Reklama

Czy warto pracować z rodziną? Jakie są plusy i minusy pracy z rodziną?

Branża FMCG uznawana jest za najbardziej odporną na kryzys branżę. To wszystko dzięki temu, że oferuje pierwszej potrzeby produkty niezbędne do życia każdego człowieka. Sprawdź, jak wygląda rynek FMCG oraz jakie są możliwości zatrudnienia. Czy praca w tej dziedzinie oferuje dobre zarobki?  

fmcg

Każdego dnia zaopatrujemy się w produkty niezbędne do życia. Wchodzimy do sklepu, nie zastanawiając się jaką drogę przebył dany produkt, aby ostatecznie trafić do naszej torby z zakupami. Za jego powstanie i dystrybucję jest odpowiedzialny sektor branży FMCG. Praca przedstawiciela handlowego, czy marketingowca wpływa na to, jakie produkty FMCG widujemy w reklamach, na półkach sklepowych i ostatecznie w naszych lodówkach. Produkty FMCG cieszą się popularnością ze względu na łatwą dostępność, niskie ceny i… konieczność ich używania! Są to bowiem często produkty pierwszej potrzeby. Poznaj branżę FMCG. Co to jest?

Branża FMCG: Fast Moving Consumer Goods

Rynek FMCG w Polsce i na świecie koncentruje się na tzw. produktach szybkozbywalnych. Działanie branży FMCG polega na zaopatrzeniu sklepów w produkty pierwszej potrzeby. Produkty FMCG, to na przykład napoje, żywność, kosmetyki, suplementy diety, środki czystości. Wszystko to, co możemy znaleźć w sklepach wielkopowierzchniowych, jest silnie skorelowane z działaniem branży FMCG. Obszar działania i funkcjonowania branży dotyczą dobrej strategii wytwarzania produktów i ich dystrybucji. Przykładem firmy branży FMCG, która dobrze wypromowała swoją markę i dominuje na rynku, jest Nestlé Polska S.A. Do zbudowania silnej pozycji konieczne jest przemyślane zarządzanie łańcuchami dostaw.

Jak możemy przeczytać na portalu Businnesinsider.pl:

Dane NielsenIQ wskazują, że branża FMCG w 2021 roku wzrosła o 4,1 proc. w ujęciu rocznym. Jej wartość szacowana była na 201 mld zł. Najbardziej urósł segment produktów spożywczych, bo aż o 4,8 proc. Tutaj wartość sięgnęła blisko 143,7 mld zł. Niezwykle mocno urósł także segment kosmetyków, którego wartość w 2021 roku sięgała 13,2 mld zł.

Jak widać na rynku FMCG obecne są wielkie pieniądze, a korporacje zarządzające w branży FMCG zatrudniają miliony ludzi na całym świecie. Co więcej, w pewnym stopniu to właśnie FMCG kontroluje aktualną sytuację ekonomiczną i wpływa na to jak wygląda współczesny świat.

Branża FMCG – co to znaczy?

FMCG z angielskiego Fast Moving Consumer Goods, to branża produktów pierwszej potrzeby sprzedawanych szybko, często, regularnie i po zazwyczaj okazyjnej cenie. Produkty FMCG sprzedawane są praktycznie wszędzie. Należy do niej głównie żywność, kosmetyki, środki czystości, suplementy diety sprzedawane bez recepty, leki dostępne bez recepty, środki higieniczne czy nawet alkohol i wyroby tytoniowe. Są to produkty, które człowiek nabywa nawet wtedy, gdy ich cena wzrasta. Dlatego rzadko kiedy branżę FMCG dopada finansowy kryzys, a wręcz przeciwnie. Wciąż powstają nowe sklepy w formie stacjonarnej i online, dzięki czemu każdy konsument ma do nich łatwy i szybki dostęp, a rynek stara się dopasować do obecnie panujących trendów, wprowadzając na przykład więcej produktów wegańskich, na wagę, kosmetyków ekologicznych, czy zaprzyjaźniając się z polityką zero waste.

Przyszłość branży FMCG jest stabilna, ponieważ ludzie korzystają z tych produktów na co dzień – ułatwiają nam one życie. w końcu trudno sobie wyobrazić, abyśmy nagle przestali korzystać z papieru toaletowego, szamponów, czy mydła. Choć jest to możliwe, to współcześnie nikt raczej nie podjąłby się jedzenia, tylko tego co wyhoduje lub co uda mu się znaleźć. To, co dzieje się aktualnie na rynku FMCG w Polsce i na świecie to znak postępu.

Czym zajmuje się branża FMCG?

