Reklama internetowa ma ogromny potencjał. To doskonały sposób na dotarcie do potencjalnych klientów. Jednak aby skuteczność reklamy była zadowalająca, należy wybrać odpowiedni jej rodzaj oraz dopasować do budżetu. Czy firmie potrzebne są reklamy w Google Ads (kiedyś Google Adwords), dopasowane do grupy docelowej? A może lepiej postawić na reklamę typu inbound, która obejmuje szeroki zakres działań – content marketing, pozycjonowanie strony internetowej (dobór odpowiednich słów kluczowych) i działania w social media. Dobrze zaplanowany marketing internetowy z pewnością przekłada się na lepsze wyniki i wzrost opłacalności biznesu online.

Jakie są rodzaje reklam internetowych i jaką najlepiej wybrać dla swojej firmy? Z tego tekstu dowiecie się, jakie koszty generuje reklama w Internecie i jak ona działa! Dlaczego warto postawić na content marketing i pozycjonowanie? Czy tanie promowanie produktu w sieci będzie skuteczne? Co zrobić, aby pojawić się na samej górze wyników wyszukiwania? Z tego artykułu dowiesz się, jakie są odpowiedzi na te i wiele innych pytań!

Reklama w Internecie to klucz do sukcesu firmy!

Okres pandemii sprawił, że do Internetu przeniosło się mnóstwo firm. Jak wynika z analizy danych Krajowego Rejestru Sądowego, w lipcu 2022 roku w Polsce było ponad 54,3 tys. zarejestrowanych sklepów internetowych (wzrost o 2 tys. w porównaniu do początku 2022 r.). Te liczby stale rosną. Jak więc wyróżnić się na tle konkurencji? Jak dać się wyszukać w Internecie? W jaki sposób promować strony internetowe? Czy skuteczna reklama wystarczy? Jeśli zależy ci na rozwoju twojej firmy, najlepiej jest działać na wielu obszarach – zarówno tym płatnym, jak i organicznym. Zainteresowanie szeroko rozumianym marketingiem internetowym powinno nam towarzyszyć od początku prowadzenia działalności.

Odpowiednia prezentacja produktów i usług sieci oraz wysoka jakość obsługi – te cechy już nie wystarczą, aby potencjalni klienci skorzystali właśnie z twojej oferty, wpływając na zwiększenie sprzedaży i lepszą rozpoznawalność marki. Sklepy internetowe coraz ostrzej ze sobą rywalizują. To jednak nie tylko dodatkowe trudności, ale i szansa dla firm na poprawę swojego wizerunku w sieci oraz wymyślenia nowych form promocji.

Wbrew pozorom spośród różnych rodzajów reklam internetowych dosyć łatwo można wybrać tę, która najlepiej sprawdzi się w przypadku danej branży. Musimy w tym celu zdecydować, czy bardziej zależy nam na okresowym zwiększeniu naszej sprzedaży, czy może zdobyciu nowych fanów naszej marki?

Oferta rynkowa jest naprawdę szeroka – możemy zainwestować w sponsorowane treści w serwisach społecznościowych, kampanię opartą na influencer marketingu, czy nawet pozycjonowanie treści związanych z naszą marką w Google. W dobrze zaplanowanym marketingu internetowym znajdzie się też miejsce dla remarketingu, video marketingu czy mailingu.

Reklamy płatne dają świetne efekty, ale tania promocja również jest naprawdę możliwa! Wszystko zależy od naszych potrzeb, ale po części też od samych wyników wyszukiwarki.

Tania reklama w Internecie – od czego zacząć?

Od czego zacząć poszukiwania najlepszych reklam internetowych dla naszej firmy? Aby wybrać tę dopasowaną do profilu naszej działalności i jej produktów, trzeba najpierw określić strategię marketingową form promocji. Niewątpliwie reklama internetowa potrafi przynosić zyski, ale niewłaściwie wybrana i źle nakierowana wygeneruje również koszty.

Reklamowanie firmy zależy w dużej mierze od typu działalności. Inną reklamę wybierze mały sklep, oferujący produkty hand-made, a inne lokal gastronomiczny, stawiający za cel zwiększenie sprzedaży posiłków na wynos.

Obecnie jedną z najpopularniejszych form reklamy w Internecie są reklamy wykupywane w mediach społecznościowych. Do najpopularniejszych należą oczywiście Facebook Ads, choć coraz więcej firm inwestuje również w promocję na Instagramie czy LinkedInie. To najbardziej skuteczne reklamy, jeśli chodzi o płatne formaty.

