Reklama

Księgowa – jak zostać? Jakie kwalifikacje warto posiadać?

Księgowa to jedna z najważniejszych osób w firmie, która trzyma pieczę nad finansami przedsiębiorstwa. Zajmowanie się rozliczeniami finansowymi wymaga nie tylko biegłości matematycznej, ale też obsługi komputerowych programów księgowych i znajomości prawa. Jak zostać księgowym i czym się zajmuje?

księgowa wykonująca pracę

Księgowanie dokumentów finansowych jest jednym z najistotniejszych elementów funkcjonowania każdej firmy. Przedsiębiorstwa otwierają własne działy księgowe albo zdają się na usługi zewnętrznych biur rachunkowych. Obecnie księgowa to nie tylko osoba znająca się na obliczeniach matematycznych. Od nowoczesnych księgowych wymaga się też obsługi rozbudowanych systemów rachunkowych, znajomości prawa podatkowego, prowadzenia ewidencji księgowych i rozliczania deklaracji podatkowych. Jak zostać księgowym? Czy musisz skończyć określone studia albo zdobyć certyfikat? Sprawdź!

Praca w księgowości, czyli na czym polega praca księgowej?

Księgowa pracująca w firmie zajmuje się przepływem pieniędzy, rozliczaniem podatków i kontaktem z podmiotami zewnętrznymi. Taka osoba powinna zatem zajmować się prowadzeniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów, grupować i przechowywać faktury, wprowadzać dane do systemów teleinformatycznych, a także prowadzić korespondencję z podmiotami finansowymi. Do jej obowiązków może należeć prowadzenie ewidencji księgowych i wprowadzanie danych do deklaracji finansowych.

Pracownik na stanowisku księgowego może zajmować się też rozliczeniami podatkowymi. Zadaniem takiej osoby jest pilnowanie, czy firma, którą reprezentuje, opłaca podatki i wysyła rozliczenia na czas. Ewentualne błędy w pracy księgowej mogą skutkować ogromnymi karami finansowymi. To właśnie dlatego pracodawcy wybierają biura księgowe z taką ostrożnością. Od umiejętności księgowego zależy często ich płynność finansowa.

Nowoczesna księgowa musi się znać na obsłudze komputera i różnych systemów finansowych. Większość firm rezygnuje z prowadzenia tradycyjnych rachunków, przechodząc na częściowo zautomatyzowane programy księgowe.

Jak zostać księgowym? Czy wykształcenie jest ważne?

Jeżeli zastanawiasz się, jak zostać księgowym, musisz odpowiednio zaplanować swoją ścieżkę edukacji. Zawód księgowego to nie tylko zdolności matematyczne i dobra pamięć. Każdy księgowy powinien skończyć szkołę średnią lub szkołę wyższą, powiązaną z kierunkiem rachunkowym lub finansowym. Najczęściej wybieranymi kierunkami są: zarządzanie, finanse i rachunkowość i ekonomia.

Jeszcze kilka lat temu, każdy taki pracownik musiał zdobyć odpowiedni certyfikat, który uprawniał go do rozpoczęcia samodzielnej pracy. Certyfikacja zawodu księgowego została wprowadzona rozporządzeniem o uprawnieniach do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jak jest obecnie?

Czy księgowa musi mieć certyfikaty?

Już od kilku lat uzyskanie certyfikatu księgowego, wydanego przez Ministerstwo Finansów nie jest możliwe. Wszystko za sprawą ustawy o deregulacji niektórych zawodów. Od tej pory księgowym można zostać już po ukończeniu specjalistycznego kursu, szkoły policealnej lub szkoły średniej. Oczywiście wcześniej zdobyte certyfikaty nie tracą swojej mocy. Księgowa z doświadczeniem wciąż może używać ich w formie namacalnego potwierdzenia swoich umiejętności.

Firmy niechętnie zatrudniają księgowe bez potwierdzenia kwalifikacji, wykształcenia wyższego lub doświadczenia. Zdobycie certyfikatu księgowej wciąż jest możliwe, jednak egzaminów nie przeprowadza już Ministerstwo Finansów. Głównym organem zajmującym się certyfikowaniem takich osób zajmuje się “Stowarzyszenie Księgowych w Polsce”.

