Reklama

Rzecznik prasowy — zakres obowiązków

Rzecznik prasowy to stanowisko na pograniczu dziennikarstwa, marketingu i PR-u. Na czym polega praca rzecznika prasowego? Jaki jest zakres obowiązków na tym stanowisku? Czy rzecznik prasowy to intratny zawód?

Rzecznik prasowy - rzecznik prasowy podczas rozmowy z dziennikarzami

Praca z mediami, praca w mediach to na pierwszy rzut oka nic trudnego. Jednak, mimo że takie profesje nie kojarzą się z ciężką pracą, to dla wielu osób ta ścieżka kariery jest zamknięta. Dlaczego? Ponieważ media wymagają ciężkiej pracy… słowa! To dlatego, żeby zostać dziennikarzem lub właśnie rzecznikiem prasowym, musisz mieć naturalne predyspozycje, dzięki którym będziesz w stanie zapanować nad słowem, w taki sposób, aby tworzyć jasne i zrozumiałe komunikaty. To właśnie jedno z zadań rzecznika prasowego. Musi on tak operować słowem, aby przekazać w imieniu danej organizacji lub instytucji komunikat, który rozwieje wszelkie nieścisłości, poinformuje, a dodatkowo wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy. Rzecznicy prasowi są obecnie w każdej większej organizacji, której działalność może wymagać kontaktów z mediami. Na czym dokładnie polega praca rzecznika prasowego? Jak zostać rzecznikiem i jakie są wady oraz zalety pracy rzecznika prasowego?

Rzecznik prasowy — czym zajmuje się rzecznik prasowy?

Osoba na stanowisku rzecznika prasowego odpowiedzialna jest między innymi za kontakty z przedstawicielami mediów. Co to oznacza? Jeśli w firmie lub instytucji dochodzi do pozytywnych, lub negatywnych wydarzeń, media prędzej czy później zainteresują się tą sprawą. W tym momencie kluczową rolę odgrywają rzecznicy prasowi. To oni skupiają na sobie uwagę dziennikarzy, i to oni przekazują oficjalne stanowisko firmy w danej sprawie.

Rzecznicy prasowi muszą w taki sposób kontrolować komunikację z mediami, aby wyjaśnienie sprawy usatysfakcjonowało zarówno odbiorców, jak i działało na korzyść firmy. W takich sytuacjach rzecznik prasowy musi wykorzystać swoją wiedzę z Public Relations i marketingu, aby prowadzić skuteczny monitoring mediów i panować nad komunikatami wysyłanymi zarówno do dziennikarzy, jak i od dziennikarzy.

Dodatkowo do głównych zadań rzeczników prasowych możemy również zaliczyć utrzymanie stałych i pozytywnych relacji z mediami, a jeśli nie jest to możliwe, postarać się o utrzymanie przynajmniej neutralności w interakcji. Warto nadmienić, że pracę rzecznika prasowego cechuje zaprojektowanie i wprowadzenie w życie długofalowej strategii, której zadaniem jest budowa i utrzymanie pozytywnego wizerunku firmy w oparciu o skondensowane i spójne działania w sytuacjach kryzysowych.

Warto zaznaczyć, że rzecznik prasowy to obowiązkowy pracownik w każdej większej firmie, która funkcjonuje na stałe w przestrzeni publicznej oraz w organach administracji państwowej. Jednak w tym drugim przypadku zadania rzeczników prasowych reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej.

Rzecznik prasowy — zakres obowiązków

Rola rzecznika prasowego jest dość ściśle określona niezależnie od stanowiska lub branży, w której działa firma lub instytucja. Jest to przede wszystkim długofalowa strategia wpływająca na wizerunek firmy w otoczeniu zewnętrznym. Jego rola jest niezwykle ważna i odpowiedzialna, ponieważ to często od niego zależy, czy opinia publiczna przyjmie wyjaśnienia, czy uzna je za “stek bzdur” i uciekanie od odpowiedzialności. Dodatkowo do jego podstawowych obowiązków należy zaliczyć:

  • udzielanie odpowiedzi w sytuacjach kryzysowych
  • kontakt z przedstawicielami mediów
  • organizowanie konferencji prasowych
  • poprawa wizerunku firmy
  • tworzenie notatek i wszelkich materiałów dotyczących konkretnej sprawy
  • monitoring mediów
  • redagowanie informacji prasowych
  • prowadzenie szkoleń dla pracowników o tym, jak zachować się podczas kontaktu z mediami

Dodatkowo rzecznik pracowy na bieżąco monitoruje sytuację wewnątrz firmy lub instytucji. Musi on być jedną z najlepiej poinformowanych osób, aby uniknąć sytuacji, że podczas konferencji prasowej padną pytania, na które rzecznik nie będzie znał odpowiedzi. Warto również, aby osoba na tym stanowisku wiedziała, co dzieje się aktualnie w kraju, potrafiła się do tego odnieść oraz, aby znała podobne sytuacje, które miały miejsce w przeszłości i zdarzyły się np. konkurencji.

