Reklama

Praca Lidl – jak wygląda praca w popularnej sieci handlowej?

Lidl to sieć handlowa, która równie mocno co do obsługi klientów przykłada się również do zapewnienia godziwych warunków pracy swoim pracownikom. Lidl jako pracodawca oferuje atrakcyjne wynagrodzenie, stwarza dobre możliwości rozwoju i wspiera w wielu innych obszarach życia – również tych niezawodowych. Sprawdź, jak pracuje się w Lidlu.

Praca Lidl - symboliczne zdjęcie przedstawiające moment dokonania płatności przy kasie w markecie i kasjerkę obsługującą klientów

Lidl to niemiecka sieć handlowa sklepów, które na polskim rynku zagościły na początku lat 2000. To jedna z najbardziej rozpoznawalnych sieci marketów w kraju tuż obok takich jak Biedronka, Auchan, czy Tesco. Jak czytamy na stronie pracodawcy Lidl to firma z długoletnią tradycją – pierwsza hurtownia asortymentu żywności Lidl&Schwarz KG została założona w Niemczech już w 1930 roku. Pierwszy sklep Lidl powstał w 1973 roku, a po 15 latach od założenia działało już 450 sklepów w Niemczech, a Lidl dawał pracę ponad 5 000 osobom. W Polsce Lidl zatrudnia 25 000 pracowników. Sieć dostępna jest w ponad 30 krajach, dysponuje 12 tys. sklepami na świecie i 800 w Polsce.

Lidl jako pracodawca

Lidl oferuje dynamiczne środowisko pracy, w którym jedną z najważniejszych cech jest energia. To środowisko dla odważnych pracowników, ambitnych i elastycznych, którzy gotowi są na wyzwania i wdrażanie nowych rozwiązań. Organizacja pracy w Lidlu opiera się na pięciu zasadach zarządzania. Są to:

  • odpowiedzialność – każdy pracownik odpowiada za przydzielone mu zadania. Zakres obowiązków i odpowiedzialności jest jasno sprecyzowany i nakreślony w oparciu o zdolności i doświadczenie pracownika;
  • zaufanie – pracownicy traktują się z szacunkiem i dotrzymują obietnic. W Lidlu jest zróżnicowane środowisko pracy, każdy ma prawo do wyrażenia siebie. Panuje partnerska atmosfera, kadra zarządzająca nie nadużywa swojej roli;
  • komunikacja – w Lidlu dominuje prosty i bezpośredni system komunikacji. Pracownicy są o wszystkim informowani na bieżąco, rozmawiają w sposób otwarty, mogą liczyć na to, że zawsze zostaną wysłuchani. Lidl zachęca również do zadawania pytań;
  • rozwój pracowników – Lidl skupia się na rozwoju indywidualnych talentów pracowników. Instruuje także pracowników, dokonując oceny ich pracy i dając wskazówki do jej ulepszenia. Pracownicy są doceniani za swoje zaangażowanie;
  • doskonalenie i skuteczność – firma stara się ciągle ulepszać w wielu obszarach, dlatego dynamicznie wprowadza wiele zmian. Jednak ważne jest również zachowanie balansu między pracą a czasem osobistym. Pracownicy Lidla współpracują ze sobą, aby skutecznie realizować cele. Współpraca opiera się na partnerstwie i równości wszystkich osób w zespole.

Benefity dla pracowników Lidla

Oprócz pensji podstawowej pracownicy otrzymują także benefity. A wśród nich:

  • karta Multisport – w ramach karty pracownicy mają dostęp do ponad 25 rodzajów aktywności dla siebie i bliskich;
  • zdrowe przekąski – w Lidlu obowiązują Środy Pełne Zdrowia, kiedy pracownicy mają dostęp do świeżych owoców lub warzyw;
  • opieka fizjoterapeuty – praca na magazynie bywa męcząca i odciążająca mięśnie i stawy. Na miejscu dostępny jest fizjoterapeuta, który oferuje w zakresie usług masaże, porady i ćwiczenia;
  • imprezy biegowe – pracownicy Lidla są wspierani przez pracodawcę w zawodach sportowych. Organizuje dojazd i finansuje udział;
  • prywatna opieka medyczna – pracownik, jak i jego rodzina mogą otrzymać opiekę medyczną w ramach usługi Medicover. Na wizytę można się umówić przez aplikację;
  • ubezpieczenie na życie – pracownicy mają dostęp do ubezpieczenia na życie w ramach pakietu podstawowego, rozszerzonego lub super. Istnieje możliwość także zgłoszenia do ubezpieczenia osób bliskich;
  • porady specjalistów – program wsparcia pracowników w Lidlu zapewnia bezpłatne i anonimowe konsultacje ze specjalistami różnych dziedzin, na przykład z zakresu prawa lub finansów;
  • kupony rabatowe i paczki na święta – grudzień to magiczny czas, w którym pracownicy otrzymują od pracodawcy kupony rabatowe lub upominki. Dzieci pracowników także otrzymują coś dla siebie – paczki świąteczne;
  • wyprawka szkolna i dla malucha – jak czytamy na stronie pracodawcy, Lidl wspiera pracowników, którzy są rodzicami dzieci udających się do pierwszej klasy oraz takich, którym dopiero co urodziło się dziecko. Otrzymują bony podarunkowe i wyprawki szkolne;
  • akcja charytatywna – pracodawca wspiera udział pracowników w akcjach charytatywnych m.in. na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, czy domów dziecka.