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce – jaki stopień można osiągnąć?

Stowarzyszenie księgowych pragnie poprawić kwalifikacje pracowników w kraju, ułatwiając im zdobycie pracy i osiągnięcie lepszych stanowisk. Mimo że ta praca nie wymaga już państwowego certyfikatu, wciąż można osiągnąć stopień kwalifikacji przydatny w rozwoju zawodowym.

Poziom kwalifikacji księgowego podzielono na 4 stopnie:

  • I stopień – księgowy;
  • II stopień – specjalista ds. rachunkowości;
  • III stopień – główny księgowy;
  • IV stopień – dyplomowany księgowy.

Księgowa z certyfikatem, czyli kto?

Czy zdobycie takiego certyfikatu jest ważne? Rozwój w ramach “Stowarzyszenia Księgowych w Polsce” może realnie poprawić Twoje notowania na rynku pracy. Zdobycie tytułu dyplomowanego księgowego, jest oficjalnym potwierdzeniem jakości i aktualności wiedzy. O tym, kim jest taki księgowy, mówi art. pierwszy uchwały SKWP:

Dyplomowanym księgowym jest osoba o sprawdzonej oraz aktualizowanej wiedzy i umiejętnościach w zakresie organizowania rachunkowości jednostek, prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z polskimi i międzynarodowymi standardami rachunkowości, a także prowadzenia gospodarki finansowej, w tym spraw podatkowych jednostki.

Wymagane kwalifikacje księgowego – kto może nim zostać?

Aby rozpocząć karierę samodzielnego księgowego, nie wystarczy cechować się odpowiednimi umiejętnościami miękkimi. Zgodnie z przepisami, praca w księgowości wiąże się ze spełnieniem warunków koniecznych. Kariera w tej branży będzie wymagała od Ciebie:

  • posiadania pełną zdolność do czynności prawnych;
  • uniknięcia bycia skazanym prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za inne przestępstwa;
  • posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

Wielu pracodawców wymaga także minimum dwuletnią praktykę w zawodzie. Doświadczenie jest w tych czasach niezwykle ważne ponieważ stanowi swoiste potwierdzenie umiejętności kandydata.

Oferty pracy dla księgowego – jak znaleźć pracę?

 

Rynek pracy wciąż ewoluuje, jednak potrzeba zajmowania się kwestiami finansowymi i podatkowymi firm pozostaje bez zmian. Trudno wyobrazić sobie przedsiębiorstwo, które nie potrzebuje doradztwa podatkowego, archiwizacji dokumentów finansowych i obliczania zysków lub strat.

Poszukiwanie ofert pracy dla księgowego warto zacząć od podjęcia ważnej decyzji. Ten zawód wykonuje się najczęściej na dwa sposoby. Część księgowych pracuje w działach finansowych firm, część natomiast zatrudnia się w biurach rachunkowych oferujących zewnętrzne usługi księgowe. Aby zatrudnić się w największych firmach, księgowa prawdopodobnie będzie musiała wykazać jakiekolwiek doświadczenie w formie stażu, samodzielnej pracy lub certyfikatu. Dobrym sposobem na zdobycie takiego doświadczenia jest zatrudnienie się w małych biurach rachunkowych, obecnych w niemalże każdej miejscowości.

Strony internetowe z ofertami pracy są wypełnione ogłoszeniami dla księgowych z różnym doświadczeniem. Każdy kandydat może też odwiedzić oficjalną stronę internetową jakiejkolwiek firmy i sprawdzić sekcję kariera/oferty pracy. Aby zdobyć angaż u najlepszych pracodawców, warto postarać się o dobre CV, wysoki stopień certyfikatu i udokumentowane doświadczenie zawodowe. Nie bez znaczenia będzie skończenie studiów na kierunku pokrewnym do rachunkowości.

Jak zostać księgową na własny rachunek?

