Reklama

Black Friday: uwaga na oszustwa!

Black Firday to popularna amerykańska tradycja wyprzedaży, która dotarła już do Polski. Wyczekiwane przez wielu święto promocji i masowych wyprzedaży. Choć do tego czasu jeszcze kilka miesięcy, to już warto zwrócić uwagę na wiadomości o oszustwach, które krążą w sieci już od kilku lat. Jak nie dać się naciągnąć na oszustwa cenowe w Black Friday i jak kupować z głową? Wyjaśniamy!

Black Friday
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_47783628_kobieta-shopper-odwiedzenie-mall-na-czarny-pi%C4%85tek.html?vti=m2z2axufifgsns2zun-1-2

 

27 listopada 2020 odbył się Black Friday 2020! To właśnie wtedy pojawiły się jedne z pierwszych doniesień o możliwych oszustwach. Jest to święto masowych wyprzedaży w sklepach, które kuszą swoich klientów różnymi ofertami. W tamtym roku odbyło się ono nieco inaczej, niż w latach poprzednich. Dlaczego? Ponieważ większość sklepów w galeriach handlowych była jeszcze zamknięta. Według ustaleń rządu, centra handlowe otworzyły się dopiero 28.11.2020 z obowiązkiem zachowania ścisłego reżimu sanitarnego i innych ograniczeń. Akcja wielkich wyprzedaży w Czarny Piątek wydarzyła się zatem głównie w internecie. Okazją był zatem również internetowy odpowiednik czarnego piątku – Cyber Monday. Jednak już wtedy w e-sklepach znaleźliśmy masę promocji, zniżek i rabatów. Jak więc w tym “zakupowym chaosie” nie dać się oszukać? Na co uważać podczas Black Friday? 

Szukasz pracy? Chcesz zarabiać więcej? Sprawdź nasze oferty na GoWork.pl!

Black Friday: kampania UOKiK

Święto masowych wyprzedaży i promocji w sklepach odbywa się co roku w ostatni piątek listopada. W tym czasie konsumenci mogą zakupić różne produkty w niższych cenach oraz skorzystać z atrakcyjnych rabatów. Zaraz po czarnym piątku odbywa się również Cyber Monday, który jest jego odpowiednikiem.

Uważaj jednak na oszustwa! Black Friday to niestety świetna okazja na złamanie kilku praw konsumentów… Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stworzył właśnie kampanię na Twitterze pt. “Konsumencie – nie daj się oszukać!”:

– Kilka tygodni temu, wspólnie z Inspekcją Handlową, rozpoczęliśmy monitoring najpopularniejszych sklepów internetowych, aby zweryfikować, czy nie oszukują oni konsumentów, wprowadzając w błąd np. co do rzeczywistego opustu cenowego. Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą, aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelność i uczciwości względem klientów – mówi o możliwych oszustwach cenowych w Black Friday Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Wiesz, że istnieje coś takiego jak dzień singla? W tym czasie odbywają się masowe wyprzedaże na Aliexpress! Przeczytaj o tym więcej na naszym Poradniku.

Black Friday 2020: na co uważać?

UOKiK przygotowało listę problemów, z jaką najczęściej muszą mierzyć się konsumenci podczas Black Friday. Jest to:

  • Żonglerka cenami – czyli stwarzanie pozoru, że promocja jest atrakcyjna poprzez podnoszenie cen kilka dni wcześniej, by tuż przed słynnym świętem zakupowym je obniżyć
  • Promocyjne „przynęty” – czyli zachęcanie rzekomo wysoką obniżką do zakupu różnych artykułów, podczas gdy w rzeczywistości promocja dotyczy jedynie wybranych produktów. Klient widzi informację „drugi produkt za -50%”, po czym okazuje się, że chodzi wyłącznie o towary konkretnej marki, a nie cały asortyment sklepu
  • Niejasne naliczanie rabatów – zamiast deklarowanej wysokiej obniżki ceny, klient otrzymuje mniejszy upust
  • Anulowanie opłaconych zamówień – najczęściej z powodu „błędu systemu”

Aby uniknąć oszustw na Black Friday, pamiętaj: po każdej transakcji zachowaj dowód zakupu! Dlaczego?

Black Friday: jakie są prawa konsumenta?

Zgodnie z UOKiK prawa konsumenta kupującego produkty przez internet na m.in. Black Friday to na przykład prawo do reklamacji czy zwrotu (inaczej: odstąpienia od umowy) w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Należy jedynie wypełnić odpowiednie oświadczenie, którego wzór powinien udostępnić każdy sklep. Wtedy dany przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić wszystkie dokonane wcześniej płatności, w tym koszty dostawy.

Warto rozsądnie [podchodzić do tego rodzaju akcji reklamowych i promocyjnych, ponieważ o ile można czasami kupić coś po korzystnej cenie, to jednak wyprzedażowe szaleństwo nie do końca jest tym na co wygląda. Rozsądne zakupy i brak napędzania konsumpcjonizmu, to jednak odpowiednie podejście, które pozwoli uchronić się przed wpadnięcie w pułapkę nieuczciwych sprzedających.

Oceń artykuł
5/5 (3)