Reklama

Influencer – Kim jest? Ile zarabia? Czy warto inwestować w influencer marketing?

“Jestem influencerem !” – coraz częściej taka odpowiedź pada na pytanie „czym się zajmujesz?” Ale właściwie kim jest influencer? Co to jest influencer marketing i jakie działania marketingowe podjąć, żeby zbudować silne relacje z potencjalnymi klientami? Dynamiczny rozwój social mediów, doprowadził do powstania nowego zajęcia dla milionów młodych ludzi. Odkryli potencjał marketingowy, który dały nam media społecznościowe. Odkryj go również Ty!

Influencer

Obecne czasy dostarczyły nam tysiące nowych miejsc pracy w zawodach, które powstały zaledwie kilka lat temu. Kolejne powstają na naszych oczach. Jednym z nich jest właśnie influencer. Stosunkowo młoda profesja, zdążyła zakotwiczyć się na rynku pracy i generuje ogromne przychody – zarówno dla samych influencerów, jak i marek, które z nimi współpracują. Firmy coraz częściej wchodzą w kooperację z internetowymi twórcami. Dzięki temu wzbogacają swój marketing internetowy, o kolejne punkty podnoszące brandowy ślad społeczny. Przekłada się to, na bezpośrednią sprzedaż lub znacząco zwiększają zainteresowanie oferowanymi usługami bądź produktami.  Przemyślane działania content marketingowe, mogą wpłynąć na pozytywny wizerunek marki, przyciągnąć nowych klientów, stworzyć grupę fanów i zostać w ich pamięci na dłużej.

 Kim jest influencer?

Praca w social mediach, to obecnie jedna z najprężniej rozwijających się branż e-commerce. Najlepiej obrazują to przykłady topowych polskich influencerów, biorących udział w największych kampaniach reklamowych w kraju. Można pokusić się o definicję, która niestety, nie obejmuje wszystkich pobocznych aspektów “bycia influencerem”. Profesja ta, jest w ciągłym ruchu, ciągle powstają nowe zagadnienia, które z powodzeniem można podpiąć pod słowo “influencer” – dlatego tak ciężko dokładnie wytłumaczyć kim jest.

Influencer –  definicja

Określenie influencer, pochodzi od angielskiego słowa “influence” oznaczającego “wpływ”. W skrócie, można więc pokusić się o definicję, określającą influencerów mianem osób, które mają realny wpływ na opinię dużej grupy ludzi. Jednak zjawisko jest znacznie bardziej rozbudowane, dlatego warto zaznaczyć jeszcze, że twórcy internetowi, którym udało się zebrać pewne grono odbiorców – możemy przyjąć, że istotna liczba obserwujących zaczyna się od kilku tysięcy followersów – budują wokół swojej osoby społeczność, która jest niezwykle zżyta, zarówno z osobą twórcy jak i pomiędzy sobą. Dzięki wykreowaniu tak silnej relacji w mediach społecznościowych, influencer, może znacząco wpływać na wybory swoich fanów, nmatomiast oni mogą aktywnie uczestniczyć ww jego życiu.

Ile zarabia influencer

Porozmawiajmy teraz o pieniądzach. Zarobki influencerów są zależne od ich zasięgów oraz od branży w jakiej działają. Na niektórych serwisach, takich jak Youtube, można zainkasować wypłatę, zależną od ilości wyświetleń naszego filmu (za 1000 wyświetleń polski YT wypłaca około 1-3 zł).  Na innych social mediach, większość zarobku opiera się tylko na współpracach sponsorowanych. Im większy zasięg jako twórca posiadasz, tym wyższej stawki możesz zażądać za polecenie usługi lub produktu. Niektórzy polscy twórcy, mogą się pochwalić stawkami dochodzącymi aż do kilkudziesięciu tysięcy złotych za jeden post! Media społecznościowe to intratny biznes…

