Reklama

Jak poprawić błąd w umowie o pracę? Czy jest to możliwe?

Błąd w umowie o pracę da się poprawić! Przepisy prawa nie przewidują określonej procedury postępowania w przypadku błędu w umowie dotyczącego np. wynagrodzenia, stanowiska lub nazwiska. Są na to jednak inne sposoby. Jak sprostować błąd w umowie o pracę?

Zmartwiony mężczyzna przy biurku
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_123690942_rutyna-biurowa-i-terminy-portret-zestresowany-m%C5%82ody-kierownik-siedzi-przy-biurku-skopiuj-miejsce.html

Już sam proces rekrutacji dostarcza nam wiele stresów. Jednak otrzymanie posady wcale nie musi oznaczać odpoczynku od problemów. Zdarza się, że stresujące momenty towarzyszą nam także na początku współpracy i wcale nie muszą mieć związku z poleceniami służbowymi. Jedną z sytuacji, która wzbudza niepokój jest zauważenie błędu w umowie o pracę.

Przytrafił ci się błąd w umowie o pracę dotyczący na przykład wysokości wynagrodzenia, okresu zatrudnienia lub literówki w twoim nazwisku? Nie wiesz co zrobić, jeśli już podpisałeś taką umowę i dopiero po fakcie zauważyłeś w niej pomyłkę? Niestety, w Kodeksie pracy nie ma szczególnego zapisu, który regulowałby sposób sprostowania takiego błędu. Nie oznacza to jednak, że pracownik jest w tak zwanej “kropce” i nie może nic z tym zrobić.

Sprawdźmy więc, jak poprawić błąd w umowie o pracę? Co powinien zrobić pracodawca?

Błąd w umowie o pracę: celowy czy przez pomyłkę?

Jeśli umówiłeś się z pracodawcą na określoną wysokość wynagrodzenia, okresu zatrudnienia lub wymiaru czasu pracy, a w podpisanej przez ciebie umowie o pracę znalazły się inne wielkości, to na samym początku zastanów się, jaki dokładnie był zamiar pracodawcy. Czy dostrzeżony błąd w umowie o pracę  to tylko niewinna pomyłka, czy celowe i niewłaściwe zachowanie?

Gdy błąd w umowie o pracę pojawił się omyłkowo, to można go poprawić. Da się to zrobić za pomocą na przykład aneksu do umowy o pracę, w którym określi się np. właściwe i ustalone przez wspólne porozumienie z pracodawcą warunki pracy. Pamiętajmy również, że błąd w aneksie do umowy o pracę również można skorygować, tworząc nowy dokument.

Błąd w umowie o pracę a aneks do umowy

Aneks do umowy o pracę to pismo potwierdzające zmianę jej warunków, na podstawie porozumienia między pracownikiem a pracodawcą. Może on zostać zawarty nawet wtedy, gdy pracownik podlega szczególnej ochronie z mocy przepisów prawa np. w okresie ciąży, w wieku przedemerytalnym, w czasie przebywania na urlopie macierzyńskim czy zwolnieniu lekarskim.

Z propozycją poprawy błędu w umowie o pracę i następnie stworzeniem aneksu do umowy może wystąpić zarówno pracownik, jak i pracodawca. Co ważne, to strony po wspólnym porozumieniu ustalają wejścia w życie nowych zmian. Za pomocą aneksu można korygować na przykład:

  • Błąd w umowie o pracę dotyczący wynagrodzenia
  • Błąd w umowie o pracę dotyczący wymiaru czasu pracy
  • Błąd w umowie o pracę dotyczący stanowiska pracy

Jeśli zmiany w aneksie mające skorygować błąd w umowie o pracę nie zgadzają się z tym, co pracodawca uprzednio ustalił ze swoim pracownikiem, to może on odmówić podpisania tego dokumentu i złożyć wypowiedzenie umowy o pracę. Dzieje się tak, jeśli oczywiście kwestie porozumienia obydwu stron są niemożliwe, a pracodawca najwidoczniej nie jest uczciwy i szczery ze swoim podwładnym.

Błąd w umowie o pracę a przepisy prawa

Pracodawca nie może zwykłym pismem anulować błędu w umowie o pracę, ponieważ nie ma na to żadnych przepisów prawnych w Kodeksie pracy. Umowa jest dokumentem wiążącym obydwie strony i wszelka zmiana jej zapisu przez pracodawcę lub pracownika jest niemożliwa.

Natomiast zupełnie inaczej jest w przypadku świadectwa pracy. Jeśli pojawi się w nim błąd, to według art. 97 K.p. można go skorygować. Taki dokument pracodawca powinien wystawić w ciągu siedmiu dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy.

Błąd w umowie o pracę: wynagrodzenie

Jak sprostować błąd w umowie o pracę? Wynagrodzenie zbyt niskie, niż to było wcześniej ustalane, może zostać skorygowane. W tym przypadku zapis w umowie określający nieprawidłową wysokość pensji dla pracownika można traktować jako błąd co do treści czynności prawnej zgodnej z art. 84 Kodeksu cywilnego, który brzmi:

“§ 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej.
§ 2. Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny)”.

Pracodawca powinien złożyć pracownikowi pisemne oświadczenie woli (najlepiej w obecności świadków), w którym poinformuje go o danym błędzie w umowie o pracę i wskaże prawidłową wysokość wynagrodzenia. Pracownik, który zapozna się z danym pismem, może potwierdzić go, składając swój własnoręczny podpis. Jeśli jednak odmówi złożenia podpisu, pracodawca zobowiązany jest stworzyć notatkę podpisaną przez świadków obecnych podczas wręczania pisma.

Szukasz pracy w Trójmieście? Koniecznie sprawdź nasze oferty na -> Praca Gdynia

Oceń artykuł
3/5 (2)