Reklama

Jak zostać visual merchandiser? Wymagania pracodawców

Jak zostać visual merchandiserem? Czy zdarzyło Ci się kiedyś zadać to pytanie? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie! Czy wiesz, kto to jest visual merchandiser? Na czym polega jego praca? W jakiej branży spotkamy visual merchandisera?

Jak zostać visual merchandiserem - wystawa sklepowa ułożona przez visual merchandisera

Idąc alejkami w galerii handlowej, możemy podziwiać piękne wystawy, które już z daleka krzyczą, że do tego sklepu warto wejść. Stylowe minipokoje zapraszające do sklepów z wyposażeniem domu lub mieszkania, aromatyczne kosze z herbatami stojące przed herbaciarniami, czy gustownie ubrane manekiny, zachęcające do wstąpienia do konkretnego sklepu ubraniowego. Czy zastanawiałeś się kiedyś, kto tak pięknie zadbał o wystrój tych ekspozycji? Okazuje się, że istnieje zawód, który odpowiedzialny jest właśnie za ten dział marketingu, jakim jest visual merchandising.

Visual merchandising: co to?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym w ogóle jest visual merchandising. Otóż jest to dział marketingu, który skupia się wokół zachęcenia klienta do wejścia do konkretnego sklepu i skorzystania z jego oferty. Pierwszym i najważniejszym elementem visual merchandisingu jest witryna sklepowa. To właśnie ona działa niczym wabik na potencjalnych klientów. Odpowiednie ułożenie poszczególnych produktów, dobór dodatków, światła i barw ma ogromne znaczenie w całym procesie dokonywania zakupu. Co więcej, często częścią składową visual merchandisingu jest także aromamarketing, który daje ogromne możliwości związane z zaangażowaniem wszystkich zmysłów kupującego.

Tak naprawdę, dobry vm ma wiele wspólnego z tradycyjnym marketingiem, w którym o uwagę klienta zabiega się wieloma sposobami, w tym także odpowiednio dobranym zapachem i kolorem. Sklep, który korzysta z visual merchandisingu można poznać już z oddali po perfekcyjnie przygotowanej wystawie.

Visual merchandiser: kto to?

W tym dziale marketingu pracują osoby na stanowiskach visual merchandisera. Do ich głównych obowiązków należy kreowanie przestrzeni handlowej a przez to wpłynięcie na zwiększenie sprzedaży w sklepie. Warto zaznaczyć, że istnieje zbiór zasad, dzięki którym visual merchandiser może stworzyć perfekcyjny „koszyk zakupowy”. Do taki zasad zaliczamy między innymi układanie produktów w taki sposób, aby pokrewne przedmioty tworzyły razem z głównym punktem ekspozycji, spójną całość. Dzięki takim działaniom klient, widząc całą kompozycję, kupuje wszystkie produkty w niej się znajdujące, żeby stworzyć podobną dekorację u siebie w domu.

Czym zajmuje się visual merchandiser oprócz komponowania witryn sklepów? Dba on o ogólną prezentację towarów na terenie całego sklepu. Tutaj również musi on przestrzegać kilku zasad, takich jak między innymi ustawianie najdroższych produktów na wysokości oczu klienta. Oprócz tego usługi visual merchandisera musi opierać się na znajomości trendów sprzedaży na dany sezon oraz na analizie rynku konkurencji w kwestii visual merchandisingu. Często w zakres jego obowiązków wchodzi także kontrolowanie stanu magazynu lub tworzenie planów sprzedażowych. Zdarza się, że pracownik, który posiada większe doświadczenie, oddelegowany zostaje do prowadzenia szkoleń dla całej załogi sklepu.

Visual merchandiser — jak zostać?

