Marketing sportowy został wyodrębniony spośród innych działań marketingowych ze względu na popularność i wszechobecność sportu w społeczeństwie. Na czym polega marketing w sporcie? Jak wyglądają działania promocyjne w tej strefie? Zobacz, czym wyróżnia się sport marketing i poznaj jego rodzaje oraz przykłady kampanii.

Marketing sportowy – specyfika

Sport to zdrowie i… dobry pomysł na biznes. Marketing sportowy od lat generuje ogromne przychody, ale jego specyfika wciąż się zmienia, by nadążyć za trendami, które generuje rynek. Na czym polega ta gałąź promocji? Marketing jest obecny w sporcie od dawna, co łatwo zauważyć podczas różnych wydarzeń sportowych. Igrzyska Olimpijskie, EURO czy Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej to najlepsze przykłady wydarzeń sportowych, w których reklama obecna jest na każdym kroku. Na czym polega marketing sportu? Te działania promocyjne charakteryzują się pewnymi właściwościami i są korzystne dla obu stron. Reklamodawcy zwiększają swoje zasięgi, a drużyny sportowe zyskują sponsorów i środki na rozwój.

Marketing sportowy – definicja

Sport marketing to zbiór działań marketingowych, których celem jest wykorzystanie takich narzędzi promocji, które są związane ze sportem. To rodzaj reklamy ukierunkowanej na sport, polegającej na zbudowaniu relacji między produktem a wydarzeniem, drużyną lub aktywnością sportową. Może być realizowany również w działaniach niezwiązanych bezpośrednio ze sportem, w celu promocji zdrowych nawyków i aktywności fizycznej.

Na czym polega marketing w sporcie?

Popularność aktywności fizycznej i zainteresowanie sportem sprawiają, że wiele firm pragnie właśnie tam rozwijać swoje działania marketingowe. Sport przyciąga ludzi o różnych poglądach, wierzeniach i stylu bycia, których jedną cechą wspólną jest zamiłowanie do danej dyscypliny. Emocje, których dostarcza sportowa rywalizacja, towarzyszą zarówno zawodnikom, jak i kibicom, a promocja usług i towarów podczas rozgrywek generuje olbrzymie zasięgi i trafia do wielu odbiorców. Marketing sportowy może być realizowany na różne sposoby, często wykorzystywana jest w nim reklama zewnętrzna. Badacze wymieniają dwie podstawowe relacje między sportem a marketingiem:

  • Marketing sportu – wykorzystanie działań reklamowych w celu komunikacji z odbiorcami, poprzez propagowanie aktywności fizycznej, pokazywanie zalet uprawiania sportu i kibicowania.
  • Marketing poprzez sport – sponsoring jako główne narzędzie promocji, wykorzystanie reklamy i podjęcie się organizowania imprez sportowych w celach marketingowych.

Działania mogą być realizowane z wykorzystaniem różnych narzędzi. Najpopularniejsze są tablice, banery reklamowe oraz logo reklamodawcy umieszczone na strojach sportowców lub wykorzystanie maskotki drużyny. Coraz częściej typuje się również ambasadorów danej marki, których zadaniem jest rekomendacja oraz promocja danych usług i produktów.


Szukasz nowego zatrudnienia w województwie lubelskim? Sprawdź zakładkę: praca Lublin na GoWork.pl i już teraz aplikuj na najciekawsze oferty pracy w Twojej okolicy!


Marketing sportowy – rodzaje

Czym charakteryzuje się marketing sportowy? Rodzaje promocji z wykorzystaniem sportu mogą być następujące:

  • Marketing przedsiębiorstw realizowany przez sport – stosowany przez przedsiębiorców i firmy, które nie muszą być związane ze sportem. Działania marketingowe często wykorzystują emocje, które towarzyszą kibicom podczas rozgrywek i obejmują promowanie produktów i usług. Realizowany podczas imprez sportowych, rozgrywek ligowych lub przy współpracy z daną drużyną albo sportowcem.
  • Marketing organizacji sportowych – w tym przypadku promocja dotyczy konkretnych wydarzeń sportowych, a nie produktów i usług. Polega na budowaniu społeczności np. kibiców danej drużyny, poprzez odpowiednie zarządzanie organizacją, które jest ukierunkowane na zaspokajanie potrzeb potencjalnych klientów.
  • Marketing produktów i usług sportowych – skierowany głównie do kibiców i miłośników sportu. Polega na oferowaniu produktów i usług bezpośrednio związanych z daną dyscypliną sportową np. biletów na rozgrywki, produktów potrzebnych do uprawiania danego sportu czy pamiątek ze stadionu.

Sport marketing – przykłady

Kampanie są realizowane na wielu poziomach. Najpopularniejsze są te nastawione na piłkę nożną. Oglądając mecz, logo sponsorów jest widoczne zarówno na koszulkach piłkarzy, jak i na trybunach czy podczas transmisji telewizyjnych.

marketing sportowy przykład 1

Reklama popularnej marki samochodowej umieszczona na stadionie

marketing sportowy przykład 2

logo sponsora drużyny piłkarskiej zamieszczone na koszulkach piłkarzy

marketing sportowy przykład 3

reklama restauracji znajdującej się obok stadionu, wykorzystanie herbu klubu w celach promocyjnych

Marketing sportowy – studia

Interesujesz się działaniami, jakie obejmuje marketing sportowy? Studia na tym kierunku są oferowane przez wiele szkół wyższych oraz uniwersytetów. Jeżeli w przyszłości chciałbyś pracować jako specjalista ds. marketingu sportowego lub zastanawiasz się nad pracą w konkretnym klubie sportowym, który wymaga działań promocyjnych, to warto pochylić się nad edukacją w tym zakresie.

Akademie Wychowania Fizycznego w różnych polskich miastach oferują specjalizację: marketing sportowy, której ukończenie gwarantuje odpowiednie przygotowanie do pracy w tym zawodzie, co więcej wiele uczelni wyższych proponuje podyplomowe studia z marketingu sportowego lub studia I i II stopnia na kierunku: marketing i zarządzanie, które w sylabusie obejmują naukę działań promocyjnych w sporcie.

Oceń artykuł
1/5 (1)