Reklama

Wedding planner – jak nim zostać? Jakie są wymagania na tym stanowisku?

Wedding planner to zawód dla osób, które są dobrze zorganizowane i uwielbiają planować przyjęcia. Dla młodych par, które potrzebują profesjonalnego wsparcia przy organizowaniu własnego ślubu, tacy specjaliści są na wagę złota. Sprawdź, jak zostać wedding plannerem oraz jakie są wymagania na tym stanowisku. Ile zarabia konsultantka ślubna?

wedding planner

Wedding planner to bez wątpienia zawód „na topie”. Coraz więcej osób decydujących się na ślub i wesele chce korzystać z usług wedding plannerów. Dlaczego? Chodzi tu przede wszystkim o czas – młodzi nie mają czasu, aby załatwiać wszystkie formalności związane z planowaniem wesela. W branży ślubnej wybór jest ogromny, dlatego też zdecydowanie się na konkretny rodzaj dekoracji, czy kwiatów trwa bardzo długo. Do tego dochodzą znaczne rozbieżności w cenach, co dodatkowo komplikuje organizację przyjęcia weselnego. A dzień ślubu i wesela wymaga ogromnej liczby podpunktów, które złożą się na efektowną całość. Nie wszyscy są w stanie poświęcić tyle czasu, aby dokładnie zapoznać się z rynkiem, najnowszymi trendami, wymaganiami sali weselnej, czy zgraniem terminów. Dlatego coraz większą popularnością cieszą się konsultantki ślubne, czyli wedding plannerki (na ten moment w zawodzie tym obserwujemy więcej pań). Jak dokładnie wygląda ta profesja? Jak przebiega organizacja ślubu z wedding plannerem? I czy w tej branży można dobrze zarobić?

Wedding planner – czym się zajmuje?

Wedding planner zajmuje się kompleksową organizacją ślubów. Co to oznacza? Osoby działające w tym sektorze zajmują się zorganizowaniem przede wszystkim wesela, a czasami także ślubu. Chodzi oczywiście o między innymi:

  • znalezienie i zamówienie sali,
  • zgranie terminów w urzędzie lub kościele z terminami sali weselnej,
  • znalezienie i wybranie kilku wzorów zaproszeń, które mieszczą się w budżecie i z których może wybierać para młoda,
  • pomoc w zaplanowaniu listy gości i rozesłaniu zaproszeń,
  • zaplanowanie dekoracji,
  • zaplanowanie kwiatów,
  • negocjowanie z salą weselną menu,
  • organizacja fotografa lub kamerzysty,
  • organizacja środka transportu,
  • organizacja noclegów dla gości jeśli jest taka potrzeba,
  • zamówienie prezentów dla gości,
  • pomoc przy wyborze i zamówieniu tortu weselnego,
  • organizacja napojów,
  • zamówienie zespołu oraz omówienie repertuaru.

Jest to jednak tylko niewielki wycinek tego, co trzeba załatwić podczas organizacji ślubu. Często młodej parze byłoby ciężko organizować wszystko samemu, dlatego konsultantka ślubna to świetne rozwiązanie. Warto jednak zaznaczyć, że zadania wedding plannera mogą różnić się w zależności od pakietu i ustaleń z młodą parą. Jak możemy przeczytać na stronie Uwe.edu.pl:

To, w jaki sposób kształtuje się współpraca z parą młodą, zależy od ustalonego na początku zakresu współpracy. Może ona dotyczyć np. wyłącznie zajęcia się sprawami usługodawców (których ostatecznie wybiera para młoda, jednak Wedding Planner zajmuje się ich poszukiwaniem), a może dotyczyć również organizacji całego ślubu i wymagać obecności konsultanta również w dniu ślubu. Wedding Planner zostaje w pewnym aspekcie włączony w bardzo ważny i osobisty moment pary młodej, dlatego w trakcie współpracy mogą pojawiać się różne emocje. W związku z tym ważne jest, aby pomiędzy konsultantem a parą młodą od razu znalazło się porozumienie i wzajemne zaufanie.

Jak zostać wedding plannerem?

Wedding planner to inaczej konsultant ślubny, który kompleksowo pomaga zorganizować całe wydarzenie weselne. Jak zostać wedding plannerem? To dobry pomysł na biznes dla kobiet, które samodzielnie zorganizowały swój ślub i chciałyby zawodowo zająć się planowaniem podobnych uroczystości. Do głównych zadań wedding plannera należy między innymi ścisłe czuwanie nad budżetem, rozwiązywanie kryzysowych sytuacji oraz negocjowanie cen za salę, dekoracje czy oprawę muzyczną. Odciąża on młodą parę z wielu spędzających sen z powiek spraw organizacyjnych, które często frustrują i odbierają radość z nadchodzącego wydarzenia.

Praca w branży ślubnej na stanowisku konsultanta ślubnego nie wymaga wykształcenia ani specjalistycznej wiedzy czy umiejętności. Chodzi przede wszystkim o to, aby być osobą potrafiącą słuchać i mającą zmysł do planowania. Organizacja ślubu wymaga bowiem wielu elementów, które składają się na efekt widoczny dla wszystkich gości w dniu ślubu i wesela. Rola konsultanta ślubnego jest więc bardzo ważna. Jednak co zrobić, aby zostać wedding plannerem?

