Reklama

Gdzie pracodawcy szukają pracowników?

Wiedza o tym, gdzie pracodawcy szukają pracowników, może być pomocna tak samo dla obu stron rekrutacji. Pracownik z taką świadomością wie, gdzie powinien ogłaszać swoją kandydaturę, aby zwiększyć szanse na zatrudnienie. Z kolei pracodawcy, którzy wiedzą, gdzie szukać pracowników potrafią rozpoznać miejsca o największej konkurencji j jednocześnie skupieniu różnorodnych kandydatów.

Gdzie pracodawcy szukają pracowników - grafika przedstawiająca wyniki wyszukiwania w sieci

Rekrutacja stanowi rozbudowany proces, na który składa się jej planowanie, pozyskiwanie kandydatów, ich selekcja, rozmowy, testy rekrutacyjne, podjęcie decyzji i ostateczne formalności związane z zatrudnieniem. Pracodawcy poświęcają na rekrutacje czas i fundusze. Nieobsadzone stanowisko oznacza brak wykonanych zadań lub ich opóźnienie, a to przynosi straty. Dlatego tak ważne jest znalezienie odpowiedniego kandydata. Ciągłe przeprowadzanie rozmów z nietrafionymi kandydatami odwleka koniec rekrutacji w czasie. Pracodawcy zdają sobie z tego sprawę i do poszukiwania pracowników wybierają tylko sprawdzone miejsca. Jakie?

Jak wygląda poszukiwanie pracowników na rynku pracy?

Pracodawcy mają do wyboru wiele sposobów na poszukiwanie kandydatów. Zwykle jednak proces rekrutacyjny rozpoczyna się od skonstruowania ogłoszenia pracy. Jak napisać ogłoszenie o pracę? Aby to zrobić, najpierw pracodawca musi ustalić z przedstawicielem działu, do którego poszukiwany jest pracownik, jakie kompetencje i umiejętności powinien posiadać kandydat. Gdy wiadomo, czego oczekiwać od kandydata, można się zastanowić nad tym, co należy mu zaoferować, aby zechciał podjąć współpracę.

Wiąże się to z ustaleniem widełek płacowych, benefitów pracowniczych, czy rodzaju umowy. Stworzone ogłoszenie o pracę powinno być kompleksowe, rozbudowane i określać obowiązki na danym stanowisku, wymagania względem kandydata, korzyści ze współpracy. Warto także napisać parę zdań o firmie: czym się zajmuje, jakie ma wartości i sukcesy.

Miejsca, w których pracodawcy szukają pracowników

Kolejny krok to wybór miejsca, w którym zamieścimy skonstruowaną ofertę pracy. Gdzie szukać kandydatów do pracy? Do wyboru mamy oczywiście serwisy pracy, własną stronę pracodawcy, media społecznościowe, czy urząd pracy. Następnie czekamy na aplikację nadesłane przez kandydatów. Pracodawca może oczekiwać CV, listu motywacyjnego, czy portfolio. Po nadesłaniu aplikacji należy przeprowadzić ich selekcje i wybrać kandydatów o najbardziej pasującym profilu do stanowiska.

Kolejny krok to spotkanie rekrutacyjne, w trakcie którego zadaje się pytania pracownikowi, aby poznać jego kompetencje. To także czas na to, by odpowiedzieć na jego pytania. Etapów rekrutacji może być kilka, a w ich trakcie można zbadać pracownika pod kątem umiejętności, realizując testy rekrutacyjne. Po wszystkich etapach pora na podjęcie decyzji i złożenie oferty wraz ze wskazaniem wysokości wynagrodzenia pracownikowi.

Na co zwrócić uwagę, aby znaleźć dobrego pracownika?

Pracodawcy poszukują w szczególności kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach. To od tego zależy, czy będą w stanie sprostać zadaniom przewidzianym na stanowisku. Niektóre oferty pracy skierowane są do tzw. juniorów, od których nie wymaga się rozległego doświadczenia i wiedzy, lecz w szczególności kompetencji zawodowych miękkich w postaci umiejętności szybkiego przyswajania wiedzy i uczenia się. Ważny aspekt stanowi także dopasowanie kandydata do kultury organizacyjnej firmy. Ważne, aby akceptował wartości firmy, potrafił współpracować z zespołami i dostosował się do panujących w firmie zasad.

