Jak zostać elektrykiem samochodowym?

Elektryk samochodowy to fachowiec od instalacji elektrycznych w pojazdach. Wykonuje bardzo potrzebną pracę, zapewniając bezpieczeństwo i komfort jazdy kierowców. Jak zostać elektrykiem samochodowym?

Jak zostać elektrykiem samochodowym - mężczyzna ze sprzętem diagnostycznym w samochodzie

Niestety mimo coraz to nowszych innowacyjnych rozwiązań auta jeszcze nie są niezawodne, przez co w sieci można znaleźć wiele opinii na temat mechaników i elektromechaników. Kierowcy często przez długi czas nie mogą znaleźć zaufanych warsztatów samochodowych. Gdy znajdą tego odpowiedniego specjalistę, to pozostają mu lojalni. Dlatego zawód elektryka samochodowego jest ważny. Klienci oczekują dobrych usług, o które czasem ciężko zabiegać. Niegdyś pojazdy nie działały w oparciu o elektronikę, która obecnie stanowi podstawę w pojazdach.

Elektryk samochodowy – kim jest?

Współczesne samochody gwarantują nam o wiele wyższy komfort jazdy niż kiedyś, jednak wiąże się to ze skomplikowanymi mechanizmami i faktem, że w aucie dużo elementów może się zepsuć. To sprawia, że naprawami samochodów nie zajmują się już tylko mechanicy, lecz osoby konkretnie wyspecjalizowane w danych obszarach. Elektronika to jeden z najważniejszych obszarów funkcjonowania samochodu. Do elektryka samochodowego należy się udać wtedy, gdy np. występują problemy z silnikiem lub akumulatorem. Im nowszy samochód, tym więcej elektroniki wykorzystuje w swoich funkcjonalnościach. Obecnie nawet sterowanie wyposażeniem samochodu jest ściśle powiązane z instalacjami elektrycznymi. Działanie układów zależy od dobrze poprowadzonych instalacji. To zadanie dla elektryka samochodowego.

Co robi elektromechanik pojazdów samochodowych?

Elektryk samochodowy zajmuje się sprawdzaniem stanu technicznego instalacji elektrycznych, jakie znajdują się w pojazdach. Przeprowadza także naprawy usterek tych instalacji. Montuje i implementuje komponenty. Urządzenia, które można uznać za instalacje elektryczne to systemy oświetleniowe, czy autoalarm. Elektryk samochodowy bierze udział w przeglądach, naprawach samochodów, montażu układów elektrycznych, diagnostyce. Znajduje przyczyny awarii. Wymienia lub naprawia układy elektryczne i ich elementy.

Dba o to, by właściciel pojazdu czuł się w nim bezpiecznie i mógł korzystać ze wszystkich jego funkcji. Wie, jak przeprowadzić przegląd samochodu. Radzi sobie z montażem i demontażem podzespołów mechanicznych i elektrycznych. Dokonuje pomiarów aparatury i regulacji. Bada nieprawidłowości w urządzeniach elektrycznych, sprawdza liczniki, watomierze, woltomierze. Naprawa rozruszniki, alternatory. Zajmuje się montażem alarmu samochodowego, dba o to, by klimatyzacja działała poprawnie, a światła nigdy nie zawiodły. Przykładowe obowiązki fachowca to:

  • naprawa systemów sterowania silnikiem,
  • naprawa układów bezpieczeństwa,
  • kontrola instalacji zajmujących się sterowaniem, sygnalizacją, zabezpieczeniem,
  • konserwacja uszkodzonych elementów.

Jak zostać elektrykiem samochodowym?

Elektrykiem samochodowym bez problemu może zostać kandydat, który ma ukończoną średnią szkołę samochodową na profilu elektromechanika (od kandydatów wymaga się prawa jazdy kategorii B). Można też ukończyć szkołę średnią na profilu mechanika. Korzystnie jest się kształcić zarówno w szkole zawodowej, jak i technikum. Szkoła średnia zapewnia także praktyki, które stanowią dużą wartość dla przyszłego pracodawcy. Kandydat po praktykach lub stażu ma już jakieś doświadczenie zawodowe. Po zakończeniu edukacji warto realizować kursy z zakresu napraw elektrycznych.

Mechanik samochodowy to niełatwy zawód. Przede wszystkim trudno się do niego przygotować. Kandydat, który chce pracować jako elektryk samochodowy, musi doskonale radzić sobie z matematyką, fizyką, czy chemią. To zawód dla osób o ścisłym umyśle. Warto pójść do technikum na kierunek Technik pojazdów samochodowych. Uczeń zdobywa kwalifikacje w zawodzie takie jak:

  • obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych,
  • organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych.

