Reklama

Nowelizacja Kodeksu pracy i regulacje pracy zdalnej. Co zmieni się w 2023 roku?

Właśnie w Dzienniku Ustaw pojawiała się nowelizacja Kodeksu pracy dotyczącą regulacji zasad pracy zdalnej. Zmiany dotyczą przede wszystkim tego, kto, kiedy i w jaki sposób może zostać oddelegowany do pracy zdalnej. Jakie jeszcze kwestie porusza nowelizacja?

Kobieta pracująca w home office

Praca zdalna jeszcze nie tak dawno temu kojarzyła się z prestiżem zatrudnienia dostępnym tylko dla wybranych. Pandemia znacznie zmieniła postrzeganie home office i obecnie ten rodzaj pracy praktykuje coraz więcej firm. Praca zdalna rozwija się przede wszystkim w sektorach, które nie wymagają obecności w siedzibie firmy takich jak marketing, PR, IT, księgowość, customer service, czy nawet zarządzanie. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy wydają się zadowoleni z takiego stanu rzeczy, szczególnie że w wielu przedsiębiorstwach praca z domu nie jest obligatoryjna, a opiera się raczej na chęci jednej i drugiej strony. W niektórych firmach obowiązuje pełna dowolność, która wiąże się z pracą hybrydową. Jednak dopiero teraz doczekaliśmy się regulacji pracy zdalnej w Kodeksie pracy. Ustawa mocująca prawnie ten sposób wykonywania obowiązków zawodowych przeszła właśnie Sejm, Senat oraz biuro Andrzeja Dudy. Niedawno pojawiła się także w Dzienniku Ustaw. Jak teraz będzie wyglądała praca zdalna?

Nowelizacja Kodeksu pracy – praca zdalna

Nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej będą obowiązywać po 2 miesiącach od ogłoszenia nowelizacji. Zmiany ukazały się w Dzienniku Ustaw 6 lutego 2023 roku. Oprócz obwarowań prawnych Kodeks pracy wprowadza również definicję pracy zdalnej:

art. 67(18) kodeksu pracy
Praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna).

Jakie jeszcze regulacje dotyczące pracy z domu znalazły się w noweli? Oto kilka z nich:

  • Praca zdalna może być wykonywana tylko za obopólną zgodą pracownika i pracodawcy. Zapis ten zmienia się w wyjątkowych sytuacjach takich jak pandemia, stan nadzwyczajny lub wtedy, gdy z powodów niezależnych pracodawca nie może zapewnić warunków do bezpiecznej pracy.
  • Każdy pracownik, któremu zakres obowiązków pozwala na wykonywanie pracy z domu, może skorzystać z 24 dni okazjonalnej pracy zdalnej. Należy złożyć wtedy stosowany wniosek u pracodawcy.
  • Niezależnie od tego, czy pracownik pracuje w domu, czy w siedzibie firmy pracodawca ma obowiązek zapewnić mu niezbędne sprzęty do pracy oraz pokryć koszty ich serwisu i energii elektrycznej.
  • Pracownik może pracować na własnym sprzęcie, jednak pracodawca musi dokonać zwrotu kosztów jako ekwiwalent pieniężny lub ryczałt.
  • Pracodawca nie będzie mógł odmówić pracy zdalnej kobietom w ciąży, rodzicom opiekującym się dzieckiem do lat 4, rodzicom bądź opiekunom, który opiekują się członkiem rodziny z niepełnosprawnością – oczywiście tylko wtedy, gdy zakres obowiązków pozwala na tryb home office.

 

 

Oceń artykuł
1/5 (1)