Kierowca tira to zawód wymagający wytrzymałości fizycznej i psychicznej, a także odporności na stres. Osoby na tym stanowisku spędzają w trasie wiele tygodni, jednak niedogodności wynagradzają im stosunkowo wysokie pensje. Sprawdź, jak zostać kierowcą tira, a także dowiedz się, ile zarabia się w Polsce na tym stanowisku.

Praca kierowców ciężarówek jest zajęciem bardzo odpowiedzialnym i trudnym. Kilkugodzinna jazda wymaga bowiem pełnego skupienia, a konieczność pilnowania terminów, czy często też odpowiedzialność za ładunek jest dużym obciążeniem. Kierowcy wskazują również na trudności związane z samotnością i długą rozłąką z rodziną w transporcie międzynarodowym. Czy pensje wynagradzają te wyzwania? Jakie są zarobki kierowców samochodów ciężarowych? Na jakie płace można liczyć w tym zawodzie?

Ile zarabia kierowca tira?

To, ile zarabia kierowca tira, zależy od kilku czynników. Jak wynika z badania Polskiego Instytutu Transportu Drogowego odnoszącego się do sytuacji na rynku pracy w 2021 roku, najważniejsze z nich to:

  • wielkość firmy transportowej – w firmach zatrudniających ponad 250 pracowników wynagrodzenia są większe średnio o 25 proc. niż w mniejszych. Oprócz tego oferują one kierowcom również różnego rodzaju benefity pozapłacowe i dodatki;

  • staż pracy – z badań wynika, że kierowcy zatrudnieni w jednej firmie co najmniej 5 lat, zarabiają do 10 proc. więcej od swoich kolegów z krótszym stażem;

  • typ pojazdu – zarobki kierowcy tira różnią się również od typu pojazdu, którym się porusza; kierowca zestawu może liczyć na zarobki wynoszące ponad 6 300 zł; kierowcy busów zarabiają z kolei o około 12 proc. mniej;

  • rodzaj umowy – najmniej zarabiają kierowcy zatrudnieni na umowę-zlecenie; na większe zarobki mogą liczyć ci, którzy posiadają umowę o pracę; z kolei największe pensje otrzymują kierowcy prowadzący własną działalność gospodarczą;

  • system pracy – kierowcy tirów jeżdżący w długie trasy zarabiają więcej niż ci, którzy jeżdżą w krótsze trasy;

  • rodzaj trasy – na największe wynagrodzenia mogą liczyć kierowcy międzynarodowi poruszający się w obrębie Unii Europejskiej i dalej.

Ile zarabia kierowca tira w Polsce?

Średnie zarobki kierowcy ciężarówki w Polsce wynoszą około 2,5 tys. złotych. Większość z nich otrzymuje jednak 4-5 tys. złotych brutto, ale pensje mogą być jeszcze wyższe. Według raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego zarobki kierowcy tira wynoszą powyżej 7 tys. nawet u 1/3 badanych.

Ile zarabia kierowca tira w zależności od trasy? W przypadku tras lokalnych wynagrodzenia nie są bardzo wysokie i oscylują między 1 800 a 3 500 zł brutto. Polskie firmy płacą kierowcom międzynarodowym od 3 tys. do 7 tys. złotych brutto. Najlepiej opłacani są kierowcy na trasach międzynarodowych w firmach z kapitałem zagranicznym. Mogą oni bowiem zarobić nawet 12 tys. złotych brutto.

Z kolei serwis wynagrodzenia.pl podaje, że średnie wynagrodzenie kierowców zawodowych na początku 2023 roku wynosiło około 5 440 zł brutto. Najwięcej zarabiają powyżej 7 250 zł brutto, a niższe zarobki dotyczą kwot poniżej 4 160 zł brutto.

Z jednej strony statystyki mówią o kwotach poniżej 7 tys. zł, jednak wystarczy spojrzeć na aktualne oferty pracy. Nie brakuje w nich stawek dotyczących kwot 10 tys. zł w przypadku transportu krajowego. Z kolei kierowcy na trasach międzynarodowych mogą liczyć na ogłoszenia z proponowanym wynagrodzeniem nawet 20-24 tys. zł.