To dobry sposób na rozpoczęcie przygody naszej firmy z reklamą internetową, zwłaszcza jeśli prowadzone przez nas w social mediach profile marki cieszą się popularnością wśród użytkowników. Każdy z nich bowiem to potencjalny klient!

Reklama firmy w Internecie za pośrednictwem serwisów społecznościowych to także prosty sposób na zaznajomienie większej liczby osób z naszą marką oraz budowanie długoterminowych strategii sprzedażowych i relacji z klientem. Wykorzystanie mediów społecznościowych daje dobre rezultaty w promowaniu swojej działalności, jeśli aktywnie działa się na grupach tematycznych.

Tu poradzą sobie zarówno korporacje z dużymi budżetami reklamowymi, inwestujące w content marketing (marketing treści), jak i mniejsi rynkowi gracze, dopiero startujący ze swoim pomysłem na reklamę usług w sieci.

Aby wykorzystać potencjał promocji w internecie, najczęściej sięga się po reklamy displayowe. Obejmują zarówno klasyczne banery, reklamy pełnoekranowe, graficzne, natywne, jak i formaty video i te w mediach społecznościowych. Każde z nich muszą być dopasowane do twoich grup odbiorców, aby przynieść największe korzyści.

Reklama w Internecie – rodzaje

Jakie formy reklamy internetowej wykorzystujące potencjał sieci reklamowej możemy jeszcze znaleźć? Dobrym sposobem na promocję marki w sieci jest także zakładanie firmowych blogów na własnych stronach internetowych. Strony www wzbogacone taką sekcją, mają możliwość tworzenia przyciągającego content marketingu.

Jeśli Wasza firma posiada już swoją stronę internetową (np. sklep), do tradycyjnych technik e-commerce warto dodać miejsce, gdzie będziemy dzielić się z użytkownikami – naszymi klientami – treściami dotyczącymi wizerunku naszej marki, branżowych nowości czy po prostu zapowiedziami kolejnych produktów i promocji. Możecie też publikować tam nowe oferty pracy!

Przy tworzeniu blogowych treści koniecznie trzeba wziąć pod uwagę wytyczne dotyczące tzw. SEO, czyli pozycjonowania tekstu w Internecie. Dzięki stosowaniu odpowiednich słów kluczowych i innych mechanizmów SEO będziemy mieli większe szanse na zdobycie uwagi nowych użytkowników. Bez zadbania o widoczność w wynikach wyszukiwania Google, ciężko będzie dotrzeć do klienta i przebić się przez gąszcz konkurencji. Pozycjonowaniem strony internetowej trzeba zająć się już od samego początku, aby uzyskać jak najlepiej zoptymalizowaną witrynę.

Organiczne sposoby na zwiększanie zasięgu naszej reklamy internetowej marki wspomogą korzystanie z reklam Google Ads. To kolejny rodzaj reklamy internetowej, który powinniście znać! Bez reklam ciężko będzie o porządną pozycję treści z Waszej strony w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej na świecie.

Reklamy Google Ads umożliwiają zastosowanie wielu rozmaitych formatów:

  • Pierwszym przykładem jest reklama tekstowa. Wyświetla się jak klasyczny wynik wyszukiwania, choć będzie oznaczona znakiem reklamy. Składa się z nagłówka, linku oraz umieszczonego poniżej opisu. Właśnie od tych słów zależy, czy klient kliknie i skorzysta z oferty. W procesie tworzenia reklamy istotne jest, aby znalazły się tam słowa kluczowe, najważniejsze cechy produktu lub usługi oraz zachęcenie do działania (CTA) typu: kup już teraz! Wykorzystując taką reklamę internetową, firma jest rozliczana w systemie PPC (Pay Per Click), a więc płaci się tylko za kliknięcia reklamy.
  • Inną formą promocji w Google jest reklama produktowa. Kampanie reklamowe w tego typu promocji skupiają się na odpowiedniej prezentacji i zachęcenia do zakupu danego produktu. Chcąc skorzystać z tego typu reklamy Google Ads, należy wcześniej zadbać o wszystkie ważne parametry. Będzie to odpowiednie zdjęcie, nazwa, aktualna cena oraz link przekierowujący na stronę. Po uzupełnieniu najważniejszych cech łatwiej będzie znaleźć nasz produkt w wyszukiwarce Google i zaproponować go potencjalnemu klientowi.
  • Reklama graficzna to kolejna propozycja dla przedsiębiorców prowadzących biznes online. Obejmuje dość szeroki zakres – może być nią obraz, gif lub obrazek animowany. Ważne jest to, aby było na niej umieszczone wszystko to, co chcemy przekazać potencjalnemu klientowi. Może to być nazwa firmy, promocja danej usługi lub chwytliwe hasło, które zaintryguje i skłoni odbiorcę do kliknięcia grafiki. Zaletą tego typu reklamy jest możliwość wyświetlania na stronach www, ale też w serwisach społecznościowych, poczcie e-mail, a nawet w grach czy aplikacjach.
  • Reklama kontekstowa to promocja usług i produktów dopasowanych do zainteresowań odbiorcy. Przykładowo, jeśli jakaś osoba w ostatnim czasie przeglądała treści związane z obuwiem lub odwiedzała strony, aby je kupić, reklama kontekstowa wyświetli jej właśnie buty. Ten format jest maksymalnie skupiony na potrzebach odbiorcy i wyszukiwaniu tych najbardziej zainteresowanych.