Praca visual merchandisera nie wymaga konkretnego wykształcenia czy specjalnych szkoleń lub kursów. Warto jednak zauważyć, że visual merchandising to zbiór pewnych zasad, które opierają się na zagadnieniach marketingu, socjologii lub handlu, dlatego posiadając wykształcenie zorientowane, na których z tych elementów może być Ci znacznie łatwiej rozpocząć pracę na tym stanowisku. Ponadto istnieje kilka prywatnych szkół, które oferują kształcenie na kierunku kreator przestrzeni handlowej. Jeśli chcesz na poważnie zająć się tą profesją, warto rozważyć ten rodzaj kształcenia zawodowego.

Aby rozpocząć pracę w zawodzie specjalista ds. Visual merchandisingu, należy po prostu przeszukać portale z ogłoszeniami o pracę. Często to właśnie tam pracodawcy szukają pracowników spełniających ich wymagania. Wiele osób rozpoczyna swoją karierę visual merchandisera od pracy w sprzedaży. W takich wypadkach zazwyczaj dochodzi do procesu rekrutacji wewnętrznej, co oznacza, że z zespołu zgłaszają się chętni do awansu.

Zatrudnienie znajdziesz zarówno w Polsce jak i za granicą. Najczęściej z usług visual merchandisingu korzystają sieci droższych sklepów odzieżowych, sklepy z wystrojem wnętrz oraz sklepy z ekskluzywnymi produktami. Często też możemy spotkać ogłoszenia informujące o wakatach w dziedzinie visual merchandisingu związanej z aranżacją restauracji lub sklepów z żywnością.

Visual merchandiser — wymagania

Zawód ten, należy do kategorii stanowisk, do których trzeba mieć predyspozycje. Oprócz tego kandydat powinien posiadać cały wachlarz kompetencji miękkich, dzięki którym idealnie odnajdzie się w tego typu pracy. Praca Visual merchandisera wymaga szeregu umiejętności, która kształcą się wiele lat.

Podstawowe kompetencje i umiejętności, jakie powinien wykazywać kandydat na to stanowisko, to między innymi:

  • doskonała znajomość rynku branży, w której działa,
  • praca pod presją czasu,
  • znajomość najnowszych trendów,
  • zainteresowanie modą i światem sztuki,
  • zmysł artystyczny,
  • zmysł przestrzenny,
  • poczucie estetyki,
  • nastawienie na klientów,

Warto nadmienić, że osoba na tym stanowisku powinna umieć czerpać inspirację, nawet ze zwykłych czynności, takich jak oglądanie filmów. Dzięki temu łatwiej jest stworzyć w sklepie wystawę, która zadziała na klientów jak lep na muchy. Bardzo ważna jest także znajomość towaru oferowanego w danym sklepie oraz całego zaplecza marki. Umożliwia to dostosowanie narzędzi visual merchandisera do pracy nad konkretnym produktem.

Wielu pracodawców na pierwszym miejscu swoich wymagań stawia doświadczenie w tym fachu. Następnie rekruterzy patrzą na kompetencje, które mogą być potwierdzone za pomocą kursów lub szkoleń. Podczas rekrutacji można zostać poproszonym o stworzenie przykładowej witryny lub zaaranżowanie fragmentu sklepu.

Zarobki visual merchandisera

To ile zarabia visual merchandiser jest w dużej mierze zależne od doświadczenia i miejsca zatrudnienia. Jeśli uda Ci się podjąć pracę w dużym, ekskluzywnym sklepie z artykułami do domu, wtedy twoja pensja będzie z pewnością bardziej satysfakcjonująca niż osoby na tym samym stanowisku, jednak pracującej w popularnej sieciówce odzieżowej.

Zazwyczaj na początkującego visual merchandisera czekają zarobki zaczynające się od 3 tys. zł brutto. Jeśli jednak zostaniesz regionalnym specjalistą ds. visual merchandisingu możesz liczyć nawet na dwukrotność tej pensji. Szczególnie jeśli uda Ci się dostać pracę w znanej na rynku firmie.

 

Oceń artykuł
3/5 (2)