Reklama

Kultura organizacyjna jako część Employer Brandingu? To dobra droga!

Kultura organizacyjna to w pewnym sensie korzeń przedsiębiorstwa, który odpowiada za to, aby poszczególne łodygi mogły rosnąć i zdrowo się rozwijać. Tak naprawdę nie ma biznesu bez kultury organizacyjnej, chociaż w wielu przypadkach nie jest ona tak widoczna (to błąd!) jak inne działania marki.

Kultura organizacyjna

 

W wielu branżach obserwujemy obecnie rynek pracownika, który przekłada się na realne zmiany w podejściu zarówno kandydatów i pracowników, jak i samych pracodawców. Choć szef nadal jest na szczycie firmowej hierarchii, to jednak zatrudnieni również są świadomi swojej roli w przedsiębiorstwie i chcą działać bardziej na zasadach współpracy. W końcu im również zależy, aby firma się rozwijała, ponieważ wiąże się to z nowymi wyzwaniami zawodowymi, a także z prawdopodobieństwem zwiększenia wynagrodzenia. Dodatkowo dochodzi także miłe uczucie związane z budowaniem czegoś, tworzeniem i obserwowaniem owoców swojej pracy pod przewodnictwem osoby, którą szanujemy ze względu na większe doświadczenie, wiedzę lub inne atrybuty powiązane z sukcesem. Dlatego też tak ważna jest kultura organizacyjna. Jest to bowiem siła napędowa, która sprawia, że ludzie chcą pracować w danej firmie, chcą wiązać z nią swoją zawodową przyszłość, a także chcę dzielić się z nią swoim czasem, wiedzą i umiejętnościami. Co więcej, kultura firmy jest ściśle powiązana z Employer Brandingiem. Jak wygląda taka zależność i dlaczego warto rozwijać tę relację?

Co to jest kultura organizacyjna?

Kultura organizacyjna doczekała się już wielu definicji. I choć większość osób wie lub domyśla się, co może kryć się pod tą nazwą, to jednak powstaje pewna trudność w zdefiniowaniu i zamknięciu kultury organizacyjnej w krótkim wyjaśnieniu. Dlaczego? Ponieważ jest to zagadnienie szerokie, które obejmuje wiele sektorów działalności firmy i odnosi się do szeregu zjawisk i działań podejmowanych przez kadrę zarządzającą, które oddziaływają bezpośrednio na pracowników, a pośrednio także na kontrahentów i klientów.

Próbując znaleźć definicję, możemy połączyć spostrzeżenia ekspertów i stworzyć skróconą i skondensowaną odpowiedź na pytanie – czym konkretnie jest kultura organizacyjna. Jest to bowiem pewien zbiór wartości, idei i zachowań związanych z tworzeniem zależności pracowniczych i relacji na linii pracownik-pracodawca/kierownik oraz pracownik-pracownik, którymi kieruje się firma zarówno przy prowadzeniu interesów, jak i przy rekrutacji, awansach, degradacji, czy zwalnianiu pracowników. W ten sposób nadawany jest nie tylko spójny ton temu, co dzieje się wewnątrz organizacji, ale także temu, co wychodzi na zewnątrz i jak firma jest postrzegana w oczach przyszłych, obecnych i byłych pracowników, a także klientów i partnerów biznesowych.

Kultura organizacyjna – czemu jest tak ważna?

Kultura organizacyjna była przez pewien czas pomijana przez przedsiębiorców. Wielu z nich szukało bowiem wartości firmy tylko w jej rentowności, której poszukiwali w prowadzeniu “twardego” biznesu bez zbędnych otoczek. Choć dopiero teraz wyczuwalna jest większa zmiana podejścia do tematu kultury organizacyjnej, to szlaki przecierali już tacy giganci jak Coca-Cola, czy Google. W końcu każdy z nas chciałby pracować w takich biurach, jakie oferuje Google i korzystać z ich rozbudowanych pakietów pracowniczych. Dlaczego? Ponieważ firma dobrze zorganizowała swoją kulturę organizacyjną i wyznaczyła oś wartości, którymi chce się kierować nie tylko w swoich działaniach marketingowych, ale również w kontakcie z pracownikami. 

W ten sposób Google jawi nam się jako nowoczesny pracodawca, który stawia na regenerację, work-life balance i zdrowy odpoczynek, a jednocześnie motywuje pracowników do rozwoju i doskonalenia swoich zawodowych umiejętności. Nie bez znaczenia są także kwestie finansowe. Co w zamian chce pracodawca? Potrzebuje kreatywności, oddania, motywacji i silnego zżycia się z firmą, które powoduje chęć bycia częścią rozwoju marki. Taka wymiana oparta tak naprawdę na zdrowej współpracy powoduje, że kultura organizacyjna jest spójna z tym, co korporacja ogłasza “na zewnątrz”, a to z kolei budzi zaufanie i chęć wsparcia.

Kultura organizacyjna jako element Employer Brandingu?

Czy kultura organizacyjna to integralna część Employer Brandingu? Oczywiście! Co więcej, trudno jednoznacznie stwierdzić, czy nie lepszym określeniem będzie Emplyer Branding jako część kultury organizacyjnej. Nie ulega jednak wątpliwości, że te dwa zagadnienia przenikają się i wypełniają. Kultura organizacyjna niejako nadaje wymiar Employer Brandingowi praktykowanemu w firmie i to właśnie od niej zależy to, jak te działania będą podejmowanie. 

Jeśli więc firma za trzon swojej działalności obiera indywidualność, kreatywność i rozwój to z pewnością w założeniach EB znajdziemy liczne szkolenia, nienormowany czas pracy i niezależne stanowiska zarabiające na atrakcyjnych prowizjach. Jeśli jednak firma przyjmuje kierunek rodzinnego biznesu z nastawieniem na współpracę i wartości rodzinne, to spotkamy się z integracjami nie tylko dla pracowników, ale także dla ich rodzin, kursami opartymi o budowanie efektywnej współpracy lub programy pracownicze, które ułatwiają rozwój zawodowy np. mamom powracającym do pracy po urlopach macierzyńskich.

W idealnym świecie powyższe przykłady byłby normą – niestety przed nami jeszcze długa droga, choć nie ulega wątpliwości, że z każdym krokiem jesteśmy coraz bliżej wyznaczonego celu. Choć modele zarządzania oparte na znacznej swobodzie pracowników i nastawione na ich potrzeby nadal budzą obawy, to jednak współcześni pracodawcy starają się sprostać tym dynamicznym zmianom. Na naszym rodzimym rynku znajdziemy coraz więcej firm, które świadomie tworzą swoją kulturę organizacyjną i na jej podstawie budują EB, Candidate Experience, czy nawet podejście do zwolnień. 

Oceń artykuł
0/5 (0)