. Nawet wtedy, gdy w czasie dyżuru nakaże mu kontaktować się ze współpracownikami czy klientami przez jedynie telefon służbowy na urlopie. W takiej sytuacji pracownik ma prawo zgłosić sprawę do Państwowej Inspekcji Pracy oraz żądać roszczeń o uznanie takiego dnia za dzień pracy, w tym otrzymanie pełnego wynagrodzenia oraz dodatkowego dnia wolnego z tytułu urlopu wypoczynkowego.

Telefon służbowy na urlopie: nakaz powrotu do pracy

Zdarzają się takie sytuacje, w których pracodawca może odwołać pracownika z urlopu lub pozostać z nim w kontakcie w czasie jego wypoczynku. Jest to wtedy wyjątek, w którym obecności w pracy wymagają okoliczności nieprzewidziane, takie jak na przykład upadłość firmy. Jeśli więc pracownik odbierze telefon służbowy od pracodawcy w trakcie urlopu lub dostanie wiadomość e-mail i dowie się o zaistniałej sytuacji, powinien niezwłocznie wrócić do pracy. Pracownik może jednak nie zabrać ze sobą tych rzeczy, jeśli nie było to wskazane w umowie lub regulaminie pracy (nie ma obowiązku zabierania telefonu służbowego) i nie odbierze na urlopie wypoczynkowym telefonów służbowych. Pracodawca powinien podjąć próbę kontaktu innymi możliwymi kanałami i skorzystać np. z telefonu prywatnego, jeśli ma taką sposobność. Odwołanie pracownika w trakcie urlopu wypoczynkowego możliwe jest jedynie wtedy, kiedy pracodawca ma pewność, że jego podwładny odebrał wiadomość.

Czy pracodawca może zadzwonić do pracownika na telefon prywatny?

Pracodawca nie może dzwonić do pracownika na telefon prywatny. Chyba że wyrazi na to zgodę i chęć kontaktu właśnie w taki sposób. Wtedy telefon prywatny do celów służbowych jest jak najbardziej dopuszczalny. Jeśli jednak pracodawca będzie próbował się skontaktować z pracownikiem przez prywatny numer bez jego pozwolenia – niezależnie czy w trakcie urlopu wypoczynkowego, czy nie – to pracownik ma pełne prawo nie odebrać telefonu i nie poniesie za to żadnych konsekwencji. Nie ma bowiem obowiązku odbierania telefonu prywatnego w celach służbowych, nawet w godzinach pracy. Pracodawca nie może więc żądać od pracowników odbierania na urlopie wypoczynkowym telefonów kierowanych zarówno na numer służbowy, jak i na prywatny.

Oceń artykuł
3/5 (2)