Reklama

Jak ważna jest integracja zespołowa w kontekście firmowego EB?

Integracja zespołu to nie tylko sposób na poprawę atmosfery pracy, czy zwiększenie efektywności pracowników, ale i potężne narzędzie employer brandingu. Zależy Ci na budowaniu pozytywnej marki pracodawcy? Dowiedz się, jakie jest znaczenie integracji zespołowej!

EB a integracja - kolaż ze zdjęć pracowników

Na początku lat 2000, gdy bezrobocie było wysokie, kandydaci do pracy mieli znacznie niższe wymagania niż obecnie. Polscy pracodawcy nie znali jeszcze pojęcia employer brandingu i mało firm myślało o tym, jak zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku pracy. Jednak z czasem bezrobocie spadło, a także do Polski dotarły zachodnie wartości i międzynarodowe korporacje, które zaprowadziły duże zmiany na rynku pracy. Już od lat wynagrodzenie nie stanowi jedynego argumentu pracodawcy do zachęcenia kandydata. W szczególności pracodawcy starają się zbudować komfortową atmosferę i kulturę organizacyjną firmy opartą na takich wartościach jak szacunek, work-life balance, różnorodność, zdrowie, wsparcie i integracja.

EB – co to znaczy? Czym jest employer branding?

Employer branding (EB) z języka angielskiego oznacza budowanie marki pracodawcy. Pojęcie marki jest doskonale znane większości osób, lecz głównie w odniesieniu do firm, które próbują dotrzeć do klientów. Tymczasem brand to pojęcie występujące również na rynku pracy. Pracodawcy i specjaliści od miękkiego HR doskonale wiedzą, że aby przyciągnąć najlepszych kandydatów, muszą oferować najlepsze miejsce pracy. Dlatego podejmują właśnie działania z zakresu employer brandingu. Kreują wizerunek pracodawcy, u którego każdy chciałby pracować. 

Dzięki temu, w razie wprowadzenia rekrutacji pracodawcy otrzymują więcej zgłoszeń niż firmy, które nie budują swojej marki na rynku pracy. Spośród większej liczby zgłoszeń mają większy wybór najbardziej wykwalifikowanych kandydatów. Ponadto employer branding pozytywnie wpływa również na wizerunek firmy w oczach klientów i kontrahentów. Firma, która dobrze traktuje swoich pracowników, nie tylko budzi pozytywne emocje, ale i sprawia wrażenie solidnego partnera o innowacyjnym podejściu do biznesu.

Jakie jest znaczenie employer brandingu?

Według raportu HRM Institute Employer branding w Polsce 2020 23% pracodawców posiada strategię employer brandingową w firmie. Ponadto świadomość na temat znaczenia employer brandingu w Polsce wzrasta, o czym świadczy fakt, że wynik ten jest o 10% wyższy od poprzedniego. Co to znaczy? Że coraz więcej pracodawców uatrakcyjnia swoje miejsca pracy, a co za tym idzie firmy, które stoją w miejscu i nie podejmują działań z zakresu employer brandingu, stają się mniej atrakcyjne w porównaniu z innymi. W tym samym raporcie wymieniono główne korzyści z posiadania długoterminowej strategii employer brandingu. Są to głównie: 

  • spójna komunikacja;
  • lepsze dopasowanie kandydatów do kultury organizacyjnej
  • łatwość przyciągania talentów;
  • większe zaangażowanie pracowników; 
  • uznanie firmy za idealnego pracodawcę;
  • zmniejszenie rotacji pracowników;
  • obniżenie kosztów związanych z rekrutacją; 
  • zwiększenie poziomu obsługi klienta.

Rodzaje działań z zakresu employer brandingu

Wyróżniamy employer branding wewnętrzny, który sprawia, że obecni pracownicy lepiej czują się w strukturach firmy, dzięki czemu rotacja jest niska. Z kolei employer branding zewnętrzny to działania skierowane do kandydatów. Może mieć związek z rekrutacją, czy dotyczyć stałej komunikacji zewnętrznej. W przypadku działań wewnętrznych wyróżniamy, np.:

  • oferowanie atrakcyjnych benefitów pracowniczych;
  • wyjazdy integracyjne;
  • możliwość podniesienia swoich kwalifikacji, szkolenia;
  • biuletyny firmowe;
  • wspólne działania charytatywne, zbiórki, np. na rzecz domu dziecka, czy schronisk dla zwierząt;
  • organizowanie wewnętrznych konkursów z nagrodami (np. bilety do kina);
  • możliwości awansu. 

