Reklama

Narodowy Spis Powszechny – jak sprawdzić status swojego zgłoszenia?

Potwierdzenie wzięcia udziału w spisie powszechnym daje gwarancje, że nie zostaniemy ukarani. Jeszcze tylko do 30 września Polacy będą mogli wziąć udział w Narodowym Spisie Powszechnym. Przypominamy, że obowiązek spisania się spoczywa na wszystkich osobach pełnoletnich. Jak sprawdzić wzięcie udziału w spisie powszechnym?

narodowy spis powszechny (przez internet) - jak sprawdzić czy jesteśmy spisani

Narodowy Spis Powszechny 2021 przebiega w nowej formie. Dziś do dyspozycji mamy Internet, który znacząco ułatwia formalności. Z lipcowych danych GUS wynika, że udział w spisie wzięło już prawie 50% osób, z czego spisu przez Internet dokonało ok. 11,5 mln osób. Ale czy możemy ufać technologii? Skąd mamy mieć pewność, że udało nam się poprawnie spisać? 

Spis powszechny. Jak sprawdzić wzięcie udziału?

Gdy użytkownik wypełni ankietę i zostanie ona poprawnie przesłana, praktycznie od razu powinien otrzymać potwierdzenie wzięcia udziału w spisie powszechnym. Kolejnym potwierdzeniem jest e-mail, w którym użytkownik dostaje podziękowania za udział. Dodatkową „nagrodą” za spisanie jest 10-cyfrowy kod, który brał udział w loterii. Jakie słowa świadczą o tym, że wszystko przebiegło pomyślnie? 

„Dzień Dobry. Szanowna Pani/Szanowny Panie dziękujemy za udział w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021.”


Praca: Sosnowiec to zakładka dla tych, którzy poszukują pracy na Śląsku. Na stronie GoWork.pl znajdziesz najciekawsze oferty pracy!


Jeśli e-mail nie dojdzie, a także w razie wątpliwości po spisaniu telefonicznym bądź przez rachmistrza warto sprawdzić, czy jest się spisanym poprzez infolinię (22 279 99 99). Infolinia statystyczna służy do rozwiązywania problemów m.in. technicznych. Konsultant GUS (w czasie swojej pracy od godziny 8.00 do 20.00) powinien udzielić informacji na temat dokonania spisu. Niestety ze względu na duże zainteresowanie infolinią w ostatnich dniach spisu, trzeba się uzbroić w cierpliwość i nie zrażać, jeżeli jest problem ze zrealizowaniem połączenia. Podany wyżej numer jest poprawny.

Możliwe jest wydłużenie czasu oczekiwania na połączenie, dlatego, zamiast czekać na rozmowę z rachmistrzem, można także pozostawić prośbę o kontakt na numer, z którego się telefonuje. Konsultant sam zadzwoni. Po podaniu numeru pesel można sprawdzić, czy obowiązek spisowy został spełniony.

Spis powszechny 2021 – jak się spisać?

Zostało już niewiele czasu na spisanie. Przypominamy, że aby mieć ten obowiązek za sobą najłatwiej jest wejść na stronę nsp2021.spis.gov.pl. Tam należy zalogować się poprzez profil zaufany, bank, e-dowód lub numer PESEL. Cała procedura jest szybka i zajmuje maksymalnie kilkanaście minut. Gdy zrealizujemy Narodowy Spis Powszechny, lepiej upewnić się, czy jesteśmy spisani. Tym, którzy nie wypełnią obowiązku, grozi kara grzywny do 5 tys. zł. W przypadku podania nieprawdziwych danych można trafić na dwa lata do więzienia.

Co zrobić, jeśli nie udało się wziąć udziału w spisie na czas?

Osoby, które nie wzięły udziału w spisie powszechnym, mogą spotkać się z konsekwencjami prawnymi, ponieważ jego udział był obowiązkowy. Brak zgłoszenia się do spisu może skutkować nałożeniem kary finansowej, dlatego w pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy dane nie zostały zapisane w systemie automatycznie. Niektóre informacje mogły zostać pozyskane z innych baz danych, takich jak urzędy meldunkowe.

Jeśli faktycznie nie dokonano spisu, możliwe jest wyjaśnienie sprawy w urzędzie statystycznym. Warto również upewnić się, że żadne wezwanie do udziału w spisie nie zostało przeoczone – w wielu przypadkach kontakt ze spisowym rachmistrzem mógł odbyć się telefonicznie lub listownie.

Czy można poprawić błędne dane podane w spisie powszechnym?

Spis powszechny to oficjalne źródło danych, dlatego możliwość korekty informacji jest ograniczona. Jeśli osoba zgłosiła błędne dane, może skontaktować się z Głównym Urzędem Statystycznym i przedstawić dowody na konieczność ich zmiany. Warto pamiętać, że korekty nie dotyczą wszystkich pól formularza – w szczególności nie można zmieniać informacji podanych przez innych domowników.

W przypadku poważnych błędów, np. dotyczących liczby osób w gospodarstwie domowym, można złożyć wniosek o wyjaśnienie sprawy. Nie ma jednak gwarancji, że GUS uwzględni prośbę, dlatego ważne jest, aby w trakcie spisu podawać prawidłowe informacje.

Oceń artykuł
1.8/5 (20)