Branża FMCG jest bardzo ciekawym i sukcesywnie rozwijającym się rynkiem, który obejmuje wiele niezbędnych stanowisk pracy. Zaliczamy do nich na przykład przedstawicieli handlowych, specjaliści ds. marketingu, specjalistę ds. zakupów, logistyka, a także pracowników produkcji. W branży FMCG istotny jest pomysł na przyciągnięcie uwagi oraz zaspokojenie potrzeb klienta. Jakie cechy powinien mieć pracownik branży FMCG? Komunikatywność i zmysł sprzedażowy są niezbędne. Liczy się również czas, aby szybko klienta do siebie przekonać. Dlatego rola marketingu w tej branży jest fundamentalna. Bez dobrej reklamy, badań rynku czy zachowań konsumenckich, jak i również przedstawiciela handlowego, sektor FMCG stałby w miejscu i nie przynosiłby oczekiwanych korzyści. Niezbędne są również rozwinięte kanały dystrybucji, centra dystrybucyjne oraz centra produkcyjne, nie tylko na polskim rynku, ale również na zagranicznym. Bez odpowiedniej infrastruktury w sektorze FMCG, nawet najlepszy marketing nie pomoże.

Jak wynika z badań z 2019 roku, które można znaleźć na stronie handelextra.pl, do największych producentów branży FMCG na świecie zaliczamy:

  • Nestlé
  • Procter & Gamble
  • PepsiCo
  • Unilever
  • Ab InBev
  • JBS
  • Tyson Foods
  • Coca Cola Company
  • Kraft Foods

Branża FMCG – charakterystyka branży FMCG

Branża FMCG posiada bardzo szeroką gamę produktów pierwszej potrzeby o zazwyczaj niskiej cenie i łatwej oraz szybkiej dostępności. Ma również wiele kanałów dystrybucji oraz niskie marże. Dzięki nieubywającemu popytowi na zakup niezbędnych produktów do życia branża FMCG stale się rozwija, przez co oferuje wiele możliwości zatrudnienia i dobrego zarobku.

Rynek FMCG to produkty szybkozbywalne, towary pierwszej potrzeby. Jest to branża najbardziej odporna na wszelkie zawirowania ekonomiczne. Zapewnia niskie ceny, artykuły spożywcze i zatrudnienie. Rynek FMCG to stabilne miejsce, które niezależnie od zawirowań ekonomicznych, czy społecznych utrzyma swoją pozycję. Oczywiście możemy zaobserwować pewne spadki związane np. z wysoką inflacją, jednak trudno wyobrazić sobie, aby na rynku FMCG doszło do kompletnego załamania.

Do branży FMCG możemy zaliczyć między innymi:

  • produkty mleczne,
  • produkty spożywcze,
  • wyroby tytoniowe,
  • napoje energetyczne,
  • kosmetyki,
  • artykuły higieniczne,
  • suplementy,
  • środki czystości.

Zarobki w branży FMCG

Branża FMCG w Polsce oferuje różnorodne zarobki ze względu na szeroki wachlarz stanowisk, jakie potrzebne są do działania branży. Osoby na stanowiskach zarządczych mogą oczywiście uzyskać znacznie wyższe zarobki niż handlowcy. Dyrektor sprzedaży może liczyć na zarobki rzędu kilkunastu – kilkudziesięciu tysięcy złotych. Specjalista ds. marketingu zarabia ok. 7 tys. złotych, podczas gdy przedstawiciel handlowy ok. 5 tys. złotych.

W kontekście planowania kariery branża FMCG z pewnością jest jedną z bardziej atrakcyjnych na rynku pracy. Rynek FMCG jest rynkiem stabilnym i odpornym na potencjalne kryzysy gospodarcze, a co za tym idzie, oferuje często stabilne zatrudnienie. Ciągle pojawiają się setki ofert pracy, które ogłaszają wakaty w kolejnych gigantach produkcyjnych.

Warto też zwrócić uwagę na możliwości zatrudnienia i zarobki osób, które nie mają wykształcenia lub specjalistycznych umiejętności. Chodzi przede wszystkim o pracowników magazynu – znaczący są także pracownicy produkcji. Choć wynagrodzenia na tych stanowiskach są niższe – mediana w przypadku pracownika produkcji to 4100 zł brutto, a w przypadku magazyniera to 4500 zł brutto – to jednak jest to pewne zatrudnienie i stabilne wynagrodzenia.

Praca w branży FMCG w Polsce

Tak jak już wyżej wspomnieliśmy, stanowiska związane z marketingiem czy produkcją są niezbędne na rynku FMCG. Wymagania konsumentów i ich zapotrzebowania ciągle rosną, dlatego branża ta nastawiona jest na duży rozwój, chcąc powiększać swoje perspektywy na wiele horyzontów. Dlatego istnieją spore szanse na zatrudnienie z możliwością otrzymania awansu oraz satysfakcjonującego wynagrodzenia. W sektorze FMCG ciągle rośnie zapotrzebowanie na dyrektorów sprzedaży (tak samo szybko, jak na nowych klientów) oraz innych pracowników szczebla kierowniczego. Często poszukiwany jest także analityk sprzedaży lub doradca ds. obsługi klientów. Niezwykle ważną pozycję w branży zajmują także osoby, które badają aktualne trendy konsumenckie i przedstawiają raporty, na podstawie których powstają nowe produkty spożywcze i inne, które dostosowane są do potrzeb konsumentów. Zatrudnienie znajdzie się także dla logistyków, których mają sprawnie zarządzać łańcuchami dostaw.

