Reklama

Podpis elektroniczny – jak działa? Jak go uzyskać? Cena

Podpis elektroniczny jest coraz bardziej potrzebnym narzędziem. Dzięki rozwojowi technologii wiele spraw urzędowych załatwimy bez wychodzenia z domu. Jak uzyskać kwalifikowany podpis elektroniczny? Jaka jest jego cena i sposób działania?

Mężczyzna składający podpis na tablecie
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_72636227_m%C4%99%C5%BCczyzna-kierownik-wprowadzenie-swoich-pomys%C5%82%C3%B3w-i-pisanie-biznes-plan-za-pomoc%C4%85-cyfrowych-tablet%C3%B3w.html

Postępujący rozwój technologii i łatwość w przekazywaniu informacji pozwalają załatwić wiele spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Podpis elektroniczny jest wielkim ułatwieniem, dzięki któremu możesz rozliczyć swój PIT lub wysłać różnego rodzaju wnioski. Stanowi potwierdzenie tożsamości osoby wypełniającej pismo i traktuje się go tak samo, jak tradycyjny podpis składany na papierowych dokumentach. Podpisy elektroniczne różnią się między sobą ze względu na poziom zabezpieczeń. Niektóre sprawy urzędowe załatwisz dzięki wykorzystaniu Profilu Zaufanego, który jest całkowicie darmowy. Dzięki bezpłatnemu podpisowi elektronicznemu i platformie ePUAP rozliczysz swój PIT, skorzystasz z platformy PUE ZUS lub portalu obywatel.gov.pl.

Sprawdź też: Profil zaufany a podpis elektroniczny – czym się różnią i jak je założyć?

Bardziej zaawansowanym narzędziem jest kwalifikowany podpis elektroniczny. Certyfikowany podpis ma te same funkcje co Profil Zaufany rozszerzone o podpisywanie innych dokumentów niż urzędowe. Czym jest kwalifikowany podpis? Czy warto w niego zainwestować?

Kwalifikowany podpis elektroniczny – co to jest?

Bezpieczny podpis elektroniczny pełni funkcję Twojej internetowej sygnatury. Dzięki niemu załatwisz wiele spraw urzędowych bez wychodzenia z domu i podpiszesz umowę przez internet. Dokumenty i wnioski podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym mają taką samą moc prawną, co zwykła sygnatura złożona na piśmie. Podpis kwalifikowany wiąże się z osobą, która go składa, a jego użycie wymaga certyfikowanych narzędzi. 

Zakres funkcji bezpiecznego podpisu elektronicznego:

  • elektroniczne zawieranie umów
  • składanie deklaracji celnych i podatkowych
  • podpisywanie faktur elektronicznych
  • rejestracja działalności gospodarczej w CEIDG
  • sygnowanie wniosków i podań do KRS
  • podpisywanie dokumentów o charakterze medycznym
  • zawieranie umów cywilnoprawnych w obrocie handlowym

Jak uzyskać podpis elektroniczny? Usługa mSzafir i tokeny

Jeszcze nie tak dawno temu, aby uzyskać bezpieczny podpis kwalifikowany, trzeba było udać się do określonej jednostki przydzielającej certyfikaty. Oprócz tego należało się uzbroić w narzędzia pozwalające złożyć ów podpis (token USB, czytnik kart USB, nośnika do podpisów). Oczywiście dalej możesz wykorzystywać tradycyjne metody, jednak warto wiedzieć, że jakiś czas temu uruchomiono specjalną usługę mSzafir. 

Szafir pozwala na złożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego bez potrzeby posiadania tradycyjnych narzędzi wymienionych wcześniej. Jedną z głównych zalet usługi jest potwierdzanie tożsamości użytkownika całkowicie zdalnie. Nowa funkcjonalność sprawia, że każdorazowa weryfikacja podpisu ogranicza się do użycia aplikacji mSzafir zainstalowanej na telefonie.

Przeczytaj też: Jak rozliczyć PIT za 2019 rok bez wychodzenia z domu?

Podpis elektroniczny – cena

Cena uzyskania certyfikowanego podpisu elektronicznego różni się w zależności od wybranego zestawu. Usługa mSzafir oferuje nowoczesne certyfikowanie zdalne i tradycyjne środki związane z kupnem odpowiednich narzędzi. Przykładowe ceny znajdziesz na stronie internetowej Krajowej Izby Rozliczeniowej.

Podpis elektroniczny to praktyczne rozwiązanie, które umożliwia załatwianie spraw formalnych na odległość, bez konieczności zjawiania się w urzędzie. Jest to bezpieczne rozwiązanie. Według danych na sierpień 2020 roku cena zestawu z certyfikatem kwalifikowanym to koszt od 198 zł netto. Odnowienie certyfikatu od 109 zł netto, certyfikat z długim terminem ważności od 238 zł netto, a certyfikat do jednorazowego podpisu od 15 zł netto.

Oceń artykuł
5/5 (3)