Reklama zewnętrzna od lat jest stosowana w promocji marki. Dobra kampania marketingowa może przynieść spore zyski i rozpoznawalność firmie. Jakie nośniki promocji wybrać? Czy reklamy outdoorowe wciąż są skuteczne w dobie powszechnego dostępu do internetu? Przekonaj się i poznaj rodzaje i formy reklamy zewnętrznej.

Reklama zewnętrzna: co to jest?

Jak rozpromować własną markę i zyskać szerokie grono klientów? Zakładając własną firmę, każdy przedsiębiorca zadaje sobie to pytanie. Reklama w telewizji, internecie, radiu czy prasie? Wariantów jest mnóstwo! Kampanie marketingowe obejmują szereg różnorodnych działań, a jedną z najstarszych form promocji jest reklama zewnętrzna. Czy spełnia ona swoją rolę i rzeczywiście buduje świadomość marki wśród konsumentów? Wraz z rozwojem technologii zmieniają się działania marketingowe i potrzeby klientów. Czym jest reklama outdoor i jak zmieniła się na przestrzeni lat?

Reklama zewnętrzna: definicja

Outdoor / reklama zewnętrzna to samodzielna lub wspomagająca inne działania marketingowe forma promocji. Jest to reklama występująca poza miejscem zamieszkania konsumenta, której zadaniem jest docieranie do odbiorców, kiedy znajdują się poza domem. Może przybierać różne formy i wykorzystywać odpowiednie nośniki. Najczęściej są umiejscowione w miejscach, w których występują duże skupiska ludzi np. w centrum miasta, na dworcach, przystankach czy autostradach.

Outdoor reklama zewnętrzna czy online?

Reklamy outdoorowe codziennie docierają do szerokiego grona odbiorców, jednocześnie nie atakując ich swoją treścią i przekazem. Są dostępne dla wszystkich, bez względu na wiek, płeć, preferencje zakupowe czy poglądy, bowiem są skierowane do każdego przechodnia, a nie wybranej grupy konsumentów. To jedna z najstarszych form przekazu marketingowego i, mimo że obecnie prym w działaniach promocyjnych wiedzie reklama internetowa, to przedsiębiorcy nie rezygnują z promocji zewnętrznej. Oba rodzaje reklamy mogą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i przybierać różne formy, jednak zdaniem konsumentów reklama DOOH jest mniej nachalna.

Formy reklamy zewnętrznej

Dana kampania marketingowa może obejmować różne formy reklamy zewnętrznej. Do najpopularniejszych należą:

  • reklamy wielkoformatowe (bilbordy) – reklamy o powierzchni 100 metrów kwadratowych, najczęściej realizowane w formie billboardów na dachach dużych budynków;
  • plakaty reklamowe i afisze – jednostronny, kolorowy druk reklamowy, który może być umieszczony w różnych miejscach w mieście np. na przystankach, słupach ogłoszeniowych, ścianach budynków, w windach;
  • szyld – umieszczony na ścianie budynku, gdzie znajduje się siedziba firmy;
  • car wrapping – reklama w postaci oklejonego środka transportu np. autobusu, tramwaju, samochodu osobowego;
  • citylight – plakat umieszczony w podświetlanej tablicy reklamowej (gablotce);
  • banery – drukowane na różnych materiałach reklamy o dużych wymiarach, często zawierające charakterystyczną szatę graficzną.

Nośniki reklamy zewnętrznej

Wszelkiego rodzaju tablice, słupy reklamowe, ekrany LCD i neony to najczęściej wykorzystywane nośniki reklamy zewnętrznej – reklama outdoorowa. W dużych miastach do tego rodzaju przekazu marketingowego bardzo często wykorzystuje się pojazdy komunikacji miejskiej.


Szukasz zatrudnienia w województwie podlaskim? Zobacz najnowsze oferty pracy w Białymstoku i wyślij swoje CV na najlepsze z nich!


Reklama zewnętrzna co to: przykłady

Jak wygląda reklama zewnętrzna? Rodzaje takich komunikatów marketingowych mijamy każdego dnia np. w drodze do pracy czy podczas czekania na autobus. W największych polskich miastach co drugi tramwaj jest oklejony taką formą promocji marki. Wielkie billboardy na blokach, kolorowe neony, przydrożne plakaty czy oświetlone banery ukazują się naszym oczom codziennie podczas wykonywania rutynowych czynności. 

Reklama zewnętrzna rodzaje

Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele przekazów marketingowych trafia do nas każdego dnia. Środki reklamy zewnętrznej trafiają do odbiorców nienachalnie, na dany plakat promocyjny często zerkamy kątem oka. Reklama zewnętrzna może być nieruchoma lub interaktywna. Ruchome przekazy informacyjne i marketingowe są pokazywane na ekranach LCD.

Reklama zewnętrzna: wady i zalety

Przedsiębiorcy decydują się na promocje swojej firmy poprzez różne działania marketingowe, a jednym z najpopularniejszych przekaźników jest reklama zewnętrzna. Wady i zalety tej formy promocji są następujące:

Reklama outdoor: minusy

Największą wadą tego przekazu marketingowego jest ingerencja w krajobraz naturalny i zaburzenie miejskiej estetyki nośnikami reklam zewnętrznych. Kolejnym minusem jest krótki czas na przyswojenie treści przez odbiorców i aspekt ekologiczny. Wielkopowierzchniowe bilbordy, kolorowe plakaty i banery znacznie zanieczyszczają środowisko, a ich produkcja przyczynia się do dodatkowej emisji szkodliwych substancji.

Plusy reklamy zewnętrznej

Niewątpliwą zaletą reklamy outdoorowej jest jej powszechność. Jeden przekaz marketingowy na zewnątrz przyciąga codziennie uwagę kilkuset przechodniów czy kierowców i przy stosunkowo małym nakładzie finansowym może znacząco wpłynąć na przyszłe decyzje zakupowe konsumentów. Kolejnym plusem tego rodzaju działań marketingowych jest długi okres ekspozycji danej kampanii promocyjnej i prosta forma przekazu.

Dobrze zrealizowany przekaz marketingowy może kilkukrotnie pomnożyć zyski danej spółki. Przedsiębiorcy wykorzystują wiele form promocji, aby dotrzeć do kolejnych klientów. Reklama zewnętrzna może przyczynić się do pozyskania nowych konsumentów i pozytywnie wpłynąć na świadomość danej marki w społeczeństwie.

Oceń artykuł
0/5 (0)