Black Friday 2020: uwaga na oszustwa!

Już za kilka dni Black Friday 2020: wyczekiwane przez wielu święto promocji i masowych wyprzedaży. Jak nie dać się naciągnąć na oszustwa cenowe w Black Friday i jak kupować z głową? Wyjaśniamy!

black friday

27 listopada br. odbędzie się Black Friday 2020! Jest to święto masowych wyprzedaży w sklepach, które kuszą swoich klientów różnymi ofertami. W tym roku odbędzie się ono nieco inaczej, niż w latach poprzednich. Dlaczego? Ponieważ większość sklepów w galeriach handlowych będzie jeszcze zamknięta. Według ustaleń rządu, centra handlowe otworzą się dopiero 28.11 br. z obowiązkiem zachowania ścisłego reżimu sanitarnego i innych ograniczeń. Akcja wielkich wyprzedaży w Czarny Piątek wydarzy się zatem głównie w internecie. Okazją będzie również internetowy odpowiednik czarnego piątku – Cyber Monday. Jednak już teraz w e-sklepach znajdziemy masę promocji, zniżek i rabatów. Jak więc w tym “zakupowym chaosie” nie dać się oszukać? Na co uważać podczas Black Friday?

Szukasz pracy? Chcesz zarabiać więcej? Sprawdź nasze oferty na GoWork.pl!

Black Friday: kampania UOKiK

Święto masowych wyprzedaży i promocji w sklepach odbywa się co roku w ostatni piątek listopada. W tym czasie konsumenci mogą zakupić różne produkty w niższych cenach oraz skorzystać z atrakcyjnych rabatów. Zaraz po czarnym piątku odbywa się również Cyber Monday, który jest jego odpowiednikiem. Black Friday 2020 będzie już za kilka dni, czyli 27 listopada.

Uważaj jednak na oszustwa! Black Friday to niestety świetna okazja na złamanie kilku praw konsumentów… Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stworzył właśnie kampanię na Twitterze pt. “Konsumencie – nie daj się oszukać!”:

– Kilka tygodni temu, wspólnie z Inspekcją Handlową, rozpoczęliśmy monitoring najpopularniejszych sklepów internetowych, aby zweryfikować, czy nie oszukują oni konsumentów, wprowadzając w błąd np. co do rzeczywistego opustu cenowego. Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą, aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelność i uczciwości względem klientów – mówi o możliwych oszustwach cenowych w Black Friday Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Wiesz, że istnieje coś takiego jak dzień singla? W tym czasie odbywają się masowe wyprzedaże na Aliexpress! Przeczytaj o tym więcej na naszym Poradniku.

Black Friday 2020: na co uważać?

UOKiK przygotowało listę problemów, z jaką najczęściej muszą mierzyć się konsumenci podczas Black Friday. Jest to:

  • Żonglerka cenami – czyli stwarzanie pozoru, że promocja jest atrakcyjna poprzez podnoszenie cen kilka dni wcześniej, by tuż przed słynnym świętem zakupowym je obniżyć
  • Promocyjne „przynęty” – czyli zachęcanie rzekomo wysoką obniżką do zakupu różnych artykułów, podczas gdy w rzeczywistości promocja dotyczy jedynie wybranych produktów. Klient widzi informację „drugi produkt za -50%”, po czym okazuje się, że chodzi wyłącznie o towary konkretnej marki, a nie cały asortyment sklepu
  • Niejasne naliczanie rabatów – zamiast deklarowanej wysokiej obniżki ceny, klient otrzymuje mniejszy upust
  • Anulowanie opłaconych zamówień – najczęściej z powodu „błędu systemu”

Aby uniknąć oszustw na Black Friday, pamiętaj: po każdej transakcji zachowaj dowód zakupu! Dlaczego?

Black Friday 2020: jakie są prawa konsumenta?

Zgodnie z UOKiK prawa konsumenta kupującego produkty przez internet na m.in. Black Friday 2020 to na przykład prawo do reklamacji czy zwrotu (inaczej: odstąpienia od umowy) w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Należy jedynie wypełnić odpowiednie oświadczenie, którego wzór powinien udostępnić każdy sklep. Wtedy dany przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić wszystkie dokonane wcześniej płatności, w tym koszty dostawy.

Oceń artykuł
5/5 (3)