Największe zarobki generują konta opierające się na contentach beauty, podróżniczym, parentingowym, lifestylowym, gamingowym, fitnessowym i kulinarnym. Im mniejszy zasięg, im bardziej niszowa branża, tym niższe zarobki i mniej płatnych współprac. Jednak obecnie na rynku można zaobserwować trend, w którym firmy coraz bardziej zaczynają zwracać się w kierunku twórców średnich kont zbierających wokół siebie mniejszą społeczność, jednak jest ona mocniej zżyta i ma do swojego idola większe zaufanie, traktując go jako eksperta w danej dziedzinie. Internauci mają przesyt influencerów, zamienionych w “słupy reklamowe” i zaczęli więcej uwagi poświęcać mniejszym twórcom, którzy polecają tylko produkty, które uznają za dobre. Natomiast te najmniejsze konta, które dopiero walczą o swoją pozycję w rankingach, muszą zadowolić się otrzymaniem darmowej paczki z produktem lub zniżką na reklamowane usługi.

Jak zostać influencerem?

To pytanie spędza sen z oczu części młodych ludzi, dla których praca influencera jest synonimem życia w luksusie, przy małym nakładzie pracy. Nie ma sprawdzonego przepisu na zostanie internetową gwiazdą z tysiącami kontraktów reklamowych. Można natomiast wyodrębnić kilka punktów, które na pewno pomogą w wypromowaniu Twojej twórczości:

  • Znajdź swoją niszę – zbadaj rynek, zobacz czego brakuje Tobie, jako odbiorcy danych treści i zacznij tworzyć content w internecie dla Twojej grupy docelowej.
  • Publikuj treści regularnie – dbaj o to, żeby na Twój Facebook i Instagram obfitował w nowe posty co tydzień lub częściej.
  • Zostaw po sobie ślad w komentarzach i na forach – reklamuj swoją stronę za pomocą marketingu szeptanego, przełoży się to na większą liczbę obserwujących.
  • Zdobądź współpracę z popularniejszym twórcą – to szansa na zaprezentowanie się większej publiczności (od tysiąca do kilku tysięcy follow).
  • Dbaj o jakość publikowanych treści – w internecie łatwo zweryfikować, czy ktoś tylko udaje eksperta czy rzeczywiście nim jest.
  • Bądź autentyczny! – nie udawaj, że kochasz wysiłek fizyczny, jeśli na myśl o szybkim spacerze, już dostajesz zadyszki.
  • Szanuj swoich odbiorców – w miarę możliwości odpisuj na ich wiadomości prywatne, odpowiadaj na komentarze na portalach społecznościowych, nie daj się sprowokować, jeśli Twoja twórczość wygeneruje bezpodstawny hejt, przyjmij konstruktywną krytykę od Twojej grupy docelowej śledzącej Cię na serwisach społecznościowych.

Influencer CGI 

Jeśli chcesz zostać celebrytą internetowym i na stałe zaprzyjaźnić się z digital marketingiem, lepiej się pospiesz, ponieważ niedługo realni influencerzy działający w sieci, zmienią się w influencerów CGI. Największa różnica między “tradycyjnym influencerem”, a influencerem CGI to fakt, że ten drugi… nie istnieje w prawdziwym świecie! Jest to postać wygenerowana komputerowo – awatar, który ma przypominać człowieka i podejmować za niego influencer marketingowe obowiązki. CGI potrafi zgromadzić kilka tysięcy obserwujących, a obecna liderka CGI może się poszczycić ponad milionową grupą fanów! Influencer CGI staje w szranki z realnymi influencerami – wpływa na decyzje zakupowe, na swoich kanałach buduje trwałe relacje i systematycznie zwiększa liczbę obserwujących. Rynek influencerów musi wziąć pod uwagę, że niedługo przyjdzie mu się mierzyć z influencerskim terminatorem.

Czym jest Influencer marketing?

Influencer marketing, to cały digital marketing zbudowany we współpracy z influencerami. W jego skład wchodzą kampanie reklamowe w mediach społecznościowych i te, które influencer udostępnia na innych swoich kanałach. Obejmuje także wiele innych form marketingu, takich jak recenzje, wpisy na blogu, artykuły, tematyczne filmiki tworzone na potrzeby kampanii. W większości przypadków, influencer marketing i jego kampanie reklamowe, mają za cel nie tylko sprzedać jak największą liczbę produktów, ale także wzbudzić większe zaangażowanie wokół danej marki.

