Premia regulaminowa jest jednym z elementów motywacyjnych w pracy. Osoba zatrudniona, która spełni wymagania do osiągnięcia premii – otrzymuje z góry ustalony dodatek finansowy. Czym różni się premia regulaminowa od uznaniowej? Czy pracodawca musi ją wypłacić?

Premia regulaminowa to jeden z najbardziej skutecznych sposobów motywowania pracowników. Sama w sobie jest dodatkiem do wynagrodzenia zasadniczego, a otrzymuje się ją po spełnieniu konkretnych wymagań pracodawcy. Premie dla pracowników stanowią idealne uzupełnienie systemu benefitów i innych aktywności motywujących do działania. Mnogość rodzajów premiowania sprawia, że wiele osób nie jest w stanie określić, czy otrzymują dodatkowe wynagrodzenie zgodnie z prawem. Premia regulaminowa, premia uznaniowa i inne nagrody finansowe – są przyznawane w różniący się od siebie sposób. Co to jest premia regulaminowa? Na jakich zasadach trzeba ją przyznawać? Czy od takiej premii należy odprowadzić składki i podatek? Dowiedz się więcej!
Spis treści
Premia regulaminowa – co to jest?
Jak już wspomnieliśmy, premia regulaminowa to jeden z dodatkowych benefitów płacowych, który ma zmotywować pracowników do osiągania lepszych wyników. Akurat ten rodzaj premii znacząco różni się od innych tego typu nagród. Wyróżnia ją to, że jej warunki muszą zostać jasno opisane w regulaminie wewnątrzzakładowym lub w umowie o pracę. W regulaminie wynagradzania lub umowie określa się konkretne wymogi do spełnienia, a kiedy pracownikowi uda się osiągnąć jasno wytyczony próg – pracodawca musi wypłacić premię regulaminową.
Premia regulaminowa a uznaniowa – czym się różnią?
Premia regulaminowa i premia uznaniowa to dwa, często mylone ze sobą finansowe środki motywacyjne. Warto wiedzieć, że diametralnie się od siebie różnią. W praktyce premia uznaniowa nie jest premią a nagrodą. Pracodawca może przyznać ją zgodnie ze swoim uznaniem, a nie po spełnieniu ściśle określonych warunków – na podstawie art. 105 Kodeksu pracy:
Pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadań zakładu, mogą być przyznawane nagrody i wyróżnienia. Odpis zawiadomienia o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia składa się do akt osobowych pracownika.
Natomiast przyznanie premii regulaminowej opiera się na zasadach opisanych w regulaminie zakładowym lub umowie o pracę, jeśli już została wprowadzona do regulaminu, a pracownik spełnił wszelkie wymagania – pracodawca musi ją wypłacić.
Brak regulacji w premii uznaniowej
W przypadku premii uznaniowej pracownik nie ma możliwości dążenia do spełniania konkretnych wytycznych premiowych. Premia uznaniowa ma charakter nagradzania za dobrą postawę w pracy i nie opiera się na szczególnych zasadach – pracodawca może ją przyznać, gdy uzna to za stosowne, a nagroda nie ma charakteru roszczeniowego. Jak sama nazwa wskazuje, zależy od „uznania” pracodawcy. Premię uznaniową może więc dostać każdy pracownik, który w mniemaniu pracodawcy przyczynił się do sukcesu firmy, nie ma bowiem konkretnych zapisów i wymagań, aby stać się beneficjentem premii uznaniowej.
Wysokość premii uznaniowej również nie jest ustalona odgórnie w regulaminie wynagrodzenia, ani w żadnym innym dokumencie. Nie wpływa także na wynagrodzenie zasadnicze, czy wynagrodzenie urlopowe. Nie można także żądać jej wypłacenia np. na drodze sądowej, ponieważ zależy ona tylko od decyzji pracodawcy.
Premia regulaminowa a Kodeks pracy – jakie zasady przyznawania obowiązują?
Sposób przyznania premii regulaminowej zależy od ustaleń pracodawcy w stosunku pracy. Osoba zatrudniająca może dowolnie ustalać progi przyznające prawo do premii i wysokość dodatkowego wynagrodzenia. Kryteria przyznawania mogą być różne, jednak powinny być jednakowe dla całego zespołu. Progiem może być wykonanie określonego wyniku finansowego lub np. procentowy wzrost w stosunku do wcześniejszych okresów rozliczeniowych. Forma nagrody też zależy od pracodawcy. Premią regulaminową może być konkretna kwota lub procentowa wartość wynagrodzenia zasadniczego, która jest zawarta w regulaminie pracy lub w układzie zbiorowym pracy.
