Umiejętności interpersonalne w pracy. Dlaczego są tak ważne?

Umiejętności interpersonalne są niezwykle przydatne w środowisku pracy. Dzięki nim wzbogacamy nasze relacje międzyludzkie zdobywając sympatię i zaufanie innych osób. Dlaczego są tak ważne i jak nauczyć się je prawidłowo rozwijać?

umiejętności interpersonalne

Umiejętności interpersonalne – czym się charakteryzują?

Umiejętności interpersonalne, inaczej umiejętności społeczne dotyczą budowania relacji między ludźmi. Należą do grupy kompetencji miękkich, które mają ogromny związek z charakterem i typem osobowości danej osoby. To właśnie one pozwalają pracownikowi zdobyć sympatię swoich współpracowników czy klientów, a także utrzymać przewagę konkurencyjną na rynku pracy.

Kompetencje miękkie i twarde – jak je wpisać do CV? 

Umiejętności interpersonalne wykorzystujemy do jasnej i sprawnej komunikacji oraz do osiągania własnych celów. Dzięki nim możemy podtrzymywać przyjazną atmosferę i czerpać z tego same korzyści.

Wśród nich wyróżniamy:

  • Umiejętność nawiązywania relacji międzyludzkich
  • Umiejętność słuchania oraz wygłaszania publicznych przemów
  • Umiejętne zarządzanie przekazem werbalnym oraz niewerbalnym
  • Umiejętność pracy zespołowej, czyli rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie ludźmi, delegowanie zadań
  • Umiejętność adaptacji społecznej
  • Umiejętność wywierania wpływu na innych ludzi
  • Umiejętność zachowania postawy asertywnej
  • Umiejętność wypracowywania kompromisów

Umiejętności interpersonalne w środowisku pracy

Aby budować dobre relacje międzyludzkie, należy odpowiednio wzmacniać swoje umiejętności interpersonalne oraz posiadać sporą empatię do innych osób. Wczuwać się w ich emocje, a także dawać im poczucie obopólnego porozumienia i wsparcia.

Pracownik, który je posiada, łatwo zdobywa nowych klientów oraz na dłużej utrzymuje przy sobie tych starszych. Nie ma również problemu z prowadzeniem prezentacji, jasno i zrozumiale przekazuje swoje komunikaty oraz dba o dobre samopoczucie osób, które przebywają w jego towarzystwie. Dzięki temu atmosfera w miejscu pracy działa motywująco oraz napędzająco do wykonywania swoich służbowych obowiązków.

Umiejętności interpersonalne w CV

Jeśli zastanawiasz się, jak wpisać umiejętności interpersonalne do CV, sprawdź nasze artykuły i skorzystaj z cennych porad. Pamiętaj, aby dokładnie zastanowić się nad tym, jakie cechy wymagane są na danym stanowisku pracy, ale także czy się z nimi utożsamiasz. Unikaj pisania fałszywych informacji, które mogą bardzo szybko zostać zweryfikowane podczas rozmowy rekrutacyjnej.

Umiejętności w CV. Jak je wpisać? 

Które umiejętności interpersonalne warto rozwijać najbardziej?

Każda kompetencja społeczna, która poprawiałaby, a także wzbogacała nasze stosunki z innymi ludźmi jest cenna. Jednak na różnych stanowiskach pracy jedna umiejętność interpersonalna może być ważniejsza od drugiej ze względu na jego specyfikę. Zapoznaj się z naszymi pięcioma przykładami:

  • Umiejętność sprawnej komunikacji

Osoba, która wykazuje się dużą otwartością, chęcią poznawania innych ludzi czy nawiązywania długotrwałych relacji zawodowych odgrywa bardzo ważną rolę na rynku pracy. Pamiętaj, aby zawsze uważnie słuchać i reagować na czyjeś potrzeby. Dzięki temu umiejętnie nawiążesz relacje z człowiekiem, który poczuje się dobrze w twoim towarzystwie.

  • Umiejętność przekazywania jasnego komunikatu

Postaraj się uszeregować swoje myśli i uczucia w taki sposób, aby móc sprawie wypowiedzieć swój komunikat. Dzięki temu unikniesz nieporozumień i niepotrzebnych konfliktów.

  • Asertywność

Nie daj “wejść sobie na głowę”. Umiejętność wyrażania zdania zgodnego ze swoimi uczuciami jest nie tyle ważna, ile konieczna w budowaniu dobrej relacji z innymi ludźmi. Sprawdź, jak się jej nauczyć: Asertywność – jak ją wzmacniać, aby nie dać „wejść sobie na głowę?”

  • Umiejętność pracy zespołowej

W pracy zespołowej liczy się zrozumienie, umiejętność słuchania, jasność przekazywanych komunikatów oraz negocjacji. Spróbuj wypracować w sobie te cechy, a zobaczysz, że dzięki nim na każdym kolejnym spotkaniu będziesz czuć się swobodniej. Są one przydatne nie tylko w życiu zawodowym, ale i prywatnym.

  • Zdolność adaptacji społecznej

Umiejętność szybkiego odnajdowania się w nowej grupie ludzi jest niezwykle cenna, szczególnie gdy w twojej pracy zajmować się będziesz tworzeniem różnych projektów z odrębnymi działami w twojej firmie.

Powodzenia!

Oceń artykuł
5/5 (2)
Kalkulator wynagrodzeń

Kalkulator wynagrodzeń

Neto, brutto, na rękę - można zwariować.
Skorzystaj z naszego prostego i użytecznego kalkulatora wynagrodzeń

Przejdź do kalkulatora

Chcę zarabiać...

 

Przejdź do kalkulatora