Praca księgowej na etacie oznacza szansę na rozwój, pomoc od bardziej doświadczonych specjalistów i darmową naukę obsługi drogich systemów komputerowych. Zatrudnienie w biurze rachunkowym lub dziale księgowości to dobry start w karierze, w której następnym krokiem bywa założenie własnej działalności gospodarczej.

Prowadzenie jednoosobowej firmy na własny rachunek będzie dobrym rozwiązaniem dla dobrych specjalistów, ceniących sobie wolność i samodzielne decydowanie o własnym rozwoju. Własne biuro rachunkowe może przynieść księgowej wyższe zarobki, jednak prowadzenie takiej działalności ma swoje minusy.

Mowa tu przede wszystkim o wyższych kosztach i natłoku obowiązków. Tak przedsiębiorcza osoba będzie musiała opłacić dostęp do systemów komputerowych, czynsz za wynajem lokalu i ubezpieczenie OC. Alternatywą dla osobnego biura może być firma w domu, jednak nie wszystkie osoby mają odpowiednie warunki do wykonywania pracy z miejsca zamieszkania.

CV księgowej – jakie umiejętności warto dodać?

Jeżeli nie chcesz prowadzić małej firmy, lub jest jeszcze zbyt wcześnie na takie przedsięwzięcie – pozostaje Ci poszukać nowej posady. Oferty pracy dla księgowego lub księgowej pojawiają się coraz częściej i nie zanosi się na szybkie odwrócenie tego trendu. Moment poszukiwania pracy to najlepsza okazja do zadbania o własny, zawodowy PR. Aby poprawić swoje notowania u przyszłego pracodawcy, kandydat na księgowego musi zadbać o dobrze skonstruowane CV, przedstawiające jego najważniejsze zalety.

O jakich umiejętnościach księgowej w CV nie możesz zapomnieć?

  • Umiejętności miękkie: niedoceniany opis cech charakteru i mniej wymiernych umiejętności może pomóc bardziej, niż myślisz. Idealna księgowa powinna być skrupulatna, odporna na stres, punktualna i komunikatywna.
  • Umiejętności twarde: zdecydowaną zaletą każdej księgowej będą umiejętności matematyczne, znajomość prawa podatkowego i sposobów księgowania. Nowoczesna księgowość wymaga też znajomości najbardziej znanych programów komputerowych do obsługi rachunkowej i archiwizacyjnej.
  • Opis wykształcenia i kursów: warto wykazać wszystkie ścieżki edukacji, które potwierdzają Twoje kompetencje. Dokumenty rekrutacyjne księgowej nie mogą się obyć bez opisu skończonych studiów, szkół policealnych i szkół średnich. W tej sekcji oznacz też wszystkie odbyte kursy i certyfikaty.
  • Zainteresowania: kolejna sekcja w CV traktowana po macoszemu. Jeżeli lubisz czytać książki o finansach, udzielasz korepetycji z matematyki, interesuje Cię światowa ekonomia lub rozwój osobisty – daj o tym znać przyszłemu szefowi. Księgowa, która lubi swoją pracę, ma większe szanse na znalezienie lepszej posady.
  • Doświadczenie zawodowe: zdaniem wielu (i słusznie) najważniejsza sekcja w CV każdej księgowej. Doświadczenie należy opisywać zwięźle i zgodnie z chronologią. Na samej górze sekcji umieść ostatnią posadę, na samym dole natomiast pierwsze kroki w karierze. Taki wykaz firm warto uzupełniać nazwą stanowiska i krótkim opisem obowiązków. Na wielu wyższych stanowiskach pracodawcy zwracają uwagę na minimum dwuletnią praktykę zawodową.

Jakie umiejętności powinien posiadać księgowy?

Praca księgowego to specyficzne zajęcie, które wymaga odpowiednich umiejętności. Zawód księgowego w dziale finansowym firmy, będzie wymagał od Ciebie umiejętności pracy w zespole, zdolności analitycznych i dobrego dysponowania czasem.