Zasady przyznawania premii regulaminowej
Zasady przyznawania premii regulaminowej są dość swobodne, o ile pracodawca wytyczył jasne kryteria do jej osiągnięcia. Wypłata może następować co miesiąc, raz na kwartał lub w sposób zmienny, a pracownik powinien zostać poinformowany o terminie jej przyznawania. Warto wspomnieć, że premia regulaminowa może być stałym składnikiem wynagrodzenia, jednak zawsze pozostanie tylko dodatkiem. Tego typu benefit nie może całkowicie zastąpić wynagrodzenia zasadniczego.
Taka premia ma też charakter roszczeniowy. Jeśli zgodnie z przepisami regulaminu wewnątrzzakładowego lub umowy o pracę, zatrudniony spełnił wszelkie wymagania – pracodawca musi wypłacić mu dodatek. Co, jeśli tego nie zrobił? Pracownik ma prawo dochodzić swoich praw i ubiegać się o wypłatę premii regulaminowej, a w przypadku unikania zobowiązań przez pracodawcę – może wnieść sprawę do sądu pracy.
Czy od premii odprowadza się ZUS? Co z opodatkowaniem?
Jak wszyscy dobrze wiemy, nasze wynagrodzenie podlega opodatkowaniu (najczęściej na zasadach ogólnych 12% i 32%), a także odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Premia regulaminowa w umowie o pracę stanowi jeden z dodatkowych składników wynagrodzenia, który obok wynagrodzenia zasadniczego i dodatków za np. pracę w nocy – wpływa na całkowity zarobek pracownika, a także jest wliczany do podstawy wynagrodzenia urlopowego.
Premia wpisana w zasady regulaminu zakładowego jest w pełni opodatkowana, a odprowadzony podatek stanowi zaliczkę PIT. Co z premią regulaminową a ZUS-em? Tak samo, jak w przypadku opodatkowania, premia tego typu stanowi podstawę do odliczania składek ZUS.
Dla przykładu jeśli regulamin wynagrodzeń stanowi wysokość premii regulaminowej na 5 tys. zł brutto, to ostatecznie dla pracownika pozostaje około 3700 zł netto. Wiele jednak zależy od wysokości podatku, czy od przynależności do PPK.
Czy obniżenie premii regulaminowej jest możliwe? Na jakich zasadach?
Premia regulaminowa jako stały składnik wynagrodzenia może zostać obniżona bez względu na osiągnięcia pracownika. Jeżeli np. sytuacja finansowa firmy tego wymaga, przedsiębiorca może zmienić warunki premiowania, jednak nie może zapominać o kilku ważnych aspektach. Pracodawca ma prawo natychmiast zmienić regulamin premiowania na mocy zarządzenia, jeśli ten jest bardziej atrakcyjny dla pracownika.
W przypadku premii regulaminowej i jej obniżki lub jej całkowitego usunięcia pracodawca powinien wręczyć pracownikowi wypowiedzenie zmieniające. Jeśli zatrudniony go nie zaakceptuje, umowa powinna zostać rozwiązana w trybie natychmiastowym. Jest to istotne, ponieważ jest to dodatkowy składnik wynagrodzenia, który liczy się do ogólnych warunków finansowych zaproponowanych na danym stanowisku.
Zwolnienie lekarskie a premia regulaminowa – co z podstawą wynagrodzenia?
Następnym tematem wartym poruszenia, jest zwolnienie lekarskie a premia regulaminowa. Premia jest jednym z dodatkowych składników wynagrodzenia, dlatego nie sposób pominąć jej podczas ustalania podstawy wynagrodzenia chorobowego. Premię regulaminową wlicza się do dotychczasowego wynagrodzenia pracownika, jednak pod pewnym warunkiem. Aby miała wpływ na wynagrodzenie chorobowe, musi dojść do częściowego zmniejszenia lub jej utraty w trakcie przebywania na zwolnieniu lekarskim. Dopiero wtedy bierze się ją pod uwagę, ustalając podstawę wynagrodzenia chorobowego.
Premia regulaminowa a okresy pobierania zasiłku chorobowego – czy przysługuje w czasie zwolnienia lekarskiego?