Przede wszystkim musisz zaczepić się w branży ślubnej. Możesz więc zacząć pracę w sali weselnej lub umówić się na niezobowiązujące spotkanie w agencji ślubnej. Taka agencja ślubna to świetne miejsce na rozpoczęcie swojej zawodowej przygody – dużo się nauczysz i poznasz tajniki koordynacji ślubu. Pamiętaj żeby ćwiczyć umiejętności planowania i organizacji- zaopatrz się w zestaw narzędzi, które ułatwią Ci dopięcie wszystkiego na ostatni guzik. Kiedyś wedding planner miał przy sobie kartkę i długopis, dziś jednak postaw na telefon lub tablet, w którym zainstaluj branżowe aplikacje. Pamiętaj też, żeby śledzić trendy pojawiające się na rynku ślubnym – dzięki temu jesteś w stanie stworzyć dla pary młodej wyjątkowy dzień.

Wedding planner – dla kogo taka praca?

Dla wielu par młodych wedding planner jest jedną z ważniejszych osób, które w tym czasie rozumieją i wspierają ich w dążeniu do zorganizowania pięknego ślubu i wesela. Dlatego też rolą konsultanta ślubnego jest wsparcie i wysłuchanie potrzeb nowożeńców, a następnie… wprowadzenie ich w życie! Wedding planner musi być więc wyjątkowo kontaktowy – w skrócie oznacza to, że załatwi wszystko, ze wszystkimi o każdej porze. To bardzo ważna cecha, której trudno się nauczyć. Do najważniejszych cech wedding plannera należy:

  • dobra organizacja czasu,
  • wysokie poczucie estetyki,
  • łatwość nawiązywania kontaktów,
  • umiejętność delegowania zadań,
  • zarządzania i negocjacji,
  • kreatywność,
  • empatia,
  • duża odporność na stres.

Wedding planner – zawód marzeń?

Zawód wedding plannera wbrew pozorom nie należy do najłatwiejszych. Nie jest to również praca dla każdego, ze względu na swoje specyficzne wymagania. Osoba zainteresowana tym zawodem powinna wiedzieć, jak założyć firmę. Konsultant ślubny powinien umieć łatwo nawiązywać kontakty, być otwartym do ludzi, wzbudzać zaufanie oraz negocjować w taki sposób, aby przekonać do siebie innych ludzi. Często oczekiwania młodej pary nie pokrywają się z ilością kosztów, jaką mogą lub chcą przeznaczyć na swoje wesele. Wedding planner powinien więc umiejętnie stworzyć alternatywny i tańszy plan, który usatysfakcjonuje ich tak samo, jak poprzedni. Oprócz powyższych umiejętności konsultant ślubny powinien mieć także dobry gust, znać się na najnowszych trendach i być dobrym przedsiębiorcą.

Każda osoba zajmująca się organizacją ślubu i wesela mówi, że jest to nie tylko jej zawód ale i pasja. Trudno znaleźć konsultantkę slubną, która podkreśla jak bardzo nie lubi swojej pracy. I choć w przypadku par młodych, również można natrafić na klientów niegrzecznych lub trudnych, to jednak w ogólnym rozrachunku jest to profesja ciekawa, która gwarantuje brak nudy i rutyny. To idealna praca dla osób, które nie wyobrażają siebie zatrudnienia na etacie i ośmiogodzinnego siedzenia przy komputerze. Pary młode, wesela i śluby to środowisko bardzo dynamiczne, dlatego wedding planner jest ciągle w drodze, ciągle coś załatwia i z kimś się dogaduje.To zadania dla osób, które potrafią pracować same, a jednocześnie świetnie czują się gdy mogą koordynować działania innych.

Wedding planer – praca sezonowa?

Można spotkać się z opiniami, że planowanie ślubów i wesel to praca sezonowa. W końcu większość uroczystości odbywa się w ciągu miesiecy letnich. Jednak nie oznacza to, że ludzie nie wyprawiają wesel w zimie, czy jesnienią. W końu każdy z nas ma inną estetykę i niektórm marzy sie pikeny ślub w styczniu, natomiast dla innych wymarzonym miesiącem będzie październik. Choć oczywiście zawód ten charakteryzuje się pewną sezonowością, to jednak nie jest ona tak mocno zakorzeniona w tego rodzaju działalności. Sprawę tę porusza Uniwersytet Wirtualnej Edukacji, który oferuje studia podyplomowe na kierunku specjalisty ds. organizacji eventów:

Sezon ślubnym jest najbardziej intensywny, gdyż to właśnie ten moment, kiedy wszystkie plany należy zacząć wdrażać w życie. Jednak Wedding Planner pracuje przez cały rok, umawiając się na spotkania z potencjalnymi klientami, a także szukając odpowiednich usługodawców. Trzeba pamiętać o tym, że większość spraw związanych ze ślubem należy dopilnować sporo wcześniej. Oprócz tego jako Wedding Planner można jednocześnie zająć się organizacją innych uroczystości, np. Baby Shower. Dlatego m.in. kluczowe są długofalowe relacje, gdyż para młoda zadowolona ze współpracy ślubnej może zgłosić się do tego samego konsultanta z prośbą o organizację innego wydarzenia.