Grafika wyszczególniająca z ikonami takie hasła, jak social media, integracja, rekrutacja, benefity

Organizując działania z zakresu EB zewnętrznego, docieramy do potencjalnych kandydatów do pracy oraz do klientów firmy. Duże znaczenie w kreowaniu employer brandingu zewnętrznego mają obecnie działania online, w szczególności social media. Działania EB zewnętrznego to m.in.:

  • tworzenie atrakcyjnych ogłoszeń rekrutacyjnych, ujmujących nie tylko wymagania wobec kandydata, ale także opis miejsca pracy i korzyści, jakie może otrzymać ze współpracy;
  • zatrudnienie specjalisty od social media, który będzie prowadził spójną komunikację z odbiorcami;
  • współpraca ze szkołami i biurami karier na rzecz rozwoju talentów;
  • stworzenie rozbudowanej zakładki “Kariera” na stronie internetowej.

Ponadto do EB zewnętrznego zaliczamy także udziały w targach, eventach branżowych, konferencjach eksperckich. Oczywiście działań EB jest znacznie więcej, to jedne z popularniejszych. Kreatywny zespół HR miękkiego jest w stanie zaproponować wiele niecodziennych pomysłów. 

Znaczenie integracji zespołu w employer brandingu

Wyjazdy integracyjne to element działań na rzecz EB wewnętrznego. Jednak dzieląc się fotorelacjami z takich spotkań, jednocześnie trafiamy do odbiorców zewnętrznych. Jest to zatem podwójne działanie. Niektórzy pracodawcy organizują integracje firmowe i zespołowe od lat, nie zdając sobie sprawy, że w ten sposób budują swoją markę pracodawcy. 

Według badania Confidence Index przeprowadzonego przez firmę rekrutacyjną Michael Page w 2018 roku dla pracowników najważniejsza jest atmosfera pracy. 97% pracowników uznało, że relacje z przełożonym i pracownikami są bardzo istotnym aspektem życia zawodowego. Jak budować te relacje? Między innymi właśnie poprzez integrację zespołową. Dobrze wiedzą o tym pracodawcy. Jak wskazuje Briefly (serwis ułatwiający organizację imprez firmowych) imprezy integracyjne to jeden z najpopularniejszych benefitów pracowniczych w Polsce. Organizacją integracji zajmują się zarówno małe, jak i większe firmy niezależnie od branży. Według danych ankiety Briefly z 2021 popularność imprez integracyjnych wśród pracowników wzrasta (dotyczy ostatnich 2 lat przed przeprowadzeniem ankiety). Popularność imprez integracyjnych przedstawia poniższa tabela.

Wykres popularność imprez integracyjnych w Polsce, źródło Briefly

(Wizualizacja danych ze strony Askbriefly.com, artykuł: Imprezy firmowe w Polsce. Firmy wydają nawet 100 tys. zł)

Co jeszcze wynika z badań Briefly? 

  • 9 na 10 ankietowanych ekspertów przyznaje, że w firmowych integracjach bierze udział większość lub prawie wszyscy pracownicy firmy; 
  • firmy organizują najczęściej 2-3 imprezy rocznie; 
  • imprezy integracyjne najczęściej organizowane są w klubach, restauracjach, pubach lub centrach eventowych; 
  • firmy poszukując miejsca na spotkania integracyjne, kierują się dostępnością do parkietu do tańca, ogródka, parkingu; 
  • 80% użytkowników Briefly oczekuje od lokalizacji do integracji bliskości jeziora lub lasu.

Jak sprawić by zespół był zgrany?