Zalety influencer marketingu 

Influencer marketing ma kilka zalet, dzięki którym wybija się ponad inne działania marketingowe w internecie. Oto kilka z nich:

  • Cena – influencer marketing w social mediach jest zazwyczaj tańszy niż reklama banerowa lub telewizyjna.
  • Zaangażowanie – influencer na Instagramie, Facebooku lub innych kanałach społecznościowych, wzbudzi wśród swoich odbiorców większe zaangażowanie wokół danej branży, bo doskonale zna swoich obserwatorów, którzy są zazwyczaj w podobnym wieku, mają te same zainteresowania i są skupieni w tej samej społeczności. Twórcy internetowi są w5v stanie do nich dotrzeć i wzbudzić ich zainteresowanie ze względu na silne relacje ze swoimi odbiorcami.
  • Wiarygodność – influencerzy są wiarygodni dla swoich fanów (przyszłych klientów), ponieważ traktują ich jak ekspertów w swojej dziedzinie, którym ufają.
  • Nowoczesny wizerunek marki – internet jest postrzegany jako nowoczesne, szybko rozwijające się medium. Firmy, które chcą iść z duchem czasu oraz wpisywać się w najnowsze trendy, powinny skorzystać z influencer marketingu. Podniesie to popularność marki wśród młodych klientów i naturalnie wzbudzi większe poruszenie wokół ich usług. Odbije się również na rozpoznawalności marki.
  • Oryginalność – celebryta internetowy, to nierzadko osoba kreatywna, z głową wypełnioną oryginalnymi pomysłami. Warto wykorzystać te pomysły do stworzenia nietuzinkowej akcji promocyjnej, która zostanie zapamiętana przez odbiorców dłużej niż reklama tradycyjna.

Influencer znacząco wpływa na decyzje zakupowe swoich fanów, co przedkłada się na bezpośredni wzrost zainteresowania wokół produktów lub usług firmy. Zgromadzona wokół twórcy społeczność, jest często na tyle wpatrzona w tworzone treści, że podchodzi bezkrytycznie do opinii influencera.

Wady influencer marketingu – na co trzeba uważać?

Oprócz kilku wymienionych wyżej, niewątpliwych zalet influencer marketingu należy pamiętać, że istnieje kilka wad, które mogą skutecznie zniechęcić potencjalnych klientów, nie tylko do naszej firmy, ale również do samego influencera. Żeby nie wpaść w pułapkę, jaką czasami jest influencer marketing, zwróć uwagę na:

  • Zgodność z prawem – to bardzo ważny aspekt! Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jasno mówi, że każde treści sponsorowane przez influencera powinny być oznaczone jako reklama. Inaczej mamy do czynienia z reklamą ukrytą. Twórca internetowy, pod płaszczykiem rzetelnej, obiektywnej opinii konsumenckiej zachwala produkt i zachęca do jego kupna. Odpowiedzialność za stosowanie reklamy ukrytej, poniesie nie tylko influencer, ale również firma, zlecająca influencer marketing.
  • Dopasowanie kampanii do grupy docelowej – influencer zazwyczaj doskonale zna grupę swoich odbiorców, dlatego warto wysłuchać jego pomysłów marketingowych. Jeśli twórca twierdzi, że jego fani najlepiej reagują na humorystyczną, nietuzinkową reklamę, a firma postanowi zrealizować kampanię w poważnym tonie, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że obserwatorzy wyczują niezgodność, a działania marketingowe nie przyniosą oczekiwanego skutku.
  • Dobór odpowiedniego influencera – celebryci internetowi swoją popularność często zawdzięczają treściom, które w żaden sposób nie łączą się z wartościami kreowanymi przez markę. Reklamowanie cateringu dietetycznego przez influencera, który na instagramie pokazuje relacje, w których rozpływa się nad walorami smakowymi fast foodów i zachwala uroki niezdrowego stylu życia, raczej nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

Jak znaleźć odpowiedniego influencera?