Praca dla kierowców ciężarówki bez doświadczenia również jest możliwa. Osoby nowe w branży nie powinny jednak nastawiać się na wysokie zarobki.


PRZECZYTAJ TAKŻE:


Co składa się na zarobki kierowców tirów?

Na wynagrodzenie kierowcy ciężarówki składa się nie tylko płaca zasadnicza. Oprócz podstawy otrzymują oni również różnego rodzaju premie i dodatki, które podlegają oskładkowaniu. Składek nie odprowadza się z kolei za dietę i ryczałt. Składniki wynagrodzenia kierowcy ciężarówki według badania Polskiego Instytutu Transportu drogowego to:

  • podstawa;

  • premie (roczna lub 13 pensja, do frachtu, za punktualność, za utrzymanie czystości);

  • dodatki (np. do pracy przy materiałach niebezpiecznych, za nadgodziny i pracę w nocy, dyspozycyjność, dyżur, przejechane kilometry, pracę w weekendy, oszczędną jazdę, za załadunek i rozładunek).

Zarobki kierowców zawodowych a dieta

Dieta to dodatek do pensji przysługujący krajowym i międzynarodowym kierowcom tirów. Na terenie Polski według znowelizowanych stawek od 1 stycznia 2023 roku wynosi ona 45 złotych za dobę. Dieta dla kierowcy ciężarówek, który przebywa na terenie innych krajów, zależy od stawki obowiązującej w państwie docelowym.

W Niemczech jest to 49 euro, we Włoszech –  53 euro, a w Wielkiej Brytanii – 45 funtów. Najwyższe diety są naliczane kierowcom podróżującym do Belgii (55 euro), Francji (55 euro), Luksemburga (55 euro), Monako (55 euro) Austrii (57 euro), Izraela (70 euro) czy Szwajcarii (88 franków szwajcarskich).

Nie oznacza to jednak, że każdy kierowca ciężarówki otrzyma dodatek za dietę. Powyższe stawki przysługują pracownikom przebywającym za granicą przez pełną dobę bez zagwarantowanego wyżywienia. W innych sytuacjach bazowa kwota diety może jednak zostać pomniejszona:

  • 25 proc. diety przysługuje pracownikowi w podróży zagranicznej, który ma zapewnione bezpłatne, całodzienne wyżywienie. W przypadku podróży krajowej dodatek za dietę nie przysługuje;

  • w podróży krajowej kwotę diety zmniejsza się o koszt zapewnionego bezpłatnego wyżywienia, przyjmując, że śniadanie i kolacja stanowią 25 proc. diety, a obiad – 50 proc.;

  • w podróży zagranicznej kwotę diety zmniejsza się o koszt zapewnionego bezpłatnego wyżywienia, przyjmując, że obiad i kolacja stanowią po 30 proc. a śniadanie – 15 proc. diety.


SPRAWDŹ TAKŻE:


Wysokość diety ulega pomniejszeniu w zależności od tego, ile kierowca pracuje, a więc od liczby godzin spędzonych w podróży zagranicznej. Za każdą niepełną dobę należy się:

  • do 8 godzin – ⅓ diety;

  • od 8 do 12 godzin – 50 proc. diety;

  • powyżej 12 godzin – 100 proc. diety.

Czas pracy kierowcy krajowego również wpływa na wysokość diety. Wygląda to następująco:

  • poniżej 8 godzin – dieta nie przysługuje;

  • od 8 do 12 godzin – 50 proc. diety;

  • od 12 do 24 godzin – 100 proc. diety;

  • powyżej 24 godzin – dieta za każdą rozpoczęta dobę do 8 godzin wynosi 50 proc., a powyżej 8 godzin – 100 proc.

Ubezpieczenie kierowcy tira

Z uwagi na możliwość wypadku podczas pracy, kierowca tira powinien posiadać ubezpieczenie (w tym również ubezpieczenie zdrowotne). Do wyboru są różnorodne programy, które gwarantują pokrycie kosztów w przypadku nieprzewidzianych sytuacji zarówno w Polsce, jak i w innych krajach europejskich. Ubezpieczenie kierowcy tira powinno finansować koszty:

1) leczenia w razie wypadku lub choroby,

2) utraty dokumentów podczas podróży,

3) assistance,

4) pomocy prawnej,

5) kradzieży lub uszkodzenia bagażu.