Warto zauważyć, że branża FMCG świetnie radzi sobie z employer brandingiem. Działania marketingowe prowadzone wobec potencjalnych i stałych pracowników, często kreują największe firmy, jako idealne miejsce do pracy. Dużą wagę przywiązuje się do zadowolenia pracowników, szczególnie tych, którzy mają bezpośredni wpływ na konsumentów. Niestety rynek pracy produktów szybkozbywalnych nie jest sprawiedliwy i na świetny employer branding nie mogą liczyć pracownicy produkcyjni. Na szczęście sytuacja ta powoli ulega poprawie, a coraz więcej firm, obecnych i tych dopiero wchodzących na rynek FMCG dba także o pracowników niższych szczebli.

Specjalista ds. marketingu w branży FMCG

Osoba na tym stanowisku zajmuje się promocją produktów oraz planowaniem kampanii reklamowych w różnych zasięgach. Dokonuje badań rynku oraz poziomu zainteresowania danym towarem wśród potencjalnych klientów. Monitoruje i analizuje poziom sprzedaży oraz skuteczność realizowanych działań promocyjnych, a także dba o wizerunek przedsiębiorcy.

Choć mógłby się wydawać, że marketing w handlu produktami pierwszej potrzeby nie jest konieczny, to jednak warto uświadomić sobie, że w ujęciu globalnym konkurencja jest spora, a walka na rynku produktów szybkozbywalnych toczy się o miliardy dolarów. Firmy rywalizują – dlatego też potrzebni są specjaliści ds. marketingu, których zadaniem jest sprostać oczekiwaniom klientów i zachęcić ich do przejścia na swoją stronę.

Przedstawiciel handlowy w branży FMCG – co robi?

Przedstawiciele handlowi są odpowiedzialni za wynik sprzedaży konkretnego towaru. Do ich zadań należy między innymi kontakt z klientem oraz umiejętne przekonanie go do zakupu danego produktu. Praca ta wymaga wiele cierpliwości. Musisz także posiadać umiejętność pracy w stresie, a także dużej otwartości na drugiego człowieka. Warto także zrozumieć, że wysokie wskaźniki obrotu to istotna część każdej firmy z branży FMCG. Dlatego największe zakłady produkcyjne i dystrybucyjne poszukują przedstawicieli handlowych, których zadaniem jest przekonanie jak największej liczby klientów, że to właśnie te towary są warte ich uwagi.

Podstawową cechą charakterystyczną pracy w tej gałęzi gospodarki jako przedstawiciel handlowy jest konieczność pracy z klientem, który nie zawsze jest miły i wyrozumiały. Dlatego na tym stanowisku świetnie odnajdą się osoby o silnej psychice i twardym charakterze, które jednocześnie mają łatwość w nawiązywaniu kontaktów.

Pracownik produkcji i magazynu

Pracownicy produkcyjni i magazynierzy to tak naprawdę fundentem branży FMCG. To oni odpowiedzialni są za produkcję i przechowywanie wszystkim produktów, które następnie trafiają to miliardów odbiorców na całym świecie. Choć praca na produkcji, czy magazynie nie należy do najłatwiejszych, to jednak jest to szansa dla osób, które nie posiadają wyższego wykształcenia na podjęcie stabilnej pracy. Co więcej, również na produkcji czy magazynie możliwe są awanse zawodowe i podwyżki. Jeśli więc jesteś szeregowym pracownikiem produkcyjnym, może okazać się, że kierownik zauważy w tobie cechy lidera i awansuje Cię na stanowisko team lidera. Konieczne jest jednak zdobycie doświadczenia zawodowego i poznanie specyfiki branży.

W tym zawodzie łatwo jednak popaść w rutynę, ponieważ są to często te same czynności wykonywane przez cały czas pracy. Aby uchronić się od marazmu, warto więc traktować pracę jako dodatek do życia i miejsce, które umożliwia Ci zarobienie pieniędzy. W czasie wolnym skup się na samorozwoju i pielęgnuj swoje zainteresowania, ponieważ z czasem może okazać się, że wpłynie to pozytywnie na Twoją karierę zawodową i pozwoli Ci rozwijać się na swoim stanowisku.

Oceń artykuł
0/5 (0)