Reklama

Kontrola pracy zdalnej. Czy program do śledzenia to dobry pomysł?

Kontrola pracy zdalnej jest nieco trudniejsza niż w przypadku wykonywania pracy z siedziby firmy. Pracodawcy sięgają więc po narzędzia, które dostarczają im informacji na temat czasu pracy pracownika, historii jego wyszukiwarki, czy korespondencji. Czy takie kontrolowanie pracowników to dobry pomysł?

Kobieta pracująca z domu podparta na piłce do ćwiczeń

Choć praca zdalna rozpowszechniła się gwałtownie w momencie wybuchu pandemii, to w Polsce dopiero niedawno ta forma pracy została uregulowana. Pracownicy biurowi posiadając w domu komputer i telefon służbowy mogą wykonywać wszystkie swoje obowiązki zawodowe w tak samo wydajny sposób. Praca zdalna jednak nie daje możliwości takiej kontroli pracownika jak w przypadku pracy w siedzibie firmy. To naturalne, że pracodawcy chcą wiedzieć, czy pracownik faktycznie wykonuje swoją pracę, czy zamiast tego robi pranie, piecze ciasto, czy śpi. Pracodawcy więc sięgają po narzędzia do śledzenia pracowników. Liczba dużych pracodawców, którzy wykorzystują takie rozwiązania, od czasów pandemii podwoiła się i stale rośnie.

Jak pracodawcy kontrolują pracę zdalną?

Na rynku istnieje wiele narzędzi umożliwiających śledzenie pracy zdalnej. Według danych firmy analityczno-badawczej Gartner liczba dużych pracodawców, którzy korzystają z narzędzi do śledzenia swoich pracowników, od początku pandemii podwoiła się i wciąż ma rosnąć. Jak wynika z badania „Microsoft Annual Work Trend Index Report 2022″ 85% przebadanych menadżerów ma wątpliwości co do zaangażowania pracowników w pracy zdalnej. Co sprawdzają pracodawcy? Jak wynika z raportu firmy ExpressVPN główny obiekt zainteresowania pracodawców, to:

  • historia i czas przeglądania stron WWW;
  • używane aplikacje;
  • zawartość ekranu w czasie rzeczywistym;
  • aktywne godziny pracy.

Praca zdalna: czy pracodawca ma prawo kontrolować pracownika?

Zgodnie z przepisami ujętymi w Kodeksie pracy pracodawca ma prawo kontrolować pracę zdalną pracownika, jeśli jest to konieczne do zapewniania organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania narzędzi pracy. Pracodawca może kontrolować nie tylko samą pracę, lecz także przestrzeganie przez pracownika zasad BHP. Jednak jeśli pracodawca zdecyduje się wprowadzić monitoring pracy zatrudnionego, musi go o tym poinformować. Ponadto sposób kontroli pracy zdalnej należy ustalić wcześniej w porozumieniu, regulaminie pracy zdalnej lub w porozumieniu z pracownikiem. Jak wyjaśnia cytowana przez serwis kadry.infor.pl Agnieszka Sobota, radca prawny i partner zarządzający w kancelarii KTW.Legal kontrola pracownika nie może naruszać jego prywatności, jego rodziny ani tajemnicy korespondencji, czy innych dóbr osobistych.

Konsekwencje kontrolowania pracowników

W przypadku pracy stacjonarnej pracodawca może śledzić nie tylko dokładny czas pracy pracownika, ale i proces wykonywanych zadań. W każdej chwili może podejść do biurka, omówić szczegóły projektu. Jednak, jeśli nie stoi przez całe 8 godzin za jego plecami, to prawdopodobnie i tak nie ma pełnego wglądu w jego pracę.

Choć monitoring pracy zdalnej może nieco uspokajać pracodawców, to zdaniem ekspertów niesie to niekorzystne konsekwencje dla pracowników. Kontrolowani mogą odczuwać mniejszą satysfakcję z pracy, odczuwać stres i zaburzenia work-life balance. Z kolei Gartner informuje, że nadmierna kontrola może również prowadzić do wypalenia zawodowego.

Sebastian Młodziński, dyrektor generalny TIMATE cytowany przez serwis kadry.infor.pl sugeruje, że lepszym rozwiązaniem w przypadku pracowników umysłowych jest wdrożenie pracy zadaniowej.

Źródło: kadry.infor.pl

Oceń artykuł
1/5 (1)