Employer branding cechuje także pewna konkurencyjność. Dlatego oprócz zwyczajnych spotkań firmowych przy jedzeniu i piciu, pracodawcy uciekają się do coraz to bardziej kreatywnych rozwiązań. Chcą zagwarantować swoim pracownikom “coś ekstra”, wyróżnić się na tle innych pracodawców. Jak obecnie można przeprowadzić integrację? Poniżej kilka przykładów:

  • paintball; 
  • grill;
  • warsztaty np. kulinarne lub rzemieślnicze; 
  • imprezy integracyjne z motywem np. jakiegoś filmu;
  • wycieczka do winiarni z degustacją; 
  • wycieczka do escape roomu;
  • wspólny udział w zawodach sportowych; 
  • imprezy inspirowane znanymi programami jak Mam Talent, czy Milionerzy;
  • wspólny wyjazd połączony z atrakcjami turystycznymi, np. wyjazd nad morze i przejazd motorówką. 

EB a integracja - ludzie skupieni przy stole w restauracji

Jednak pamiętajmy, że nie tylko imprezy integracyjne integrują. O integrację można zadbać również na inne sposoby, nie wychodząc z biura. Jak? Wystarczy stosować zasadę integracji w codziennej pracy. 

  • Komunikacja – trzeba przede wszystkim zadbać o dobrą komunikację. W pracy każdy powinien być informowany o najważniejszych kwestiach dziejących się w organizacji. To buduje poczucie zaufania wobec siebie.
  • Kultura wsparcia – każdy pracownik ma własne obowiązki, lecz w pracy należy propagować działania na rzecz pomocy innym. Oczywiście to nie oznacza, że należy zawsze wyręczać tych, którzy nie radzą sobie z zadaniami. Jednak pomoc, wyjaśnienie, podzielenie się swoim doświadczeniem jest na wagę złota. 
  • Tablice korkowe – tablica może być miejscem nieformalnej komunikacji między pracownikami. Każdy z pracowników powinien mieć możliwość umieszczenia na tablicy informacji o podziękowaniach, czy gratulacje dla sukcesu innego pracownika. 
  • Kreatywna przestrzeń – na spotkanie integracyjne nie trzeba czekać cały rok. Świetny sposób na podtrzymanie dobrych relacji i chwilę odpoczynku od obowiązków stanowi zorganizowanie przestrzeni zabaw. Piłkarzyki, bilard, gry planszowe pomogą zintegrować pracowników.

Czy warto inwestować w działania integracyjne? 

W zależności od wielkości zespołu i rodzaju integracji koszt przedsięwzięcia może wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Jak podaje serwis Briefly, średni budżet na osobę za imprezę firmową w Polsce wynosi 235 zł. Jedna impreza firmowa może kosztować nawet 100 000 zł. Nie każdy pracodawca może pozwolić sobie na taką inwestycję, w szczególności mniejsze firmy. Jednak pamiętajmy, że wiele działań na rzecz integracji zespołu możemy wdrożyć w kulturę organizacyjną firmy, bez ponoszenia wysokich kosztów. Ponadto, jeśli zdecydujemy się zamiast dalekiego wyjazdu, na zorganizowanie integracji w siedzibie firmy z przekąskami, trunkami i kreatywnymi konkursami, koszty będą niższe, a zabawa równie dobra. Pomijając ogromne znaczenie integracji zespołowej w kontekście employer brandingu, warto także mieć na uwadze szereg innych korzyści, jakie integracja zaprowadza w firmie. 

EB a integracja - członkowie zespołu grający w kręgle

Integracja zespołowa pozytywnie wpływa na efektywność pracy zespołu. Jego członkowie lepiej się ze sobą komunikują, są bardziej chętni do współpracy, sami potrafią rozwiązywać konflikt. Zgrani pracownicy nie boją się wyrażać swoich pomysłów, co sprzyja wspólnej kreatywności i odnajdywaniu nowych rozwiązań. Integracja pomaga także zrozumieć potrzeby zarówno przełożonych, jak i współpracowników, dzięki czemu wiemy jak na nie odpowiedzieć i zwiększyć obopólną satysfakcję ze współpracy.

Oceń artykuł
5/5 (1)