Reklama

Black Friday 2021 – jakie obniżki? Czy faktycznie warto?

Black Friday 2021 to kolejna już odsłona święta zakupów, które już kilka lat temu na dobre zagościło w świadomości Polaków. Według badań sklepy notują w tym czasie rekordowy ruch. Czy obniżki na Black Friday są równie rekordowe? Niestety nie. Kiedy jest Black Friday 2021 i jakie faktycznie obniżki oferują sklepy?

napis Black Friday na czerwonym tle

Black Friday 2021 i Cyber Monday to tradycja przeniesiona do Polski z USA. Amerykańskie święto zakupowe następuje w piątek po Święcie Dziękczynienia. W Polsce tradycja Black Friday rozpoczęła się na dobre 5-6 lat temu, od tej pory sprzedawcy prześcigają się w działaniach marketingowych, ciesząc się ogromnymi wzrostami sprzedaży. Okazuje się, że promocje na Black Friday 2021 nie muszą być tak atrakcyjne. Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami, spadek cen jest właściwie niezauważalny. Jak dobre są promocje na Black Friday? Kiedy się zacznie?

Kiedy jest Black Friday 2021?

W 2021 roku Black Friday wypada 26 listopada. Od razu po nim zacznie się kolejne święto zakupowe, tym razem dotyczące sklepów internetowych. Cyber Monday wypada w poniedziałek 29 listopada i przenosi promocje na strony internetowe sklepów. 

Zakupowy szał jest tak atrakcyjny dla sprzedawców, że postanowili wydłużyć święto konsumpcjonizmu o kilka dni. Przed “Czarnym Piątkiem” panuje teraz Black Week, a to znaczy, że niektóre sklepy wprowadzają obniżki już teraz. Można przypuszczać, że większość sklepów zacznie ogłaszać promocje już 22 listopada, czyli w poniedziałek. 

Black Friday 2021 – promocje tylko pozorne?

Zjawisko, jakim jest Black Friday to ziemia obiecana dla polskich sprzedawców. Działania marketingowe i wielkie święto promocji to wystarczająca zachęta dla konsumentów, którzy często nie porównują cen tych samych produktów kilka miesięcy wcześniej. Gdy za badania cen biorą się specjaliści, czar Black Friday 2021 wydaje się pryskać. Oczywiście wciąż można znaleźć produkt w atrakcyjnej cenie, jednak ogół obniżek to zaledwie kilka procent.

Ta ciekawa analiza wynika z raportu przeprowadzonego przez firmę Deloitte. “Świąteczny Barometr Cenowy” pokazuje, że podczas ostatniego Black Friday obniżono cenę około 48% produktów. To niezły wynik, jednak nie można tego powiedzieć o wysokości obniżek. Zgodnie z wynikami badania, produkty były tańsze przeciętnie o 3,4% (20 listopada w porównaniu z 27 listopada). 

Co jeszcze bardziej zaskakujące, w tym samym czasie ceny badanego koszyka wzrosły również o 3,4%. W niektórych przypadkach ceny w ogóle się nie zmieniły, ponieważ promocje oznaczały po prostu powrót do ceny przed podwyżką.

Podczas Black Friday firmy zarabiają krocie

Wydaje się, że Polacy nie są zrażeni kiepskimi wynikiami badań obniżek na Black Friday. Z raportu Shopera “Jak polskie sklepy internetowe przygotowują się do Black Friday 2021” wynika, że w zeszłym roku liczba transakcji w Czarny Piątek wzrosła o 62%. Ich średnia wartość natomiast wzrosła o 53%.

Oczywiście to wszystko nie znaczy, że promocje w Black Friday 2021 nie będą atrakcyjne. Świadomy konsument, który od dłuższego czasu niesie się z zamiarem kupienia jakiegoś produktu, będzie mógł porównać cenę i trafić na atrakcyjną ofertę. Warto porównywać ze sobą sklepy w internecie i sprawdzić, czy faktycznie ta cena jest niższa niż wcześniej.

Oceń artykuł
3.7/5 (3)