Reklama

Koszty prowadzenia działalności we własnym mieszkaniu – co można odliczyć?

Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na prowadzenie firmy w domu. Co można odliczyć w trakcie rozliczania się z fiskusem? Które koszty prowadzenia działalności we własnym mieszkaniu mogą mieć wpływ na koszty uzyskania przychodu? W jaki sposób wykazać poniesione wydatki? Sprawdź!

biuro w domu a koszty

Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu daje wiele możliwości. Dzięki dostosowania domu do potrzeb biurowych można uniknąć wysokiego czynszu za wynajem biura, dodatkowych opłat za prąd i marnowania czasu na dojazdy. Co więcej, biznes w domu jest podstawą do zaliczenia niektórych wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Jakie zalety finansowe niesie za sobą firma w domu? Co można odliczyć od obowiązkowego podatku? Jak wykazać, które koszty poniesiono w celach prywatnych, a które w zawodowych?

Szukasz pracy? Praca w Częstochowie czeka, aż ją odkryjesz!

Firma w domu – co można odliczyć?

Właściciele najmniejszych przedsiębiorstw często decydują się na zarejestrowanie firmy w domu. Co można odliczyć i wpisać w koszty uzyskania przychodu? Okazuje się, że lista możliwych odliczeń jest całkiem rozbudowana. Przedsiębiorca, który przekształcił swoje mieszkanie w siedzibę firmy, może odliczyć część kosztów za czynsz, prąd, internet, wodę, a nawet wywóz odpadów. Jeżeli prowadzenie firmy w mieszkaniu stało się możliwe dzięki kredytowi hipotecznemu, przedsiębiorca może odliczyć sobie odsetki kredytowe. O czym trzeba pamiętać?

Dodatkowe koszty prowadzenia działalności we własnym mieszkaniu można odliczyć od podatku dopiero wtedy, gdy wystąpi ścisłe powiązanie z prowadzeniem firmy. To znaczy, że jeśli właściciel chce odliczyć część kosztów za prąd – musi wykazać, że prąd został wykorzystany w celach firmowych. Jak tego dokonać?

Prąd i internet na firmę w mieszkaniu – czy można odliczyć media?

Tak jak wspomnieliśmy, istnieje możliwość wrzucenia w koszty uzyskania przychodu wydatków na prąd, wywóz śmieci, czynsz i internet. W tym przypadku najpoważniejszym problemem jest rozdzielenie typowych wydatków prywatnych, od kosztów poniesionych w wyniku prowadzenia działalności. W stosunku do niektórych wydatków, koszty biura w domu można rozliczyć na zasadzie procentowego udziału pomieszczenia biurowego w metrażu domu. Jeżeli przedsiębiorca chciałby odliczyć część czynszu za mieszkanie, powinien wyliczyć, jaki procent całej powierzchni domu zajmuje jego biuro. Jeśli siedziba firmy w mieszkaniu zajmuje np. 30% metrażu, właściciel może odliczyć 30% czynszu za nieruchomość.

Co z prądem na firmę w mieszkaniu? Tutaj sytuacja bardziej się komplikuje. Trudno bowiem wyznaczyć, jaka ilość energii elektrycznej została zużyta w celach służbowych. Wydatek energii elektrycznej prywatnie wykorzystywanej pralki, może przebić wszystkie koszty biurowe powstałe w wyniku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. W tej sytuacji można zastanowić się nad założeniem osobnych liczników. Jak poradzić sobie z rozdziałem wydatków na internet i telefon?

Odliczenie telefonu i internetu na firmę w mieszkaniu może stanowić problem. Dlatego zaleca się nieco inne podejście do tematu usług telekomunikacyjnych. Przedsiębiorca może wpisać w koszty uzyskania przychodu te połączenia, które zostały wykonane w celach służbowych. Oddzielenie ich jest możliwe poprzez pozyskanie bilingów i wyznaczenie połączeń służbowych. Aby nie komplikować sobie życia, wystarczy założyć osobny internet do celów służbowych, a także kupić u operatora telekomunikacyjnego osobny abonament na firmę. Takie koszty prowadzenia działalności we własnym mieszkaniu można w całości odliczyć od podatku.

Biuro w domu a koszty wyposażenia – odliczenie sprzętu i remontu

Biuro w domu a koszty prowadzenia działalności to temat, który nie może się obyć bez wzięcia pod uwagę wydatków na remont i zakup sprzętu. Dostosowanie mieszkania do dowodzenia swoim małym imperium, często wiąże się z koniecznością kupna komputera, drukarki, biurka i artykułów biurowych. W wielu przypadkach przedsiębiorcy muszą podjąć się drobnego remontu, który poprawi np. warunki oświetleniowe lub zapewni odpowiednią przestrzeń do pracy. Oczywiście również w tym przypadku, trzeba się liczyć z koniecznością spełnienia pewnych warunków.

Dostosowanie do swoich potrzeb siedziby firmy w mieszkaniu można wliczyć w koszty uzyskania przychodu tylko wtedy, gdy wprowadzone zmiany mają ścisły związek z prowadzeniem działalności. Od podatku można odliczyć jedynie wydatki na remont wydzielonego pomieszczenia biurowego, a zakupione sprzęty powinny służyć do obsługi działalności. Z odliczeniem wartości nowych regałów na dokumenty nie powinno być problemu, jednak wymiana kuchenki gazowej to już stricte prywatne przedsięwzięcie. 

Firma w domu a koszty kredytu hipotecznego – co można odliczyć?

Dosyć często wykorzystywanym przez przedsiębiorców sposobem, jest wynajęcie mieszkania i przekształcenie go w domowe biuro. Wynajem mieszkania na firmę to tylko jeden z możliwych scenariuszy. Niektórzy właściciele decydują się na poważny krok i kupują mieszkanie na własność, zaciągając kredyt hipoteczny. Prowadzenie firmy we własnym mieszkaniu zakupionym na kredyt oznacza, że do typowych kosztów prowadzenia działalności trzeba doliczyć comiesięczne spłaty w banku.

Przedsiębiorca, który wziął prywatny kredyt na mieszkanie, a potem przekształcił część powierzchni w domowe biuro – może zaliczyć odsetki do kosztów uzyskania przychodu. Warto pamiętać o zasadzie procentowego współczynnika powierzchni biurowej. Jeżeli biuro stanowi 30% metrażu całego mieszkania, to przedsiębiorca ma prawo odliczać 30% odsetek z tytułu kredytu hipotecznego.

Czy można wrzucić mieszkanie w koszty firmy? Co z amortyzacją?

Przedsiębiorca może się zdecydować na wrzucenie mieszkania w koszty firmy. Aby tego dokonać, właściciel powinien wpisać mieszkanie (lub jego część) do tzw. ewidencji środków trwałych. Takie mieszkanie będzie podlegało odpisom amortyzacyjnym, które stanowią jeden z kosztów uzyskania przychodu. Również w tym przypadku nie unikniemy szczególnych warunków do spełnienia. Mieszkanie może zostać potraktowane jako środek trwały dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca jest jego właścicielem (lub współwłaścicielem); właściciel kupił je bądź wybudował, a samo mieszkanie jest zdatne do użytku i będzie wykorzystywane przez co najmniej 12 miesięcy.

Oceń artykuł
5/5 (1)