Czym jest content marketing i czemu marki inwestują w marketing treści? Tłumaczymy, na czym polega jeden z najgorętszych trendów marketingowych ostatnich lat! 

Co to jest content marketing?

Wokół pojęcia marketingu treści narosło wiele mitów – co to jest content marketing i jakie daje efekty? Zacznijmy od tego, że współcześni konsumenci nie wybierają produktów danej marki już tylko ze względu na praktyczną potrzebę, ale ze względu na wartości, kojarzone z danym brandem. To na tym swój fenomen budują marki takie jak Nike czy Supreme, a kopiują go już niemal wszyscy w branży. Na czym polega budowanie strategii komunikacji marketingowej, której głównym narzędziem są treści? Warto dowiedzieć się więcej o tym, czym jest content marketing. Zwłaszcza, jeśli w przyszłości marzy Wam się kariera w branży reklamowej. 

Na czym opiera się ten trend? Mamy tu na myśli nie tylko blogowe teksty i artykuły, ale również formaty wideo, animacje i grafiki. Aby działać, muszą mieć spójny przekaz i trafiać do odpowiednich odbiorców. Dlatego każda szanująca się marka projektuje również tzw. persony marketingowe, dzięki którym łatwiej im sprofilować różne grupy swoich klientów i dostosować przekaz do ich potrzeb. Jeśli jednak słyszeliście, że to treści są sednem content marketingu, ktoś wprowadził Was w błąd. Prawdziwą strategię content marketingową zaczyna się od analizy i to dosyć drobiazgowej. Wszystkie działania opierają się na pracy e-commerce, tworzeniu treści, optymalizowaniu stron i kreowaniu kampanii reklamowych. 

Content marketing – przykłady

Najpierw trzeba zdefiniować cele, jakie dana firma chce osiągnąć (np. wzrost sprzedaży), a następnie przeanalizować działania konkurencji, sytuację wyjściową marki oraz wspomniane persony. Kiedy już określimy dzięki temu nasze KPI – kluczowe wskaźniki efektywności – możemy zabrać się za opracowanie taktyki działania i konkretnych kanałów dystrybucji naszych treści. Brzmi skomplikowanie? Bo tak trochę jest…

A jednak nie ma lepszej metody, aby wypromować daną markę i pozyskać wiernych klientów. Czym jest content marketing, jeśli nie magnesem dla nowych klientów i efektywnym wsparciem działu sprzedaży? No właśnie. Content marketing stanowi swoiste uzupełnienie tradycyjnych form reklamy. O ile jednak wyskakujący uparcie na otwieranej stronie pop-up możemy łatwo wyeliminować, instalując AdBlocka, o tyle solidnie przygotowanej, wartościowej dla nas treści, dostarczającej kompletnych i wyczerpujących informacji na dany temat nie zlekceważymy już tak łatwo. I o to w tym chodzi! 

Najłatwiej zrozumieć to na konkretnym przykładzie. Kampanią content marketingową, która wzrusza nas do dziś, była ta oparta na świątecznym spocie Allegro, promującym platformę zakupową w naprawdę przejmujący sposób. 

Efekty działań content marketingowych

Bohaterem spotu, który YouTube umieścił na szczycie swojej listy najbardziej ciepłych i poruszających reklam świątecznych (dziś film ma blisko 19 milionów odsłon!) jest dziadek, który najpierw odbiera zamówiony na Allegro podręcznik do nauki języka angielskiego. Dzięki kilku szybkim lekcjom uczy się podstawowych zwrotów, a w następnej paczce odbiera już walizkę, z którą udaje się w odwiedziny do swoich mieszkających zagranicą bliskich. W drzwiach wita się po angielsku z wnuczką… a my prosimy o podanie chusteczek, bo łezka zakręciła się nam w oku. 

Reklama zyskała szerokie uznanie, Allegro błysnęło kolejną udaną kampanią content marketingową, a spot do dziś święci triumfy na konferencjach branżowych jako najlepszy przykład na to, czym jest content marketing i jakie efekty daje dobrze zrobiony marketing treści. – Bardzo ważne dla nas jest, by historie przez nas opowiadane były wiarygodne. To podstawowe kryterium, którym kierujemy się planując kampanie i kreacje – tłumaczył wtedy Adam Szałamacha, brand manager Allegro. To właśnie dzięki temu marketing treści działa w znacznie dłuższej perspektywie, niż wykupiona na pewien okres reklama w postaci np. baneru na popularnej stronie internetowej. 

Content marketing: dlaczego warto?

Czym jest content marketing dla zwykłego odbiorcy? To dzięki niemu zaczyna on identyfikować się z daną marką, która reprezentuje dla nich już nie konkretny produkt, ale system wartości, wpisującej się w ich tożsamość. Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego właściwie wolicie jedną markę od drugiej?

Czasem to kwestia estetyki jej komunikacji, innym razem chodzi o akcję charytatywną, w jaką się zaangażowała, albo właśnie pamiętnego spotu reklamowego, który wzbudził nasze emocje. To wszystko efekt starannie zaplanowanej i obliczonej na sukces strategii komunikacji treści!

Przekaz danej marki jest na tyle skuteczny, na ile został przemyślany. Dlatego to właśnie analiza jest podstawą content marketingu, a nie same treści, choć te oczywiście są jego głównym narzędziem. Pamiętajcie – na rynku wygrywają te marki, które z pasją podchodzą do budowania swojego wizerunku i dobrze poznały swojego odbiorcę! A my możemy cieszyć oko kolejnymi, udanymi kampaniami reklamowymi, które coś wnoszą. Chcielibyście pracować dla marki, która może się taką pochwalić? To sprawdźcie nasze oferty pracy na GoWork.pl!

Oceń artykuł
0/5 (0)