Rola umiejętności miękkich a poszukiwanie pracowników

Wielu pracodawców zwraca także uwagę na umiejętności miękkie. Oczywiście to w dużej mierze zależy od konkretnego stanowiska. Komunikatywność, umiejętność nawiązywania długotrwałych relacji to cechy, które często można spotkać w ogłoszeniach o pracę na stanowisko doradcy klienta. Z kolei od osób aplikujących na stanowisko opiekuna osób starszych wymaga się empatii i potrzeby niesienia pomocy. Czasem o zatrudnieniu przeważa także dostępność kandydata.

Nie każda firma jest w stanie czekać, aż zakończy się jego okres wypowiedzenia, który potrafi trwać nawet trzy miesiące. Jednak każdy pracodawca ma własne preferencje i zwraca uwagę na inne elementy. Dlatego ważne jest, aby miejsce do poszukiwania pracowników oferowało szeroką bazę różnorodnych kandydatów, aby wybór był większy.

W jakich miejscach pracodawcy poszukują pracowników? Badania

Z raportu agencji pracy i doradztwa personalnego Trenkwalder z 2019 roku wynika, że największą popularnością wśród pracodawców poszukujących pracowników cieszą się serwisy pracy. Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadów telefonicznych na próbie 350 przedsiębiorstw prywatnych w całej Polsce. Firmy te głównie pochodziły z branży przemysłu i usług dla biznesu. Wśród przebadanych znalazły się także firmy zajmujące się handlem hurtowym i detalicznym, budownictwem, transportem, spedycją, logistyką i 13 innych. Większość przebadanych stanowiły duże firmy zatrudniające ponad 250 pracowników. 40% także obejmowało firmy średnie, a 12% małe.

Na pierwszym miejscu znalazły się oczywiście serwisy pracy. Na drugim spośród miejsc, w których pracodawcy poszukują kandydatów, są agencje zatrudnienia. Popularnością cieszy się także program poleceń pracowniczych. Niektóre firmy mają również własne bazy kandydatów. Wykres przedstawiony poniżej ukazuje zakres wykorzystania poszczególnych miejsc do poszukiwania pracowników.

Wykres. 1 Gdzie pracodawcy szukają pracowników? 

Wykres - gdzie pracodawcy szukają pracowników

Źródło: Wizualizacja na podstawie danych Trenkwalder: Rynek pracy oczami pracodawców. Efektywność i plany rekrutacyjne na drugą połowę 2019.

Gdzie pracodawcy szukają pracowników?

Większość miejsc do poszukiwania pracowników stanowi przestrzeń interdyscyplinarną, w której można znaleźć zarówno programistę, jak i pokojówkę. Jednak zwykle nie rozkłada się to po równo i szanse na znalezienie pracownika fizycznego będą zupełnie inne na LinkedInie, a inne w jednym z dostępnych serwisów pracy. Jeśli mamy już sprawdzonych pracowników, mozemy zaoferować im udział w rekrutacji wewnętrznej. Rekrutacja wewnętrzna to dobry sposób, ponieważ po latach współpracy jesteśmy w stanie ocenić kompetencje pracownika i jego potencjał do spełnienia się na danym stanowisku. Jednak wówczas trzeba liczyć się z koniecznością otwarcia rekrutacji na stanowisko, które zwolni.

Czy są jakieś różnice w poszukiwaniu pracowników fizycznych i pracowników umysłowych?

Serwisy pracy

Proces rekrutacji najczęściej obejmuje właśnie serwisy pracy. Jest to przestrzeń o dużych zasięgach. Osoby poszukujące pracy często w pierwszej kolejności orientują się, jak wygląda sytuacja na rynku pracy, właśnie przeglądając oferty w takich portalach jak GoWork. Jednak na każdym portalu pracy możemy znaleźć innych pracowników. W serwisie GoWork w czerwcu 2023 roku dominowały oferty pracy skierowane do pracowników fizycznych. Oczywiście znajdziemy także wiele propozycji dla pracowników biurowych, lecz największym zainteresowaniem cieszą się pracownicy produkcji, monterzy, elektrycy, czy spawacze.

To także miejsce, w którym pracodawcy poszukują kierowców, opiekunek osób starszych, sprzedawców i pracowników ochrony. Z kolei pracodawcy poszukujący kandydatów do pracy biurowej poszukują asystentów biurowych, specjalistów administracyjnych, programistów, czy księgowych. Dużo ofert pracy znajdziemy także na innych popularnych portalach ogłoszeniowych, które w Polsce, stanowią np. Pracuj.pl, czy OLX.pl.