Jak założyć firmę – konsultant ślubny?

Na to, ile zarabia wedding planner znacząco wpływa rodzaj współpracy na jaką decyduje się z klientami. Na samym początku swojej kariery konsultanta ślubnego możesz albo założyć własną firmę albo podłączyć się pod franczyzę i działać we współpracy z daną marką. Ta ostatnia opcja daje ci możliwość szybszego i łatwiejszego dotarcia do różnych klientów, zdobywając więcej ofert i doświadczenia już na samym początku. Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą i zawodowo planować wesela? Warto zacząć od profesjonalnego biznesplanu. Jeśli chcesz działać samodzielnie, musisz wykazać się swoimi umiejętnościami nawiązywania kontaktów międzyludzkich, które pomogą ci zdobyć nowe branżowe znajomości i swoich przyszłych potencjalnych klientów. Działaj w social mediach i dbaj o dobre imię swojej marki.

Konsultant ślubny – jak zacząć?

Na samym początku kariery wedding plannera polecamy wybrać się na kurs związany z profesjonalną organizacją ślubu. Można zrobić go online lub stacjonarnie w miejscu danej placówki. Po ukończeniu kursu na wedding plannera (który oferuje np. Szkoła Policealna GoWork.pl) uczestnicy otrzymują certyfikat potwierdzający zdobyte umiejętności. Co obejmuje nauka? W czasie praktycznych zajęć kursanci dowiedzą się między innymi, jak sprawnie skoordynować wszystkie działania związane z organizacją przyjęcia od jego planowania do realizacji wydarzenia.

Konsultantka ślubna – wykształcenie

Jakie wykształcenie powinien posiadać wedding planner? Studia w tym zawodzie są mniej istotne niż kreatywność i umiejętności organizacyjne, jednak przed rozpoczęciem działalności warto udać się na profesjonalny kurs przygotowujący do pracy jako konsultant ślubny. Jakich informacji dowiemy się z kursu wedding plannera? Zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Kursant będzie mógł nauczyć się na przykład organizować śluby i wesela, tworzyć kosztorys i utrzymywać dobre relacje z klientem, dowie się jak prowadzić swój własny biznes, pozna zasady doboru swoich podwykonawców oraz jak umiejętnie planować swoją pracę.

Szukasz nowego zatrudnienia w województwie mazowieckim? Odwiedź zakładkę: Praca w Warszawie na GoWork.pl i aplikuj na najciekawsze oferty!

Wedding planner – zarobki

Obowiązki wedding plannera nie polegają jedynie na organizacji wesela, ale dbaniu o dopięcie każdego szczegółu na ostatni guzik oraz zapewnienie komfortu zarówno parze młodej, jak i zaproszonym gościom. Ile zarabia konsultant ślubny? Stawki są uzależnione od wielkości planowanego wesela i wymagań zakochanych. Im więcej oczekiwań wobec organizacji uroczystości, tym wyższa stawka wedding plannera.

Obecnie najpopularniejsze są dwie opcje rozliczenia. Pierwsza jest na zasadzie stałej stawki za organizacje wesela przez danego konsultanta. Druga polega na prowizji, najczęściej od 10 do 30 proc. liczonej od całego kosztu ślubu i uroczystości. w 2023 roku? Największe wynagrodzenie dostają specjaliści, którzy mają najlepsze opinie i od lat działają w branży. Za organizację jednego wesela na około 150 osób są w stanie zarobić ponad 10 tys. złotych.

Wady i zalety pracy jako wedding planner

Jak wygląda rozkład korzyści i wad zawodu wedding planera? Choć jest to profesja, która kojarzy się z lekką i przyjemną pracą za duże pieniądze, to jednak rzeczywistość nie jest aż tak kolorowa. Oto podstawowe zalety i wady pracy w branży ślubnej na stanowisku wedding plannera.

Zalety:

  • elastyczny czas pracy,
  • kontkat z ludźmi,
  • zawód nie wymaga specjalistycznych umiejętności ani studiów,
  • może dużo zarobić,
  • praca nastawiona na efekty wizualne, w estetycznym otoczeniu,
  • możliwość podróżowania po Polsce,
  • nawiązywanie współprac w obszarze swoich zainteresowań,
  • uczestnictwo w weselach i ślubach,
  • poczucie, że robi się coś ważnego dla młodej pary, która przeżywa najwazniejszy moment w życiu.

Wady:

  • zdarzają się niemili klienci,
  • mogą wyspapić problemy organizacyjne,
  • stres związany z zapięciem wszystkiego na ostatni guzik,
  • ryzyko niedopełnienia zamówienia i zniszenia najważniejszego wieczoru dla pary młodej,
  • konieczność zmierzenia się z nieprzychylnymi opiniami na temat naszej pracy,
  • duża ilość rzeczy do zapamiętania i załatwienia.
Oceń artykuł
4/5 (9)