W dużych korporacjach przyda się także umiejętność szybkiej i bezbłędnej pracy, multitaskingu i ogromnej odporności na stres. Jeden błąd może oznaczać bolesne straty finansowe dla firmy, dlatego dobry księgowy powinien też znać się na prawie podatkowym i obsłudze programów komputerowych.

Praca w biurze rachunkowym lub na własną rękę, wymaga od księgowych kilku dodatkowych cech. Wykonując obowiązki w takim miejscu, księgowy musi komunikować się z klientami, służyć pomocą i zachęcać do skorzystania z usług firmy. Żyłka handlowca, prawnika i ekonomisty, będą jak najbardziej na miejscu.

Hierarchia stanowisk w księgowości. Od czego zaczniesz?

Nawet szefowie działów finansowych największych firm świata, zaczynali od podstawowych zadań, wykonywanych pod okiem bardziej doświadczonych kolegów z biura. Marsz w górę po szczeblach zawodowych zaczniesz najprawdopodobniej od stażu lub stanowiska młodszego księgowego, do którego wystarczy Ci wykształcenie średnie.

Jak możemy podzielić najważniejsze etapy kariery zawodowej księgowego?

  1. Staż lub młodszy księgowy.
  2. Samodzielny księgowy.
  3. Główny księgowy.
  4. Szef działu księgowości (CFO).

Ile zarabia księgowy? Mediana wynagrodzeń w Polsce

Czytając o tych wszystkich wymaganiach i odpowiedzialności, zastanawiasz się pewnie, ile zarabia księgowa. To oczywiście zależy od wielu zmiennych, a same zarobki księgowego wahają się, od niezłych, do jednych z najwyższych w kraju. Przedstawione dane opieramy o ankiety przeprowadzone w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń. Co z nich wynika?

Zgodnie z badaniem, mediana zarobków młodszego specjalisty, to około 4040 złotych brutto. W przypadku starszego specjalisty ta kwota wzrasta do ponad 5700 złotych brutto (na podstawie umowy o pracę). Pod względem zarobków stanowisko głównego księgowego wygląda już zdecydowanie lepiej. W zależności od wielkości miasta i firmy może on liczyć na 7500 do nawet 25000 złotych brutto miesięcznie.

Czy księgowa odpowiada za błędy w rozliczeniach?

Duża odpowiedzialność księgowych, ciągły stres i wciąż zmieniające się prawo podatkowe – rodzą ryzyko popełnienia kosztownego błędu. Pomyłki w tej branży niestety się zdarzają, dlatego każdy księgowy powinien zdawać sobie sprawę z ewentualnych konsekwencji.

Zgodnie z przepisami zawartymi w Ustawie o ordynacji podatkowej, to podatnik odpowiada za ewentualne błędy w rozliczaniu podatków. Jeżeli mówimy o biurze rachunkowym obsługującym klientów zewnętrznych, to pełna odpowiedzialność spada na jego klienta.

Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku pracy w dziale księgowości wewnątrz firmy. Drobny błąd w rozliczeniach prawdopodobnie nie pociągnie Cię do odpowiedzialności prawnej, jednak możesz spodziewać się kary od przełożonego. To może być upomnienie, kara nagany, a nawet zwolnienie dyscyplinarne.

Co z odpowiedzialnością karną księgowych?

Niestety praca w księgowości może rodzić także odpowiedzialność karną. Jakie wykroczenia mogą wpędzić Cię w kłopoty? Oto kilka przykładów:

  • Nieprawidłowości w prowadzeniu ksiąg rachunkowych – kara grzywny, ograniczenia wolności, pozbawienia wolności do 2 lat.
  • Wyrządzenie szkód w obrocie gospodarczym – od 1 do 10 lat pozbawienia wolności.
  • Kara za wyłudzenia (np. kredytowe) – od 3 miesięcy do 5 lat.
  • Kary za oszustwo w rozumieniu Kodeksu karnego – grzywna, ograniczenie wolności, pozbawienie wolności do 8 lat.
  • Brak ewidencji działalności gospodarczej, niszczenie dokumentów rachunkowych – grzywna, ograniczenie wolności, do 5 lat pozbawienia wolności.
Oceń artykuł
3.7/5 (3)