Reklama

Merchandiser – kim jest i czym się zajmuje? Zarobki i wymagania na stanowisku

Merchandiser to osoba, której pracę widzimy każdego dnia, udając się na zakupy. Specjalista od merchandisingu dba o to, by towary umieszczone na półkach zaspokajały potrzeby klientów i przynosiły zysk firmie. Dowiedz się, jak wygląda praca merchandisera, kto to i ile zarabia.

Wszystkie sprzedawane towary i usługi mają zapewnić przedsiębiorstwu zyski. Istnieją różne techniki napędzania sprzedaży. Duże znaczenie w kontekście maksymalizacji zysków ma marketing. To, po który produkt sięgamy, będąc w sklepie, nie zawsze jest wynikiem wyłącznie naszych własnych decyzji. Ktoś jest odpowiedzialny za kreowanie naszych potrzeb zakupowych. Merchandiser to osoba, która zajmuje stanowisko związane jednocześnie z marketingiem, jak i pracą fizyczną. Na czym dokładnie polega jego praca? Jak wygląda zakres obowiązków merchandisera?

Merchandiser – co to za zawód?

Merchandiser to jeden z zawodów, który wchodzi w skład branży, jaką jest marketing. Merchandising stanowi element marketingu, którego zadaniem jest zwiększenie sprzedaży. Na sprzedaż produktów w sklepie wpływa ich dystrybucja, ułożenie, oznakowanie, jak i sam wystrój sklepu, czy muzyka. Merchandising wpływa na decyzje zakupowe potencjalnych klientów w sklepie. Objawia się pod postacią układu sklepu, ułożenia produktów na odpowiedniej wysokości (np. tańsze najniżej). Merchandiser to osoba, która pracuje nad koncepcją i wykonaniem założeń marketingowych merchandisingu.

Zazwyczaj merchandiser stacjonarny pracuje w punktach sprzedaży, gdzie odpowiada za ekspozycję towaru. Do obowiązków merchandisera należy także obsługa akcji promocyjnych. W takich przypadkach ekspozytor towaru pracuje również jako przedstawiciel handlowy.

Warto zaznaczyć, że istnieją także osoby takie jak merchandiser e-commerce. Taki specjalista ds. merchandisingu zajmuje się porządkowaniem treści zakupowej na stronie i katalogowaniem jej pod względem atrakcyjności dla klienta. Zadania merchandisera online są podobne do merchandisera stacjonarnego jednak, zamiast układać towar na sklepowych półkach, układa on oferty na stronie sklepu internetowego.

Merchandiser – kto to?

Merchandiser to osoba odpowiedzialna za wykonanie, a czasem również i planowanie działań merchandiserowych. Zwykle pracuje w sklepie spożywczym, w branży odzieżowej, czy innej tematyce handlowej. Jego praca ma duże znaczenie również w salonach ze sprzętem komputerowym, czy samochodami. Jego głównym zadaniem jest odpowiednie zorganizowanie ekspozycji towarów. W miejscu sprzedaży stanowi reprezentanta dostawcy towarów. Posiada wiedzę na temat zasad marketingu wie, jak wykorzystać mechanizmy rządzące rynkiem towarów i usług. Zawód merchandisera możemy podzielić na kilka pokrewnych typów.

  • Visual merchandiser — osoba odpowiedzialna za całokształt wnętrza sklepu, a nie np. samo wykładanie towaru. Visual merchandiser projektuje ekspozycję towaru.
  • Merchandiser mobilny – specjalista przypisany do jednego sklepu. Przemieszcza się między wieloma filiami sklepów. Zdarza się, że pracuje również jako przedstawiciel handlowy.
  • Merchandiser stacjonarny – zaangażowany jest w rozwój jednego sklepu bądź marki i pracuje tylko na terenie tej firmy.
  • Regionalny visual merchandiser – również ma pod sobą wiele filii, jednak oddalonych od siebie na przestrzeni konkretnego regionu. Jest odpowiedzialny za ekspozycje części sklepów danej marki.

Praca merchandiser: na czym polega? Czym zajmuje się merchandiser?