Jak zostać kierowcą tira?

Osoba, która chce zasiąść za kierownicą ciężarówki, musi spełnić szereg wymagań formalnych, a także posiadać predyspozycje zawodowe. Praca jako kierowca ciężarówki wymaga m.in. posiadania prawa jazdy na samochody ciężarowe (na korzyść przemawia szczególnie doświadczenie kierowcy w kierowaniu większym zestawem), kwalifikacji zawodowych, odpowiedzialności na drodze, skupienia i dyspozycyjności.

Kierowca tira – wymagania formalne

Do pracy na stanowisku kierowcy ciężarówki wymagane jest prawo jazdy kategorii C, czyli uprawniające do kierowania pojazdami o masie 3,5 tony lub C1 w przypadku pojazdów przekraczających tę masę. Aby jeździć z przyczepą trzeba mieć z kolei prawo jazdy kategorii C+E, C1+E, D lub D+E. To jednak nie wszystko.

Kierowca tira musi również posiadać świadectwo kwalifikacji zawodowej wydawane po zdaniu egzaminu państwowego, a także przejść badania lekarskie i uzyskać orzeczenie psychologiczne potwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania tego rodzaju pracy. Zobowiązany jest on także do odbywania szkolenia okresowego i odświeżania badań co 5 lat.

Jeśli chodzi o kierowcę zawodowego, w zależności od daty otrzymania prawa jazdy kategorii C muszą odbyć kurs kwalifikacyjny (prawo jazdy wydane po 10 września 2009 roku) lub przedstawić zaświadczenie o ukończeniu kursu okresowego (prawo jazdy wydane przed 10 września 2009 roku).

Wiele osób zastanawia się również, ile należy mieć lat, żeby wykonywać zawód kierowcy ciężarówki. Do kierowania pojazdami ciężarowymi wymagane są kwalifikacje C, C1 lub prawo jazdy kategorii C+E, które można zdobyć po ukończeniu 18 roku życia. Kategorię D lub D+E mogą z kolei mieć ci, którzy ukończyli 21 lat.

Kierowca tira – predyspozycje zawodowe

Życie kierowcy ciężarówki z pewnością nie będzie odpowiednie dla każdego. Osoby, które się na nią zdecydują, oprócz spełnienia licznych wymagań formalnych, muszą również posiadać odpowiednie predyspozycje zawodowe.

Nie ulega wątpliwości, że psychika kierowcy tira gra tutaj główną rolę. Wyjazdy to trudny czas, dlatego osoba na tym stanowisku musi być odporna na presję, stres i samotność. W trasach międzynarodowych spędza się czasami wiele tygodni, a nawet miesięcy. Trzeba mieć zatem świadomość rozłąki z najbliższymi, która jest często uciążliwa.

Ważna jest też umiejętność zagospodarowania wolnego czasu, aby nie popaść w rutynę, stając się podatnym na wypalenie zawodowe. Kierowca ciężarówki powinien również mieć dobrą ogólną kondycję fizyczną. Wielogodzinne siedzenie za kółkiem może mieć negatywny wpływ na układ trawienia oraz aparat ruchu, dlatego sprawność fizyczna jest tu kluczowa.

Cechy dobrego kierowcy tira

Kierowców tirów powinna wyróżniać cierpliwość, skupienie, rozwaga, refleks, koncentracja i wysoka kultura osobista, niezbędna w kontaktach z innymi ludźmi. W przypadku prowadzenia większych zestawów cenna jest precyzja i dokładność, które z pewnością ułatwią wykonywanie trudnych manewrów. Na korzyść kandydata w przypadku nowoczesnych przedsiębiorstw przemawia znajomość języków obcych.


Sprawdź także: Jazda w podwójnej obsadzie


Jak wygląda praca kierowcy tira?

