Reklama

Jak zostać managerem muzycznym? Czy istnieje przepis na sukces?

Jak zostać managerem muzycznym? Znacznie częściej słyszymy pytanie: „jak zostać gwiazdą muzyki?”. Wielu osobom wydaje się, że tylko muzyk liczy się na rynku muzycznym. To jednak błąd — często to właśnie manager muzyczny jest motorem napędowym kariery piosenkarza lub piosenkarki. Na czym polega praca managera muzycznego?

Jak zostać managerem muzycznym? - koncert zespołu muzycznego

Świat show-biznesu nie jest tak kolorowy, jak pokazują to okładki magazynów. Sława, która często nie idzie wcale z pieniędzmi, szybko przemija, a gwiazda zostaje zapomniana. Jednak istnieje profesja, która ma za zadanie tak poprowadzić karierą drugiej osoby, aby zarówno jedna jak i druga strona na tym skorzystały. Tą osobą jest właśnie manager muzyczny. Do zadań managera muzycznego należy otoczenie gwiazdy kompleksową opieką w sferze zawodowej. Czym dokładnie zajmuje się manager muzyczny? Jakie ma obowiązki i ile zarabia? Jak zostać managerem muzycznym?

Manager muzyczny: czym się zajmuje manager zespołu muzycznego lub samego wokalistyests ?

Zacznijmy od tego, czym zajmuje się osoba na stanowisku managera muzycznego. W tym przypadku manager jest odpowiedzialny za wypromowanie i utrzymanie w branży muzycznej artysty, z którym współpracuje. Otacza go biznesową opieką, dzięki której piosenkarz, piosenkarka lub zespół może skupić się tylko na pracy artystycznej, czyli na tworzeniu. To manager muzyczny przejmuje na siebie wszystkie obowiązki związane z finansami, kontraktami, organizacją koncertów, załatwianiem współprac i występów. Dba także o logistyczną warstwę przedsięwzięć muzycznych. W jakim hotelu będzie spał artysta, czym dojedzie na koncert, kto przewiezie sprzęt, która firma postawi scenę i za ile. To wszystko i o wiele więcej spoczywa na barkach managera muzycznego.

Dodatkowo manager musi być po części filantropem, aby poznać się na talencie, biznesmenem, aby zarabiać na tym talencie i opiekunem, aby artysta zmienił nastawienie do swojej pracy, czyli do tworzenia muzyki. Często to właśnie manager łagodzi konflikty w zespole, lub sprowadza na ziemię gwiazdę, która nie daje sobie rady z popularnością. Zależność między artystą a managerem jest nieco przyjacielska, a nieco na zasadach szef-podwładny, tylko że podwładnym jest manager.

Obowiązki managera muzycznego

Jakie dokładnie są obowiązki managera muzycznego? To zależy w dużej mierze od samego artysty. W zależności od tego czy jest to zespół, czy artysta solowy manager będzie miał trochę inny zakres obowiązków. Jednak możemy spróbować określić główne, podstawowe obowiązki, jakie przyjmuje na siebie manager artystyczny. Przede wszystkim jest to osoba pierwszego kontaktu we wszystkich sprawach służbowych związanych z artystą. Zajmuje się także organizacją tras koncertowych (zarządza trasami koncertowymi) oraz bierze czynny udział w organizacji koncertów i eventów.

W grę wchodzi często także autoryzacja wywiadów, organizacja i zatwierdzenie sesji zdjęciowych, negocjowanie stawek z organizatorami koncertów, wytwórniami i firmami fonograficznymi. Manager zespołu musi także dbać o przyjazną atmosferę między członkami zespołu. Dodatkowo nawiązujesz biznesowe relacje z innymi znanymi artystami, szczególnie jeśli Twój podopieczny stawia swoje pierwsze kroki w branży. Do zadań managera muzycznego należy także kontakt z mediami i agencjami eventowymi oraz dbanie o marketing.

Tak naprawdę na stanowisku managera muzycznego musisz sprawować kilka funkcji jednocześnie, dlatego tak ciężko wymagać od niego wykształcenia kierunkowego. Wiele osób twierdzi, że managerem trzeba się urodzić i mieć do tego naturalne skłonności. To z pewnością nie jest praca dla każdego, a tylko nieliczni potrafią osiągnąć sukces w tej branży.