Jakie wynagrodzenia oferuje Lidl?

Zatrudnienie w Lidlu jest stabilne, Praca przebiega w bezpiecznych warunkach. Kandydaci do pracy w Lidlu już na start otrzymują umowę na minimum 12 miesięcy. System wynagrodzeń jest jasny, a atrakcyjna pensja wypłacana zawsze na czas. Każdy pracownik w Lidlu wie, jak kształtują się jego zarobki. Wpływ na nie ma zarówno staż pracy, jak i jego osiągnięcia. Dzięki temu pracownicy wiedzą, czy warto angażować się we współpracę z Lidlem na dłużej.

Przede wszystkim zarówno kobiety, jak i mężczyźni zarabiają na tych samych zasadach. Różnice wynagrodzeń wynikają ze stażu pracy i zakresu obowiązków. Według informacji udostępnionych na stronie pracodawcy pracownicy sklepów zarabiają od 3750 zł brutto to 4600 zł brutto na początek. Po pół roku zatrudnienia pensja wzrasta do od 3850 zł do 4800 zł brutto. Po dwóch latach pracy zarobki mieszczą się w granicach od 4100 zł brutto do 5 050 zł brutto. Wpływ na zarobki ma lokalizacja sklepu, ponieważ każda miejscowość różni się innymi kosztami życia. W przypadku pracowników magazynu zarobki wyglądają następująco:

  • od 4350 zł brutto do 4750 zł brutto na początek;
  • od 4550 zł brutto do 5000 zł brutto po pierwszym roku pracy;
  • od 4800 zł brutto do 5250 zł brutto po dwóch latach pracy;
  • od 5100 zł brutto do 5500 zł brutto po trzech latach pracy.

Rozwój zawodowy w strukturach Lidl

Jak już wyżej wspomniano, Lidl stara się pomagać swoim pracownikom w rozwoju. Jednym z przejawów tego jest platforma grywalizacyjna Lidersi. Pracownicy wykorzystują platformę do pozyskania informacji na temat pracy i rozwoju. To także przestrzeń do brania udziału w konkursach i quizach. Dla zwycięzców przewidziane są nagrody. Lidl wspiera także naukę języków obcych swoich pracowników. Służy do tego mobilna aplikacja eTutor. Do wyboru są kursy z języka angielskiego, niemieckiego i hiszpańskiego. Wszyscy pracownicy w Lidlu mają szanse na awans, mają pierwszeństwo w rekrutacjach wewnętrznych.

Lidl prowadzi cykliczny Proces Zarządzania Talentami, który polega na określeniu mocnych stron i obszarów rozwojowych pracowników. Pracodawca analizuje ich kompetencje zawodowe w różnych obszarach i pomaga w wyborze odpowiedniej ścieżki rozwojowej. Każdy pracownik ma plan rozwojowy dopasowany do swoich potrzeb. Pracownicy mają możliwość udziału w warsztatach, w sesjach szkoleniowych i coachingowych. Zatrudnieni mają także szansę na rozwój w innych krajach – Lidl jest obecny w ponad 30. Pracodawca pomaga w znalezieniu mieszkania, przeprowadzce, w nauce języka i formalnościach.

Obszary zatrudnienia w Lidlu

Praca w Lidlu dostępna jest w różnych obszarach. Gdzie można znaleźć zatrudnienie?

  • W IT, gdzie liczą się takie umiejętności jak SQL, bezpieczeństwo informacji, programowanie, bazy danych.
  • W obszarze zakupów, przy zarządzaniu procesami, brandingów produktowych, podpisywaniu kontraktów z dostawcami.
  • Z kolei centrum dystrybucji to miejsce dla takich pracowników jak dysponent, kontroler, operator wózka oraz pracownik biurowy w zakresie sporządzania dokumentów przewozowych.
  • Oczywiście najbardziej rozpoznawalna jest praca w sklepie, gdzie poszukiwani są pracownicy sklepów, sprzedawcy, pomocnicy wspierający, menadżerowie, zastępcy managerów i sam kierownik.