Okresy pobierania zasiłku chorobowego mogą wpływać na prawo do premii regulaminowej, jednak wszystko zależy od zapisów w regulaminie wynagradzania lub umowie o pracę. Jeśli premia regulaminowa jest uzależniona od obecności w pracy lub wyników osiąganych przez pracownika, to jej wypłata może zostać wstrzymana za czas przebywania na zwolnieniu lekarskim. Jednak w sytuacji, gdy premia stanowi stały składnik wynagrodzenia i nie jest uzależniona od efektywności pracy, może być wliczana do podstawy świadczeń pieniężnych, takich jak wynagrodzenie chorobowe czy zasiłek.
Czy stała premia regulaminowa powinna być wliczona w zasadnicza płace? Np dostaje zasadnicza pensje 3100 plus stała premie regulaminowa 500.. czy urlop itp powinien byc obliczany od kwoty 3100 czy 3600?może jakiś wyrok sądowy ktoś ma lub wyrazi swoją opinię
Marku,
w świetle rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop, wynagrodzenie urlopowe ustala się z wyłączeniem m.in. jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie, a zatem a contrario przy ustaleniu tegoż wynagrodzenia uwzględnia się wypłaty o charakterze periodycznym za spełnienie określonego zadania bądź za osiągniecie (czyli w szczególności premie regulaminowe wypłacane co pewien czas, nawet w nierównych okresach), co potwierdza również wyrok SN z 22 września 2000 r., sygn. akt I PKN 33/00.
Marku, Twoje wynagrodzenie urlopowe powinno być zatem ustalone na podstawie pensji zasadniczej + premii regulaminowej.
Pozdrawiam
Ekspert GoWork
Pracownik przebywający na urlopie wypoczynkowym powinien otrzymać wynagrodzenie takiej wysokości jakby świadczył pracę. Czyli 3600 bez dyskusji! Proszę przeczytać zakładowy regulamin premiowania, który musi być w firmie jeśli składnik jak premia regulaminowa wypłacana jest w Pana firmie
Czy pracodawca za chorobowe może zabierać premie przez 3 miesiące?
Druga sprawa to zaklad jest spółką akcyjną,a w innym mieście ten sam pracodawca zabieraja pracownikom premie tylko 1 miesiąc.
Dodam że premia jest regulaminowa nie uznaniowa.
Szymonie,
pozwolę sobie odpowiedzieć zbiorczo na Twoje dwa komentarze.
Pracodawca może „zabrać” tj. nie wypłacić premii określonej w regulaminie pod oczywistym warunkiem – że pracownik nie spełnił wymogów określonych do jej otrzymania. Jeżeli zatem mówimy o premii frekwencyjnej, której warunkiem otrzymania jest określony w regulaminie wymiar obecności w pracy, to w przypadku zwolnienia lekarskiego o określonej długości pracodawca oczywiście ma prawo nie wypłacić premii. Wszelkie tego typu zależności powinny być wyraźnie określone regulaminem.
Jeśli natomiast pracownik spełnia określone regulaminem wymogi do otrzymania premii, zaś pracodawca w sposób samowolny decyduje o jej niewypłaceniu z powodu innych czynników w regulaminie nieuwzględnionych (np. z powodu zwolnienia lekarskiego pracownika mimo że nie mówimy o premii frekwencyjnej), to jest to działanie niezgodne z prawem.
Tak samo niezgodne z prawem jest zachowanie pracodawcy polegające na różnicowaniu sposobu przyznawania premii w ten sposób, że w przypadku wystąpienia tych samych przesłanek stosuje inne rozwiązania, czyli np. jednym pracownikom „zabiera” premię za trzy miesiące, zaś innym za jeden miesiąc, jednak należy pamiętać, że tych samych pracowników musiałyby dotyczyć identyczne zasady i wystąpić identyczne okoliczności. Podkreślić należy, że każdy zakład pracy może ustalić swój własny regulamin wynagradzania i przyznawania premii, a zatem różnica w kwocie, którą „zabiera” pracodawca, może wynikać właśnie z różnic w regulaminie, o ile oczywiście samo niewypłacenie premii jest zgodne z prawem (patrz wyżej).
