Komunikacja wewnętrzna znacznie ułatwia zarządzanie w firmie i zapewnia płynny przepływ informacji między pracownikami. Jej rolą jest motywowanie pracowników i budowanie efektywności. Jak ważna jest komunikacja wewnętrzna w firmie? Zobacz, jakie efekty przynosi komunikacja wewnętrzna w organizacji.
Co to jest komunikacja wewnętrzna w firmie?
Prawidłowa komunikacja wewnętrzna w firmie wpływa na poprawne funkcjonowanie danej spółki i usprawnia działania pracowników. W dużych firmach i światowych korporacjach jest to podstawowa forma przekazu informacji między pracownikami, liderami i managerami. Czym się charakteryzuje i dlaczego warto korzystać z tego modelu komunikowania się w danej organizacji?
Komunikacja wewnętrzna: definicja
Komunikacja wewnętrzna to sposób przekazywania informacji wewnątrz danej struktury np. zespołu pracowników. Komunikowanie to jeden z procesów społecznych, który jest nieodłącznym elementem porozumiewania się zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Jest jedną z funkcji zarządzania, której celem jest usprawnienie przepływu informacji w danej spółce oraz zaangażowanie i motywowanie pracowników.
Szukasz nowego zatrudnienia w województwie małopolskim? Odwiedź zakładkę praca Kraków na GoWork.pl i aplikuj na najciekawsze oferty pracy w Twojej okolicy!
Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna – różnice
W firmie bardzo ważną rolę odgrywa komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna. Podstawową różnicą między tymi dwoma metodami porozumienia jest rodzaj rozmówcy. W komunikacji wewnętrznej przebieg informacji dotyczy osób zatrudnionych w strukturze firmy (nie bierzemy pod uwagę ludzi z zewnątrz np. klientów czy dostawców). Komunikacja zewnętrzna jest ważnym aspektem w działaniach PRowych w firmie. Obie formy różnią się od siebie sposobem przekazywania informacji oraz zawartą w komunikacie treścią.
Komunikacja wewnętrzna jako narzędzie PR
Czy komunikacja wewnętrzna w Public Relations jest istotna? Mimo że specjaliści ds. PR skupiają swoje działania na komunikatach zewnętrznych, to wewnętrzna struktura komunikacji również pozytywnie wpływa na działania PRowe firmy. Kultura organizacyjna firmy i dbanie o pozytywną atmosferę w biurze, poprzez zaangażowanie pracowników w ciekawe aktywności poza pracą, mogą znacznie polepszyć wizerunek spółki.
Komunikacja wewnętrzna w firmie: narzędzia i techniki
Aby usprawnić komunikację wewnętrzną w organizacji, warto wykorzystać dostępne kanały komunikacyjne. Przekaz informacji może odbywać się za pomocą różnych narzędzi. W zależności od potrzeby i rodzaju udostępnianego komunikatu, można stosować wiele technik komunikacyjnych.
Techniki komunikacji wewnętrznej
Kanały komunikacji wewnętrznej firmy są różne. W zależności od rodzaju przekazywanych informacji, pracownicy wykorzystują różne techniki przekazu wiadomości.
Niezależnie od liczby pracowników, komunikacja wewnętrzna w małej firmie również powinna korzystać z dostępnych technik i narzędzi. Warto zaznaczyć, że nawet werbalny przekaz informacji między pracownikami, spotkania biznesowe czy tzw. komunikacja korytarzowa jest elementem komunikacji wewnętrznej.
Narzędzia ułatwiające komunikację wewnętrzną
Wraz z rozwojem techniki, pojawiają się nowe narzędzia wspomagające komunikację wewnętrzną w przedsiębiorstwie. W zależności od specyfiki danej spółki, liczby zatrudnionych w niej pracowników, trybu pracy czy reprezentowanej branży, wykorzystuje się różne narzędzia komunikacji. Najpopularniejszym z nich jest Intranet, jednak istnieje wiele innych alternatyw, które wspomagają komunikację w pracy.
Cele komunikacji wewnętrznej
Jakie zadanie powinna pełnić dobrze realizowana komunikacja wewnętrzna? Cele tego typu komunikowania są następujące:
- motywowanie pracowników;
- integracja zespołów;
- budowanie więzi między pracownikami a ich przełożonymi;
- informowanie o bieżących postanowieniach zarządu i planowanych krokach;
- zaangażowanie pracownika w realizowane projekty;
- zapewnienie sprawnego przepływu informacji;
- pozytywny wpływ na wizerunek firmy;
- dbanie o pracowników.
Komunikacja wewnętrzna w firmie: przykład
Wiesz już jak istotna zarówno dla przełożonych jak i współpracowników jest komunikacja wewnętrzna w firmie. Przykład efektywnego działania w tym zakresie, powinien być oparty na odpowiedniej analizie i profesjonalnie przygotowanym planie. Najważniejszy jest efekt – czyli wzrost zaangażowania pracowników. Jak go osiągnąć? Należy wybrać właściwą metodę i określić cel komunikacji wewnętrznej.
Komunikacja wewnętrzna krok po kroku
Jak prawidłowo zbudować komunikację wewnętrzną? Procedura działania powinna zawierać 10 najważniejszych kroków:
- KROK I: Zastanów się, które czynniki w dotychczasowej komunikacji nie przynosiły rezultatów i postaraj się je wyeliminować.
- KROK II: Krótko scharakteryzuj obecne metody wykorzystywane w komunikacji wewnętrznej i pomyśl, co należy zmienić i jak można usprawnić przekaz informacji w firmie.
- KROK III: Wyznacz mocne i słabe strony obecnej formy komunikacji wewnętrznej. Audyt wśród pracowników pomoże ci wyłapać istotne błędy.
- KROK IV: Określ CEL komunikacji wewnętrznej.
- KROK V: Scharakteryzuj odbiorców komunikatu: podziel ich na grupy i określ podobieństwa i różnice każdego zespołu.
- KROK VI: Zadbaj o odpowiedni przekaz: zastanów się jakim językiem należy się posługiwać i jakich zwrotów grzecznościowych użyć.
- KROK VII: Sformułuj treść: zbierz wszystkie najważniejsze informacje, które należy przekazać danej grupie i dostosuj odpowiednią technikę.
- KROK VIII: Wybierz najkorzystniejszy kanał komunikacji wewnętrznej.
- KROK IX: Wyślij dany komunikat.
- KROK X: Monitoruj efektywność poczynionych kroków i sprawdź, zależności między: zastosowaną metodą komunikacji wewnętrznej a poprawą jakości.
Jak ważna jest komunikacja wewnętrzna w firmie?
Wyniki badań dotyczące zadowolenia pracowników pokazują, jak ważna jest komunikacja wewnętrzna w firmie. Prawidłowy przebieg informacji w danym przedsiębiorstwie jest w stanie usprawnić wiele procesów i wyeliminować negatywne czynniki. Pracownik, który na bieżąco jest informowany o istotnych zmianach i innowacyjnych planach, czuje się usatysfakcjonowany, a to przyczynia się do zadowolenia i chęci dalszej współpracy. Co więcej, komunikacja wewnętrzna korzystnie wpływa na wyniki finansowe firmy i pomaga budować pozytywny wizerunek danej spółki na rynku pracy.