Reklama

Jak starsze pokolenie zmienia trendy w branży handlowej?

Polskie społeczeństwo się starzeje. Ma to wpływ m.in. na niedobory pracowników, obciążenie systemu emerytalnego, jak i sekcję ochrony zdrowia. Jednak skutki tego zjawiska są dostrzegalne także w wielu innych obszarach, m.in. w handlu. Okazuje się, że zmiana pokoleniowa wymusza także zmiany w strategii działania handlowców. Jakie? 

Starsze pokolenie - trendy w branży handlowej - zdjęcie przedstawiające parę seniorów na zakupach

Polskie społeczeństwo jako jedno z najszybciej starzejących się w UE. Co to oznacza dla branży handlowej?  

Starzenie się społeczeństwa wymusza zmiany także w działalności firm. Jedną z branż, która może doświadczyć efektów tego zjawiska, jest branża retailowa. Według ekspertów proces zmian, jakie należy zaprowadzić w branży, ma być stopniowy i nie przyniesie większej rewolucji. Warto jednak się do niego przygotować. Transformacja handlu w ciągu 10-15 lat ma objąć m.in. zapotrzebowanie na różnego rodzaju produkty. Zdaniem głównego ekonomisty Grupy BLIX Krzysztofa Łuczaka, ma być coraz mniej młodszych konsumentów i coraz więcej seniorów. To sprawia, że zmieni się także popyt. Zjawisko wyjaśnia dr Andrzej Maria Faliński, były wieloletni dyrektor generalny POHID-u:

– Zmiany wymuszone przez proces starzenia się społeczeństwa nastąpią stopniowo. Nie należy spodziewać się jakiejś wielkiej rewolucji w tym zakresie. Na pewno będzie to wpływało na zróżnicowanie popytu. Część starszych ludzi jest w lepszej sytuacji majątkowej niż młode osoby, ale środki, które wnoszą na rynek, są raczej mniejsze. I to jest hamulec dla wzrostu popytu. Gospodarka jest na długie lata jeszcze ustawiona pod PKB, wyrastając bardziej z konsumpcji niż z inwestycji.

Jak seniorzy zmienią branżę handlową? 

Powyższe zmiany mogą oznaczać spadek liczby klientów firm, które sprzedają lub produkują towary i usługi dla młodszych odbiorców. Dr Łuczak zwraca uwagę na koszyki zakupowe różnych grup wiekowych w oparciu o badania UCE RESEARCH. Choć młodzi ludzie wydają na zakupy średnio ok. 15% do 20% więcej niż osoby starsze, to sięgają po ok. 10-15% mniej produktów. Wybierają zatem droższy asortyment. Seniorzy wydają głównie środki na towary z niższej półki cenowej. Chętniej także korzystają z promocji. Seniorzy mają inne nawyki zakupowe. 

Z kolei dr Faliński podkreśla, że biorąc pod uwagę także kwestie związane ze stanem zdrowia, czy kuracjami i chorobami seniorów, może dojść do podtrzymywania popytu m.in. na warzywa czy lekkie białka. To oznacza nadchodzącą weryfikację proporcji tłuszczy w ofercie. Starzenie się społeczeństwa może oznaczać korzyści dla sieci handlowych oferujących marki własne o cenach korzystniejszych niż w przypadku pozostałych elementów asortymentu. Możemy się również spodziewać zmniejszenia opakowań, a dyskusyjna pozostaje także kwestia wielkości napisów na opakowaniach. Może także dojść do zmian w zakresie szerokości alejek w sklepach wielkopowierzchniowych. 

Jak wskazuje dyrektor generalny POHID-u, problem ten dotyczy nie tylko Polski, ale również innych państw w Europie jednak ze względu na tempo starzenia się polskiego społeczeństwa, Polska może się z transformacją w branży handlowej zmierzyć już wcześniej.

Źródło: igryfino.pl

Oceń artykuł
1/5 (1)