Pozdrawiam
Ekspert GoWork
Dzień dobry , będąc dwa tygodnie na urlopie i przepracowuje drugie dwa tygodnie gdzie w tych dwóch tygodniach zrobię plan na 100 % czy pracodawca powinien wyliczyć premie za dwa tygodnie pobytu w pracy za cały miesiąc . Czyli przypuśćmy mam 4000 brutto
I pracodawca wylicza mi z 2tys ponieważ byłem na urlopie . Czy tak to powinno wyglądać według kodeksu ?
Dzień dobry,
czy jest w kodeksie pracy zapis o terminie ustalenia premii regulaminowej ?
Czy pracodawca powinien podać warunki jej uzyskania np. już w styczniu na dany rok, czy może podać te warunki np. we wrześniu ?
Mam takie pytanko?
Czy kierownik ma prawo obniżyć mi premię miesięczną o 10% bez podania przyczyny, czy jednak mogę upominać się o jakąkolwiek wykładnie prawa pracy.
W moim przypadku jest to premia miesięczna i pracuję na dniówkę, dodam , ze jakiś czas temu to około dwóch lat szefostwo dało papier do podpisania stwierdzający ,że nie obowiązuje nas w firmie zakładowy układ zbiorowy.Tak więc doszedłem do wniosku że jesteśmy chronieni tylko albo aż przez kodeks pracy który aktualizuje się w każdym nowym roku.
Czekam na jakąkolwiek odpowiedź i dziękuję z góry.
Czy pracodawca ma prawo ustalić regulamin premiowania w takich sposób, że:
1. Handlowiec jest premiowany 3% od sumy podpisanego kontraktu serwisowego.
2. Suma wynosi np. 60 tys PLN kontraktu obsługowego płaconego co miesiąc przez 60 mcy po 1000 pln.
3. W związku z powyższym premia wynosi 1800 pln
4. Jeśli handlowiec podpisze 5 takich kontraktów to premia wyniesie 9000 pln i zostaje wypłacona np. w miesiącu maju ponieważ kontrakt wystartował w kwietniu.
5. W grudniu klient stwierdza, że ten kontrakt „jest do dupy” i składa rezygnacje i wypowiedzenie umowy (na co handlowiec nie ma kompletnie żadnego wpływu)
6. Firma w regulaminie premiowania zapisała, że w powyższym przypadku handlowiec musi zwrócić wypłacone pieniądze…
Czy to jest zgodne z prawem?
Dzień dobry,
Co w przypadku gdy premia ustalona jest z pracownikami ustnie i wyliczana jako prowizja 1% od osiągniętej sprzedaży/wyniku. Czy jest to w dalszym ciągu premia regulaminowa?
Dzień dobry,
mam pytanie: czy premia regulaminowa (nazwana w mojej firmie podstawową) jest brana pod uwagę (obok płacy zasadniczej) przy obliczaniu wysokości dodatku stażowego (wysługi lat)? Jakie przepisy regulują tę kwestię?
Dzień Dobry,
mam pytanie: Czy premię regulaminową (nazwaną w mojej firmie premią podstawową) obok wynagrodzenia zasadniczego bierze się pod uwagę przy ustalaniu wysokości dodatku za stażowego (za wysługę lat)? Jakie przepisy regulują tę kwestię?
Witam. Dzień dobry.
Borykam się z takim problemem: od ponad roku nastąpiła zmiana regulaminu płacy w naszym zakładzie na mocy której premia regulaminowa jest pomniejszana o 3% wszystkim pracownikom, jeżeli ilość braków przewyższa założony cel. Jest nas kilkadziesiąt osób, a błędy robią zaledwie dwie lub trzy osoby. Pozostali pracownicy rzetelnie wykonują swoje obowiązki a w „nagrodę” otrzymują premię pomniejszoną za jakość czyli braki wyprodukowane przez garstkę osób nie przykładających się do roboty.
Czy jest to zgodne z prawem pracy?
Czy wrzucanie wszystkich do „jednego worka” nie narusza naszych praw pracowniczych zapisanych w KP?
Czy istnieje forma -odpowiedzialności zbiorowej tj. kilku zawiniło, wszyscy odpowiadają?
Bardzo dziękuję za wyjaśnienia.
Pozdrawiam Karol
A co w sytuacji gdy pracownik przepracował cały rok od stycznia do grudnia 2023, spełnił wszystkie warunki, np. KPI związane z premią regulaminową, która wypłacana jest po zamknięciu auditu finansowego w kwietniu 2024, lecz z końcem stycznia 2024 zakończył prace w firmie. Czy były pracodawca powinien wypłacić mu premię?