Zakład Ubezpieczeń Społecznych planuje wdrożyć nowe rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji. To nie pierwsze innowacje, jakimi ZUS stara się usprawnić załatwianie formalności. O nowych rozwiązaniach w ZUS opowiedziała prezes Gertruda Uścińska.
Zmiany technologiczne w ZUS
Amerykańska firma IBM zorganizowała w Rezydencji Ambasadora USA, Marka F. Brzezinskiego w Warszawie panel dyskusyjny na temat Generatywnej AI dla innowacyjnych organizacji. Wzięła w nim udział szefowa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, prezes Gertruda Uścińska.
Prezes ZUS opowiedziała o innowacjach, jakie Zakład wdraża konsekwentnie od kilku lat w celu unowocześnienia usług, w tym m.in. skuteczne wdrożenie Platformy Usług Elektronicznych. Priorytet dla ZUS-u ma stanowić odejście od papierowej obsługi obywateli.
Ważny moment w zautomatyzowaniu spraw urzędowych stanowiła pandemia. Prezes podkreśliła, że od czasu pandemii zadania w ZUS-ie realizowane są na elektronicznych wnioskach.
Nowe rozwiązania w ZUS. Wśród nich sztuczna inteligencja
ZUS jest na etapie wdrażania kolejnych innowacji. Wprowadza rozwiązania chmurowe, big data, integrację z rejestrami innych instytucji publicznych, a także sztuczną inteligencję.
Wprowadziliśmy elektroniczne zwolnienia, to jest wielka platforma na PUE. Mamy 230 mln dni absencji rocznie, 2 mln miesięcznie. Widzimy, na co osoby chorują, dynamikę i ile to kosztuje. To jest platforma „A”, a ja potrzebuję platformy „B”, żeby widzieć jeszcze te koszty medyczne i skuteczność, a więc potrzebujemy tego, by z pomocą innych instytucji, które zajmują się zdrowiem połączyć platformę, zastosować odpowiednie algorytmy, wtedy możemy mówić o efektywności polityki w tym zakresie – powiedziała prezes ZUS.
Źródło: Money.pl