Reklama

Trudna sytuacja branży motoryzacyjnej. Będą zwolnienia?

Zwolnienia w branży motoryzacyjnej mogą być następstwem kryzysu, jaki sektor przeżywa od momentu pojawienia się pandemii. Zamiast się stabilizować, skala problemów branży motoryzacyjnej się poszerza. Dotyczy to nie tylko Polski, ale całego świata. Zdesperowani pracodawcy proszą rząd o pomoc.

Kryzys w branży motoryzacyjnej - poglądowe zdjęcie części auta

Kryzys w branży motoryzacyjnej to głównie efekt problemów w łańcuchach dostaw. Niektóre firmy z sektora już teraz zamykają swoje zakłady przynajmniej tymczasowo, aby przeczekać trudną sytuację. Jak podkreśla cytowany przez portal TVN24 doradca zarządu Konfederacji Lewiatan Jacek Męcina, firmy z branży motoryzacyjnej, które nie uzyskają wsparcia ze strony rządu, mogą zostać zmuszone do zwalniania pracowników.

Skąd się wzięły problemy branży motoryzacyjnej?

Ekspert w dalszej rozmowie wskazał na straty w branży, które w roku 2020 w porównaniu do 2019 wyniosły ok. 30%. Niestety problemy branży motoryzacyjnej ze względu na trudności z łańcuchem dostaw stają się coraz poważniejsze. Prognozy branży wskazują na powrót do stanu z 2019 roku dopiero na rok 2022. Co dokładnie oznacza kryzys w branży motoryzacyjnej? Opóźnienia dostaw, brak części samochodowych, przestoje w produkcji i małe szanse na jej wznowienie w niedalekiej przyszłości. Jacek Męcina podkreślił znaczenie polskiej branży motoryzacyjnej. Wskazał na wartość produkcji w 2018 roku. Wtedy wyniosła 145 mld zł. Z kolei wartość eksportu w 2018 to 32,3 mld euro, dzięki czemu polski przemysł motoryzacyjny uplasował się na 4 miejscu w UE oraz 9 na całym świecie.


Praca w Radomiu i innych miastach w Polski czeka na GoWork.pl


Zwolnienia w branży motoryzacyjnej – czy da się ich uniknąć?

Kryzys w sektorze motoryzacji opanował cały świat. Niemcy, Hiszpania, Czechy i Słowacja to kraje wymienione przez eksperta, jako te niosące pomoc własnej branży. W tamtejszych zakładach pracy wprowadzono przerwy, ograniczono produkcję i uruchomiono programy pomocowe finansowane przez środki publiczne. Dzięki temu pracownicy branży motoryzacyjnej dostają wynagrodzenia, a potencjał przemysłu zostaje zachowany. Apel o pomoc branży motoryzacyjnej w Polsce dotyczy podobnych rozwiązań. Męcina podkreśla, że:

Brak wsparcia dla branży może oznaczać zwolnienia pracowników.

Z tego względu w trakcie posiedzenia Rady Dialogu Społecznego partnerzy społeczni przyjęli uchwałę stanowiącą apel do rządu o pomoc, która ochroni miejsca pracy i wynagrodzenia w polskim przemyśle motoryzacyjnym.

Oceń artykuł
1/5 (1)