Urzędy pracy

Urzędy pracy nie wydają się popularnym rozwiązaniem wśród pracodawców. Może to wynikać z faktu, że nie mają pełnej kontroli nad procesem rekrutacji, w takim stopniu, jak w przypadku, gdy sami szukają pracownika. Według danych Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej w 2022 roku liczba pracodawców, którzy złożyli oferty pracy za pośrednictwem urzędu pracy wyniosła 181 tysięcy. To wynik mniejszy o 5% niż w roku poprzednim. O tym, jakich pracowników za pośrednictwem urzędów poszukują pracodawcy, możemy dowiedzieć się, przeglądając oferty w Centralnej Bazie Ofert Pracy.

Jest to baza ofert udostępnianych właśnie za pośrednictwem urzędów. Dostrzegamy tam dużą różnorodność kandydatów do pracy – od kierowców po pedagogów szkolnych, nauczycieli, kelnerów, sprzątaczki, a nawet jubilerów. Dużą korzyścią dla pracodawców jest dofinansowanie zatrudnienia osoby bezrobotnej. Maksymalna refundacja wynosi sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia. Jest to zwrot kosztów za zorganizowanie stanowiska pracy w związku z poszukiwaniem pracowników przez urząd pracy.

Poszukiwanie pracowników w mediach społecznościowych

Jak ukazują wyniki badania Trenkwalder, 3% pracodawców w 2019 roku poszukiwało pracowników z użyciem mediów społecznościowych. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się portal LinkedIn. To przestrzeń, w której spotykają się specjaliści wielu branż, zarówno niższej kadry, jak i kadry zarządzającej. LinkedIn to doskonałe miejsce do poszukiwania pracowników umysłowych, specjalistów w zakresie IT, HR czy SEO. Znajdziemy tam wielu ambitnych kandydatów.

Serwis sam w sobie także umożliwia publikowanie ofert i komunikację z kandydatami. Z kolei na Facebooku mamy szansę na znalezienie pracownika do pracy dorywczej, czy pracy fizycznej na dłużej. Zamieszczając ofertę w formie postu, łatwo bezpośrednio skontaktować się z kandydatem. Omijamy w ten sposób rozbudowaną i długą rekrutację. Dodanie postu na w grupie dedykowanej pracy w danej miejscowości nic nie kosztuje.

Korzystanie z usług agencji pośrednictwa pracy

Drugim najczęściej wybieranym rozwiązaniem do poszukiwania pracowników jest współpraca z agencją pracy. Wyróżniamy agencje pracy, które pomagają w rekrutacji, ale i agencje pracy tymczasowej, które niejako posiadają własnych pracowników, których następnie oddelegowują do wykonywania pracy u innego pracodawcy. To pozwala odciążyć przedsiębiorcę od wielu formalności.

Istnieje wiele zalet z korzystania usług agencji pracy. Przede wszystkim pracodawca wie, że rekrutacją zajmują się specjaliści, którzy potrafią znaleźć odpowiedniego kandydata na konkretne stanowisko. Ponadto agencje pracy pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze związane z procesem rekrutacji.

Własna strona internetowa pracodawcy

Strona internetowa to nie tylko miejsce, w którym można budować wizerunek pracodawcy, ale i przestrzeń do poszukiwania kandydatów. Firma, która w poszukiwaniu pracowników wykorzystuje swoją stronę internetową, ma pewność, że trafiają do niej wyłącznie kandydaci, którzy rzeczywiście są zainteresowani pracą w konkretnej firmie, a nie złożyli swoje CV do kilku miejsc o podobnym stanowisku pracy (tak jak ma to miejsce często na portalach pracy). Na stronie internetowej warto pisać o tym, jak pracuje się w firmie, jaka panuje w niej atmosfera, z jakich benefitów korzystają pracownicy. To także dobre miejsce do przedstawienia opinii o pracodawcy. Można poprosić o wypowiedzenie się kilku pracowników firmy.

Potencjalni kandydaci mają w ten sposób szansę zapoznać się bliżej z działaniem firmy i zbudować pierwsze dobre wrażenie. W zakładce „Kariera” warto stworzyć sekcję z ofertami pracy i tam umieszczać ogłoszenia dotyczące konkretnych stanowisk, warunków pracy, korzyści i obowiązków oraz wymagań względem kandydata. Własna strona internetowa świetnie buduje wizerunek pracodawcy, co przekłada się na większą liczbę kandydatów i ich szerszy wybór.

Oceń artykuł
0/5 (0)