Umiejętności interpersonalne w pracy. Dlaczego są tak ważne?

Umiejętności interpersonalne są niezwykle przydatne w środowisku pracy. Dzięki nim wzbogacamy nasze relacje międzyludzkie, zdobywając sympatię i zaufanie innych osób. Dlaczego są tak ważne i jak nauczyć się je prawidłowo rozwijać?

Umiejętności interpersonalne w pracy - rozmawiające ze sobą pary w pracy

 

Każdy z nas zna taką osobę, która potrafi sobie zjednać sympatię i uwagę każdego. W sumie nie wiemy dlaczego, ale po prostu ma ona w sobie „to coś”, co sprawia, że przebywanie w jej towarzystwie autentycznie poprawia nasz humor i działa w pewien sposób wręcz terapeutycznie. Otóż najprawdopodobniej ta osoba ma szeroko rozwinięte umiejętności interpersonalne, które są zakorzenione głęboko w jej osobowości. Niektórych z umiejętności interpersonalnych można się nauczyć. Wymaga to dużo wysiłku i pracy nad sobą, jednak ostatecznie jest wykonalne. Mówimy tu na przykład o kulturalnej asertywności. Jednak część z takich umiejętności wynika z naszego charakteru i może być nam ciężko przezwyciężyć coś, co po części jest naszą tożsamością. Możemy tu wymienić, chociażby lęk przed wystąpieniami publicznymi lub nieumiejętność skutecznej adaptacji społecznej. Jednak czym dokładnie są umiejętności interpersonalne? Czy są istotne w pracy?

Umiejętności interpersonalne — czym się charakteryzują?

Umiejętności interpersonalne, inaczej umiejętności społeczne, dotyczą budowania relacji między ludźmi. Należą do grupy kompetencji miękkich, które mają ogromny związek z charakterem i typem osobowości danej osoby. To właśnie one pozwalają pracownikowi zdobyć sympatię swoich współpracowników czy klientów, a także utrzymać przewagę konkurencyjną na rynku pracy.

Umiejętności interpersonalne wykorzystujemy do jasnej i sprawnej komunikacji oraz do osiągania własnych celów. Dzięki nim możemy podtrzymywać przyjazną atmosferę i czerpać z tego same korzyści.

Wśród nich wyróżniamy:

  • Umiejętność nawiązywania relacji międzyludzkich
  • Umiejętność słuchania oraz wygłaszania publicznych przemów
  • Umiejętne zarządzanie przekazem werbalnym oraz niewerbalnym
  • Umiejętność pracy zespołowej, czyli rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie ludźmi, delegowanie zadań
  • Umiejętność adaptacji społecznej
  • Umiejętność wywierania wpływu na innych ludzi
  • Umiejętność zachowania postawy asertywnej
  • Umiejętność wypracowywania kompromisów

Umiejętności interpersonalne w środowisku pracy

Aby budować dobre relacje międzyludzkie, należy odpowiednio wzmacniać swoje umiejętności interpersonalne oraz posiadać spore zasoby empatii. Wczuwać się w emocje innych osób, a także dawać im poczucie obopólnego porozumienia i wsparcia.

Pracownik, który je posiada, łatwo zdobywa nowych klientów oraz na dłużej utrzymuje przy sobie tych starszych. Nie ma również problemu z prowadzeniem prezentacji, jasno i zrozumiale przekazuje swoje komunikaty oraz dba o dobre samopoczucie osób, które przebywają w jego towarzystwie. Dzięki temu atmosfera w miejscu pracy działa motywująco oraz napędzająco do wykonywania swoich służbowych obowiązków.

Warto zaznaczyć, że umiejętności interpersonalne i ich pozytywny odbiór przez społeczeństwo są związane tylko z czystymi intencjami komunikacyjnymi. Nie ma tu miejsca na manipulacje i udawane uśmiechy, które mają pomóc nam w zdobyciu tego, czego chcemy. Osoby, które posiadają rozbudowane umiejętności interpersonalne, w pracy wykorzystują je, ponieważ nastawione są budowanie trwałych relacji z klientami i współpracownikami, tworzenie zgranego zespołu, bądź są autentycznie oddane firmie i dbają o jej dobry wizerunek.

Umiejętności interpersonalne w CV

Jeśli zastanawiasz się, jak wpisać umiejętności interpersonalne do CV, sprawdź nasze artykuły i skorzystaj z cennych porad. Pamiętaj, aby dokładnie zastanowić się nad tym, jakie cechy wymagane są na danym stanowisku pracy, ale także czy się z nimi utożsamiasz. Unikaj pisania fałszywych informacji, które mogą bardzo szybko zostać zweryfikowane podczas rozmowy rekrutacyjnej.

Co więcej, zastanów się, czy posiadasz cechy, które umożliwią Ci rozwój w nowej pracy. Często pracodawcy szukają pracowników ambitnych, którzy będą motywować cały zespół do lepszej pracy. Spróbuj postawić się na miejscu pracodawcy i stwórz portret idealnego pracownika. Z tego portretu wybierz te cechy, które najbardziej odpowiadają Twoim umiejętnościom interpersonalnym i bez oporu wpisz je do CV.

Które umiejętności interpersonalne warto rozwijać najbardziej?

Każda kompetencja społeczna, która poprawiałaby, a także wzbogacała nasze stosunki z innymi ludźmi, jest cenna. Jednak na różnych stanowiskach pracy jedna umiejętność interpersonalna może być ważniejsza od drugiej ze względu na jego specyfikę. Zapoznaj się z naszymi pięcioma przykładami:

  • Umiejętność sprawnej komunikacji

Osoba, która wykazuje się dużą otwartością, chęcią poznawania innych ludzi czy nawiązywania długotrwałych relacji zawodowych odgrywa bardzo ważną rolę na rynku pracy. Pamiętaj, aby zawsze uważnie słuchać i reagować na czyjeś potrzeby. Dzięki temu umiejętnie nawiążesz relacje z człowiekiem, który poczuje się dobrze w Twoim towarzystwie.

  • Umiejętność przekazywania jasnego komunikatu

Postaraj się uszeregować swoje myśli i uczucia w taki sposób, aby móc sprawie wypowiedzieć swój komunikat. Dzięki temu unikniesz nieporozumień i niepotrzebnych konfliktów.

  • Asertywność

Nie daj “wejść sobie na głowę”. Umiejętność wyrażania zdania zgodnego ze swoimi uczuciami jest nie tyle ważna, ile konieczna w budowaniu dobrej relacji z innymi ludźmi.

  • Umiejętność pracy zespołowej

W pracy zespołowej liczy się zrozumienie, umiejętność słuchania, jasność przekazywanych komunikatów oraz negocjacji. Spróbuj wypracować w sobie te cechy, a zobaczysz, że dzięki nim na każdym kolejnym spotkaniu będziesz czuć się swobodniej. Są one przydatne nie tylko w życiu zawodowym, ale i prywatnym.

  • Zdolność adaptacji społecznej

Umiejętność szybkiego odnajdowania się w nowej grupie ludzi jest niezwykle cenna, szczególnie gdy w twojej pracy zajmować się będziesz tworzeniem różnych projektów z odrębnymi działami w twojej firmie.

 

Oceń artykuł
5/5 (3)