Zasady netykiety poczty elektronicznej. Jak poprawnie pisać wiadomości e-mail?

E-mail to dla większości podstawowa forma komunikacji w pracy. W związku z tym każdy jego użytkownik powinien stosować się do zasad netykiety poczty elektronicznej, aby móc zostać dobrze odebranym i okazać swoją kulturę osobistą. Sprawdź, jak poprawnie pisać wiadomości e-mail oraz poznaj podstawowe zasady netykiety.

netykiety

Netykieta poczty elektronicznej. Co to jest?

Netykieta to zbiór zasad dobrego zachowania w sieci. Nadużycie nieprzyzwoitych słów oraz ogólne łamanie zasad netykiety może skończyć się zgłoszeniem takiego użytkownika do działu “abuse” i usunięciem go z określonej usługi internetowej przez administratorów strony.

Netykieta posiada swój zbiór reguł, zwrotów grzecznościowych dostosowanych do danej sytuacji oraz wskazówek, które mają na celu pomóc w prawidłowym posługiwaniu się komunikatorami internetowymi. Dotyczą zarówno poprawności językowej, jak i technicznych oraz prawnych aspektów.

Zasady netykiety. Skąd się wzięły?

Zasady netykiety są wynikiem ogólnych norm przyzwoitości wypracowanych samodzielnie przez internautów. Ich przestrzeganie świadczy o kulturze osobistej, jak i szacunku do innych użytkowników. Łamanie zasad netykiety nie wiąże się jednak z systematycznym karaniem nieprzestrzegających jej osób. Dopiero w sytuacji, kiedy pewien uparty użytkownik nadmiernie nadużywa niestosownych słów, zwrotów czy zachowań, mogą spotkać go nieprzyjemne konsekwencje.

Dużą rolę w kontrolowaniu przestrzegania regulaminu np. na forach internetowych czy różnych portalach społecznościowych odgrywają moderatorzy strony. Do ich obowiązków należy moderowanie komentarzy oraz blokowanie niekulturalnych użytkowników.

Zasady netykiety obejmują między innymi.:

  • Zakaz trollowania – czyli wyśmiewania, obrażania i prowokowania do kłótni
  • Zakaz floodingu – czyli nadmierne wysyłanie tych samych wiadomości w krótkim odstępie czasu
  • Zakaz spamowania – czyli wysyłanie niepotrzebnych wiadomości do użytkownika, na przykład reklam

Zasady netykiety poczty elektronicznej

  • Pisz zgodnie z interpunkcją i zasadami ortografii

Czyli w formacie tekstowym, a nie HTML. Zastosuj się do zasad języka polskiego i dokładnie przemyśl to, co chcesz napisać w e-mailu, szczególnie wtedy, gdy jesteś częścią jakiegoś sporu. Używaj poprawnej interpunkcji, gramatyki i ortografii. Powstrzymaj się przed stosowaniem wulgaryzmów i innych, niekulturalnych określeń.

  • Nie przesyłaj “łańcuszków szczęścia”, unikaj spamu i floodingu

Może się to skończyć niemiłymi konsekwencjami np. zablokowaniem twojego konta przez filtry antyfloodowe.

  • Sprawdzaj swoją pocztę elektroniczną na bieżąco, najlepiej codziennie

Nie zaśmiecaj swojej poczty elektronicznej niepotrzebnymi wiadomościami. Usuwaj spam, w tym uporczywe reklamy, a także staraj się w miarę możliwości odpisywać regularnie.

  • Jeśli umieszczasz w swoim e-mailu sygnaturkę, zadbaj o jej poprawną formę

Prawidłowa sygnaturka powinna mieć nie więcej niż cztery linie (np. imię i nazwisko, firma, adres, numer telefonu) po osiemdziesiąt znaków każda.

  • W tekście nie używaj CAPS LOCKA

Czyli nie pisz tekstu samymi DUŻYMI LITERAMI. Traktowane jest to jako krzyk i może zostać nieprzyjemnie odebrane. Pamiętaj, że komunikatory internetowe nie są w stanie w stu procentach odwzorować naszych emocji. Może w tym wypadku lepiej zadzwoń lub, jeśli jest to możliwe, spotkaj się z kimś na żywo.

  • Powstrzymaj się przed używaniem nadmiernej ilości emotikonek

Jeśli chcesz użyć w swojej wiadomości uśmiech 🙂 lub innej, nadającej lepszy ton wypowiedzi emotikonki to pamiętaj, aby nie dodawać ich zbyt dużo. Lepiej być bardziej subtelnym i nie przytłaczać swojego odbiorcy.

  • Dużą ilość załączników umieść w “chmurze”

Chmura to rodzaj usługi, w której możemy przechowywać wszystkie dane z serwera usługodawcy. Należą do nich serwisy takie jak: Dropbox, WeTransfer, iCloud, Dysk Google czy inne. Jest to wiele szybka i wygodniejsza metoda do zachowania większego porządku w plikach.

  • W temacie wiadomości wpisz tekst

W temacie nie zostawiaj pustego pola. Dzięki temu twój odbiorca będzie wiedział, w jakiej sprawie się do niego zwracasz. Pamiętaj, aby nadawać wiadomości taki temat, który będzie opisywał jej zawartość.

  • Unikaj nadmiernego formatowania tekstu

Kolorowy, pogrubiony czy nawet falujący tekst jest ciekawy odbiorze, ale też nieco przytłaczający i nie zawsze dobrze się go czyta.

Sprawdź również: 

Zwroty grzecznościowe w e-mailu – jak ich poprawnie używać?

Zwrot grzecznościowy w mailu po angielsku. Przykłady i wskazówki

Oceń artykuł
4/5 (5)
Kalkulator wynagrodzeń

Kalkulator wynagrodzeń

Neto, brutto, na rękę - można zwariować.
Skorzystaj z naszego prostego i użytecznego kalkulatora wynagrodzeń

Przejdź do kalkulatora

Chcę zarabiać...

 

Przejdź do kalkulatora