Jak zostać managerem muzycznym? Wymagania

Jeśli jednym z Twoich wymarzonych zajęć mogłoby być sprawowanie managerskiej opieki nad artystą, musisz zmierzyć się z wymaganiami stawianymi przez pracodawców, czyli w tym wypadku gwiazdy lub wschodzące gwiazdy. Powszechnie zajęcie to kojarzy się z posiadaniem znajomości w branży muzycznej. To oczywiście… prawda! Niestety zawód ten w dużej mierze opiera się na budowaniu relacji w środowisku muzycznym. Musisz najpierw zapracować na własne nazwisko, które po pewnym czasie stanie się synonimem wiedzy i doświadczenia na rynku muzycznym. Jak tego dokonać? W tym przypadku studia nie są konieczne, bowiem liczy się pasja, zainteresowanie muzyką i szeroka wiedza na temat zarówno historii muzyki jak i aktualnych trenów panujących na rynku. Oczywiście możesz podjąć studia związane z zarządzaniem, kulturą, muzyką, PR, marketingiem lub socjologią. To zawsze dodatkowa wiedza, która w niektórych przypadkach jest bezcenna.

Najlepiej zacząć pracę w firmach fonograficznych lub agencji artystycznej. Możesz też udzielać się w takich tematach jak organizacja koncertów lub spotkań z fanami. To pomoże Ci nałapać znajomości i kontakty w branży oraz budowanie własnego wizerunku, co w tym zawodzie jest bardzo ważne. Jako specjalista ds. PR, marketingu, promocji wiesz doskonale, że najważniejsze to zapewnić sobie możliwość poznawania odpowiednich osób. Najlepiej podczas własnych eventów.

Ponadto stanowisko managera muzycznego to także szereg kompetencji miękkich uzupełnionych o praktyczną wiedzę i doświadczenie, takich jak:

  • umiejętności negocjacyjne
  • zdolności organizacyjne
  • umiejętność pracy pod presją czasu
  • umiejętność załatwiania kilku spraw jednocześnie
  • przebojowość
  • komunikatywność

W tym zawodzie, jeśli chcesz być na wysokim poziomie i odnotowywać kolejne sukcesy na swoim koncie musisz mieć doświadczenie i po prostu predyspozycje. Żadne szkolenia nie nauczą Cię jak być charyzmatycznym managerem, który buduje kariery swoich artystów, podpisuje kontrakty, negocjuje z dystrybutorami. Co ciekawe, dobry manager zespołu lub solisty powinien znać prawo — oczywiście w podstawowym wymiarze, jednak jest to wiedza, która przyda się podczas organizowania koncertów zespołu lub zawieraniu współprac z wytwórniami.

Manager muzyczny: zarobki

Zarobki managera muzycznego są w znacznej mierze zależne od jego artystów, czyli od popularności zespołu. Im większa popularność gwiazdy, tym większe zarabia pieniądze manager. Wynika z tego, że im lepiej pokierujesz karierą swojego podopiecznego, tym więcej korzyści zawodowych możesz ugrać. Co więcej, często managerowie nie mają pod swoimi skrzydłami, tylko jednego artysty, ale zajmują się karierą 2-3 osób jednocześnie. To oczywiście jest spore wyzwanie, ale zazwyczaj są to doświadczeni zawodowcy, którzy doskonale znają się na tej branży.

Wynagrodzenie managera to zazwyczaj prowizja od dochodów artysty. Często wynosi ona kilkanaście procent, to w przełożeniu na wysokie zarobki topowych gwiazd, daje całkiem pokaźną sumę. Jednak zanim manager dojdzie do tego poziomu, razem ze swoim artystą muszą przejść daleką i trudną drogę przez branżę muzyczną i show-biznes.

Dla kogo praca jako manager artystyczny?

Manager muzyczny to zawód dla osób, które lubią być w ciągłym ruchu i kochają gdy cały czas coś się dzieje. To raczej nie jest profesja dla tych, którzy cenią sobie spokój i stabilne obowiązki. W przemyśle muzycznym panuje pewnego rodzaju chaos, a pojawienie się internetu dodatkowo zamieszało sprawę. Manager muzyczny musi być ciągle czujny i trzymać rękę na pulsie. To dynamiczne środowisko pracy, które wymaga szeregu umiejętności miękkich. Ważne jest bowiem skupienie przy jednoczesnym nastawieniu na rozrywkę, którą ma dawać artysta.

Planowanie kariery dla swojego podopiecznego to nie jest proste zadanie. Szczególnie gdy konkurencja jest duża, a na rynku nie brakuje uzdolnionych artystów wypromowanych chociażby w popularnych programach muzycznych. Dlatego bardzo ważny jest oryginalny pomysł, który utrzyma uwagę publiczności na dłużej, a jednocześnie jej nie zaszokuje i nie odrzuci. Znalezienie tego balansu jest bardzo trudne, dlatego też tylko niektórzy managerowie wypromowali swoje gwiazdy, które aktualnie oglądamy na ekranach telewizorów.

Oceń artykuł
4/5 (1)