Korzystając z influencer marketingu, przychodzi moment, kiedy trzeba  wybrać odpowiedniego influencera. Rynek influencerów obfituje w ogromną ilość twórców. Jak znaleźć tego jedynego? Jakie są rodzaje influencerów? Które kanały społecznościowe wybrać? I ile kosztuje współpraca? To wszystko ważne kwestie, które stoją za powodzeniem influencer marketingu. Instagram, Facebook, Twitter, Youtube, Snapchat, Tiktok, to w ostatnich latach bogowie internetu, których wyroczniami są właśnie influencerzy.

Odnalezienie odpowiedniego influencera, który potrafi skutecznie dotrzeć do swoich odbiorców, to współczesny przepis na wygenerowanie zainteresowania, którego koszty będą zdecydowanie niższe niż wysokobudżetowa kampania reklamowa. Podchodząc do tematu wyboru odpowiedniego influencera, warto zauważyć, że istnieje pewien podział influencerów. Ułatwi to znalezienie tego, który wpisuje się w wizerunek marki.

Megainfluencerzy

Megainfluencerzy, to “grube ryby” internetu, celebryci, osoby publiczne, które często wyszły poza działalnością internetową (choć jest ona nadal ich głównym medium). Występują w programach śniadaniowych, pojawiają się na okładkach magazynów, na czerwonym dywanie, ich twarze zdobią billboardy, piszą książki lub posiadają swoje marki odzieżowe, kosmetyczne lub sklepy internetowe związane w dużej mierze z ich działalnością. Zazwyczaj posiadają od kilkuset do nawet kilku milionów obserwujących.

Pisanie bloga, prowadzenie konta na Instagramie lub Facebooku, nagrywanie filmów, to dla nich codzienna praca. Dzielą się ze swoimi obserwatorami każdym aspektem z życia, dzięki czemu codziennie pobudzają zainteresowanie i ruch na swoich mediach społecznościowych. Influencer marketing oparty na współpracy z megainfluencerem, to przepis na dotarcie do jak największej liczby odbiorców i rozpromowanie swojej marki. Łatwo też dopasować się do tematyki w jakiej obraca się influencer – zazwyczaj zahacza on o kilka branż jednocześnie. Jego możliwości reklamowe obejmują szerszy zakres produktów i usług niż mikroinfluencerów.

Mikroinfluencerzy

Śledząc rankingi internetowe, poniżej makroinfluencerów, znajdziemy sylwetki mikroinfluencerów. To twórcy, których kanały społecznościowe zgromadziły kilka tysięcy obserwujących (w porywach do kilkudziesięciu tysięcy). Mniejsi influencerzy charakteryzują się mniejszą popularnością w internecie i poza nim, jednak posiadają wierne grono odbiorców, które odznacza się dużym zaufaniem do swojego idola. Swoją działalność opierają często na niszowych tematach, dzięki temu są uznawani za ekspertów w swojej dziedzinie. MikroInfluencer, to osoba wpływowa, która doskonale zna swoich odbiorców i ich potrzeby. Z powodzeniem może kreować decyzje zakupowe swoich fanów, darzących twórcę internetowego zaufaniem. Jeśli celem kampanii influencer marketingowej jest dotarcie do wyselekcjonowanej, niszowej grupy docelowej – współpraca z mikroinfluencerem jest najlepszym wyborem.

Patoinfluencerzy

Osoba, która swoją popularność w internecie zawdzięcza relacjami z działań społecznie szkodliwych, określamy mianem patoinfluencera. Media społecznościowego takiego patotwórcy pełne są treści związanych z libacjami alkoholowymi, przemocą psychiczną, a nawet przemocą fizyczną. To społecznie szkodliwe zjawisko, osiągnęło szczyt popularności w roku 2018. Pojawienie się tego typu treści i ich rosnące zasięgi, zszokowały opinię publiczną – zarówno tę internetową, jak i tę, w sektorze offline. Na szczęście, obecnie obserwujemy mniejsze zainteresowanie patologicznymi treściami, a sami patoinfluencerzy złagodzili publikowane treści. Z pewnością, wpływ na ograniczenie tego zjawiska, miało przekroczenie granic, na które internauci nie mogli się już zgodzić. Podjęcie współpracy z patologicznym influencerem, to wizerunkowy strzał w kolano. 