Lidl oferuje zatrudnienie specjalistom różnych branż. Pracę w sieci handlowej znajdą zarówno pracownicy fizyczni, jak i umysłowi. Przykładowe stanowiska pracy w Lidlu to:

  • Pracownik magazynu – recykling – do obowiązków na tym stanowisku należy dbanie o porządek na terenie magazynu, sortowanie surowców, weryfikacja dokumentów, czy segregowanie i utylizacja odpadów. Kandydat na to stanowisko powinien być osobą odpowiedzialną, rzetelną, która potrafi komunikować się w języku polskim.
  • Pracownik sklepu – osoba na tym stanowisku dba o prawidłową ekspozycję produktów, utrzymanie porządku w sklepie. Zajmuje się również wykładaniem towarów, obsługuje klientów i kasę fiskalną. Do pracy zapraszani są kandydaci, którzy gotowi są nawiązać długotrwałą współpracę, potrafią się zaangażować w powierzone zadania, są dokładni i nie przeszkadza im praca w systemie zmianowym oraz weekendy.
  • Zastępca menadżera sklepu – zastępca zarządza zespołem sprzedażowym, przydziela zadania pracownikom oraz zajmuje się ich motywacją. Zarządza gospodarką towarową i wspiera menadżera sklepu w jego codziennych obowiązkach. Dwa także o zachowanie standardów w sklepie. Na te stanowisku najlepiej poradzą sobie osoby o dobrze rozwiniętych zdolnościach interpersonalnych, które są dokładne i odpowiedzialne, chętnie wezmą udział w szkoleniu poza miejscem zamieszkania i są gotowe do pracy zmianowej. Mile widziane u kandydatów jest średnie wykształcenie i badania sanitarno-epidemiologiczne.
  • Specjalista do spraw systemów sklepowych – testuje kasy samoobsługowe i elektroniczne cenówki. Realizuje projekty, które mają za zadanie usprawnić pracę pracowników sklepów. Analizuje potrzeby biznesowe, określa wymagania techniczne, współpracuje z działem IT w celu realizacji projektu. Mile widziani są kandydaci, którzy znają język obcy, głównie angielski plus niemiecki. Potrzebne są na tym stanowisku także zdolności analityczne i myślenie strategiczne.
  • Specjalista do spraw asortymentu akcyjnego – prowadzi analizę w zakresie zapotrzebowania artykułów spożywczych i przemysłowych, wskaźników sprzedażowych. Tworzy także cykliczne raporty i prezentacje dla kadry zarządzającej. Wprowadza dane do systemu, współpracuje z innymi działami. Odpowiedni kandydat na to stanowisko powinien mieć wykształcenie wyższe, znać dobrze język angielski i niemiecki oraz Microsoft Excel i cechować się dużą samodzielnością.

Jak przebiega rekrutacja do Lidla?

Rekrutacja do Lidla jest prosta – kandydat musi najpierw wybrać interesującą go ofertę pracy, a następnie wysłać na nią CV. Jeśli kandydat spełnia kryteria, wówczas rekruterzy kontaktują się telefonicznie i umawiają się z kandydatem na spotkanie rekrutacyjne. W trakcie spotkania panuje przyjazna atmosfera. Kandydat może w tym momencie opowiedzieć więcej o swoich doświadczeniach zawodowych i oczekiwaniach wobec nowego zatrudnienia. To także moment na zadawanie pytań przyszłemu pracodawcy.

Osoby, które brały udział w rekrutacji, otrzymają informację na temat tego, czy otrzymały posadę, czy tym razem się nie udało. Jeśli rekrutacja na dane stanowisko pracy jest wieloetapowa, wówczas po spotkaniu rekrutacyjnym kandydat zostanie poinstruowany, że musi wziąć udział w kolejnym etapie i jak on będzie wyglądał. Na stronie pracodawcy można także utworzyć profil kandydata, by dołączyć do globalnej puli kandydatów. Pierwsze spotkanie po przyjęciu do pracy polega na podpisaniu umowy, a najbliższy czas to głównie wdrożenia i spotkania powitalne.

Perspektywy dla studentów

Lidl nie zatrudnia wyłącznie doświadczonych pracowników, lecz również takich, którzy dopiero wstępują na rynek pracy. Daje szansę młodym, ambitnym studentom w ramach programu stażowego. Program skierowany jest do studentów wszystkich roków, trwa 3 miesiące w czasie wakacji (od 1 lipca do 30 września). Uczestnicy otrzymują wynagrodzenie w wysokości 3500 zł miesięcznie brutto oraz podpisują umowę stażową. To czas na przeszkolenie w zakresie sprzedaży i logistyki. Uczestnicy trafiają do działu docelowego, gdzie pracują nad realizacją samodzielnego projektu. Na każdym etapie swojej przygody ze stażem w Lidlu mogą pozyskiwać wiedzę od doświadczonych pracowników i specjalistów różnych dziedzin.

Aby wziąć udział w stażu, należy złożyć swoje CV i czekać na kontakt telefoniczny ze strony pracodawcy. W trakcie rozmowy telefonicznej rekruterzy sprawdzają poziom znajomości języka obcego (jeśli ogłoszenie dotyczyło takiego warunku). Po rozmowie telefonicznej następuje spotkanie rekrutacyjne online. Po spotkaniach czas na wybór kandydatów. Informację zwrotną otrzymują wszyscy kandydaci niezależnie od tego, czy udało im się otrzymać staż, czy nie. Lidl organizuje także warsztaty dla studentów w ramach Lidl Management Academy – spotkania z doświadczonymi ekspertami. Lidl prowadzi także program ambasadorski dla osób, które chcą uzyskać praktyczne doświadczenie w obszarze employer brandingu i rekrutacji.

Oceń artykuł
1/5 (2)