Nawyki – jak zmieniać złe przyzwyczajenia na dobre?

Zmiana nawyków wymaga ogromnej pracy i cierpliwości. Pamiętaj jednak, że wszystko jest możliwe. Jeśli coś jest dla ciebie mocno dokuczliwe i chcesz wprowadzić dobrą zmianę w swoim życiu, zacznij działać. Poniżej przygotowaliśmy dla ciebie kilka skutecznych wskazówek.

nawyki

Nawyki. Czym są?

Nawyki to zbiór pewnych zachowań i przyzwyczajeń, które często istnieją w nas już od dzieciństwa lub kilku/kilkunastu lat. Zazwyczaj towarzyszą nam codziennie i bez nich nie jesteśmy w stanie normalnie funkcjonować. Ich zmiana to proces, który wymaga dużej motywacji, wewnętrznego przekonania oraz samodyscypliny i cierpliwości. Trzeba jednak pamiętać, aby każdą zmianę przeprowadzać w pełni świadomie i w zgodzie ze sobą. Jeśli tak nie będzie, po pewnym czasie wrócisz do swoich nawyków nawet ze zdwojoną siłą, ponieważ twoja emocjonalna potrzeba nie da ci spokoju.

Jak zacząć budować zdrowe nawyki?

Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, zawsze podejmuj decyzję w zgodzie ze sobą. Jeśli czujesz, że chcesz coś zrobić, jednak nie masz wystarczającej siły, aby coś zmienić, poproś o pomoc specjalistę lub bliską ci osobę.

Uwierz, że zmiana jest możliwa i że jesteś zdolna/y do tego, aby coś osiągnąć. Wyobraź sobie siebie po odrzuceniu danego nawyku. Pomyśl, co mogłoby się zmienić na lepsze? Może zaczniesz doceniać ludzi, rzeczy i chwile, które wcześniej nie miały dla ciebie żadnego znaczenia, ponieważ byłaś/eś oślepiona pewnym przyzwyczajeniem? Brzmi to dość abstrakcyjnie, ale tak właśnie jest. Jeśli nawyk wpływa na ciebie w destrukcyjny sposób, musisz wziąć się za siebie i zmienić coś w swoim życiu. Pamiętaj, że wszystko zależy tylko i wyłącznie od ciebie.

Po pierwsze, skończ z planowaniem i rozmyślaniem, co by było, gdyby… jak chcesz zmienić złe nawyki na lepsze, musisz zacząć działać. Jeśli potrzebujesz fachowej pomocy, nie bój się o nią poprosić. Jest to w zupełności naturalna i normalna sprawa. Jeśli zaś uważasz, że jesteś w pełni sił, aby samodzielnie podjąć się zmiany, to pamiętaj, aby być regularnym i się poddawać.

Poczucie własnej wartości. Jak je podnieść? Ćwiczenia

Zdrowe nawyki. Kilka sposobów na wprowadzenie lepszych zmian

Określ, dlaczego chcesz zmienić dany nawyk? Jaki miałoby to wpływ na twoje życie?

Zastanów się co chcesz zmienić, jak chcesz zmienić i dlaczego właściwie chcesz to zrobić. Może to coś, co źle wpływa na twoje zdrowie lub otoczenie? Przemyśl, co mogłoby się przerodzić po odrzuceniu danego nawyku i zmiany swoich zachowań na lepsze.

Odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego to robisz? Kto lub co jest tego powodem?

Jeśli jakiś nawyk jest z nami już od bardzo wielu lat, zazwyczaj na “pierwszy rzut oka” nie zauważamy tego, w jak szkodliwy sposób wpływa na nasze życie. Myślimy, że “po prostu już tacy jesteśmy” lub “tacy się urodziliśmy”. Pamiętaj, że nic nie dzieje się bez powodu. Zastanów się, co mogło mieć na niego wpływ. Dzięki temu lepiej go zidentyfikujesz i łatwiej ci będzie podjąć jakiekolwiek kroki do zmiany.

Wprowadź system nagrody i zastanów się, jak możesz zastąpić dany nawyk. 

Nagradzaj się. Zrób coś przyjemnego, co wprowadzi cię w dobry nastrój (oczywiście nie mamy tu na myśli powrotu do swojego złego przyzwyczajenia). Znajdź swój system nagrody. Może wystarczy tylko to, że poczujesz ogromną ulgę i wdzięczność bliskich ci osób?

Skrupulatnie opracuj plan działania.

Pamiętaj, że nie ma nic od razu. Na niektóre zmiany trzeba poświęcić wiele czasu i wysiłku. Kiedy jednak uda nam się osiągnąć nasz wymarzony sukces, będzie to dla nas największa i najlepsza nagroda ze wszystkich.

Ponadto zapisuj swoje cele, szukaj wparcia wśród najbliższych, powiedz swojemu otoczeniu, że przechodzisz proces zmiany nawyku, otaczaj się ludźmi, którzy będą cię motywować, monitoruj swoje postępy i po prostu uwierz w siebie!

Sprawdź również: 

Minimalizm sposobem na życie. Jak zacząć?

Oceń artykuł
5/5 (2)