Efektywność pracowników i osiągane przez nich sukcesy zależą od osoby, która nimi zarządza, a więc niekoniecznie od samego szefa, a częściej od menedżera. Badania wskazują, że jeśli lider nie wykazuje odpowiednich cech i nie dba o atmosferę w zespole, zatrudnieni nie mają problemu z odejściem z pracy, nawet gdy otrzymują dobre zarobki. Jakie cechy powinien mieć skuteczny lider?
Lider i jego wpływ na pracowników
Często potencjał dobrego lidera nie jest doceniany. W rzeczywistości zależą od niego nie tylko wyniki i efektywność, ale nawet decyzje pracowników o odejściu z pracy. Potwierdza to wiele badań prowadzonych w tym temacie.
Przykładowo badanie zrealizowane dla Sodexo Benefits and Rewards Services Polska wskazuje, że prawie połowa badanych (48%) z powodu braku docenienia, negatywnie nacechowanych zachowań i słabych relacji z przełożonym mogłoby odejść z pracy. Są oni gotowi podjąć taką decyzję, nawet kiedy zarówno wynagrodzenie, jak i wykonywane zadania są dla nich satysfakcjonujące. Zły lider nie jest wystarczającym powodem do zmiany firmy tylko dla 23% respondentów.
Podobne wnioski płyną z raportu Antal „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy” . Jak wynika z jego analizy, do głównych przyczyn zmiany pracy w ostatnim czasie można było zaliczyć:
złe zarządzanie w dotychczasowej organizacji (43%),
zła atmosfera dotychczasowej organizacji (42%),
propozycja wyższego wynagrodzenia (39%),
stres w dotychczasowej pracy (35%),
problemy z komunikacją z bezpośrednim przełożonym (30%).
Jak widać, wynagrodzenie nie jest decydującym czynnikiem w decyzji o zmianie pracy. Coraz większe znaczenie dla pracowników ma sposób zarządzania, atmosfera i komunikacja, które pozwalają zachować pożądany przez wielu work-life balance.
Pożądane kompetencje lidera
Eksperci z Antal wskazali na kluczowe kompetencje, które w dobie wzrastających oczekiwań pracowników, postępującej cyfryzacji oraz innych wyzwań są wręcz niezbędne, aby utrzymać wysoką jakość pracy. Oto one:
1. Umiejętność adaptacji – w dynamicznym, nowoczesnym świecie konieczne jest szybkie dopasowanie do nowych sytuacji, a jednocześnie przewidywanie nadchodzących zdarzeń i efektywne kierowanie całym zespołem w stale zmieniającym się otoczeniu.
2. Umiejętności komunikacyjne i empatia – aby zaangażować członków zespołów i tym samym zwiększyć ich efektywność, lider musi pracować nad dobrą komunikacją, wzajemnym zrozumieniem i zaufaniem.
3. Kompetencje cyfrowe – obycie w technologiach cyfrowych umożliwia użycie narzędzi zwiększających produktywność i innowacyjność całego zespołu.
4. Data-driven management – lider musi rozwijać kompetencje analityczne, aby wykorzystywać dane do podejmowania strategicznych, kluczowych dla firmy decyzji, budując przewagę nad konkurencją.
5. Przywództwo i rozwój talentów – lider kierujący zespołem nie jest tylko przełożonym, ponieważ pełni współcześnie funkcję mentora dla pracowników. Aby zachować sukces długofalowych planów, niezbędne jest, aby podejmować działania skierowane na rozwój talentów i stać się inspiracją dla całej grupy.