Nie wiesz jak radzić sobie z emocjami w pracy? W kryzysowych momentach ogarnia Cię stres i trudno Ci utrzymać nerwy na wodzy? W firmie stresujące sytuacje są nieuniknione i to od Twojego podejścia zależy jak sobie z nimi poradzisz. Zarządzanie emocjami to klucz do sukcesu i prawidłowego wykonywania swoich obowiązków.

jak radzić sobie z emocjami?

Jak radzić sobie z emocjami? 

W pracy ludzie doświadczają coraz większej presji, a ambicja i chęć uzyskiwania lepszych wyników powoduje ogromny stres. Pracownik, który wie jak radzić sobie z emocjami i przejmuje kontrolę w kryzysowych sytuacjach jest nieoceniony. Natłok zadań i zwiększenie ilości obowiązków powodują w naszym organizmie wzrost napięcia i niekorzystnie wpływają na samopoczucie, powodując stres. The National Institute for Occupational Safety and Health w Stanach Zjednoczonych szacuje, że w skutek absencji, zmęczenia oraz utraty utalentowanych pracowników firmy rocznie tracą około 200 bln USD. Co przerażające, około 70–90% pracowników trafia do szpitala z powodu stresu.

Zarządzanie emocjami podczas kryzysu

Przeglądając oferty pracy, często w oczekiwaniach względem pracownika można zauważyć umiejętność radzenia sobie ze stresem. Warunek racjonalnego podejścia do zaistniałych podczas pracy problemów, staje się wymaganą przez pracodawcę umiejętnością. Dlatego, wiedza jak sobie radzić z emocjami to niezbędna kompetencja przy szukaniu zatrudnienia. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej rekruter może zapytać o sposoby radzenia sobie ze stresem i metody wychodzenia z kryzysowej sytuacji. Ważne jest opracowanie planu działania i wdrożenie go, gdy napotkamy jakiś problem. Mając wyrobiony schemat szybkiego reagowania na stres, możemy uniknąć paniki i szybko pozbyć się negatywnych emocji w pracy. 

Na kogo najbardziej wpływają negatywne emocje w pracy?

Badania pokazują, że najgorzej ze stresem radzą sobie osoby zamknięte w sobie, pesymiści oraz ci, którzy każdą porażkę przeżywają jako swój osobisty dramat. Świadome zarządzanie emocjami pozwoli nam zachować się profesjonalnie w każdej sytuacji. Optymiści napotykając na swojej drodze stresujące sytuacje w pracy, podejdą do problemu jak do kolejnego wyzwania. Wiele zależy więc od podejścia. Należy dzielnie stawić czoło kryzysowej sytuacji i racjonalnie zastanowić się nad rozwiązaniem zaistniałego kłopotu. Bierna postawa i brak wiary w siebie to najgorsze podejście do patowej sytuacji. Należy także pamiętać, że negatywne emocje w pracy nie powinny odbijać się na jakości wykonywanych przez nas zadań.

Jak opanować emocje w pracy? 

Inteligencja emocjonalna (EQ) zyskała w ostatnich latach spore zainteresowanie, dzięki popularnemu, amerykańskiemu psychologowi, który badał jak opanować emocje w pracy. To właśnie Daniel Goleman opracował własny wzór na sukces, który składa się z 80% EQ oraz tylko 20% IQ. W badaniach udowodniono, że umiejętność panowania nad emocjami w znacznym stopniu wpływa na nasze całe życie – nie tylko zawodowe. Od tego momentu szefowie firm podczas procesu rekrutacyjnego zaczęli zwracać większa uwagę na zdolności interpersonalne kandydatów oraz ich zachowania w sytuacjach stresujących i to, czy wiedzą jak radzić sobie z negatywnymi emocjami w pracy.

Wpływ negatywnych emocji w pracy na produktywność 

Płacz w pracy to sytuacja, która może przytrafić się każdemu, kto zbyt emocjonalnie podchodzi do wszystkiego. Uczucia takie jak niepokój, strach czy lęk przed utratą zatrudnienia często przejmują kontrolę nad rozsądkiem i mogą doprowadzić do nerwowej atmosfery w firmie. Należy pamiętać, aby racjonalnie stawiać czoła zaistniałym problemom i nie skupiać się na negatywnych emocjach w pracy. Zawsze trzeba dostrzegać pozytywy i wyciągać lekcje na przyszłość, z każdego napotkanego na drodze zawodowej problemu. Niejednokrotnie podczas kariery zawodowej będziemy uczestnikami kryzysowych momentów, a nasz pracodawca z pewnością będzie obserwował czy potrafimy wyjść z kryzysu. Jeśli chcemy podnieść nasze kompetencje w zakresie komunikacji w grupie, budowania dobrych relacji lub poprawnym zarządzaniu na stanowisku lidera, warto zastanowić się nad udziałem w kursie zarządzania emocjami.

Opanowanie emocji w pracy: praktyczne sposoby

Czujesz złość, rozczarowanie lub frustrację? Oto niezawodne sposoby na opanowanie emocji podczas pracy:

  • Postaraj się przeżyć emocje w bezpiecznych warunkach np. na siłowni czy zwierzając się zaufanemu przyjacielowi. Nigdy nie odreagowuj gniewu na współpracownikach lub podwładnych.
  • Rozmawiaj dopiero wtedy, gdy weźmiesz głębszy oddech i będziesz w stanie na spokojnie wypowiedzieć się o zaistniałej, przykrej sytuacji.
  • Twoją obroną w zarządzaniu emocjami są argumenty, a nie krzyk, płacz czy obwinianie. Dąż do rozwiązania, które zabezpieczy Cię przed ponownym przeżywaniem frustracji lub złości.
  • Nie trzymaj się kurczowo negatywnych myśli. O ile to możliwe, w pracy unikaj ludzi, którzy nieustannie plotkują, dążą do konfliktów i mają pretensjonalny styl bycia. Nie pozwól, by zarazili Cię falą zawiści i złości, które potrafią się niestety udzielać.
  • Nie oceniaj zbyt szybko. Bardzo pomocna jest technika, pomyśl o tym w inny sposób, która pozwala Ci przeanalizować zdarzenie z różnych stron i opanować negatywne emocje.
  • Będąc w miejscu zatrudnienia, koncentruj się na kwestiach zawodowych, ponieważ większość zadań nie wymaga emocji, a jedynie skupienia i wiedzy. Zadbaj o jak najlepsze merytoryczne przygotowanie.