Głównym zadaniem osoby na tym stanowisku jest wyeksponowanie produktów w taki sposób, żeby przykuły one uwagę konsumentów. Może on pracować w jednym punkcie bądź też mieć pod kontrolą kilka obiektów zajmujących się sprzedażą wybranych dóbr. Wówczas jego zadaniem jest też ich kontrola. Obowiązki merchandisera dotyczą sprawdzania m.in. czy na półkach nie brakuje produktów i czy są wyeksponowane prawidłowo, weryfikując ich termin ważności bądź cenę. W zakres jego obowiązków wchodzi również badanie opinii konsumentów. W zależności od miejsca zatrudnienia i konkretnego stanowiska zakres obowiązków merchandisera to:

  • kontrola stanu towarów,
  • dbanie o prawidłowe zapewnienie ilości i asortymentu towarów zgodnie z ustalonymi zasadami,
  • kontrolowanie daty ważności, w szczególności towarów spożywczych,
  • ułożenie towarów na półkach lub na wystawie (wizualne wykładanie towaru),
  • dbanie i porządkowanie półek sklepowych,
  • kontrola poprawności informacji o produkcie (ceny, etykiety, opisy produktów),
  • troska o stałą dostępność towarów,
  • opracowywanie propozycji zamówień,
  • udział w organizowaniu promocji,
  • badanie opinii klientów na temat zakupów, obsługi i reklamacji,
  • analiza konkurencji,
  • raportowanie o opiniach klientów oraz o brakach towaru,
  • zwrot towarów.

Merchandiser – wymagania na stanowisku

Od merchandisera wymaga się kreatywności. Konieczny jest zmysł estetyczny. Ważna jest też znajomość technik marketingowych oraz zdolności negocjacyjne i komunikacyjne – te przydają się szczególnie w przypadku rozmów z klientami. W przypadku pracy w branży gastronomicznej niezbędna jest także książeczka sanepidowska. Podstawą w pracy merchandisera jest znajomość zagadnień z zakresu merchandisingu. Istotna jest umiejętność organizacji pracy własnej – szczególnie jeśli ekspozytor towaru ma pod sobą kontrolę nad kilkoma familia sklepu. Jeśli jego praca jest mobilna, wówczas niezbędne jest również posiadanie prawa jazdy.

Merchandiser – ile zarabia merchandiser?

Zarobki merchandisera uzależnione są m.in. od miejsca wykonywania obowiązków oraz formy zatrudnienia. Zgodnie z danymi portalu Wynagrodzenia.pl mediana zarobków na stanowisku merchandisera wynosi 4 560 zł brutto. Co drugi ekspozytor towarów (merchandiser) zarabia od 3 680 zł brutto do 6 870 zł brutto, czyli od 2 818 zł netto do 4 933 zł “na rękę”. Część pracowników na tym stanowisku może liczyć także na wyższe zarobki, powyżej górnej granicy. Jednak zdarzają się również merchandiserzy zarabiający mniej niż 2 818 zł netto miesięcznie.

Merchandiser – jak nim zostać?

Aby zostać merchandiserem, nie trzeba kończyć studiów wyższych. Warto jednak ukończyć specjalne szkolenia czy kursy z zakresu merchandisingu. Dla pracodawców istotne jest doświadczenie kandydata w zakresie handlu detalicznym i usług. Jednym ze sposobów na zwiększenie swoich szans w zawodzie są studia związane z kreowaniem przestrzeni handlowej (Visual Merchandising). Kandydaci z doświadczeniem i edukacją z obszaru marketingu również mają łatwiejszy start w zawodzie.

Merchandiser – praca. Gdzie szukać?

Praca jako merchandiser ma miejsce w sklepach o różnym asortymencie, czy konkretnym punkcie sprzedaży. Może zostać zatrudniony w jednym sklepie albo dla jednej marki i kontrolować jednocześnie kilkanaście filii sklepowych w danym regionie. Merchandiserzy zwykle pracują na pełen etat w sklepach wielkopowierzchniowych, jednak możliwe jest również zatrudnienie na część etatu, np. praca na pół etatu u dwóch pracodawców. Funkcje merchandisera może również pełnić w firmie zewnętrzny pracownik z innej firmy bądź agencji. Merchandiserzy coraz częściej mogą znaleźć zatrudnienie w sklepach internetowych, gdzie także liczy się wirtualne umiejscowienie towaru. Zajmują się wówczas odpowiednią kategoryzacją produktów, ich umiejscowieniem na liście, opisami i ekspozycją na zdjęciach. Pomoc merchandisera jest potrzebna także w czasie organizacji targów.

Oceń artykuł
4/5 (4)