Reklama

Trudna sytuacja pracowników obsługi klienta — alarmujące wyniki badania kampanii “Bliżej siebie”

Praca w obsłudze klienta nie należy do najłatwiejszej, ale wyniki badania “Bliżej siebie — zdrowie psychiczne i empatia w pracy” grupy ArteMis pokazują, jak duża jest skala codziennych trudności i jak wpływają one na pracowników obsługi klienta. Dane są alarmujące także dla pracodawców. 

trudna-praca-w-obsłudze-klienta
trudna-praca-w-obsłudze-klienta

W połowie lipca zakończyły się działania Ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-informacyjnej “Bliżej siebie” grupy ArteMis, którą GoWork.pl objął patronatem medialnym. Kampania skupiła się na zagadnieniu kondycji psychicznej polskich pracowników. W jej ramach powstało badanie “Bliżej siebie — zdrowie psychiczne i empatia w pracy”. Udział w badaniu wzięła m.in. grupa ponad 300 pracowników ściśle związanych z branżą obsługi klienta. Odpowiedzi udzielone przez respondentów nie napawają optymizmem. Wnioski z badania są wręcz zatrważające i ukazują konkretne trudności i potrzeby osób, które na co dzień związane są z pracą w obsłudze klienta

Trudny klient na porządku dziennym — tak jak i problemy psychiczne

Z badania grupy ArteMis “Bliżej siebie — zdrowie psychiczne i empatia w pracy” wynika m.in., że 76 proc. pracowników obsługi klienta spotkało się z nieprzyjemnymi lub wręcz agresywnymi zachowaniami ze strony klientów w swoim miejscu pracy. Żadnej z takich sytuacji nie doświadczyło jedynie 3 proc. respondentów. 

Bardzo niepokojące jest to, że jedna czwarta przebadanych pracowników obsługi klienta odczuwa lęk przed pójściem do pracy. Osoby te boją się kontaktu z trudnym klientem. Krzywdzące zachowania, z jakimi najczęściej się spotykają to podniesiony ton i krzyk, wyzwiska i wulgaryzmy rzucane w stronę pracownika, poganianie obsługi oraz sarkazm i przykre żarty.

Pracownicy pozostawieni sami sobie

Winni takich statystyk są oczywiście klienci, których naganne zachowania mają przeróżne podłoże. Jednak takie dane powinny skłonić do refleksji każdego pracodawcę. To bowiem osoby decyzyjne, liderzy firm i zespołów mają ogromny wpływ na to, czy pracownik nauczy się odpowiednio radzić sobie z codziennymi wyzwaniami pracy w obsłudze klienta i czy otrzyma wsparcie i narzędzia pozwalające np. uporać się z lękiem. 

To wielkie wyzwanie dla organizacji, aby zadbać o dobrostan psychiczny tych osób – nie tylko poprzez odpowiednie procedury, ale także zaadresowanie tematu do społeczeństwa i jak najczęstsze przypominanie o potrzebie życzliwych postaw” – mówi Maria Pertkiewicz, Dyrektorka ds. personalnych Circle K Polska, Partnera Głównego kampanii „Bliżej Siebie”. Wyniki badania traktujące o wsparciu ze strony pracodawców są równie alarmujące:

  • 23 proc. przebadanych pracowników obsługi klienta nie może liczyć na jakiekolwiek wsparcie,
  • 35 proc. pracowników czuje, że otrzymuje je “czasami”,
  • 42 proc. pracowników przyznaje, że może liczyć na przełożonego zawsze albo w większości przypadków. 

“(…) konsekwentnie przyjmujemy postawę „zero tolerancji dla braku szacunku” – zasada ta odnosi się zarówno do Pracowników, jak i gości. W Maku nie ma miejsca na wyzwiska, komentarze związane z kolorem skóry czy pochodzeniem. Reagujemy, dajemy sobie prawo odmówienia obsłużenia gościa, który jest wrogo nastawiony do Pracowników” – mówi Patrycja Pazio, Employer Reputation & Engagement Consultant, McDonald’s Polska, Partnera kampanii „Bliżej Siebie”. Wyniki badania grupy ArteMis wyraźnie pokazują, że na polskim rynku pracy potrzeba znanie więcej takich postaw. 