Podstawowe obowiązki kierowcy ciężarówki obejmują przyjęcie załadunku i sprawdzenie jego stanu, transport, a na koniec rozładunek w miejscu docelowym. Osoba na tym stanowisku musi również być w ciągłym kontakcie ze zleceniodawcą, uczestniczyć w czynnościach rozładunkowych i sprawdzić, czy ilość towaru się zgadza. Praca kierowcy tira w przypadku tras międzynarodowych trwa średnio 4-5 tygodni, a następnie pracownik otrzymuje tygodniowy urlop.

Maksymalny czas pracy kierowcy a odpoczynek

W wyobraźni przyszłych kierowców jest zapewne wizja wygodnej jazdy i długich godzin odpoczynku. Niestety nie zawsze tak jest, choć te kwestie regulowane są prawnie. Jazda w ruchu krajowym czy transporcie międzynarodowym obejmuje unijne rozporządzenie, które mówi o tym, że dobowy czas pracy (w 2023/2024 roku) nie może być dłuższy niż 9h. Prowadzenie samochodu można jednak wydłużyć do 10 godzin, jednak tylko dwa razy w tygodniu.

Cały zakres wykonywanych czynności związanych z pracą (kierowanie plus sytuacje, kiedy trzeba rozładować i załadować towar) powinien wynosić maksymalnie 15h na dobę. Godziny pracy na samym stanowisku kierowcy międzynarodowego czy krajowego podlegają odpowiedniemu podzieleniu – długie godziny w podróży wymagają odpoczynku. Ten dzieli się na regularny (czyli 11 godzin) i skrócony (9 godzin, ale tylko 3 razy między dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku).

Czy warto zostać kierowcą tira?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy warto zostać kierowcą ciężarówki. Z jednej strony możliwość podróżowania po świecie i godziwe zarobki dla niektórych osób są spełnieniem marzeń. Zazwyczaj zwiedzanie polega wyłącznie na podziwianiu widoków zza szyby ciężarówki. Czasami tirowiec może wykorzystać wolny czas, jaki ma w trakcie rozładunku i przejść się po okolicy.

Z drugiej strony kierowcy ciężarówek spotykają się z wieloma niedogodnościami. Samochód staje się jego drugim domem – to właśnie tam śpi, gotuje i spędza praktycznie całe dnie. Skorzystanie z prysznica lub toalety jest z kolei możliwe wyłącznie na stacjach benzynowych.

Wielogodzinne siedzenie w jednej pozycji wpływa również negatywnie na stan zdrowia – może prowadzić do problemów z kręgosłupem i kolanami oraz otyłości. Nie jesteśmy maszynami, dlatego takie warunki będą odpowiednie tylko dla wytrwałych.

Jak widać, w zawodzie kierowcy są nie tylko plusy, ale również minusy, dlatego będzie to zajęcie idealne tylko dla tych osób, które kochają być za kółkiem i wiedzą, z czym się to wiąże. Jeśli właśnie do nich należysz, sprawdź aktualne oferty pracy dla kierowców tira na stronie serwisu GoWork.pl.

Ile zarabia kierowca C+E w 2024 roku?

Zatrudnienie w branży transportowej zdecydowanie należy do jednej z lepszych opcji pod kątem wynagrodzenia na rodzimym rynku – szczególnie wówczas, gdy mówić będziemy o pracy w charakterze kierowcy ciężarówki. Zarobki w tej mierze uzależnione są przede wszystkim od trasy, po jakiej kierowca będzie się poruszać – na dużo większe zarobki mogą liczyć kierowcy międzynarodowi.

Jak wynika z danych opublikowanych przez Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń, mediana zarobków na tym stanowisku wynosi 6 100 złotych brutto miesięcznie, jednak są to dane dla transportu krajowego. Kierowca międzynarodowy może liczyć nawet na 10 000 złotych brutto miesięcznie.

Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_107117416_temat-bran%C5%BCy-transportu-ci%C4%99%C5%BCarowego-i-transportu-l%C4%85dowego-kaukaski-ameryka%C5%84ski-kierowca-ci%C4%99%C5%BCar%C3%B3wki.html

Oceń artykuł
3.7/5 (6)