Jak zostać rzecznikiem prasowym?

Jeśli chcesz zostać rzecznikiem prasowym, musisz mieć na względzie kilka ważnych aspektów tej pracy. Po pierwsze każdy rzecznik powinien posiadać dyplom wyższej uczelni. Jest to prestiżowe stanowisko i wiąże się ono z oczekiwaniami dużej wiedzy i doświadczenia. Aby rzecznik prasowy mógł swobodnie poruszać się w świecie mediów, musi mieć wiedzę o tym, jak działają te mechanizmy od środka. Zazwyczaj pracodawcy wymagają wykształcenia na kierunkach związanych z PR-em oraz marketingiem. Sprawdzi się również komunikacja wizerunkowa lub psychologia biznesu. Dodatkowo ważna jest wiedza branżowa, dzięki której rzecznik prasowy może dogłębnie zrozumieć mechanizmy i procesy zachodzące w firmie. Trudno przecież, aby rzecznikiem dużej firmy IT była osoba, która nie wie nic o najnowszych technologiach informatycznych. Brak takiej wiedzy z pewnością zostanie wykorzystany nie tylko przeciw rzecznikowi, ale również przeciw wizerunkowi firmy.

Dodatkowo istotne jest doświadczenie. Stanowisko rzecznika prasowego wymaga obycia i poczucia swobody. W tym wypadku osoba doświadczona sprawdzi się najlepiej. Może być to doświadczenie zawodowe w pracy dziennikarza lub w biurze prasowym. Świetnie postrzegane jest również doświadczenie związane z zatrudnieniem w agencjach PR-owych lub marketingowych. W większych przedsiębiorstwach funkcjonują specjalne zespoły rzeczników prasowych i asystentów, którzy odpowiadają między innymi za monitoring mediów. To najprostsza droga do zdobycia doświadczenia, które otworzy Ci drzwi do samodzielnego stanowiska rzecznika prasowego.

Nie należy zapomnieć, że w zawodzie tym liczą się również  naturalne predyspozycje. Rzecznik prasowy to osoba o twardym charakterze, która odnajduje się w stresujących sytuacjach. Potrafi postawić na swoim i ciężko wytrącić ją z równowagi. Dodatkowo osoba na tym stanowisku nie powinna przejawiać lęku przed wystąpieniami publicznymi. Prowadzenie konferencji to jedno z głównych zadań rzecznika prasowego, które wiąże się z odpowiadaniem na żywo, pod okiem kamer, na pytania dziennikarzy.

Ile zarabia rzecznik prasowy?

Zarobki rzecznika prasowego zależą od kilku nadrzędnych czynników. Najważniejszym z nich jest firma lub instytucja, która zatrudnia rzecznika. Im większa firma, tym większe zarobki. Dotyczy to również pracy na rzecz instytucji państwowych — im poważniejszy urząd, tym większa wypłata.

Drugim znaczącym czynnikiem jest wykształcenie i doświadczenie rzecznika. Osoba z większym stażem pracy może pochwalić się znacznie wyższymi zarobkami niż osoba, która dopiero zaczyna przygodę z tym zawodem.

Jak podaje portal Wynagrodzenia.pl mediana zarobków rzecznika prasowego to 6290 zł brutto. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że mediana oznacza wartość środkową z ciągu liczb ułożonych od najmniejszej do największej, możemy stwierdzić, że połowa osób zatrudnionych na stanowisku rzecznika prasowego zarabia poniżej, a połowa powyżej tej kwoty.

Rzecznik prasowy – gdzie szukać pracy?

Jako rzecznik prasowy możesz pracować w praktycznie każdej branży. Większe przedsiębiorstwa prywatne oraz punkty administracji państwowej potrzebują bowiem osób, które będą zajmowały się ich wizerunkiem i które będą na bieżąco monitorowały odbiór społeczny działań firmy. Możesz więc podjąć zatrudnienie jako rzecznik prasowy ds. cywilnych w sądzie rejonowym bądź jako rzecznik prasowy ds. kontaktu z mediami w dużym start-upie technologicznym. Tutaj wybór ścieżki zawodowej zależy w dużej mierze od Twoich zainteresowań i wiedzy, jaką posiadasz na dany temat.

Warto również rozejrzeć się za wakatami w agencjach prasowych lub agencjach PR-owych. To świetne miejsce szczególnie na początku drogi zawodowej, ponieważ poznasz tam tajniki swojej profesji i zdobędziesz doświadczenie bazujące na wspinaniu się od najniższych szczebli stanowisk w firmie.

Jednocześnie pamiętaj, aby dbać o swoje CV oraz inne dokumenty aplikacyjne. Wybieraj oferty pracy, które pozwolą Ci zbudować mocny, a co najważniejsze nakierowany na konkretną branżę i konkretne stanowisko życiorys zawodowy. Dzięki temu krok po kroku będziesz mógł planować swój rozwój i zwiększać pułap wynagrodzenia.

Oceń artykuł
0/5 (0)