Czego oczekują osoby stykające się z trudnymi klientami?

Agata Swornowska-Kurto, Prezes Zarządu Grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii „Bliżej Siebie”, zaznacza, że “Bezpiecznym psychologicznie miejscem pracy, jest tylko takie, w którym można otwarcie i bez obaw o wyśmianie czy ukaranie mówić o samopoczuciu, wyrażać swoje zdanie, kwestionować, przyznawać się do błędu, dzielić się pomysłami, ale także mówić o swoich doświadczeniach”. 

Pracownicy obsługi klienta wskazali także na inne, konkretne potrzeby, które odczuwają w związku z trudnościami napotykanymi w swojej pracy, a które powinny być wskazówką dla pracodawców. Ponad połowa przebadanych osób chciałaby móc asertywnie reagować na krzywdzące zachowania klientów. Natomiast drugą najczęściej wskazywaną potrzebą jest możliwość uczestniczenia w szkoleniach uczących tego, jak właściwie zachowywać się w kontakcie z trudnymi klientami

Problemy w pracy i ze zdrowiem psychicznym 

Stresujące sytuacje wpływają na różne obszary zdrowia psychicznego pracowników. Towarzyszy im nie tylko lęk. Pracodawców do szybkiej i zdecydowanej reakcji powinien zmotywować również fakt, że nadmiernie obciążony pracownik ma problemy z wykonywaniem swoich obowiązków. Podczas obsługi trudnego klienta 1/3 przebadanych pracowników nie może w pełni skoncentrować się na wykonaniu swojego zadania, a co piąty nie wytrzymuje napięcia, nie potrafi opanować emocji i reaguje nieuprzejmie, podniesionym głosem lub krzykiem. 

Aż ćwierć przebadanych pracowników przez kontakty z trudnymi klientami traci wiarę w swoje umiejętności zawodowe! Obniżająca się samoocena, podobnie jak lęk, ma bezpośrednie przełożenie na kondycję psychiczną pracownika. Wyposażenie osoby pracującej w branży obsługi klienta w odpowiednie kompetencje i narzędzia pomagające zadbać także o własny dobrostan psychiczny to duże wyzwanie dla pracodawców. 

Praca z klientem wymaga od Pracowników, poza przygotowaniem produktowym, naprawdę dużych umiejętności interpersonalnych, empatii oraz stawiania granic. (…) Klienci są bardzo różni, mają odmienne preferencje i przyzwyczajenia. Potrzeba ciągłego doskonalenia Pracowników, jak w tej różnorodności zachowań utrzymać równowagę i zadbać również o siebie” — mówi Ilona Perużyńska-Zych, Dyrektor Działu Personalnego Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska Sp. z o.o., Partnera Głównego kampanii „Bliżej Siebie”. “Pamiętajmy, że kluczowe dla poczucia dobrostanu w miejscu pracy jest poczucie sensu oraz sprawczości i idące za tym poczucie bezpieczeństwa” — dodaje.

Firmy czeka wiele wyzwań związanych ze zdrowiem psychicznych pracowników

W badaniu grupy ArteMis wzięli udział także pracodawcy. Pocieszającym może być to, że 73 proc. z nich ma świadomość tego, że praca ma istotny wpływ na zdrowie psychiczne ich pracowników. 70 proc. pracodawców dostrzega także związek pomiędzy kondycją psychiczną pracownika, a jego możliwą nieobecnością w pracy. Taki sam procent pracodawców przyznaje, że firmy powinny tworzyć środowisko zawodowe otwarte na prowadzenie bezpiecznych rozmów o zdrowiu psychicznym. 

71 proc. pracodawców uważa, że empatia jest potrzebna w miejscu pracy. Niemniej wyniki badania “Bliżej siebie — zdrowie psychiczne i empatia w pracy” pokazują, jak wiele jest jeszcze do zrobienia w kwestii kondycji psychicznej polskich pracowników i to nie tylko z branży obsługi klienta. Kampanie społeczne uświadamiające ten problem są niezwykle potrzebne, dlatego GoWork.pl cieszy się, że mógł objąć patronat nad działaniami grupy ArteMis. Pozostaje mieć nadzieję, że sytuacja będzie się sukcesywnie poprawiać. 

Oceń artykuł
3.8/5 (12)