W szkole uczeń poznaje nie tylko zagadnienia z zakresu elektroniki, lecz przede wszystkim bada od podszewki wszystkie komponenty pojazdów. W czasie edukacji ma styczność z takimi przedmiotami jak:

  • podstawy motoryzacji,
  • przeprowadzanie obsługi podzespołów i zespołów stosowanych w pojazdach samochodowych,
  • użytkowanie pojazdów samochodowych,
  • przeprowadzanie badań technicznych pojazdów samochodowych,
  • diagnozowanie stanu technicznego podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,
  • organizowanie obsługi i naprawy pojazdów samochodowych.

Kandydaci mogą także ukończyć studia podyplomowe z zakresu diagnostyk elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych w Instytucie Nauk Technicznych PWSW w Przemyślu. Inny wybór może stanowić kierunek:

  • Pojazdy samochodowe w Politechnice Krakowskiej imienia Tadeusza Kościuszki,
  • Mechanika i budowa pojazdów w Politechnice Poznańskiej,
  • Mechanika i budowa maszyn w Politechnice Rzeszowskiej imienia Ignacego Łukasiewicza.

Elektryk samochodowy – wymagania

Kandydat na elektryka samochodowego powinien dobrze znać język angielski. Szczególnie jeśli pracuje w dużych miastach Polski. Ponadto znajomość języka niemieckiego pozwala na znalezienie pracy u naszych zachodnich sąsiadów. Dzięki temu mechanik ma szanse na uzyskanie znacznie wyższych zarobków za swoją pracę. W pracy elektryka samochodowego bardzo ważna jest także obsługa komputera. Programy diagnostyczne to jedno z narzędzi jego pracy.

Elektryk samochodowy powinien być osobą precyzyjną, która ma dobrze rozwinięte zdolności manualne. Często musi docierać do miejsc trudnodostępnych. Najlepiej by był osobą spostrzegawczą, Ta cecha ułatwia szybkie zdiagnozowanie problemów pojazdów. Nie zawsze wszystko udaje się zrobić szybko i sprawnie, dlatego w tym zawodzie potrzebna jest także cierpliwość. Cenna jest również umiejętność analitycznego myślenia. Ze względu na ciągły rozwój technologii, elektromechanik musi nadążać za zmianami. Dobrze by interesowały go wszelkie nowinki techniczne i był na bieżąco z najnowszymi technologiami.

Gdzie może pracować elektromechanik?

Wiele osób kończy studia, w związku z czym na rynku pracy zaczyna brakować prawdziwych zawodowców. Szkoły zawodowe i technika zachęcają do rekrutacji, lecz chętnych do pracy fizycznej jest niestety niewielu. Mimo że prace tego typu zapewniają korzystne zarobki. Niekiedy wymagają także dużo wiedzy naukowej, więc nie odbierają kandydatowi możliwości rozwoju.

Warto także podnosić swoje kwalifikacje, nawet mając już wiele lat doświadczenia. Można brać udział w kursach i webinarach. Elektryk samochodowy, który szczególnie lubi konkretną markę samochodów, może się w niej wyspecjalizować. Ma możliwość także znaleźć pracę w firmie, która zajmuje się produkcją, jak i wykorzystaniem pojazdów. To mogą być na przykład firmy spedycyjne.

Elektryk samochodowy może pracować w autoryzowanych stacjach obsługi ASO, na stacjach kontroli pojazdów, w zakładach mechanicznych, w firmach produkcyjnych, w przedsiębiorstwach transportu drogowego, a także w przedsiębiorstwach zajmujących się ewidencją pojazdów samochodowych i ubezpieczeniami.

Oferty pracy dla elektryków samochodowych stawiają przed kandydatami takie wymagania, jak:

  • doświadczenie,
  • umiejętność pracy w zespole,
  • zaangażowanie,
  • prawo jazdy kategorii B,
  • umiejętność diagnozowania i napraw usterek elektrycznych,
  • komunikatywność,
  • znajomość programów diagnostycznych,
  • umiejętność obsługi urządzeń elektrycznych do pomiarów i monitorujących,
  • umiejętność czytania schematów elektrycznych,
  • zaangażowanie,
  • ukończenie szkoły średniej/zawodowej,
  • wiedza w zakresie budowy samochodów.

Ile zarabia elektryk samochodowy?

Zarobki elektryka samochodowego potrafią być wyższe niż wynagrodzenia niektórych osób po studiach. Zgodnie z informacjami Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń na stronie Wynagrodzenia.pl mediana zarobków na stanowisku elektryka samochodowego wynosi 5 910 zł brutto, czyli 4 256 zł “na rękę”. Jest to wartość środkowa. Co drugi elektryk samochodowy zarabia od 4 480 zł brutto (3 328 zł netto) do 7 150 zł brutto (5 130 netto). Oczywiście wielu fachowców zarabia poniżej dolnej granicy, jak i wielu powyżej. Na zarobki wpływ ma staż pracy, doświadczenie, wielkość zakładu i region, w którym się znajduje.

Oceń artykuł
0/5 (0)