Pseudoinfluenserzy

Wraz ze wzrostem popularności influencer marketingu, pojawiło się zjawisko pseudoinfluencerów. Ilość lików i znajomych odgrywa we współczesnym świecie ważną rolę i daje możliwości zarobkowe. W tym okazję upatrzyli sobie oszuści, którzy kreują fałszywy obraz swojej osoby, jako pełnoprawnościowego influencera z oddanym gronem obserwatorów. W rzeczywistości za ich pozorną popularnością, kryją się kupione like, sztucznie generowane komentarze i fałszywy ruch na ich kanałach społecznościowych. To ogromne zagrożenie dla firm, które dopiero zaczynają swoją przygodę z influencer marketingiem. Koszty poniesione w wyniku powierzenia kampani pseudoinfluencerowi nigdy się nie zwrócą, gdyż jego fani nie istnieją. Like, obserwacje i subskrypcje można z powodzeniem kupić za kilka groszy. Najłatwiej sprawdzić czy influencerzy nie oszukują, sprawdzając konta ich fanów. Jeśli jakiś polskojęzyczny kanał nie posiada angielskich napisów, a jego widownia składa się w większości z Hindusów, to jest to dość podejrzane i radar wykrywający oszustów z pewnością zacznie sygnalizować, że coś tu nie gra.

Jak mierzyć zasięgi influencerów

Mierzalność zasięgu influencera, to z pewnością pomocne narzędzie, które ułatwi nam wybór twórcy z którym chcielibyśmy podjąć współpracę. Influencer marketing jest ściśle zależny od zasięgów, dlatego warto dokładnie przeanalizować zaangażowanie jakie może wzbudzić twórca internetowy swoich odbiorców. Chcąc oszacować zasięgi, należy w szczególności wziąć pod uwagę liczbę obserwujących, którą udało się zgromadzić influencerom wokół swoich social mediów. W skład zasięgów wchodzą obserwacje na Instagramie, Twitterze, TikToku, ilość znajomych na Facebooku i Snapchacie oraz subskrypcje na Youtube. Istnieją także specjalne narzędzia, takie jak NapoleonCat, które służą do szacunkowej oceny zasięgu influencera. Warto także zwrócić uwagę, aby influencer publikował treści ze stałą częstotliwością, ponieważ na zasięgi ma także wpływ zaangażowanie, jakie jest w stanie wygenerować jeden post influencera.

Influencerzy, a pokolenie Z

Do pokolenia Z zaliczają się osoby urodzone po 1995 roku. Jest to obecna młodzież i młodzi ludzie zaczynający przygodę z wyzwaniami dorosłego życia. Nie pamiętają czasów bez internetu i smartphona. Płynnie poruszają się w świecie wirtualnym i widzą w nim więcej zalet niż wad. W dużej mierze, to właśnie oni są motorem napędowym dla popularności influencerów, gdyż są ich codziennymi odbiorcami. Codziennie śledzą poczynania swoich idoli, uznają ich za swoich znajomych i wymieniają z nimi przyjacielskie (lub mniej przyjacielskie) wiadomości.

Influencerzy mają na nich ogromny wpływ i często, to od nich czerpią wiedzę oraz opinie. Przed zakupem szukają informacji o produkcie w internecie – ostatecznie wybierają ten, który polecił influencer, z którym się utożsamiają. Pokolenie Z jest znacznie lepiej obeznane z internetem niż ich rodzice, dlatego potrafią identyfikować fake newsy, nieoznakowane reklamy lub nieautentyczne kampanie. Wiedzą jak działa influencer marketing i potrafią go docenić, jeśli zostanie dobrze poprowadzony. Szukając grupy docelowej, warto mocniej zaznajomić się z pokoleniem Z, ponieważ to właśnie oni stoją za obecną siłą social mediów.

Oceń artykuł
2.4/5 (5)