Reklama

Carrefour znika z Polski? Kolejny zagraniczny koncern może zniknąć z naszego kraju!

Niestety wszystko wskazuje na to, że francuska sieć sklepów popularnych na terenie naszego kraju powoli znika z kolejnych miast Polski. Według informacji zamieszczonych na portalu dlahandlu.pl przez sześć miesięcy zamknięto aż 71 sklepów Carrefour na terenie Polski. Czy to oznacza koniec zakupów w Carrefourze?

Wózek Carrefour
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_170272265_bukareszt-rumunia-05-01-2021-w%C3%B3zki-sklepowe-nale%C5%BC%C4%85ce-do-hipermarketu-carrefour-logo-francuskiego-det.html?downloaded=1

Carrefour już od jakiegoś czasu boryka się z problemami związanymi z sytuacją w kraju. Szczególnie podatne są sklepy franczyzowe, czyli takie prowadzone przez osoby prywatne lub partnerów biznesowych pod marka Carrefour. W ostatnim czasie siec potwierdziła problemy tych punktów w rozmowie z dziennikarzami TVN 24:

(…) sklepy te prowadzone są w różnych modelach biznesowych – jako nasze sklepy własne, ale także jako sklepy franczyzowe prowadzone przez partnerów biznesowych naszej sieci”. W takim właśnie modelu – współpracy franczyzowej – działają zarówno sklepy osiedlowe jak również wybrane supermarkety i hipermarkety z logo Carrefour. Niestety i na ten format sklepów negatywny wpływ ma trudna sytuacja gospodarcza w naszym kraju.

Przedstawiciele marki zaznaczają, że franczyzobiorcy borykają się przede wszystkim z wysokimi kosztami energii oraz rosnącymi kosztami wynajmu lokali. Biuro pracowe Carrefour Polska zauważa, że:

Ładowanie ofert pracy...

Wszystkie te elementy wpływają na rentowność prowadzonego przez nich sklepu, nierzadko powodując, że placówka, która jeszcze kilkanaście miesięcy temu przynosiła zyski, przestała być dochodowa.

Czy to koniec Carrefoura w Polsce?

Jak możemy przeczytać na portalu Next.gazeta.pl:

 Jeszcze w 2022 roku francuski gigant miał 928 placówek. Aktualnie jest to 95 hipermarketów, 153 supermarkety, 602 placówki typu convenience i siedem dyskontów Supeco. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat liczba sklepów zmalała z 955 do 857.

Te dane jasno pokazują, że istnieje problem, chociaż jak zaznacza biuro prasowe, spółka stara się pomagać wspólnikom i szuka sposobów na przywrócenie rentowności, jednak nie zawsze się to udaje:

Jeżeli jednak właściciel sklepu i my nie widzimy takiej możliwości w określonej perspektywie czasowej, staramy się wychodzić naprzeciw naszemu partnerowi i pomagać w zamknięciu takiego nierentownego sklepu. Tak było w przypadku ok. 50 sklepów osiedlowych zamkniętych w pierwszej połowie 2023 roku.

Warto też zaznaczyć, że francuska sieć odnotowuje na terenie Polski najniższe wyniki finansowe w całej Europie.

Redukcja liczby sklepów i zwolnienia

W latach 2023–2025 Carrefour konsekwentnie zamykał nierentowne sklepy, zwłaszcza te prowadzone w modelu franczyzowym oraz mniejsze placówki osiedlowe. W efekcie liczba sklepów sieci spadła poniżej 850, a w samym 2024 roku zamknięto kilkadziesiąt placówek. Zmiany te pociągnęły za sobą również zwolnienia – początkowo planowano redukcję nawet kilkuset etatów, ostatecznie jednak ograniczono ją do około 200 osób, głównie w dużych miastach.

Nowy model franczyzy i odświeżona strategia

Zamiast wycofywać się z Polski, Carrefour postanowił zrewolucjonizować swój model działania. Wprowadzono nową, atrakcyjniejszą dla przedsiębiorców formułę franczyzy – teraz partnerzy mogą prowadzić sklep bez konieczności dużego wkładu własnego, z gwarancją przychodu i wsparciem na starcie. To odpowiedź na wcześniejsze problemy franczyzobiorców, którzy borykali się z rosnącymi kosztami energii i najmu.

Carrefour postawił także na nowy format sklepów – tzw. „300”, czyli kompaktowe supermarkety o powierzchni 300 m², które łączą szeroki asortyment z nowoczesnymi technologiami (kasy samoobsługowe, Scan&Go) i ekologicznymi rozwiązaniami, jak recykling czy opakowania wielorazowe.

Wyniki i perspektywy

Mimo tych zmian Carrefour nadal notuje w Polsce niższe wyniki finansowe niż w innych krajach Europy, a sprzedaż w 2024 roku spadła o kilka procent. Jednak sieć nie zamierza się poddawać – skupia się na optymalizacji kosztów, modernizacji sklepów, zmniejszaniu ich powierzchni oraz lepszym dopasowaniu oferty do lokalnych potrzeb.

Oceń artykuł
0/5 (0)