Reklama

Wynajem mieszkania na działalność gospodarczą – jak to zrobić? Czy czynsz można wrzucić w koszty?

Wynajem mieszkania na firmę to alternatywa dla tych przedsiębiorców, którzy nie chcą wynajmować biura i nie mają własnego lokum. Aby wynająć lokal mieszkalny na cele działalności gospodarczej, trzeba spełnić kilka warunków. O jakich warunkach mowa? Co z kosztami uzyskania przychodów?

Miejsce pracy w domu
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_76675418_biurko-artysty-graficznego-w-pracy-cyfrowy-tablet-komputer-pr%C3%B3bnik-kolor%C3%B3w-palety-katalogowej.html

W kilku przypadkach wynajem mieszkania na firmę będzie najlepszym możliwym rozwiązaniem. Taki sposób prowadzenia działalności, powinien szczególnie zainteresować tych przedsiębiorców, którzy nie mają własnego lokalu, a chcą oszczędzić na wynajmie powierzchni biurowej. Koszty prowadzenia firmy we własnym mieszkaniu, jak i w wynajętym lokum są zdecydowanie mniejsze. To bardzo dobre rozwiązanie dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność, lub nie planują zatrudniać wielu pracowników. Okazuje się jednak, że wynajem mieszkania na działalność gospodarczą rodzi kilka problemów. Jakie warunki trzeba spełnić, aby móc prowadzić firmę wynajętym lokalu? O czym warto porozmawiać z właścicielem? Jakie wydatki można wrzucić w koszty uzyskania przychodu? Sprawdź!

Czy wynajem mieszkania na firmę jest zgodny z prawem? Jakie warunki?

Prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu to często stosowany schemat. Przedsiębiorcy mogą oszczędzić pieniądze, a nawet wpisać część wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Sytuacja nieco się komplikuje, gdy mówimy o wynajmie lokalu mieszkalnego na cele działalności gospodarczej. Aby ująć wynajem mieszkania w kosztach firmy, trzeba spełnić kilka warunków:

  1. Przedsiębiorca, który będzie chciał wykorzystywać wynajęte mieszkanie w celach służbowych, powinien zadbać o tytuł prawny. W tym przypadku wystarczy umowa najmu lokalu, jednak w jej treści trzeba dodać adnotację o przeznaczeniu całej powierzchni lub jej części do celów prowadzenia działalności.
  2. Wynajem mieszkania na działalność gospodarczą powinien zostać zgłoszony w formularzu CEIDG-1. Przedsiębiorca ma obowiązek ująć wynajęte mieszkanie jako miejsce (lub jedno z miejsc) prowadzenia działalności gospodarczej. W tym celu trzeba dopisać do formularza adres wynajętego mieszkania.
  3. Jeżeli przedsiębiorca wykorzystywał wynajmowane mieszkanie do celów prywatnych i po jakimś czasie zdecydował się na prowadzenie w nim działalności, musi poinformować o tym właściciela nieruchomości. To ważne, ponieważ taka sytuacja zrodzi konieczność stworzenia aneksu do umowy najmu. 

To nie wszystko. Prowadzenie działalności w mieszkaniu może (ale nie musi) wiązać się z wyższym podatkiem od nieruchomości. Jak załatwić to z właścicielem?

Wynajem mieszkania na firmę a podatek od nieruchomości

Fakt wynajmu mieszkania na firmę sprawia, że nie tylko przedsiębiorca musi wywiązać się z pewnych obowiązków prawnych. Również właściciel nieruchomości powinien dokonać konkretnych czynności, w związku ze zmianami w podatku od własności lokalu. Gdy już właściciel zgodzi się na podpisanie umowy najmu z dodatkowym wpisem o wynajmie lokalu na cele prowadzenia działalności gospodarczej, powinien zgłosić ten fakt w urzędzie gminy lub miasta. Dlaczego? Jeżeli cała powierzchnia lokalu (lub jego część), została przeznaczona do prowadzenia firmy, właściciel będzie musiał odprowadzić wyższy podatek od nieruchomości (za całość lub wyznaczoną część do zadań firmowych). 

Na szczęście istnieją dwa wyjścia z takiej sytuacji. Po pierwsze, właściciel i najemca mogą dogadać się w kwestii wyższego podatku i wyrównać go odpowiednią podwyżką czynszu. Drugim sposobem jest wykazanie, że wydzielona powierzchnia gospodarcza, jest wykorzystywana także w celach prywatnych. Takie mieszane użytkowanie sprawi, że wynajem mieszkania na firmę nie podniesie podatku od nieruchomości.

Szukasz pracy? Praca w Bydgoszczy jest na wyciągnięcie ręki!

Wynajem mieszkania a koszty uzyskania przychodu

Dodatkowym źródłem oszczędności przedsiębiorców, może być wpisanie wydatków w koszty uzyskania przychodu. Zazwyczaj można w nich ująć wydatki na wyposażenie biura, media i ewentualny remont. Uregulowanie tej kwestii znajdziemy w artykule 22. ustawy o PIT. Według przepisów część wydatków można wprowadzić w koszty uzyskania przychodu, jednak tylko wtedy, gdy te wydatki posłużyły do osiągnięcia, zachowania, lub zabezpieczenia źródła przychodów. W skrócie? Można odliczyć te wydatki, które pomogły w prowadzeniu działalności.

Art. 22. [Koszty uzyskania przychodów]
1. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Wróćmy do wynajmu mieszkania na firmę. Przedsiębiorca może ująć wydatki na czynsz w kosztach uzyskania przychodu, jednak pod pewnymi warunkami. Oczywiście musi wykazać, że wydatki na czynsz mają bezpośredni związek z prowadzoną działalnością i udokumentować to w postaci np. faktury. Warto wiedzieć, że wynajem mieszkania w kosztach firmy wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Przedsiębiorca może wpisać w koszty tylko tę część, która ma ścisły związek z firmą. Jeżeli w umowie najmu wpisano np. jedno pomieszczenie do celów działalności – trzeba wyliczyć jego procentowy udział w powierzchni całkowitej lokum. Jeżeli pomieszczenie zajmuje np. 20% powierzchni, przedsiębiorca może wpisać w koszty 20% czynszu za wynajem lokalu.

Oceń artykuł
3.5/5 (8)