Zawód „merchandiser” nie jest jasny dla wszystkich. Czym zajmuje się osoba na tym stanowisku? Ile zarabia merchandiser? Odpowiedzi na te inne pytania znajdziesz w poniższym artykule
Merchandiser dba o optymalną prezentację oferty produktowej w sklepie. Choć jego praca sprowadza się do wykładania towaru, polega na w celu zachęcenia klienta do zakupu. Merchandiser jest po części marketingowcem, a po części pracownikiem fizycznym. Możemy spotkać go między innymi w branży spożywczej, odzieżowej i komputerowej.
Wyróżniamy kilka typów merchandiserów:
Do głównych obowiązków merchandisera należą:
Aby zostać merchandiserem, nie trzeba kończyć żadnych konkretnych studiów. Najważniejsze jest specjalistyczne szkolenie z zakresu merchandisingu. Istotne jest również doświadczenie kandydata w zakresie handlu detalicznym i usług. Oczywiście większe szanse na rynku pracy mają osoby z wykształceniem branżowym, jednak nie jest to warunek konieczny. Mile widziana jest edukacja z obszaru marketingu oraz znajomość języka angielskiego.
Dobry merchandiser powinien:
Pracownik zespołu ds. merchandisingu może pracować w każdym miejscu, gdzie coś jest sprzedawane – w sklepach spożywczych, odzieżowych, obuwniczych lub samochodowych. Zatrudnienie znajdzie także w branży kosmetycznej, spożywczej, zoologicznej lub medycznej.
Od kandydata na stanowisko merchandisera pracodawcy wymagają:
Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń mediana zarobków merchandiserów wynosi 4560 zł brutto miesięcznie, co w przeliczeniu na kwotę netto (czyli „na rękę”) daje 3380 zł. Jednak 25% ankietowanych deklaruje, że zarabia mniej, bo poniżej 2818 zł netto miesięcznie i tyle samo respondentów przyznaje, że zarabia więcej – powyżej 4933 zł netto miesięcznie. Najwyższą pensję otrzymuje oczywiście starszy specjalista, a najniższą młodszy specjalista.
Poza wynagrodzeniem zasadniczym merchandiser otrzymuje różnego rodzaju benefity pozapłacowe. Należą do nich między innymi: prywatna opieka medyczna, karnety na siłownie i do klubów fitness oraz telefon komórkowy do użytku prywatnego.
Co ciekawe, merchandiserami zostaje prawie tyle samo kobiet, co mężczyzn. Panie stanowią 47%, a mężczyźni 53% wszystkich osób zatrudnionych na tym stanowisku.
Większość ofert pracy dla merchandiserów znajduje się oczywiście w Internecie. Dobrym miejscem do poszukiwania zatrudnienia jest portal GoWork.pl współpracujący z pracodawcami z całego kraju, jak i oferujący pracę za granicą. Serwis GoWork działa jak centralna baza ofert pracy. Posiada wyszukiwarkę, która poprzez możliwość filtrowania ogłoszeń, ułatwia odnalezienie tylko tych spełniających interesujące użytkownika kryteria. Mowa o wyborze:
Poza tym portal posiada także kilka innych praktycznych funkcji, na przykład możliwość oceny danej firmy przez jej byłych lub obecnych pracowników. Przy każdym zamieszczonym ogłoszeniu widnieje odnośnik do opinii o pracodawcy. Dzięki tej opcji można sprawdzić między innymi to, czy dany pracodawca dotrzymuje warunków zatrudnienia opisanych w ogłoszeniu.
Dodatkowo, zapisując się do newslettera, można otrzymywać powiadomienia o nowych ofertach pracy z danego regionu. Dzięki temu nie przegapi się żadnego ogłoszenia i – co bardzo prawdopodobne – szybciej uda się znaleźć zatrudnienie.
Inną opcją jest agencja pracy tymczasowej lub lokalny Urząd Pracy.
Atrakcyjne wynagrodzenie, benefity pozapłacowe, stabilne warunki zatrudnienia, duża samodzielność na stanowisku, praca pełna wyzwań, satysfakcja z wykonywanych zadań, brak monotonii na stanowisku, możliwość rozwoju – to tylko kilka z wielu zalet pracy merchandisera. Oczywiście jak każda praca, ta również nie jest wolna od czynników takich jak stres, presja czasu czy odpowiedzialność. Niemniej osoba predysponowana do tego zawodu jest w stanie sprostać każdemu wyzwaniu.