Niestety wszystko wskazuje na to, że francuska sieć sklepów popularnych na terenie naszego kraju powoli znika z kolejnych miast Polski. Według informacji zamieszczonych na portalu dlahandlu.pl przez sześć miesięcy zamknięto aż 71 sklepów Carrefour na terenie Polski. Czy to oznacza koniec zakupów w Carrefourze?

Carrefour już od jakiegoś czasu boryka się z problemami związanymi z sytuacją w kraju. Szczególnie podatne są sklepy franczyzowe, czyli takie prowadzone przez osoby prywatne lub partnerów biznesowych pod marka Carrefour. W ostatnim czasie siec potwierdziła problemy tych punktów w rozmowie z dziennikarzami TVN 24:
(…) sklepy te prowadzone są w różnych modelach biznesowych – jako nasze sklepy własne, ale także jako sklepy franczyzowe prowadzone przez partnerów biznesowych naszej sieci”. W takim właśnie modelu – współpracy franczyzowej – działają zarówno sklepy osiedlowe jak również wybrane supermarkety i hipermarkety z logo Carrefour. Niestety i na ten format sklepów negatywny wpływ ma trudna sytuacja gospodarcza w naszym kraju.
Przedstawiciele marki zaznaczają, że franczyzobiorcy borykają się przede wszystkim z wysokimi kosztami energii oraz rosnącymi kosztami wynajmu lokali. Biuro pracowe Carrefour Polska zauważa, że:
Wszystkie te elementy wpływają na rentowność prowadzonego przez nich sklepu, nierzadko powodując, że placówka, która jeszcze kilkanaście miesięcy temu przynosiła zyski, przestała być dochodowa.
Czy to koniec Carrefoura w Polsce?
Jak możemy przeczytać na portalu Next.gazeta.pl:
Jeszcze w 2022 roku francuski gigant miał 928 placówek. Aktualnie jest to 95 hipermarketów, 153 supermarkety, 602 placówki typu convenience i siedem dyskontów Supeco. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat liczba sklepów zmalała z 955 do 857.
Te dane jasno pokazują, że istnieje problem, chociaż jak zaznacza biuro prasowe, spółka stara się pomagać wspólnikom i szuka sposobów na przywrócenie rentowności, jednak nie zawsze się to udaje:
Jeżeli jednak właściciel sklepu i my nie widzimy takiej możliwości w określonej perspektywie czasowej, staramy się wychodzić naprzeciw naszemu partnerowi i pomagać w zamknięciu takiego nierentownego sklepu. Tak było w przypadku ok. 50 sklepów osiedlowych zamkniętych w pierwszej połowie 2023 roku.
Warto też zaznaczyć, że francuska sieć odnotowuje na terenie Polski najniższe wyniki finansowe w całej Europie.
Redukcja liczby sklepów i zwolnienia
W latach 2023–2025 Carrefour konsekwentnie zamykał nierentowne sklepy, zwłaszcza te prowadzone w modelu franczyzowym oraz mniejsze placówki osiedlowe. W efekcie liczba sklepów sieci spadła poniżej 850, a w samym 2024 roku zamknięto kilkadziesiąt placówek. Zmiany te pociągnęły za sobą również zwolnienia – początkowo planowano redukcję nawet kilkuset etatów, ostatecznie jednak ograniczono ją do około 200 osób, głównie w dużych miastach.
Nowy model franczyzy i odświeżona strategia
Zamiast wycofywać się z Polski, Carrefour postanowił zrewolucjonizować swój model działania. Wprowadzono nową, atrakcyjniejszą dla przedsiębiorców formułę franczyzy – teraz partnerzy mogą prowadzić sklep bez konieczności dużego wkładu własnego, z gwarancją przychodu i wsparciem na starcie. To odpowiedź na wcześniejsze problemy franczyzobiorców, którzy borykali się z rosnącymi kosztami energii i najmu.
Carrefour postawił także na nowy format sklepów – tzw. „300”, czyli kompaktowe supermarkety o powierzchni 300 m², które łączą szeroki asortyment z nowoczesnymi technologiami (kasy samoobsługowe, Scan&Go) i ekologicznymi rozwiązaniami, jak recykling czy opakowania wielorazowe.
Wyniki i perspektywy
Mimo tych zmian Carrefour nadal notuje w Polsce niższe wyniki finansowe niż w innych krajach Europy, a sprzedaż w 2024 roku spadła o kilka procent. Jednak sieć nie zamierza się poddawać – skupia się na optymalizacji kosztów, modernizacji sklepów, zmniejszaniu ich powierzchni oraz lepszym dopasowaniu oferty do lokalnych potrzeb.