Poza wyżej wspominaną promocją w wyszukiwarce Google można też wykorzystać mało nachalną postać promocji, jaką jest reklama natywna. To artykuły lub wpisy blogowe delikatnie wplecione w podobne pod względem tematu treści. Taka forma reklamy może się pojawić w mediach społecznościowych, książkach, a nawet filmach.

Należy pamiętać, że skuteczność płatnych reklam w wyszukiwarce zależy również od dopasowania rodzaju i wyglądu formy reklamowej do grupy odbiorców. Inaczej trzeba podejść do klienta biznesowego, który oczekuje profesjonalizmu, a inaczej do produktów dedykowanych nastolatkom. Tak naprawdę nie ma najskuteczniejszych form reklamy. Do każdego sposobu promowania trzeba podejść indywidualnie, czyli poprzez pryzmat rodzaju firmy, celu biznesowego czy grupy, do której chcemy dotrzeć.

Ile kosztuje reklama w Internecie?

Reklama w Internecie może być zarówno reklamą naszych usług w Google (opłaca się zwłaszcza małym, lokalnym biznesom, takim jak punkt usług fotograficznych czy osiedlowy warsztat rowerowy), jak i w mediach społecznościowych.

Jeśli w promocji naszych produktów bądź usług chcemy też wykorzystać zewnętrzne źródła, warto rozważyć wykupienie okresowych reklam internetowych na popularnych portalach. Czasem mały banner internetowy w odpowiednim miejscu potrafi zdziałać cuda dla naszego biznesu!

No dobrze, ale ile kosztuje reklama w Internecie? Jak wspominaliśmy, forma i koszty reklamy internetowej naszej firmy powinny zależeć od naszych potrzeb. Inne będzie mieć biuro rachunkowe, poszukujące nowych klientów – przedsiębiorców, a inne np. sklep wysyłkowy.

Jaki budżet warto ustalić dla różnych rodzajów reklamy w Internecie? Wasza indywidualna stawka reklamowa będzie zależeć również od tego, jak silna jest atrakcyjność wizerunku Waszej firmy w sieci.

Macie kilka tysięcy obserwujących na Facebooku i regularnie wrzucacie na swoje konto angażujące treści? Ich reklama wyniesie Was znacząco mniej, niż gdybyście polegali wyłącznie na zasięgu opłaconym.

Jednak według ekspertów, najlepsze budżety na start w różnych rodzajach reklamy internetowej to:

  • Facebook Ads – między 500 a 1000 zł miesięcznie

  • Instagram Ads – około 600 zł miesięcznie

  • LinkedIn Ads – 1500 zł miesięcznie

  • Google Ads – min. 300 zł miesięcznie

Warto jednak pamiętać, że podane stawki są jedynie orientacyjne! Wszystko zależy od tego, czy naszym podstawowym celem jest konwersja (czy klient, który kliknął nasz post sponsorowany, rzeczywiście kupił reklamowany produkt?), czy np. zwiększenie ilości odsłon strony internetowej naszego biznesu.

Czy możliwa jest darmowa reklama? Czasami tak. Można przedstawiać swoją firmę na portalach ogłoszeniowych, dodawać do różnych katalogów firm, działać aktywnie na formach lub zapisywać się do lokalnych grup w mediach społecznościowych (albo utworzyć własną np. z praktycznymi poradami).

Dlatego, jeśli dopiero zaczynacie swoją przygodę z reklamą w Internecie szczególnie w wersji płatnej, dobrze najpierw skonsultować swoje działania marketingowe z profesjonalistą. Wystarczy, abyście nauczyli się prawidłowo ustawiać kampanię i przeprowadzili kilka pierwszych testów, aby zobaczyć, jakie reklamy internetowe będą dla Was najbardziej skuteczne i najtańsze!

Oceń artykuł
0/5 (0)